بتن اکسپوز چیست؟ ( بررسی کاربرد بتن اکسپوز در نما و در دکوراسیون داخلی )

بتن اکسپوز چیست

با پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از بتن‌های باکیفیت و درجه یک تولید و به بازار عرضه شده‌اند که علاوه بر کیفیت ممتاز و بی‌بدیل از ظاهر فوق‌العاده بی‌نقص و متفاوتی نیز برخوردار هستند.

یکی از بهترین نمونه‌های تولید شده در سال‌های گذشته بتن اکسپوز می‌باشد، این نوع از بتن دارای ظاهری متفاوت و خاص است که در هر مکانی می‌تواند زیبایی فوق‌العاده متفاوتی را به وجود بیاورد، بتن اکسپوز به لحاظ کیفیت در مقایسه با سایر نمونه‌های مشابه محصولی منحصربه‌فرد به شمار می‌آید و همچنین این بتن محصولی ارزنده و با طرح‌های خاص و مدرن است که پس از نصب در هر قسمت زیبایی بی‌نظیری را می‌تواند ایجاد کند.

 بتن اکسپوز در واقع یک تایل بتنی در ابعاد مشخص است که دارای کارایی بسیار گسترده‌ای می‌باشد، این نوع از بتن دارای ظاهری زیبا و لوکس است و حتی این بتن تلفیقی از زیبایی و سادگی به شمار می‌آید، بتن اکسپوز به کمک چند تغییر ساده می‌تواند زیبایی را در هر مکانی معنا ببخشد، بتن اکسپوز از مزایایی بی‌شماری برخوردار است و حتی این محصول به لحاظ کیفیت حرف اول را می‌زند.

بتن اکسپوز دارای ساختار اساسی و استاندارد می‌باشد، این محصول بر اساس شالوده‌های نوین مهندسی تولید شده است، بتن اکسپوز از بهترین متریال با درجه کیفی بالا طراحی و ساخته می‌شود، سرعت بالا و همچنین اجرای متفاوت از عوامل اصلی محبوبیت این سبک از بتن اکسپوز به شمار می‌آید.

بتن اکسپوز چیست؟

یکی از بتن نماهای جدید که در حال حاضر در قسمت‌های مختلف سازه‌های ساختمانی بیشتر کاربرد دارد، بتن اکسپوز می‌باشد. در واقع بتن اکسپوز یک تایل بتنی در ابعاد مشخص می‌باشد که علاوه بر مقاومت کافی از ظاهری متفاوت نیز برخوردار است، بتن اکسپوز از ضخامت لازم برخوردار بوده و به همین علت استحکام این محصول مثال‌زدنی است.

بتن اکسپوز در مقایسه با نمونه‌های قبلی از ترکیبات جدیدتری تولید شده و حتی رفتار فیزیکی این نوع از بتن در موقعیت‌های مختلف متفاوت می‌باشد.

بتن اکسپوز به راحتی می‌توان ادعا کرد، تنها نوع بتن است که از زیبایی خاص و چشمگیری برخوردار می‌باشد. این بتن از ترکیب ماسه ریزدانه، سیمان، آب و سایر افزودنی‌های دیگر تولید می‌شود و درصد ترکیب تمامی این مواد اولیه از قوانین خاصی پیروی می‌کند، تا کیفیت محصول حفظ شود، درصد ماسه و سیمان به کار رفته در بتن اکسپوز کاملاً استاندارد است.

اصول مهندسی نوین در تولید این نوع از بتن رعایت شده، تا محصول کم و کاستی نداشته باشد، بتن اکسپوز بر اساس تکنولوژی روز دنیای مهندسی طراحی شده و نمونه‌های جدید این محصول دارای هیچ‌گونه معایب بارز و مشخصی نیستند، این بتن به لحاظ کارایی و کیفیت برای کسانی که به دنبال یک بتن با قیمت ارزان و اقتصادی هستند، بهترین گزینه به شمار می‌آید.

مواد روان‌کننده و پرکننده به کار رفته در بتن اکسپوز از ایجاد هرگونه ترک در اثر تغییرات جوی جلوگیری می‌کند، این نوع از بتن دارای سطحی صاف و صیقلی است و حتی این بتن خاصیت ترمیم‌شوندگی نیز دارد.

برخلاف سایر بتن‌های بی‌کیفیت این محصول به دلیل این که از متریال خاصی تولید شده است، تا حدودی قابلیت ترمیم خود را دارد، در صورت ایجاد هرگونه ترک در سطح بتن مواد نانویی به کار رفته در بتن اکسپوز فعال می‌شوند و اقدام به ترمیم سطح بتن اکسپوز می‌کنند.

در کل در پاسخ بتن اکسپوز چیست باید گفت یک راه زیبا و مقاوم برای پوشش سطوح بیرونی است که به دلیل مزایای زیادی که دارد، در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مشاوره پیش از خرید بتن اکسپوز می توانید با مشاوران گروه بینا تماس بگیرید.

انواع بتن اکسپوز کدامند؟

با کمی بررسی دقیق‌تر به راحتی متوجه این نکته می‌شوید که بتن اکسپوز در انواع مختلفی تولید و به بازار شده و با روش های مختلف نصب بتن اکسپوز انجام می‌شود، هر یک از نمونه‌های تولید شده به لحاظ کیفیت در یک پله قرار دارند . اما انواع بتن اکسپوز به لحاظ ظاهری و کارایی تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند و شما پس از بررسی خواسته‌های خود باید بهترین نمونه موجود در بازار را جهت خرید نهایی انتخاب کنید.

●بتن اکسپوز رنگی : اگر قصد ایجاد تغییری بزرگ در هارمونی کلی ساختمان خود را دارید، بهترین گزینه برای شما بتن اکسپوز رنگی است، این محصول نقطه اوج کیفیت را معنا می‌بخشد.

●بتن اکسپوز صیقلی : این نوع از بتن اکسپوز دارای سطح کاملاً صاف و صیقلی است و در بخش‌های مختلف به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد، از این نوع بتن در محوطه سازی می‌توان کمک گرفت.

●بتن اکسپوز طرح چوب : یکی از محبوب‌ترین طرح‌های بتن اکسپوز طرح چوب می‌باشد این نوع از بتن اکسپوز در بخش‌های مختلف نظیر نما و قسمت‌های داخلی ساختمان به کار گرفته می‌شود.

●بتن اکسپوز طرح پارچه : این بتن اکسپوز دارای طرح‌هایی منتظم و شکیل به شکل پارچه است که زیبایی محصول را تضمین می‌کند، این بتن اکسپوز از ضخامت قابل توجهی نیز برخوردار است و به راحتی کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.

●بتن اکسپوز طرح کاشی : اگر به دنبال یک بتن اکسپوز با طرحی متفاوت و خاص هستند، این محصول را انتخاب کنید، این بتن اکسپوز علاوه بر کاربرد گسترده در بخش‌های مختلف سازه‌های ساختمان در محوطه سازی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی های بتن اکسپوز چیست؟

– ظاهر زیبا و منحصر به فرد
– مقاوم در برابر سایش و خوردگی
– تحمل وزن بارهای سنگین
– ضد لغزش
– امکان ایجاد جایگاه‌های غذایی و یا محل‌های نشستن
– مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی سخت
– قابلیت پوشش سطوح بزرگ و گسترده

کاربردهای بتن اکسپوز کدامند؟

اصلی‌ترین کاربرد بتن اکسپوز مانند بتن خود متراکم در سازه ساختمانی می‌باشد، شما در بخش‌های مختلف یک ساختمان مسکونی و تجاری می‌توانید از انواع بتن اکسپوز کمک بگیرید.

شما در نمای ساختمان خود می‌توانید از بتن اکسپوز استفاده کنید، بتن اکسپوز در نما زیبایی و ظرافت لازم را ایجاد می‌کند و همچنین با هزینه‌ای کمتر می‌توانید چنین نمایی را ایجاد کنید.

از بتن اکسپوز در طراحی داخلی محیط سازه می‌توانید کمک بگیرید و فصل جدیدی از زیبایی را با هارمونی متفاوت رقم بزنید، بتن اکسپوز یک پوشش مناسب برای قسمت سقف و کف نیز شناخته می‌شود که از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است و به راحتی می‌توانید آن را در محل مربوط اجرا کنید، بتن اکسپوز در محوطه سازی شهری نیز همیشه نقش پررنگی داشته است، انواع بتن اکسپوز برای محوطه سازی بهترین گزینه شناخته می‌شود.

از بتن اکسپوز برای ایجاد محیط‌های مدرن و جذاب شهری نیز می‌توان کمک گرفت، ایجاد انواع مبلمان بتنی نیز از دیگر کاربردهای بتن اکسپوز شناخته می‌شود. مراکز مختلفی در داخل کشور به صورت حرفه‌‌‌ای در زمینه فروش این محصول فعال هستند.

انتخاب بتن اکسپوز در نما

استفاده از بتن اکسپوز یا بتن نما در طراحی داخلی (interior design ) و نمای خارجی ساختمان به صورت ترکیب با انواع متریال‌های مختلف می‌تواند صورت پذیرد. چوب، آجر، فلز و شیشه در کنار بتن انتخاب ویژه‌ای می‌تواند باشد.

— خنثی بودن رنگ بتن در کنار گرمای چوب تناسب ویژه را بوجود می‌آورد. آجر به عنوان یک متریال سنتی در معماری ایرانی شناخته شده است و استفاده از آن در کنار نمای مدرن بتن در نماهای داخلی و خارجی بسیار متداول است.

— شیشه در کنار بتن نیز یک پارادوکس مدرن را به نمایش می‌گذارد و بسیار جالب توجه است. استفاده از انواع فلز مانند آهن، مس در نماها از گذشته متداول بوده اما ترکیب آن با بتن یک ظاهر کاملا مدرن به نمای نهایی کار می‌دهد. نحوه اجرای میکروسمنت یا بتن اکسپوز در نما در مطلب جداگانه ای توضیح داده شده است.

— به طور کلی رنگ خنثی خاکستری بتن امکان استفاده از انواع متریال‌ها و رنگ‌های مختلف را در کنار خود به طراح می‌دهد و استفاده از این متریال در دکوراسیون داخلی و نما و یا حتی در محوطه سازی‌های فضای باز به دلیل دوام و ماندگاری بالا در مقابل انواع عوامل محیطی یک گزینه مناسب است.

— مقاومت آن در مقابل رطوبت، اشعه UV آفتاب و ماده‌های بسیار بالا و پایین خیال طراح را برای استفاده در نماهای خارجی راحت می‌کند و مقاومت آن در مقابل حشرات، قارچ و دوام زیستی آن بتن را به گزینه مناسب طراحی داخلی بدل ساخته است.

— همچنین مقاومت در برابر سایش باعث شده که در کف‌های داخلی و خارجی و حتی در پله‌ها هم از آن به شکل گسترده‌ای استفاده شود.

بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی

حال اگر بتن اکسپوز یا همان بتن نما به صورت تایل انتخاب شده باشد برای نصب آن متناسب با شرایط پروژه روش مناسب پیشنهاد می‌شود.

برای استفاده از بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی و در صورت کوچک بودن فضا و یا ارزشمند بودن فضا بکارگیری روش خشک به دلیل حداقل فاصله مناسب برای اتصال که 15cm است پیشنهاد نمی‌شود و تایل بایستی به صورت چسب و پیچ و یا دوغابی نصب شود.

انتخاب هر کدام از این دو روش باز هم بستگی به شرایط پروژه دارد که امکان اجرای کدام روش وجود داشته باشد.

نوع دیوار، پوشش روی دیوار کف و سقف هر کدام به صورت جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد تا روش مناسب انتخاب شود.

طرح اختلاط گروه بینا، ایجاد بتنی بسیار سبک!

طرح اختلاط مخصوص گروه بینا که وزن مخصوص بتن را حدود 1000کیلو گرم در متر مرکعب کاهش  داده ایم استفاده از آن را در مواردی که نیازبه سبک سازی نما وجود دارد میسر می سازد.

چرا و چگونه باید بتن را انتخاب کرد؟!

چگونگی انتخاب بتن اکسپوز به عوامل گوناگونی بستگی دارد و هر پروژه‌ای شرایط خاص خود را دارد. سوال اول اینجاست که بتن اکسپوز را به صورت درجا کار کنیم یا از تایل‌های پیش ساخته استفاده کنیم؟ در پروژه‌هایی که سازه اسکلت فلزی است در صورت لزوم می‌توان از تایل‌های بتن اکسپوز استفاده کرد. اما در صورتی که بتن علاوه بر ایفای نقش نمای نهایی نقش سازه‌ای نیز داشته باشد بتن به صورت درجا ریخته می‌شود.