بتن آماده چیست؟ ( بررسی کاربرد و انواع بتن اماده )

بتن آماده چیست

استفاده از بتن برای ساخت و ساز، امری غیر قابل انکار است اما با افزايش تنوع در متریال و روش تولید بتن، انتخاب و استفاده از این محصول نیازمند بررسی های تخصصی می‌باشد. بتن آماده از پرکاربردترین بتن های مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز می‌باشد که از مزایای فوق العاده ای در این زمینه برخوردار است. در این محتوا، پاسخ مناسبی را برای پرسش ” بتن آماده چیست و چه کاربردی دارد؟” دریافت خواهید کرد.

بتن آماده چیست؟

ترکیب متریال های اصلی بتن آماده در کارخانجات و کارگاه های تولیدی، معرف اصلی بتن موردنظر می‌باشد. متریال‌های بتن همواره به صورت خشک در مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، با آب مخلوط شده و استفاده می‌گردند. اما این بتن به صورت آماده، به مکان مورد استفاده، انتقال داده می‌شوند. تمامی ترکیبات این محصول در داخل یک میکسر بزرگ قابل حمل، ترکیب می‌گردند. مخلوط کردن مواد متریالی آن در میکسر، به صورت مداوم ادامه دارد تا بتوان مایعی روان و قابل استفاده برای ساخت و ساز به دست آید.

ترکیبات اصلی بتن آماده شامل آب، سیمان با درجه کیفی متعدد، سنگدانه های آهکی و پرتلند و همچنین افزودنی های مقاومتی و عایقی می‌باشد. استفاده از افزودنی ها در تولید این محصول براساس نیاز صورت می‌گیرد. افزودنی ها با توجه به نوع شرایط ساخت و ساز بنا و کاربری آن، انتخاب و استفاده می‌شوند. متقاضیان این محصول می‌توانند در مقدار مصرف افزودنی ها در ترکیبات اصلی، دخل و تصرف داشته باشند.

بتن آماده چیست

کاربرد بتن اماده

این محصول در انواع ساخت و ساز به عنوان اصلی ترین مصالح مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این بتن برای پی ریزی ساختمان و مقاومت ایستایی مصالح فلزی، از مهم‌ترین کاربرد این محصول می‌باشد.

اسکلت های بتنی ساختمان‌های مختلف، نیاز ویژه‌ای به بتن آماده دارند تا بتوانند مقاومت لازم را داشته باشند و به عنوان جایگزین اسکلت های فولادی و فلزی ساختمان استفاده شوند.

استفاده از این محصول در دیوار چینی بزرگ و کوچک، بسیار مناسب است. دیوارهای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها با کاربری متعدد، نیاز ویژه‌ای به بتن دارند که با بهره گیری از ان در سریع ترین زمان مورد ساخت قرار می‌گيرند.

بهره گیری از بتن آماده برای کف پوش بتنی، مورد توجه فعالان صنعت ساخت و ساز قرار گرفته‌ است. افزودنی‌های عایق حرارتی در ترکیبات اصلی این محصول، می‌‌تواند بهترین متریال برای کف پوش عایق حرارتی باشد. از این محصول در ایجاد کف پوش برای مغاره‌های بزرگ و کوچک و انواع سالن‌ها و انبارهای مناطق سردسیر، بهره گیری می‌شود.

یکی دیگر از انواع بتن که عایق حرارتی محسوب شده و کاربردهای مشابه دارد بتن اکسپوز می باشد. تایل بتن اکسپوز به صورت پیش ساخته اماده شده و مورد استفاده قرار میگیرد. اطلاعات کاملتر در مورد این بتن را می‌توانید در مقاله ” بتن اکسپوز چیست” بخوانید.

کاربرد این محصول در تولید انواع پیش ساخته‌های سیمانی، مثال زدنی است. چرا که بتن آماده با داشتن مواد روان و درجه‌ یک، بهترین متریال اصلی برای پیش ساخته های مانند پله و ستون های طراحی شده می‌باشد.

یکی از مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی شناخته شده در حال حاضر بتن خود ترمیم شونده می‌باشد که ویژگی‌های متمایزی نسبت به سایر نمونه‌های دیگر دارد

بتن آماده

انواع بتن آماده

بتن های آماده با توجه به نوع ساختار و مقاومت و چگالی در انواع مختلف تقسیم می‌شوند که مهمترین آن ها به شرح زیر می‌باشد:

  •  استاندارد، جزو بتن های ساده و مقاوم می‌باشد که دارای ترکیبات اصلی بتن بدون هیچ مواد افزودنی می‌باشد. کاربرد این محصول در ساخت و ساز، بسیار بالا می‌باشد و درست مثل بتن سبک یک متریال کاربردی در صنعت ساختمانی است.
  • بتن آماده سیال با داشتن روان پذیری بالا می‌تواند برای پر کردن قسمت های خلا موجود در ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد. پوشش انواع لوله و کابل های سیم و دیوار کشی با این بتن انجام می‌گیرد.
  • بتن آماده دارای فیبر از مواد فیبر فولادی، مصنوعی و همچنین الیاف شیشه ای برخوردار است که مقاومت بسیار بالایی را برای بتن به وجود می‌آورند. عدم نفوذپذیری مواد مایع و گاز در این نوع بتن مورد تایید قرار گرفته است.
  • بتن خود تراکم از سری بتن های شکل پذیر می‌باشد که نیازی به نیروی فیزیکی ندارد و به راحتی با کمترین فشار مکانیکی، به اشکال مختلف در می‌آید. این محصول با جذب بالای آب، مقدار روان پذیری زیادی دارد که کاربرد آن را افزایش می‌دهد.
  • بتن آماده متراکم جزو بتن های آماده بسیار مقاوم می‌باشد که در شرایط تولیدی خاص، عرضه می‌گردد. اعمال فشار بالا در تولید این محصول، تراکم آن را افزایش می‌دهد و آن را در ساخت انواع پل و بناهای بزرگ و مقاوم، کاربردی می‌سازد. این نوع بتن، سختی بسیار بالایی نسبت به سایر انواع بتن های آماده دارد.
  • بتن آماده تزئینی با داشتن شکل پذیری بالا، می‌تواند در ساخت انواع سازه های پیش ساخته، پیاده روها، پوشش ستون های فلزی داخلی و بیرونی و… مورد استفاده قرار بگیرد. نرمی بالای این نوع از بتن، راحتی کار را برای تزئین دیوارهای نمای درونی و بیرونی را ممکن می‌سازد.

یکی دیگر از انواع بتن‌ها بتن آرمه است که دارای ویژگی‌ها و کاربردهایی مثل داشتن قیمت مناسب،تطبیق‌پذیری بسیار بالا، مقاوم در برابر آتش و… دارد

مزایای بتن آماده

این محصول با بهره گیری از متریال های مختلف و شرایط تولیدی خاص، مزایای متعددی را در صنعت ساخت و ساز دارا است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • کاهش هزینه تولید به سبب عدم استفاده از مواد مقاومتی در ترکیبات محصول
  • افزایش نرمی و شکل پذیری آن در صورت دلخواه
  • داشتن استاندارد در زمینه تولیدی و عدم استفاده از انواع سنگریزه های آهنی و نامناسب در ترکیبات بتن
  • کاهش ریسک و رخداد احتمالاتی مانند آتش سوزی، شکستن و تخریب در بناهای حاوی این بتن
  • کاهش مقدار نفوذپذیری انواع گرد و خاک و رطوبت در ساختمان های دارای این بتن
  • امکان بهره گیری راحت از کامیون های انتقال دهنده بتن به سبب متریال متراکم و مناسب محصول
  • کاهش فضای مورد نیاز برای تهیه و استفاده از بتن
  • عدم آلودگی صوتی و گرو خاک به علت آماده بودن ترکیبات بتن
  • امکان حمل آسان و راحت در هر مکانی

بتن آماده

فرآیند تولید بتن آماده

در تولید انواع بتن آماده، تعیین متریال اصلی محصول از اقدامات ابتدایی و مهم می‌باشد. استفاده از انواع مواد افزودنی و مقدار آن ها براساس نوع کاربری بنای در حال ساخت، مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد.

میزان رطوبت مورد استفاده در تولید بتن آماده، اهمیت بسیار زیادی دارد. این مورد مقاومت، نرمی و میزان تراکم بتن را تعیین می‌کند. از این رو آزمایش مقدار آب موجود در مقدار معینی از بتن، قبل از تولید مورد انجام قرار می‌گیرد و با برآورد مقدار دقیق، راحتی تولید و ترکیب متریال های اصلی آن انجام می‌گیرد.

دوز مواد مخلوطی در تهیه انواع بتن آماده مورد توجه متقاضیان این محصول قرار می‌گیرد. دوز مخلوط، امکان تغییر در مقاومت بتن و همچنین انعطاف پذیری آن را مشخص می‌سازد. سیمان و مقدار معین سنگدانه های آهکی، در این مرحله از تولید، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

در صورت نیاز به بتن با مقاومت بالا، امکان اضافه کردن مقدار مناسبی از مواد کف زا به ترکیبات اصلی بتن وجود دارد. این مواد با تولید حباب های متراکم در داخل متریال آن، تراکم آن را افزایش می‌دهند و انعطاف پذیری بسیار زیادی را برای بتن اعمال می‌کنند. مقاومت عالی بتن موردنظر در برابر تغییرات رطوبتی و دمایی هوا، امری اثبات شده می‌باشد.

بعد از ترکیب متریال و سنجس کیفیت و اصول تولید آن، انتقال آن به کامیون های دارای میکسر، انجام می‌گیرد. در این صورت انتقال مواد به مکان موردنظر برای استفاده صورت می‌پذیرد. تقاضای مقدار متغیری از بتن برای استفاده در یک روز کاری، امکان پذیر است.