ترک در بتن و دلایل ایجاد آن

انواع ترک در بتن

ترک ها بر اساس ضخامتشان در دو دسته، شکاف و شکست تقسیم می‌شوند و مسأله‌ی مهمی برای انواع بتن از جمله بتن اکسپوز هستند، زیرا اثر منفی بر روی زیبایی، دوام، ماندگاری و از همه مهم‌تر ساختار سازه های پروژه دارند. آن‌ها در هر قسمتی ممکن است دیده شوند اما بیشتر در دیوارها، تیرها، ستون ها و دال ها اتفاق می‌افتند. دلیل ایجاد ترک در بتن سازه، میزان فشاری است که در طراحی پیش بینی نشده است.

شکست

شکستگی ها معمولا از شدت کمتری برخوردار هستند. آن‌ها عمدتا در سطح سازه دیده می‌شوند. شکل شکستگی ها عمدتا کشیده و باریک است. اندازه‌ی آن‌ها گاهی آنقدر نیست که بتوان با چشم غیر مسلح آن‌ها را دید. باعث مشکلات سازه ای نمی‌شوند اما می‌توانند منجر به عواقب جدی در آینده شوند. مسأله اساسی در مورد شکست‌ها در بتن مخصوصا بتن اکسپوز نمای ساختمان رشد کردن یا ثبات اندازه آن‌ها در طول زمان است، چرا که می‌توانند مرحله‌ی اول یک شکاف باشند. 

شکاف

در صورتی که اندازه‌ی ترک ها رشد کنند و به بیش از 0.5 تا 1.5 میلی متر برسند، به راحتی دیده می‌شوند و بسیار خطرناک‌تر از یک شکست معمولی هستند، چرا که عوامل فرو شکست سازه رخ داده است و امنیت سازه از بین رفته است.
شکاف ها اندازه‌ی بازشدگی بزرگ‌تر از 1.5 میلی‌متر دارند، عمیق و کاملا مشخص هستند. هوا و رطوبت به راحتی از شکاف ها به داخل سازه نفوذ می‌کند و می‌تواند موجب خوردگی آرماتورهای سازه یا فرآیندهای شیمیایی نامطلوب در ساختار بتن شود. برای رفع و ترمیم ترک ها در بتن باید به عامل یا عواملی که باعث به وجود آمدن آن‌ها شده اند رسیدگی شوند.

علت ترک بتن چیست؟

محاسبات نادرست سازه

در صورت محاسبات سازه با حداقل استانداردها و یا پیش‌بینی نادرست وزن سازه یا بار زنده موجب ایجاد ترک در انواع بتن خواهد شد.

نشست پیش بینی نشده در زمین زیر سازه

در صورت نشست زمین بر اثر وزن سازه، بنابر کیفیت ساخت فونداسیون، امکان به وجود آمدن ترک در بتن های سازه وجود دارد.

برداشتن زود هنگام شمع ها

در مرحله‌ی اجرای سازه های بتنی بایستی به قسمت‌های سازه ای زمان لازم برای دستیابی به حداقل‌های استاندارد ماندگاری را بدهیم. برای مثال تیرها و دال ها حداقل 28 روز زمان پس از بتن ریزی باید محافظت شوند. یکی از انواع بتن های مورد استفاده در فضا سازی واش بتن می باشد که توضیحات مربوط به این نوع بتن در مقاله‌ی دیگری به نام واش بتن چیست گفته شده است.

گسترش حرارت

برخی قسمت‌های ساختمان در طول روز در معرض تابش آفتاب بیشتری قرار دارند، بنابراین جذب و دفع دمای بیش‌تری نسبت به قسمت‌های دیگر انجام می‌دهند و این می‌تواند باعث ایجاد ترک شود. برای مثال در دال ها انقباض و انبساطی که در اثر تابش اشعه‌ی خورشید ایجاد می‌شود، باعث ترک در آن می‌گردد.

از دست دادن رطوبت

از دست دادن و تبخیر رطوبت داخل قطعات بتنی، مانند دال ها، ستون ها و تیرهای بتنی باعث ایجاد برخی فرآیندهای شیمیایی در بتن می‌شود. فرآیندهای نامطلوب شیمیایی در بتن که به دلیل از دست دادن رطوبت اتفاق می‌افتد موجب کاهش اندازه و ظهور ترک می‌شود. به همین دلیل نحوه اجرای بتن ماله پروانه ای بسیار مهم است. در مورد این موضوع می توانید در مقالات دیگر ما بخوانید.

نفوذ رطوبت

در صورتی که عایق رطوبتی ضعیفی انجام شده باشد، نشست رطوبت به داخل قطعه‌ی بتنی موجب زنگ‌زدگی آرماتورها و افزایش ابعاد میلگردها می‌شود. این افزایش ابعاد میلگردها باعث ایجاد فشار و در نتیجه ترک در بتن می‌شود. ترک هایی که موجب ریختن بتن معماری می‌شود و با در معرض شرایط محیطی قرار گرفتن آرماتورها، فرآیند خوردگی سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

لرزش های محیطی

طراحی ضعیف سازه در کنار لرزش‌های ناشی از تردد، ترافیک، آسانسور، مترو و یا هر اتفاقی که موجب لرزش ساختمان شود، می‌تواند عامل مهمی در ایجاد ترک در بتن سازه باشد.

طرح اختلاط و تولید نامناسب

بتن در نتیجه‌ی اختلاط متریال های مختلف به وجود می‌آید، کیفیت و تعداد هر یک از این موارد بسیار حائز اهمیت هستند. دقت در انجام دقیق طرح اختلاط مدنظر و هنگام بتن ریزی، علی الخصوص در سازه های بتنی مانع ایجاد ترک در آن‌ها می‌شود. یکپارچگی و یکدستی بتن و بتن ریزی در کنترل میزان ترک بسیار موثر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع خدمات بینا از جمله بتن اکسپوز و طراحی دیوار حائل با بلوک سیمانی و …. با کارشناسان ما تماس بگیرید.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *