انواع بتن کدامند؟ ( بتن چیست؟ + بررسی ویژگی های انواع بتن های اصلی )

در سال های اخیر برای ساخت یک بنای محکم و با استاندارد تعیین شده، از بتن به عنوان مصالح اولیه ساخت استفاده می‌‌شود. بتن می‌‌تواند در انواع مختلفی به تولید و ارائه برسد. لذا شناخت ویژگی‌های آن ها و نحوه استفاده از هر یک می‌‌تواند قبل از خرید و استفاده از آن برای متقاضیان یک مزیت عالی به حساب آیند.

بتن چیست؟

بتن دارای سه ماده ترکیبی مهم شامل آب، سیمان پارتلند و همچنین ماسه و سنگ های ریز می‌‌باشد. ترکیب سه ماده موردنظر در حجم مختلف می‌‌تواند استحکام و میزان کیفیت بتن را تعیین نماید. از این محصول به عنوان مصالح اولیه و اتصال دهنده در ساخت بنا استفاده می‌‌شود.

بهره گیری از بتن برای اتصال آجر و سایر مصالح سنگی و غیر سنگی، امری مهم در ساخت و ساز می‌‌باشد. گاهی بتن با مواد دیگری نیز ترکیب می شود مانند ترکیب پلیمر، رنگدانه های معدنی و کامپوزیت های آلی و ترکیب جدیدی را به وجود می آورد به نام میکروسمنت که بسیار در طراحی و نما پرکاربرد است اطلاعات بیشتر در مورد آن را در مقاله میکروسمنت چیست بخوانید.

ترکیبات بتن چیست؟

ترکیبات بتن اکسپوز چیست

ترکیبات بتن شامل مواد اصلی و افزودنی‌هایی است که در تهیه این مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین ترکیبات بتن عبارت‌اند از سیمان، آب، ماسه، و سنگدانه‌ها. سیمان به عنوان یک اصلی‌ترین ترکیب در بتن عمل می‌کند و با ترکیب با آب ماده اصلی بتن را ایجاد می‌کند.

آب به عنوان محلولی برای فعال‌سازی سیمان و تعادل رطوبت بتن اهمیت دارد. ماسه و سنگدانه‌ها به عنوان مواد مخلوطی در بتن ویژگی‌های مکانیکی و ساختاری آن را تعیین می‌کنند.

علاوه بر این، ترکیبات بتن می‌توانند شامل افزودنی‌هایی نظیر پیگمنت‌ها یا تقویت‌کننده‌ها باشند که ویژگی‌های خاصی به بتن افزوده یا ویژگی‌های آن را بهبود می‌دهند، مانند مقاومت به آب، مقاومت در برابر حرارت و شوک‌های مکانیکی. ترکیبات بتن با دقت و توجه به نسبت‌های صحیح تاثیر مهمی بر کیفیت و عملکرد نهایی بتن دارند.

انواع بتن ها

با توجه به چیستی بتن و کاربرد آن در ساختمان سازی بهتر است انواع بتن نیز مورد بحث قرار بگیرد. انواع بتن همواره دارای ویژگی و مشخصات منحصر به فردی می‌‌باشد که برای شناخت و استفاده راحت تر از هر یک نامگذاری جداگانه برای آن‌ها صورت گرفته است.

در بین نام‌های مختلف بتن در سطح بازار بتن هایی با عنوان بتن معمولی بتن مسلح، بتن غیر مسلح و همچنین بتن پیش ساخته، از میزان عرضه و تقاضای بالایی برخوردار می‌‌باشند. واش بتن نیز یکی از انواع پر کاربرد بتن شسته شده می باشد که در مقاله‌ی واش بتن چیست بیشتر در مورد آن توضیح داده ایم.

• بتن معمولی :

این نوع بتن دارای ترکیب ساده ای از سه محصول آب، سیمان و سنگدانه می‌‌باشد. سیمان مورد استفاده در ترکیبات این نوع بتن، از ساده ترین کیفیت برخوردار است. از این رو میزان مقاومت آن نسبت به سایر سیمان‌ها کم و در حد ده تا چهل مگاپاسکال می‌‌باشد. عموما سرعت خشک شدن متریال بتن موردنظر در کمترین زمان به سی دقیقه می‌رسد.

البته دمای هوا و میزان رطوبت آن در هنگام استفاده از بتن، تاثیر فوق العاده ای در زمان خشک شدن بتن می‌گذارد. بتن‌های معمولی عموما برای ساخت پیاده روهایی که نیاز به سنگ کاری و جدول کاری دارند، استفاده می‌‌شود. همچنین بهره گیری از آنان در ساخت مکان‌های تک طبقه مناسب می‌‌باشد. بر خلاف بتن معمولی، بتن خود ترمیم شونده یکی از انواع بتن ها می‌باشد که در ساخت آن از تکنولوژی جدیدی استفاده شده است که مانع از ایجاد ترک در این نوع بتن می شود.

• بتن پیش ساخته :

این بتن یکی از انواع بتن آماده کارخانه‌ای می‌ باشد که در شرایط و مکان خاصی توسط تجهیزات و قالب های متفاوت تهیه می‌‌شود. پس از سخت شدن بتن، انتقال آن‌ها به محل مورد استفاده انجام می‌گیرد.

از بتن پیش ساخته برای نصب انواع ستون، پله ها و مواردی از این قبیل استفاده می‌‌شود که نیاز به قالب و ابعاد مشخص دارند. بسیاری از متقاضیان این محصول به جهت افزایش سرعت کار با بهره گیری از بتن پیش ساخته، سفارش تولید آن را در ابعاد و مشخصات ظاهری مخصوص می دهند. بتن اکسپوز نیز یکی از بتن‌های پیش ساخته است که در اشکال فانتزی و قالبی برای اعمال طرح و نمای روکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید تایل بتن اکسپوز می توانید بر روی تصویر زیر کلیک کرده و با مشاوران بیناگروه صحبت کنید.

• بتن سبک :

این بتن همواره از ساده ترین بتن های موجود در بازار می‌ باشد. استفاده از سیمان سبک و همچنین سنگدانه های با وزن بسیار سبک، عنوان بتن سبک را به محصول بخشیده است. سنگدانه های به کار رفته در ترکیب این بتن، در نوع آتشفشانی هستند که به صورت پوک با وزن سبک، مورد تهیه قرار گرفته اند. بتن های هوادار جزئی از بتن های سبک به حساب می آیند.

• بتن سنگین :

مقاومت عالی بتن سنگین در برابر انواع اشعه‌های رادیواکتیوی و مواردی از این قبیل، توانسته است عنوان سنگین را به محصول اعطا نماید. در ترکیبات این محصول از سنگ‌های فوق العاده متراکم و سنگین استفاده می‌‌شود که با سیمان درجه‌ یک، در داخل بتن، سخت شده و مورد استفاده قرار می‌گيرند. چگالی بتن سنگین با توجه به سنگدانه های مورد مصرف در میزان 3000 تا 4000 کیلوگرم بر متر مکعب می‌‌باشد.

• بتن مسلح :

بتن آرمه نام دیگری از بتن مسلح می‌‌باشد که بالاترین میزان استفاده را در ساختمان سازی دارد اطلاعات کامل در مورد این بتن در مقاله بتن مسلح چیست داده شده است. ترکیبات اصلی بتن آرمه همانند بتن معمولی می‌‌باشد اما افزودنی آن در هنگام استفاده، کاربرد آن را با بتن معمولی، متفاوت می‌سازد. در هنگام آماده سازی ترکیبات آن و اعمال روی سطح از اقلامی مانند مفتول، میله، سیم و یا میلگرد استفاده می‌‌شود. اقلام مورد نیاز در روی سطح قرار داده شده و بتن آماده، روی آن اعمال می‌‌شود. این مورد می‌ تواند خاصیت کشسانی بتن را افزایش داده و به عنوان یکی از مقاوم ترین بتن‌ها در ساختمان سازی استفاده شود.

حتما بخوانید: سقف وافل چیست

• بتن پیش تنیده :

 بتن پیش تنیده ، شباهت بسیار نزدیکی به بتن مسلح دارد. تنها تفاوت این محصول، اعمال بارهای فشاری روی فلزاتی است که توسط تجهیزات خاص و منحصر به فرد در زمان اعمال بتن، صورت می‌گیرد. مقاومت بالای این محصول، سبب بهره گیری از آن در ساخت پل و سازه های بتنی عظیم شود.

• بتن غیر مسلح :

نمونه از ساده ترین بتن‌های تولیدی می‌ باشد که مقاومت آن در برابر اشعه ها و فشار، مورد توجه نیست. از این نوع بتن به جهت ترکیبات ساده‌ای که دارد، در ساخت پیاده رو و سنگ فرش استفاده می‌‌شود که در تماس مستقیم با سطح زمین بدون نیاز به اقلام ثانویه هستند.

• بتن آماده :

ارائه نوع بتن در محل استفاده آماده سازی نمی‌شود بلکه در مکانی دیگر تحت شرایط استاندارد، ترکیب و آماده شده و توسط دستگاه‌های میکسر به محل اجرای بتن، انتقال داده می‌‌شوند. سرعت عمل با استفاده از این نوع بتن، ستودنی بوده و مورد استفاده بسیاری از متقاضیان محصول قرار گرفته است.

• بتن پلیمری :

نمونه جدیدی از بتن می‌‌باشد که به جای استفاده از سیمان در ترکیبات موردنظر از مواد پلیمری خاص استفاده می‌‌شود. این مواد می توانند اتصال محکمی را بین سنگدانه‌های استفاده شده در این محصول به وجود بیاورد. به حدی که فضای خالی با تراکم بسیار کمتری در ترکیبات بتن وجود داشته باشد. بتن های پلیمری از مقاوم ترین انواع بتن ها در حال حاضر می‌‌باشند.

• بتن نفوذپذیر :

این محصول دارای فضای خالی به میزان ده الی بیست درصد بین سنگدانه های مصرفی می‌‌باشد. از این رو تجمع رطوبت و آب در فضای خالی ترکیبات بتن، صورت می‌گیرد. تولید این نوع بتن برای اعمال در مسیرهای سیلابی انجام می‌‌شود. جذب رطوبت توسط بتن و انتقال آن ها به آب های زیر زمینی، تاثیر بسزایی در کاهش سرعت سیلاب‌ها دارد.

• بتن مکیده شده :

این محصول نسبت به سایر بتن‌های معمولی و غیر مسلح از مقاومت بالایی برخوردار است. در ترکیبات این محصول از مقدار زیادی آب استفاده می‌‌شود که می‌‌تواند رقیق شدن بتن را منجر گردد. اما پس از اعمال بتن به سطح موردنظر، آب موجود در بتن توسط تجهیزات خاص، مکیده می‌‌شوند. در این صورت، تراکم بتن بیش از پیش افزایش خواهد یافت و سرعت خشک شدن آن نیز بالاتر خواهد رفت.

• بتن های کوبیده :

این نوع محصول پس از اعمال در روی سطح موردنظر، توسط تجهیزات سنگین، مورد کوبش قرار می‌گيرد تا تراکم متریالی بتن افزایش یابد. استفاده از انواع بتن بیان شده با روش کوبش، قابل اجرا است. اما به جهت استفاده کمتری که در صنعت دارد، از بتن‌های معمولی استفاده می‌‌شود. پر کردن انواع گودال موجود در جاده ها و… به روش بتن کوبشی صورت می گیرد.

• بتن هوادار :

در مرحله آماده‌سازی این نوع بتن از افزودنی های حباب ساز استفاده می‌‌شود. از این رو فضای خالی بین سنگریزه ها از هوا پر می‌ شود که خاصیت ضدسایش را برای بتن موردنظر به وجود می آورد.