بتن مسلح چیست؟ ( بررسی انواع و ویژگی های بتن آرمه )

بتن آرمه چیست

 بتن به‌عنوان ماده‌ای که از میزان مقاومت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و همچنین در اثر فشار دچار تغییر شکل نمی‌شود، بهترین متریال برای سازه‌های ساختمانی می‌باشد. بتن در انواع مختلفی تولید شده و هر یک به لحاظ ظاهری و همچنین مقاومت در برابر فشار تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند.

یکی از نمونه‌های پرطرفدار در ساخت سازه‌های ساختمانی بتن مسلح می‌باشد و اغلب افرادی که در حوزه ساخت‌وساز مشغول به فعالیت هستند، با پرسش بنیادی بتن مسلح چیست؟ در ذهن خود مواجه می‌شوند.

این نوع از بتن مطابق با آخرین تست و بررسی‌های انجام شده از بیشترین میزان از مقاومت در برابر فشار برخوردار است و به‌راحتی در اثر هرگونه فشاری شکل ظاهری و خواص خود را از دست نمی‌دهد. لازمه تأمین ایمنی بیشتر در هر سازه ساختمانی استفاده از بتن مسلح یا بتن آرمه می‌باشد که خواص مکانیکی و فیزیکی بهبودیافته‌ای دارد.

بتن مسلح چيست؟

 پرسش اساسی بتن مسلح چيست؟ همیشه مورد توجه قرار گرفته است، با یک بررسی کاملاً ساده به راحتی به این نکته پی می‌برید که درصد قابل‌توجهی از سازه‌های امروزی توسط بتن مسلح تولید شده‌اند و علت این مسئله بالابودن مقاومت انواع بتن است. بتن مسلح در مقایسه با سایر نمونه‌های دیگر دارای ترکیبات متفاوتی است و همچنین به همین جهت امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این نوع از بتن فشار خمشی و کششی ناشی از سنگینی سازه را به راحتی تحمل می‌کند و تحت هر شرایطی امنیت سازه شما را به نحو احسن تأمین کرده و به لحاظ مقاومت با مستحکم‌ترین آلیاژ موجود در دنیا برابری می‌کند. بتن آرمه با نام RCC نیز شناخته می‌شود و همچنین حاوی انواع مختلفی از مواد تقویت‌کننده نظیر: برخی از فولادها و همچنین سایر ترکیبات دیگر می‌باشد. این نوع از بتن حتی تحت شرایط سخت نیز سنگین‌ترین وزن‌ها را نیز تحمل می‌کند.

 حتی امکان ترک‌خوردن این نوع از بتن در شرایط جوی سخت غیرممکن است، این بتن به راحتی شکل می‌گیرد و همچنین در برابر بار ناشی از سازه همیشه استحکام کافی را از خود نشان می‌دهد و به هیچ عنوان با افزایش فشار کیفیت نهایی خود را از دست نمی‌دهد.

قدرت کشش بتن مسلح مانند بتن خود متراکم بسیار مناسب بوده و همچنین قیمت نهایی آن کاملاً منصفانه است و جهت خرید توصیه می‌شود. تمامی ترکیبات بتن آرمه و یا همان مسلح مورد تأیید جامعه مهندسی بوده و همچنین به لحاظ ضریب انبساطی و حرارتی در بهترین جایگاه قرار دارد.

 این نوع از بتن کوچک‌ترین میزان از ریسک را برای هر نوع سازه‌ای به وجود نمی‌آورد و حتی در ساخت آن عمدتاً از فولاد استفاده شده است و این مسئله خود از ویژگی‌های بتن مسلح شناخته می‌شود.

ویژگی‌های بتن آرمه چیست؟

بتن مسلح

از عوامل اصلی محبوبیت بتن مسلح یا همان بتن آرمه ویژگی‌های مثبت آن است، در صورتی که سایر نمونه‌های مشابه با توجه به این که از قیمت بالاتری برخوردار هستند، دارای چنین ویژگی‌هایی به هیچ عنوان نیستند، به همین علت ترجیح تمامی افراد بتن آرمه است و همچنین نمونه‌های باکیفیت و درجه یک این محصول هیچ‌گونه معایب خاصی ندارند، در ادامه به بررسی این سوال که بتن آرمه چیست می‌پردازیم :

 ■این بتن دارای ph کاملاً مناسب و متعادلی برای انواع میلگرد و آرماتورهای به کار رفته در سازه می‌باشد و مقاومت این محصول در بالاترین درجه ممکن قرار دارد.

 ■بتن آرمه در برابر رطوبت بیشترین میزان از مقاومت را از خود نشان می‌دهد و به هیچ عنوان در اثر رطوبت دچار ترک و شکستگی نمی‌شود. این ویژگی در میان بتن سبک و بتن مسلح مشترک می باشد.

 ■بتن مسلح دارای طول عمر بسیار بالایی بوده و در رده مصالح ساختمانی ضد زلزله برای سازه‌های ساختمانی قرار دارد.

 ■به کمک بتن آرمه در فعالیت‌های مختلف ساختمانی شما می‌توانید فشار وارد شده را کاهش دهید و وزن سازه خود را سبک‌تر کنید.

 ■بتن مسلح به لحاظ قیمت کاملاً مقرون به صرفه بوده و خرید آن مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار بالایی نیست.

 ■نحوه اجرای این بتن بسیار راحت و آسان بوده و همچنین در رده مصالح ساختمانی استاندارد جهانی قرار دارد.

 ■این نوع از بتن با سایر اجزای سازه تطبیق‌پذیری بسیار بالایی داشته و در سایه دوام بسیار بالا همیشه به کار گرفته می‌شود.

 ■این بتن آرمه در برابر آتش کاملاً مقاوم است و همچنین شما می‌توانید احتمال بروز هرگونه حریق در سازه خود را به حداقل برسانید، این بتن در برابر حرارت مستقیم بیش از ۴ ساعت می‌تواند از خود دوام نشان دهد.

 ■بتن مسلح فرآیند ساخت و ساز را بسیار سهولت بخشیده است و حتی باعث صرفه‌جویی در عنصر زمان شده است، فصل جدیدی از ساخت‌وساز را به کمک بتن آرمه می‌توانید تجربه کنید.

 ■بتن آرمه در رده نمونه‌های قابل بازیافت قرار دارد و در چرخه تولید می‌توان از آن جهت تولید دوباره بتن کمک گرفت و همچنین کوچک‌ترین میزان از آسیب را به طبیعت وارد نمی‌کند و به همین جهت همیشه محبوب واقع شده است.

 ■بتن مسلح را در سازه به شیوه‌های مختلف می‌توانید به کار بگیرید و این ویژگی از بتن آرمه همیشه مورد توجه قرار گرفته است و باعث کاهش سایر هزینه‌های جانبی دیگر می‌شود.

 ■انواع بتن آرمه باعث مقاومت سازه در برابر عوامل مخرب محیطی می‌شود و این مسئله در دنیای مهندسی کاملاً ثابت شده می‌باشد.

کاربردهای بتن مسلح :

انواع بتن مسلح

این نوع از بتن به سبب کاربرد گسترده‌ای که دارد، همیشه در لیست نمونه‌های پرفروش و محبوب جهانی قرار داشته است. در اغلب سازه‌های امروزی از بتن مسلح برای افزایش مقاومت و استحکام سازه استفاده شده و همچنین برای ساخت برج‌های بلند نیز این نوع از بتن توصیه می‌شود.

بتن مسلح باعث تراز سازه‌هایی با تعداد طبقات بیشتر شده و همچنین برای استحکام سازه‌های مختلف یک نوع الزام به شمار می‌آید. دومین کاربرد بتن مسلح در ساخت انواع پل‌های شهری می‌باشد که با حجم فشار بیشتری روبه‌رو هستند و توزین وزن در جهات مختلف باید صورت بگیرد، تا پل شما به استانداردهای جهانی بیشتر نزدیک باشد.

 به همین علت حدود ۴۸ درصد از پل‌های شهری به کمک بتن مسلح تولید شده‌اند. سومین کاربرد بتن مسلح در سدسازی می‌باشد، فشار ناشی از آب جمع شده در پشت سد فقط توسط بتن آرمه قابل تحمل است، چون در غیر این صورت پل بتنی با شکستگی وسیع مواجه می‌شود. پیشنهاد جامعه مهندسی امروزی در سدسازی استفاده از بتن مسلح باکیفیت می‌باشد. چهارمین کاربرد بتن مسلح یا همان بتن آرمه در ساخت سکوهای بتنی می‌باشد که در مکان‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

 این نوع از سکوهای ساخته شده از بتن مسلح هرگونه فشار مضاعفی را تحمل کرده و در نهایت به کاهش فشار متمرکز شده در یک محل کمک شایانی می‌کنند. از دیگر کاربردهای گسترده بتن مسلح و یا بتن آرمه در ساخت انواع المان‌های تزئینی و شهری می‌باشد که در مکان‌های عمومی جهت محوطه‌سازی و همچنین ایجاد محیط جدید همیشه به کار گرفته می‌شوند.

انواع بتن مسلح :

 برخلاف تمامی باورهای اشتباه بتن مسلح فقط در یک نوع تولید نمی‌شود و دارای نمونه‌های مختلفی است که هر یک دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده و شما با در نظر گرفتن چنینی ویژگی‌هایی باید اقدام به خرید نهایی کرده، برخی ای انواع بتن مسلح استاندارد و باکیفیت شامل موارد زیر هستند:

●بتن مسلح به میلگرد:

بتن مسلح چيست

 در ساخت این محصول از میلگرد استفاده می‌شود و همچنین بتن مسلح به میلگرد برای ساخت سازه‌های گوناگون بهترین پیشنهاد است و همچنین ضریب انبساطی بتن مسلح به میلگرد با فولاد برابری می‌کند و برای کسانی که به دنبال کیفیت بالا با کمترین قیمت ممکن هستند، بهترین گزینه ممکن به شمار می‌آید.

●بتن مسلح پیش تنیده و پس تنیده:

 این دو نوع بتن به گونه تولید شده‌اند که در برابر فشار ناشی از سازه دچار هیچ‌گونه ترک‌خوردگی نمی‌شوند و نحوه قالب‌ریزی این نوع از بتن بسیار متفاوت است و همچنین فرآیند گیرش بتن به شیوه‌ای متفاوت صورت می‌گیرد. در مورد این نوع بتن می‌توانید در مقاله ” بتن پیش تنیده چیست ” بیشتر مطالعه نمایید.

●بتن مسلح پیش ساخته:

بتن آرمه چیست

 این محصول در واقع در رده نمونه‌های پیش ساخته قرار دارد و در نتیجه باعث سهولت و همچنین صرفه‌جویی در عنصر زمان می‌شود. اجرای این نوع از بتن در شرایط جوی مختلف به آسانی صورت می‌گیرد و حتی گیرش بتن در این نمونه به راحتی قابل کنترل است و به همین جهت در بخش‌های مختلف و مرتبط با ساخت‌وساز به کار گرفته می‌شود، نحوه اجرای بتن مسلح پیش‌ساخته بسیار راحت و آسان‌تر می‌باشد. یکی از انواع بتن های پیش ساخته بتن اکسپوز می‌باشد که در طرح های مختلفی از جمله بتن اکسپوز طرح چوب وجود دارد و در نمای ساختمان به کار می رود برای سفارش و دریافت مشاوره تایل بتن اکسپوز با شماره زیر تماس بگیرید.

●بتن مسلح تقویت شده با الیاف:

 این نوع از بتن مسلح به کمک ملات سیمانی و الیاف خاص فولادی ساخته می‌شود و امکان خوردگی این بتن تحت هر شرایطی تقریباً غیرممکن است. این بتن آرمه با گذشت زمان پوسته پوسته نشده و حتی احتمال پوسیدگی آن بسیار کم است، به کمک بتن مسلح تقویت شده با الیاف می‌توانید خواص مکانیکی سازه خود را به بالاترین درجه ممکن برسانید.

 به طور کلی هر یک از نمونه‌های ذکر شده در موقعیت‌های گوناگون مقاومت کافی را از خود نشان می‌دهند و موقعیت مکانی که بتن مسلح در آن به کار گرفته می‌شود، تعیین‌کننده نوع آن می‌باشد و این نکته کلیدی همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد.

از دیگر انواع بتن‌ها بتن آماده می‌باشد که ترکیبات اصلی آن شامل آب، سیمان با درجه کیفی متعدد، سنگدانه های آهکی و پرتلند و همچنین افزودنی های مقاومتی و عایقی می‌باشد