بتن خود ترمیم شونده چیست؟ ( بررسی مزایا و معایب بتن ترمیم شونده )

بتن خود ترمیم شونده

 یکی از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین مصالح ساختمانی که در سال‌های اخیر بیشتر موردتوجه قرار گرفته است، بتن می‌باشد. در واقع بتن ترکیب و تلفیقی از چندین ماده مختلف نظیر: سیمان و سنگدانه و آب می‌باشد و نمونه‌های جدیدی از بتن در حال حاضر در حوزه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ویژگی‌های چنین بتنی در مقایسه با سایر نمونه‌های قبلی بسیار متفاوت می‌باشد.

بتن خود ترمیم شونده در رده نمونه‌های جدید و با ویژگی‌های کاربردی قرار دارد، این بتن به لحاظ کیفیت در صنعت ساختمان حرف اول را می‌زند و همچنین کوچک‌ترین عیب و نقصی را برای ساختمان شما به ارمغان نمی‌آورد.

امروزه بتن ترمیم‌شونده نقطه عطف استحکام بیشتر در سازه نامیده می‌شود و به همین علت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این محصول ترکیبی از کیفیت و مقاومت تحت هر شرایطی شناخته می‌شود.

بتن خود ترمیم شونده چیست؟

 یکی از مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی شناخته شده در حال حاضر انواع بتن مانند بتن اکسپوز نمای ساختمان و همچنین بتن خود ترمیم شونده می‌باشد، این بتن به واسطه ویژگی‌های متفاوت و متمایزی که نسبت به سایر نمونه‌های دیگر دارد، امروز موردتوجه جامعه مهندسی و همچنین سایر منتقدین در این زمینه قرار گرفته است.

بتن ترمیم شونده هیچ گونه عوارض خاصی را برای سازه‌های مختلف ایجاد نکرده و حتی این محصول ساختمانی بارها مورد بررسی و آزمایشات متعددی قرار گرفته است و همیشه جز برترین مصالح ساختمانی شناخته شده که با کمترین قیمت قابل خریداری می‌باشد، برخی از ویژگی‌های بتن خود ترمیم شونده شامل موارد زیر هستند:

 ●این بتن مانند بتن سبک ( در مورد این نوع بتن در مقاله ” بتن سبک چیست ” اطلاعات بیشتری کسب نمایید) در هر حالتی از نفوذ هرگونه رطوبت جلوگیری به عمل می‌آورد و علت این مسئله ترکیبات متفاوت آن می‌باشد.

 ●میزان استحکام ایجاد شده در سازه به واسطه بتن ترمیم شونده چندین برابر بیشتر می‌باشد .

 ●این بتن از ایجاد رطوبت مخرب و نفوذی در قسمت میلگردها که مقاومت سازه را به خطر می‌اندازند، جلوگیری می‌کند.

 ●همان‌طور که از نام این محصول پیدا است، در واقع این بتن در اثر مواجه شدن با ترک بتن خود اقدام به ترمیم می‌کند و ایجاد هرگونه ترک گسترده در این نوع بتن عملاً غیرممکن است.

 ●مدت زمان لازم جهت ترمیم بافت بتنی بسیار کوتاه بوده و پس از ترمیم کیفیت و استحکام مانند قبل می‌باشد.

 ●روند ترمیم بافت بتن در واقع به کمک گروه خاصی از باکتری‌ها صورت می‌گیرد که بلافاصله روند ترمیمی را آغاز می‌کند.

 ● قابلیت شکل‌پذیری و همچنین طوع عمر بسیار بالا از ویژگی‌های اصلی این بتن شناخته می‌شود.

بتن خود ترمیم شونده چیست

تفاوت بتن ترمیم شونده با بتن معمولی

 قطعاً بتن ترمیم شونده و بتن معمولی به لحاظ ساختار و ویژگی‌های کیفی تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند و به همین جهت بر اساس موقعیت شما نمونه مناسب را باید انتخاب کنید. در اولین گام جهت بررسی این تفاوت‌ها باید به سؤال اساسی بتن خود ترمیم شونده چیست؟ پاسخ صحیحی داده شود.

این نوع بتن در واقع در رده مصالح ساختمانی اصلاح شده قرار دارد که امکان بروز هرگونه ترک در شرایط جوی مختلف در این بتن عملاً ممکن نیست.

 ■ دارای طول عمر بسیار بالایی است، درحالی‌که بتن معمولی دارای چنین ویژگی نمی‌باشد.

 ■علت تفاوت این دو نوع بتن در مواد اولیه به کار رفته در آن می‌باشد و همچنین ساختار ان مورد تایید جامعه مهندسی است.

 ■بتن خود ترمیم شونده باعث کاهش وزن سازه می‌شود، در حالی که بتن معمولی وزن سازه را بسیار افزایش می‌دهد.

 ■به کمک بتن ترمیم شونده آرماتورها و میلگردهای داخل سازه را می‌توان حتی با گذشت زمان حفظ نمود، در صورتی که در بتن معمولی چنین امری عملاً غیر ممکن است.

 ■شما به کمک ترمیم شونده خواص مکانیکی مانند فشار و مقاومت چکشی را در سازه می‌توانید کمتر کنید، در صورتی که بتن معمولی کنترلی بسیار زیادی بر روی فشار وارد شده ندارد.

 ■هزینه‌های نهایی مربوط به تعمیر و همچنین نگهداری از این بتن و تایل بتنی بسیار کمتر است، درصورتی‌که بتن معمولی دارای چنین ویژگی نیست.

 ■بتن ترمیم شونده و همچنین تایل بتنی دارای بیشترین میزان از مقاومت در برابر تغییرات جوی هستند، درصورتی‌که بتن معمولی با تغییرات دمایی کیفیت نهایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل از این نوع بتن به عنوان بتن ارمه در ساختمان سازی نیز استفاده می شود اطلاعات بیشتر در مورد بتن آرمه چیست را در مقالات دیگر ما بخوانید.

 کاربرد بتن خود ترمیم شونده

 این نسل جدید از بتن در حال حاضر کاربرد گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارد و همچنین این نوع از بتن در موقعیت‌های مختلف که شرایط جوی نابسامانی حاکم است، بهترین عملکرد را در سازه‌های مختلف از خود نشان می‌دهد.

یکی از کاربردهای اصلی بتن خود ترمیم شونده در ساخت انواع سازه های ساختمانی به کار گرفته می شود و حتی بدون کوچک‌ترین محدودیتی در سازه‌های گوناگون قابل استفاده است.

این محصول به سبب کیفیت مثال‌زدنی و همچنین ویژگی‌های کاربردی گسترده در ساخت انواع پل‌های مختلف نیز به کار گرفته می‌شود.

انواع بتن در این مدل در سازه‌های پل مانند باعث استحکام بیشتر در قسمت ستون و پایه‌ها شده و همچنین باعث توزین وزن در بخش‌های مختلف می‌شود.

این بتن در برج‌های مسکونی بیشترین میزان از استحکام را رقم می‌زند و شما به کمک بتن ترمیم شونده و تایل بتنی این حجم قابل توجهی از استحکام را می‌توانید تجربه کنید.

جاده‌ها نیز همانند سایر سازه‌های ساختمانی باید از متریال خاصی ساخته شوند که در اثر فشار و تغییرات جوی کوچک با کوچک ترین میزان از افت کیفیت درگیر نشوند.

 جاده های امروزی عملا فقط با این بتن طراحی و ساخته می‌شوند، چون در غیر این صورت بر اثر تغییرات دمایی ترک‌های گسترده‌ای ایجاد شده که به راحتی قابل ترمیم نیستند و حتی هزینه های مضاعفی را شما برای بازسازی دوباره باید پرداخت کنید. بتن خود ترمیم شونده شالوده‌های مربوط به مهندسی روز را کاملا نظم بخشیده است.

بتن ترمیم شونده

 مزایای بتن خود ترمیم شونده

 از دیگر عوامل اصلی که محبوبیت دوچندانی این نوع از بتن را در دنیای امروزی رقم زده است، مزایای بارز آن می باشد. در واقع امکان بروز هرگونه تغییرات در قسمت سطحی و داخلی این بتن وجود ندارد و همچنین بتن خود ترمیم شونده مانند بتن خود متراکم همیشه کیفیت خود را تحت هر شرایطی حفظ می کند. این بتن دارای قابلیت شکل پذیری بسیار آسانی می باشد و به همین علت شما در بخش های مختلف سازه می توانید از آن کمک بگیرید.

 از دیگر مزایای این نوع از بتن استفاده آسان و همچنین بدون دغدغه از آن می باشد، مهم ترین مزیت این بتن قیمت مناسب و معقول است. در واقع شما با پرداخت هزینه ای اندک می توانید این نوع از بتن را در سازه خود به کار بگیرید.

نحوه عملکرد مثبت این بتن جهت ترمیم در تمامی سازه ها به یک شکل است و این نوع از بتن هر نوع ترک را به کمک باکتری خاصی آب بندی کرده و در نهایت طول عمر بیشتر و استحکام کافی را برای بتن رقم می زند.

 معایب بتن خود ترمیم شونده

قطعا هر محصولی در کنار ویژگی های مثبتی که در اختیار کاربر قرار می دهد، دارای یک سری معایب خاصی نیز خواهد بود. بتن خود ترمیم شونده اگر از بهترین متریال موجود در بازار تولید شده باشد، هیچ گونه معایب خاصی را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

یکی از معایب اصلی انواع آن که همیشه در حوزه ساخت و ساز مورد بررسی قرار گرفته است، هزینه های مربوط به بهره گیری از این نوع بتن در سازه می باشد، که به لحاظ قیمت کمی با سایر بتن های معمولی متفاوت است.

در صورتی که قیمت نهایی بتن ترمیم شونده در مقایسه با ویژگی های کاربردی محصول حتی ارزان قیمت تر شناخته می شود. کیفیت تمامی نمونه های موجود در بازار به یک شکل نیست و شما باید بررسی های لازم را انجام دهید، تا بهترین نوع بتن را خریداری کنید.

 عده زیادی از افراد از نحوه بهره گیری درست این بتن آگاه نیستند و در نتیجه از محصول در مکان مناسب بهره مند نمی شوند.