نمای کلاسیک چیست ؟ (نکات مهم درباره نما کلاسیک که هرگز نمی‌دانستید)

نمای کلاسیک

بسته به اقلیم منطقه، هویت شهر، زیبایی‌شناسی، مسائل اقتصادی و غیره می‌توان از نمای کلاسیک در ساختمان‌سازی کمک گرفت. معماری و طراحی در نما کلاسیک منحصر به فرد است. از این نظر که جزئیات تزیینی و پیچیده اکثر می‌رسند تا زیبایی و عملکرد بالا برود.

خوب است بدانید که حتی در زمان کنونی بسیاری از ویژگی‌های سبک کلاسیک در سازه‌ها و ساختمان‌های معاصر، علی‌الخصوص در مناطق مسکونی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در نما کلاسیک انواع گوناگونی از عناصر هنری و تاریخی با همدیگر ترکیب می‌شوند تا ظاهر ساختمان باشکوه و با صلابت نشان داده شود؛ ولی این سبک در ایران به اشتباه مترادف با نمای سبک کلاسیک رومی در نظر گرفته می‌شود.

با این وجود شباهت‌هایی بین دو سبک در طراحی وجود دارد ولی هم نمای کلاسیک و هم سبک رومی دو گونه جدا محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به تفصیل در مورد نما کلاسیک با شما صحبت کنیم پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نمای کلاسیک یعنی چه؟

نمای کلاسیک یعنی چه

نمای کلاسیک (Classic Facade) دلالت به چه چیزی دارد که در ایام قدیم به عنوان بخشی از فرهنگ معماری یک کشور پنداشته می‌شد. به عنوان مثال ساختار‌های کلاسیک دوران قبل از میلاد مسیح در عصر هخامنشیان تا بنا‌های تاریخی مربوط به عصر حکومت صفویان و قاجار، بخشی از هویت معماری کلاسیک در ایران محسوب می‌شود.

معماری کلاسیک از ایران باستان ریشه می‌گیرد که با ستون‌ها، تقارن، پنجره‌های مستطیل شکل و… مشخص می‌شوند. معماری این دوران بر طبق الگو‌های سلطنتی و شکوه شاهنشاهی بنا شده بودند.
تخت جمشید و سایر آثار باقیمانده از دوران سلطنت و حکومت ساسانیان را باید نماد اصلی معماری ایران باستان تلقی کرد که خود برگرفته از معماری بابل و یونان بودند.

در این دوران فرهنگ اسلامی رشد و گسترش بیشتری در معماری پیدا کرد و با ورود به عصر صفویه به اوج تکامل خود رسید. در این دوران به جای استفاده از سنگ، آجر به متریال اصلی احداث نما بدل گشت و نما کلاسیک به جای نشان دادن جلال پادشاهی، تأثیر مستقیمی بر روی روان انسانی می‌گذاشت.
(بیشتر بخوانید: طراحی داخلی مدرن )

عناصر نمای کلاسیک کدامند!

نما کلاسیک

  • ستون‌های کوتاه تزیینی
  • سرستون‌ها و کله گاوی‌ها
  • ستون‌هایی با سطح مقطع دایره
  • قرص‌های بزرگ همراه با نقش‌های برجسته
  • انواع گلویی‌ها، کتیبه، قاب پنجره و هلال

انواع نما‌ کلاسیک

نما‌هایی که اکنون آن‌ها را به عنوان نمای کلاسیک می‌شناسیم، وام گرفته از دوران گذشته در کشور‌های مختلف است. این سبک معماری در طراحی نما حکایت از اعتقادات و باور‌های ذهنی ساکنان اقوام دیرین دارد. معماری تلاش می‌کند تا ایده‌های گوناگون را از معماری کلاسیک نما دریافت کند تا از دل این موارد مفاهیم تازه‌ای را خلق کند.

نما کلاسیک از اصالت و ریشه‌های بسیار مستحکمی برخوردار است و مردم می‌توانند با تماشای چلین نما‌هایی به هیجان در بیایند.
زیبایی و شکوه معماری کلاسیک هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. از سوی دیگر نمای کلاسیک ایرانی احساس عزت را برای اقوام آن کشور به ارمغان می‌آورد و منجر می‌شود ایرانی‌ها خودشان را به عنوان بخشی از تاریخ یک ملت بزرگ قلمداد کنند. ساختمان‌هایی که با معماری کلاسیک ساخته می‌شوند از محبوبیت فروش بسیار زیادی برخوردارند.

به ویژه در بازار برای ساختمان یا نمای ویلا امروز بیشتر سازندگان به سمت ساخت نما کلاسیک ایرانی ‌می‌روند زیرا می‌دانند که اغلب مردم به دنبال ساختمان‌هایی با یک نمای باشکوه و پر عظمت هستند. این سازه‌ها در دل خود حاوی عناصر تاریخی و فرهنگی‌اند و به خوبی می‌توانند جوابگوی نیاز‌های جامعه مدرن باشد.

ایده های جدید و متنوع طراحی رستوران را در مقالات دیگر ما ببینید.

نمای کلاسیک

از نظر ماهیت نمای کلاسیک را می‌توان به دو نوع ایران باستان و بعد از اسلام مطابق با آنچه که پیش‌تر گفتیم تقسیم‌بندی کنیم اما اکنون می‌خواهیم از نظر کاربرد به انواع نمای کلاسیک ایرانی اشاره کنیم:

  • نمای کلاسیک مسکونی

کاربرد مهم این نما را می‌بایستی در بدنه ساختمان‌های شهری مشاهده کرد. جایی که اغلب مردم در آن در رفت و آمد هستند و با یکدیگر معاشرت می‌کنند. ساختمان‌هایی که دارای معماری کلاسیک هستند به ارتباط انسان با محیط کمک دو چندان می‌کنند. این ارتباط عمیقاً در روان انسان تأثیر می‌گذارد به طوری که فرد با تماشای نما جذب آن می‌شود و به نوعی آرامش خاطر پیدا می‌کند. طراحی نمای کلاسیک مسکونی این توانایی را دارد تا تداعی‌کننده هویت اجتماعی و فرهنگی یک شهر باشد. در محتوای دیگری از بینا ایده های نمای ساختمان دو طبقه را بررسی کرده ایم که می توانید در آنجا مشاهده کنید.

  • نما کلاسیک ویلایی

معماری کلاسیک می‌توانند با سبک‌های لوکس و مدرن ادغام شود و طراحی نمای ویلایی یا نمای ساختمان نیم پیلوت را به وجود آورد. ویلا‌ها درست بر عکس ساختمان‌های مسکونی باید به عنوان یک ساختار منسجم و واحد تلقی شود. این مهم باعث می‌شود تا دست طراحان باز باشد و جریان سیال ذهن خود را در طراحی به کار گیرند. به این ترتیب می‌توان یک سبک طراحی منحصر به فرد و مشتری پسند را ارائه داد. انواع طراحی تراس مناسب برای این نوع نما را در مقالات دیگر بخوانید.

  • نمای کلاسیک اداری

معماری کلاسیک برای ساخت فضای اداری اغلب کمتر استفاده می‌شود. بیشتر کسب و کار‌ها برای اینکه بتوانند نوآوری و فناوری خود را به رخ بکشند به سراغ نمای مدرن ‌می‌روند ولی در این میان افراد خوش سلیقه هم وجود دارند که ترکیبی از نمای کلاسیک و مدرن را برای کسب و کارشان انتخاب می‌کند. در چنین نمایی ممکن است که طرح جزئیات دقیقی نداشته باشد یا از آن اصالت دور شود و به سراغ استفاده از عناصر مینیمالیستی و بهره‌برداری از متریال‌های گوناگون در نمای چوبی و آجری کلاسیک برود ولی باز به هر حال می‌توان آن را نمونه‌ای از نمای کلاسیک تلقی کرد. اصول طراحی لابی ساختمان تجاری به سبک کلاسیک را در مقالات دیگری بررسی کرده ایم.

تفاوت نمای کلاسیک و نمای رومی در چیست؟

نمای کلاسیک ایرانی

معماری به سبک رومی مکان‌ها و فضا‌های شهری را احاطه کرده است. هر جا که چشم کار کند ساختمان‌هایی را مشاهده می‌کنیم که به شکل رومی ساخته شدند. نمای کلاسیک رومی که این روز‌ها شاهد آن هستیم در حقیقت تقلید‌های مبتذل ضعیف از ایران و یونان باستان دارند که به ویژه در تهران رواج بسیاری کرده است. حتی کشور‌هایی که این صرف را در فضای شهری خود متداول کردند در حال حاضر از چنین نمایی دست کشیدند.

این نوع معماری در اغلب کشور‌هایی که مستعمره اروپا بودند دیده می‌شود. اما ایران با وجود اینکه هرگز مستعمره نبوده خود صاحب سبک خاصی از این معماری است.
وقتی طراحی نمای رومی را با نما کلاسیک مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که چقدر تجاری و فاقد هویت است. این معماری مصنوعی علاوه بر ظاهر نامطلوبی که دارا است آسیب‌های دیگری هم به شهر می‌زند. مصالح نامناسب برای تهران که بر اساس جغرافیا و آب و هوا انتخاب می‌شوند اغلب شامل بتن و آجر است.

با دانستن این که تهران در منطقه زلزله خیز قرار دارد استفاده از مصالح تزئینی سنگین مثل ستون‌ها، مجسمه‌ها و دیوار‌های سنگی می‌تواند در زلزله فاجعه‌بار باشد. همچنین این سبک معماری یک طبقه‌بندی اجتماعی بزرگ و تقسیم‌بندی بین غنی و فقیر را در یک فاصله بسیار دور از هم نشان می‌دهد.
معماری سنتی ایران در چنین تقسیم‌بندی‌هایی است و اغلب در داخل خانه‌ها می‌توان تفاوت‌ها را دید و نه در خارج آن. طراحان برای افزایش زرق و برق در نمای رومی از نور پردازی به شکل اغراق‌آمیز استفاده می‌کنند. همچنین نورپردازی به شکل شلوغ در این نما‌ها باعث می‌شود که بیشتر مخاطبان از چنین فضایی دور شوند.

نمای کلاسیک رومی

در سبک کلاسیک اگر نورپردازی به شکل درستی رعایت شود نور‌ها تأکید بسیار کمی بر روی سازه خواهند گذاشت. سبک نمای کلاسیک در معنای واقعی خود یک احساس یک‌دستی و همدلی را به وجود می‌آورد که فارغ از معیار‌های لوکس نشینی دارای اهمیت است به طور مثال برج آزادی یک نمونه عالی نمای کلاسیک محسوب می‌شود که هویت تاریخی یک ملت را نشانه گرفته است و فقیر و ثروتمند را به دور خودش گرد می‌آورد.

کلام آخر

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم معیارهای کلی نمای کلاسیک و تفاوت آن با نمای کلاسیک رومی را به شما بیان کرده باشیم. امیدواریم که توانسته باشید علت اصالت این ساعت و تفاوتش با سایر نما‌ها را به خوبی درک کرده باشید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما صمیمانه سپاسگذار هستیم.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *