بتن سبک چیست؟ ( بررسی ویژگی ها و مزایای استفاده از بتن سبک در ساختمان )

بتن های سبک

برای ساخت انواع بناها با کاربری مختلف، نیاز به استفاده از مصالح مختلف می‌باشد تا مقاومت لازم را برای بنا ایجاد نماید. بتن‌ها به‌عنوان متریال اصلی ساخت و ساز، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. بتن‌های سبک با داشتن چگالی کمتر و وزن سبک، جزو پرمصرف‌ترین بتن‌های مورد استفاده در ساخت و ساز هستند. این محصول به صورت تکی و یا ترکیبی، در مراحل مختلف ساخت بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسبت به نوع و روش ساخت این محصول، از انواع بتن‌های سبک با ویژگی‌های مخالف، برای ساخت و ساز استفاده می‌شود.

بتن سبک چیست؟

بتن سبک مانند بتن اکسپوز ( در مورد این نوع بتن در مقاله بتن اکسپوز چیست بیشتر بخوانید ) یکی از بتن‌های کاربردی می‌باشد که در حیطه چگالی، وزن و متریال تشکیل‌دهنده، با انواع بتن‌ها دارای تفاوت فاحشی می‌باشد این بتن‌ها با توجه به اینکه می‌توانند از وزن کمتری برخوردار باشند مقاومت ساختاری خوبی را برای بنا به وجود می‌آورند.

در پاسخ به سوال “بتن سبک چیست؟” باید مواد تشکیل دهنده و نوع کاربرد آن مورد واکاوی قرار بگیرد. متریال اصلی بتن‌های سبک را سنگریزه‌های سبک و دارای تخلخل بالا تشکیل می‌دهند لذا مقدار چگالی این محصول به سبب وزن کم سنگریزه‌های مصرفی در تولید آن به وجود می‌آید.

این محصول با داشتن محدوده وزنی 300 الی 1850 گرم وزن در هر متر‌مکعب، جزو کم وزن‌ترین بتن‌های تولیدی می‌باشد این محصول حدود ⅖ برابر کمتر از بتن‌های معمولی وزن دارد. لذا این مزیت می‌تواند در ساختمان سازی مورد توجه قرار بگیرد و باعث شده میزان تقاضا برای این نوع بتن مانند تایل بتن اکسپوز در صنعت ساختمان سازی بسیار بالا است.

انواع بتن سبک

 

بتن سبک چیست

 

بتن‌های سبک با توجه به مواردی مانند مقاومت، چگالی و وزن محصول مورد دسته‌بندی قرار می‌گیرند. این محصولات از نظر چگالی و مقاومت به سه دسته بتن سبک سازه‌‌ای، نیمه سازه‌ای و غیر سازه‌ای تقسیم می‌شوند.

— بتن سبک سازه‌ای با داشتن چگالی 2000 کیلوگرم، دارای مقاومت بسیار بالایی مانند بتن خود متراکم است. مقاومت این بتن در مقدار 17 مگاپاسکال تعیین شده است. در تولید این محصول از مقاوم‌ترین سنگدانه‌های ریز و تخلخلی استفاده می‌شود ساخت بناهای چند طبقه و مقاوم با این نوع از بتن امکان پذیر است.

— بتن سبک نیمه سازه‌ای با داشتن چگالی حداکثر 1500 کیلوگرم، دارای مقاومت مناسبی می‌باشد در تولید این محصول، از سنگ‌های ریز دانه استفاده نمی‌شود و تنها از سنگدانه های بزرگ و حجیم با وزن کم بهره گرفته می‌شود این محصول در ساختمان سازی برای کف کاری، بهترین کاربرد را دارد.

— بتن‌های سبک غیر سازه‌ای دارای چگالی 800 کیلوگرمی هستند که از کمترین میزان مقاومت برخوردار می‌باشند مقاومت فشاری این بتن در نوع 7 مگاپاسکال می‌باشد که استفاده از آن را در ساختمان سازی محدود می‌کند استفاده از این محصول به عنوان عایق حرارت و صوت، بسیار کاربردی است.

در ترکیبات این محصول، بهره گیری از انواع مواد عایق حرارت برای کاربردی بودن استفاده می‌شود سنگدانه های این نوع از بتن در سایز بسیار ریز می‌باشند که تاثیر بسزایی در کاهش چگالی و مقاومت آن دارند. بتن‌های سبک براساس روش تولید به دو دسته بتن ساختار باز و اسفنجی تقسیم می‌شوند.

 بتن‌های اسفنجی از مواد کف زا در تولید استفاده می‌کنند. با استفاده از مواد کف زا، گازی تولید می‌شود که می‌تواند سبب تولید حباب‌هایی در بین متریال سیمان و سنگدانه شوند. در این صورت بافت اسفنجی برای بتن ایجاد می‌شودو سبب افزایش حجم و کاهش وزن بتن می‌گردد.

حباب‌های موجود در داخل ترکیبات بتن، به صورت پایدار منجر به مقاومت عالی محصول می‌شوند وزن کلی بتن سبک اسفنجی در مقدار 200 تا 700 کیلوگرم می‌باشد بتن‌های ساختار باز دارای سنگدانه های بزرگ و حجیم می‌باشند که می‌توانند در نوع طبیعی و مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرند.

عدم استفاده از ریزدانه‌های سنگی در تولید این محصول، به افزایش مقاومت آن‌ها کمک می‌کند از این محصول برای تکمیل فضای خلا موجود در مصالح ساختمانی استفاده می‌شود وزن کلی بتن موردنظر از 700 گرم تا 1500 گرم متغیر است.

بتن‌های سبک دانه همانند عنوانی که دارند، دارای سنگدانه های بسیار سبک می‌باشندکه در تنوع سایز و اندازه هستند. این محصول به علت سبکی بسیار زیادی که دارد، کاربرد متعددی در ساخت و ساز دارا می‌باشد

مزایای استفاده از بتن سبک چیست؟

 

بتن سبک چیست

 

این بتن با توجه به کاهش وزنی که نسبت به بتن معمولی دارد، با تقاضای بالایی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای مهم این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

— کاهش هزینه حمل و نقل براساس وزن سبک محصول نسبت به بتن معمولی

— کاهش مصرف انرژی گاز و برق در ساختمان‌ها به سبب خاصیت عایق حرارت بودن بتن

— کاهش مصرف انواع آهن آلات و میلگرد در ساخت و ساز به سبب مقاومت بالای بتن سبک

— کاهش مدت زمان ساخت بنا به سبب استفاده راحت از محصول در ساخت و ساز

— افزایش مقاومت ساختمان و جلوگیری از صدمات احتمالی ریزش در اتفاقات غیرمترقبه مانند زلزله

— کاهش بار مرده بناهای ساخته شده

— کاهش تنش‌های سنگدانه‌ای بتن سبک نسبت به بتن معمولی

— افزایش مقاومت در صورت جذب رطوبت بالا نسبت به بتن معمولی

— افزایش طول عمر ساختمان به سبب مقاومت اعطایی به بنا کاربرد آن

— بتن سبک مانند انواع بتن‌های دیگر، در تثبیت مصالح فولادی در ساختمان سازی نقش دارد.

این محصول را می‌توان برای پر کردن خلا بین مصالح فولادی، آجری و سیمانی استفاده کرد. کاربرد عالی این محصول در دیوار چینی، کف سازی و پایه ریزی ساختمان بسیار عالی می‌باشد. مقاومت بالای انواع بتن سبک نسبت به بتن معمولی، توانسته است بهترین نتیجه را برای کف سازی ساختمان داشته باشد.

از بتن موردنظر برای عایق نمودن دیوار و کف استفاده می‌شود دیوار چینی برای ساخت انواع پارتیشن‌های باریک و نازک، با استفاده از این محصول قابل انجام است. از این محصول برای پوشش دهی انواع مصالح فولادی جهت افزایش مقاومت آن‌ها و بالا بدون قدرت آن‌ها در برابر آتش و خوردگی، بهره گرفته می‌شود.

تفاوت بتن های سبک و معمولی

> از مهم‌ترین تفاوت‌های بتن سبک و معمولی، می‌توان به وزن آن‌ها اشاره کرد. کاهش وزن و چگالی بتن سبک نسبت به بتن معمولی، بسیار فاحش می‌باشد بتن معمولی با داشتن متریال ترکیبی سنگین وزن، از چگالی بسیار بالایی برخوردار است.

> تفاوت ویژه دیگر این محصولات، فرمول تولید آن‌ها می‌باشد در فرمول تولید بتن سبک وزن، سنگدانه های ریز و درشت با حجم کمتر استفاده می‌شودکه در کنار آن از انواع مواد عایقی و کف ساز استفاده می‌شود اما در تولید بتن معمولی تنها از سنگدانه معمولی و سیمان پرتلند استفاده می‌شود

> افزایش جذب رطوبت توسط این نوع بتن، جزو تفاوت‌های حاصله می‌باشد سنگدانه‌های کم وزن، نیاز به آب بیشتری دارند.

بتن‌های معمولی برای استفاده در ساخت ساز نیاز به انواع متریال‌هایی مانند تقویت کننده فولاد دارند که هزینه کار را برای ساخت یک بنا افزایش می‌دهند اما این بتن با داشتن مقاومت بالا نیازی به بهره گیری از متریال‌های اضافی ندارد و هزینه ساخت را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.