بتن خود متراکم چیست؟ ( ویژگی + مزایا + کاربرد بتن خود متراکم )

بتن خود متراکم

استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و درجه یک می‌تواند احتمال بروز هرگونه حادثه احتمالی را در سازه‌های ساختمانی مختلف به حداقل برساند، بخشی عظیمی از ایمنی هر سازه ساختمانی بر عهده بتن می‌باشد.

در واقع بتن عملکرد مناسبی را از خود در برابر فشار و نیروهای مضاعف وارد شده نشان می‌دهد، به همین جهت شما باید از بهترین بتن‌های موجود در بازار برای ساخت هر سازه ساختمانی کمک بگیرید.

از بهترین و باکیفیت‌ترین بتن‌های موجود در بازار که دارای خواص فیزیکی متفاوتی در مقایسه با نمونه‌های معمولی است، بتن خود متراکم می‌باشد، بتن متراکم دارای بیشترین میزان از مقاومت است و حتی به لحاظ کیفیت در دنیا حرف اول را می‌زند، در اغلب سازه‌های ساختمانی با تعداد طبقات بیشتر از این نوع بتن استفاده می‌شود.

این محصول در واقع نسل جدیدی از بتن شناخته شده که به لحاظ ساختاری و مقاومت در دنیا از جایگاه بسیار خوبی برخوردار می‌باشد. بتن متراکم در هر نوع سازه‌ای می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد و همچنین مورد تأیید جامعه مهندسی می‌باشد.

بتن خود متراکم چیست؟

پژوهشگران مطالعاتی و همچنین جامعه مهندسی در سال‌های اخیر بررسی‌های مختلفی را انجام دادند، تا خواص بتن‌های قبلی را تا سر حد قابل‌توجهی به کمک تغییر مواد اولیه اصلاح کنند، بتن متراکم در واقع متریال مشابهی به بتن معمولی دارد.

درحالی‌که ویژگی‌های این محصول شباهتی به انواع بتن ها معمولی نداشته و همچنین این بتن در حال حاضر جایگزین ارزنده بتن‌های قدیمی شده است. این بتن دارای کاربرد بیشتری می‌باشد و بلافاصله پس از قرارگیری در قالب خشک می‌شود، همچنین این بتن دارای خواص فیزیکی نظیر عدم جداشدگی می‌باشد و به کمک آرماتورها بدون نیاز به هیچ‌گونه تراکم مکانیکی در قسمت‌های داخلی سازه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در ساخت بتن خود متراکم از مواد روان‌کننده خاصی استفاده می‌شود، تا ویژگی‌های محصول بهبود پیدا کند، برخی از متریال به کار رفته در این بتن خاصیت لزج کننده‌ای دارند، این بتن به‌راحتی در محل قالب جاری می‌شود و حتی بلافاصله پس از قرارگیری در قالب تمامی فضاهای خالی را پوشش می‌دهد بتن خود متراکم مانند تایل بتنی نما مطابق با استانداردهای جهانی و شالوده‌های مهندسی نوین طراحی و تولید شده است .

مواد تشکیل‌دهنده بتن خود متراکم :

بتن متراکم چیست

ترکیبات منحصربه‌فرد این محصول باعث افزایش کیفیت آن شده است، این بتن بارها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته، تا از بهترین مواد برای تولید آن استفاده شود. تمامی مواد تشکیل‌دهنده بتن خود متراکم باعث افزایش رفتارهای فیزیکی مثبت این ماده در شرایط سخت می‌شود.

این بتن متراکم از سیمان تشکیل شده است و بخش عظیمی از ترکیبات این بتن شامل سیمان با درجه کیفی بالا می‌باشد، این ماده اولیه مقاومت و استحکام بتن متراکم را تا سر حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهد، از برخی مواد روان‌کننده خاص در ساخت این بتن کمک گرفته می‌شود.

تا این محصول به‌راحتی در قالب‌های مربوط جاری شده و بلافاصله در محل خشک شود، استفاده از انواع سنگ‌دانه فقط با قطر ۲۰ میلی‌متر در ساخت این بتن مجاز است و به‌نوعی در جهت درگیری بیشتر مواد سیمانی استفاده از سنگ‌دانه‌ها توصیه می‌شود.

نسبت ترکیبات سنگدانه و سیمان بر اساس اصول مهندسی تعین شده و حتی انواع سنگ‌دانه باعث کاهش اصطکاک داخلی می‌شود. ماده تأمین کننده گرانروی یا اصلاح‌کننده لزجت در ساخت این محصول به کار گرفته شده و حتی باعث افزایش ویژگی‌های مثبت چنین بتنی شده، این ماده مقاومت بتن را در برابر تغییرات دمایی افزایش می‌دهد، ماده تأمین‌کننده روانی در بتن خود تراکم باعث جلوگیری از جداشدن بتن از قالب می‌شود و تحت چنین شرایطی بتن خود متراکم همیشه در محل خود قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های بتن خود متراکم :

بتن خود متراکم

این محصول در سایه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، در سال‌های گذشته فروش بیشتر را به خود اختصاص داده است، ویژگی‌های این بتن به‌هیچ‌عنوان با نمونه‌های قبلی قابل‌مقایسه نیست، بتن خود متراکم در برابر هرگونه تغییرات آب‌وهوایی مقاوم است و کیفیت خود را از دست نمی‌دهد، این محصول از انعطاف کاملاً بالایی برخوردار است و به‌راحتی دچار ترک و شکستگی نمی‌شود.

این بتن باعث افزایش سرعت بتن‌ریزی در ساخت سازه‌های ساختمانی شده و حتی از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است. این بتن در رده نمونه‌هایی با پایداری بیشتر قرار دارد و به‌راحتی جدا نمی‌شود، این محصول به‌راحتی جاری شده و بافت بیش از حد سفت و خشکی ندارد، این بتن به‌گونه‌ای تولید شده است که قابلیت عبور از مقاطعی با قطر نازک‌تر نظیر میلگرد را دارد.

در نتیجه سازه ساختمانی اوج مقاومت را تجربه خواهد کرد، این محصول باعث جلوگیری از انتشار آلودگی‌های صوتی می‌شود و حتی عایق بسیار خوبی در برابر گرما و سرما شناخته شده، به کمک این محصول می‌توانید مصرف سیمان را به طور کامل محدود کنید. درست است که بتن های دیگر مانند بتن پیش تنیده نیز موجب افزایش مقاومت سازه‌ها تا حدود بسیار زیادی می‌شده‌اند اما بتن خود متراکم اوج مقاومت سازه را به وجود خواهد اورد.

دوستدار محیط‌زیست است و به‌راحتی در طبیعت تجزیه شده، بتن متراکم در فضای خالی بین میلگردها نیز جاری می‌شود. بتن خود متراکم بافت کاملاً متفاوتی دارد و همچنین این محصول دارای ویژگی منحصربه‌فردی نظیر همگنی بالا است، به دلیل جاری‌شدن سریع این نوع از بتن استفاده از آن در بخش‌های مختلف راحت‌تر است.

این محصول قابلیت پرکننده بسیار بالایی دارد و تمامی بخش‌های مختلف را به‌راحتی پوشش می‌دهد، این بتن قابلیت عبور از هرگونه موانعی را دارد و تمامی قسمت‌های داخلی سازه را مملو از بتن متراکم می‌کند. بتن خود متراکم شکل‌پذیری بسیار بالایی دارد و خود به‌راحتی پس از جاری‌شدن تراکم پیدا می‌کند، در نتیجه مقاومت لازم را در سازه به وجود می‌آورد.

کاربرد بتن متراکم :

کاربرد این نسل جدید از بتن در حال حاضر بسیار افزایش‌یافته است و در بخش‌های مختلف به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد. از اصلی‌ترین کاربردهای بتن متراکم می‌توان به ساخت سازه‌های ساختمانی با معماری جدید و خاص اشاره کرد که میلگرد با تراکم بیشتری در این سازه‌ها وجود دارد.

بتن خود متراکم در ساخت ستون‌ها و دیواره‌های بلند نیز می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد، ستون‌هایی که به‌واسطه این بتن ساخته می‌شوند، در برابر حوادث مختلف نظیر زلزله مقاوم هستند که این ویژگی در بتن سبک نیز وجود دارد برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” بتن سبک چیست” را مطالعه نمایید.

ستون‌های ساخته شده از بتن خود متراکم امنیت سازه ساختمانی را تحت هر شرایطی تأمین می‌کنند.

برای دیواره‌های بلند با تراکم میلگرد بالا در ساختمان‌ها باید حتماً از بتن خود تراکم استفاده شود، چون این بتن دارای ویژگی‌های بیشتری است و همچنین از وزن کمتری برخوردار می‌باشد.

این بتن برای ساخت سازه‌های زیرآبی بهترین گزینه است، چون در برابر نفوذ رطوبت مقاوم است و همچنین باگذشت زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. در سازه‌های زیرآبی در بخش‌های مختلف فقط از این نوع بتن استفاده شده و حتی برای ساخت کف و سقف‌های افقی در سازه بتن متراکم همیشه پیشنهاد می‌شود.

این محصول در ساختمان‌ها و برج‌ها به‌عنوان یک متریال ساختمانی باکیفیت همیشه استفاده شده و در کاهش وزن سازه نقش کلیدی دارد و همچنین فشار وارد شده به سازه را در قسمت‌های مختلف پخش می‌کند.