ایده نمای ساختمان دو طبقه ( طراحی نما ساختمان دو طبقه تراس دار – مدرن – رومی و… )

نمای ساختمان دو طبقه

نمای ساختمان دو طبقه یکی از عناصر اصلی در معماری و ساختمان سازی است که می‌تواند توجه هر بیننده ای را به خود جلب کند. اگرچه نمای ساختمان آخرین چیزی است که در ساختمان سازی طراحی می‌شود، اما اولین چیزی است که به چشم بیننده می‌آید و می‌تواند هویت خاصی به ساختمان بدهد. سبک‌های مختلف با تلفیقی از متریال متنوع می‌توانند چنان زیبایی به نمای بیرونی ساختمان بدهند تا یک ساختمان بیشتر به چشم بیاید.

در این مقاله به معرفی انواع سبک ها و متریال مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان ها و ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع نمای ساختمان دو طبقه

نمای ساختمان دو طبقه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساختمان است که هرچه زیباتر باشد، نظر دیگران را بیشتر به خود جذب می‌کند. سبک اینگونه نماها معمولا با تشخیص معمار، کارفرما و یا حتی شهرداری انتخاب می‌شود. از انواع سبک‌های نمای ساختمان می‌توان به کلاسیک، مدرن، سنتی و رومی اشاره کرد که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت. مهم است که علاوه بر دکوراسیون خارجی زیبا دکوراسیون داخلی مدرنی نیز داشته باشید یکی از سبک های مهم در دکوراسیون منزل سبک روستیک می باشد که در مقالات دیگر بینا در این مورد توضیح داده ایم.

نمای ساختمان دو طبقه مدرن

سادگی مهم‌ترین عنصر سبک مدرن در نمای ساختمان مدرن دو طبقه است. نما ساختمان مدرن ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که زیبایی و در عین حال سادگی را به رخ بیننده می‌کشاند. علاوه بر این استفاده از مصالح مختلفی چون بتن و فولاد در این سبک کاربرد ویژه‌ای دارد که معمار از آنها برای ایجاد اشکال هندسی چون مکعب و مستطیل استفاده می‌کند. در ادامه به معرفی ویژگی‌های نمای ساختمان دو طبقه مدرن می‌پردازیم.

  • استفاده از جزئیات و تزئینات کم برای حفظ سادگی
  • استفاده از رنگ‌های خنثی چون خاکستری، کرم یا بژ
  • عدم تقارن در چیدمان و آرایش جزئیات
  • طراحی نما با استفاده از مصالح جدید و متنوع چون شیشه، کامپوزیت، چوب، آجر، سنگ، پانچ متال و غیره.
  • استفاده از خطوط عمودی و افقی در نمای ساختمان

نمای ساختمان دو طبقه کلاسیک

سبک نمای کلاسیک  را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سبک‌های معماری در طراحی نمای خانه دو طبقه دانست که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، ابهت و شکوه خاصی به ساختمان می‌دهد. ستون ها در نمای کلاسیک جزو مهم‌ترین اجزای ساختمان هستند که باید در ابعاد و اندازه دقیق طراحی شوند. از جمله ویژگی‌های این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از ستون‌های مستطیل یا کروی شکل
  • استفاده از جزئیات معماری چون رواق، آرک و پیش آمدگی
  •  تقارن و توازن در طراحی نما
  • نظم و ترتیب در آرایش و چیدمان جزئیات
  • سادگی در خطوط و شکل ها

نمای ساختمان دو طبقه ساده ایرانی

در طراحی نمای ساختمان دو طبقه به سبک سنتی، مهم‌ترین اصل، رعایت معماری اصیل ایرانی است. معمولا در طراحی نمای خانه دو طبقه ساده و سنتی از گنبدها و ستون ها استفاده می‌شود که باید از نظر متریال و شکل ظاهری با هم هارمونی داشته باشند. می توانید برای نمای پشت بام در این موارد از فلاشینگ نما سردرها در این سبک حکم تاج ساختمان را دارند و از متدهای جالبی چون معماری برجسته برای طراحی آنها استفاده می‌شود. نمای ساختمان دو طبقه ساده ایرانی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • به کارگیری از نقش‌های اصیل و بدیع ایرانی در تزئین نمای ساختمان
  • طرح‌های متقارن، یکسان و همگن
  • استفاده از طرح‌های ساده به سبک مینیمالیسم
  • استفاده از مصالح سنتی چون آجر در نمای ساختمان ها
  • بهره گیری از شیشه‌های رنگی و چوب در طراحی درب و پنجره ها برای استفاده بیشتر از نور طبیعی

نمای رومی ساختمان دو طبقه

نمای رومی ساختمان دو طبقه یکی دیگر از سبک‌های معماری می‌باشد که این روزها در صنعت ساختمان سازی رواج پیدا کرده است. این سبک به طراحی نمای ساختمان دو طبقه تراس دار هم کشیده شده است و می‌تواند نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند. از ویژگی‌های نمای رومی ساده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از هلال ها، مجسمه ها و کتیبه‌های سنگی
  • بهره گیری از ستون‌های کوچک و بزرگ در اطراف ساختمان
  • استفاده سنگ‌های گران قیمت مانند سنگ‌های تراورتن، مرمر یا گرانیت جهت افزایش شکوه ساختمان
  • طراحی سرستون‌های زیبا و کله گاوی
  • ایجاد تقارن، توازن و هماهنگی

نمای ساختمان دو طبقه با سنگ

یکی از بهترین نماها برای خانه دو طبقه استفاده از سنگ گرانیت می باشد این نوع سنگ دارای روکش زیبایی است و مقاومت نسبتا بالایی در برابر شرایط جوی دارد و نمی گذارد آب و باران به آن نفوذ کند بنابراین یک گزینه مناسب برای طراحی نمای ساختمان دو طبقه با سنگ است. از این متریال برای طراحی لابی مدرن ساختمان خود نیز می توانید استفاده نمایید.

نمای ساختمان دو طبقه تراس دار شیک و خاص

نمای ساختمان دو طبقه تراس دار معمولا در سبک ها و با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. این سبک ها با تلفیقی از متریال‌های مختلف می‌توانند زیبایی چشم نوازی به ساختمان بدهند و نظر هر بیننده ای را به خود جلب کنند. از هر کدام از این سبک ها برای طراحی نمای ویلا نیز می توانید استفاده نمایید.

متریال مورد استفاده در نمای ساختمان دو طبقه

در این بخش به بررسی متریال مورد استفاده در نمای ساختمان‌های دو طبقه و ویزگی‌های هر یک می‌پردازیم. در ادامه به ما همراه باشید.

   بتن اکسپوز

بتن اکسپوز یکی از انواع بتن ها و همچنین متریال‌های پیشرفته و جدید برای ساختمان سازی است که بیشتر در طراحی نمای ساختمان دو طبقه مدرن کاربرد دارد. کاربرد اصلی این بتن، پرداخت نهایی سطوح خارجی و داخلی ساختمان است که به صورت پنل‌های پیش ساخته خریداری و نصب می‌شود. این بتن ها در طرح ها و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند و با کیفیت بالا به بازار عرضه می‌گردند. از مزایای استفاده از این تایل بتنی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت، آب و یخ زدگی اشاره کرد. نحوه نصب بتن اکسپوز  با استفاده از نمونه‌های مختلف متفاوت می‌باشد و توسط کارشناسان با توجه به بنا مشخص می‌شود.

     ترموود

ترموود نوعی چوب است که تحت حرارت زیاد، ویژگی‌های جدیدی پیدا می‌کند. از ویژگی‌های منحصر به فرد ترموود می‌توان به استحکام و مقاومت بالا در برابر قارچ، کپک و خوردگی حشرات اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، این مصالح دارای رنگ و شکل با ثبات بی نظیری هستند که سالیان سال ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کنند و برای نمای خانه دوبلکس بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که در ساخت این چوب ها از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی شود. از این مصالح معمولا در نمای ساختمان دو طبقه کلاسیک یا سنتی استفاده می‌شود.

می توانید برای افزایش جذابیت ساختمانتان محیطی برای گذران وقت در جلوی ساختمان ایجاد کنید بدین منظور می توانید از پرگولای چوبی استفاده نمایید اگر نمی دانید پرگولا چیست مقالات دیگر ما را مطالعه نمایید.

  آجر نسوز

یکی از متریال‌های مورد استفاده در نمای ساختمان دو طبقه ساده ایرانی، آجر نسوز است. این نوع آجر از خاک چینی و نسوز تولید می‌شود و تا 1000 درجه حرارت را به راحتی تحمل می‌کند. مقاومت بالای این آجرها در برابر تغییرات دمایی باعث شده تا یکی از مناسب‌ترین گزینه ها برای نمای ساختمان ها باشند. از ویژگی‌های دیگر این متریال می‌توان به ضریب پایین انتقال حرارت اشاره کرد که باعث صرفه جویی در مصرف انرژِی می‌شود. آجر نسوز در برابر فرسایش مقاومت بالایی دارد و ساختمان‌هایی که با این متریال ساخته می‌شوند هرگز افت نمی کنند.