واش بتن چیست؟ ( معرفی کاربردها + ویژگی + روش اجرای واش بتن )

واش بتن چیست

واش بتن یکی از مصالح ساختمانی آماده و پرکاربرد است که امروزه در ساختمان سازی و به منظور زیبا سازی فضای خارجی استفاده های زیادی دارد. اما شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که واش بتن چیست؟

واش بتن چیست؟

برای پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم که واش بتن مانند بتن اکسپوز ( برای اجرای بتن اکسپوز نمای ساختمان می توانید با کارشناسان ما در گروه بینا تماس بگیرید ) نوعی از بتن است و اصولا شامل همان بتن شسته می باشد که از آن در کف سازی فضا های مختلف مانند پیاده رو، باغ، حیاط ساختمان ها و منازل، بام و غیره استفاده به عمل می آید. استفاده از این قطعات از پیش آماده باعث زیبا سازی فضای بیرونی ساختمان ها و به وجود آمدن نمای طبیعی در آن ها می شود.

ترکیب عمده‌ی این ترکیبات بتنی شامل سیمان، چسب بتن، سنگدانه های معدنی که اندازه آن ها متفاوت است، رنگ های طبیعی و افزودنی های دیگر که بر اساس نوع کاربرد آن ها می تواند بسیار متنوع باشد. استفاده از رنگ های طبیعی و همچنین سنگ های ریز و درشت در لا به لای مواد به کار رفته در آن، باعث به وجود آمدن ظاهری زیبا و دلنشین می شود. به همین دلیل است که امروزه از انواع واش بتن در کف سازی ها استفاده های زیادی صورت می گیرد و به عنوان مد روز نیز شناخته می شود.

به طور کلی واش بتن را می توان یکی از انواع بتن تعریف کرد که از لحاظ مقاومت و استحکام در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. همچنین مقاومت بالای این مصالح در گرما و سرمای شدید نیز بالا بوده که باعث بالا رفتن عمر و دوام آن می شود. این قطعات بتنی را در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می کنند که رایج ترین شکل آن ها نیز ابعاد 60 در 30 می باشد.

نحوه اجرای واش بتن درجا

ویژگی های بتن واش چیست؟

یکی از اصلی ترین ویژگی های واش بتن، مقاومت بالا و استحکام قابل قبول آن می باشد این مورد در انواع بتن از جمله بتن پیش تنیده نیز بسیار مهم است؛ به همین دلیل برای استفاده در معابر عمومی و حیاط های ماشین رو بسیار مناسب است. اما با وجود این موارد، ممکن است این قطعات نیز با کیفیت های پایین تولید شوند که در این مورد توجه به برخی ویژگی ها ضروری می باشد.

یک واش بتن خوب و با کیفیت باید در تمام صفحه و ضخامت خود، سنگ های معدنی و سنگدانه داشته باشد. به طور مثال اگر یک کفپوش دارای ضخامت 35 میلی متر است، باید سنگدانه ها در تمام این 35 میلی متر وجود داشته باشند. برای بررسی این امر نیز فقط کافیست به چهار طرف کفپوش نگاه کنید و در صورت مشاهده سنگدانه ها به صورت منظم و یکنواخت در تمام قسمت ها، می توان آن را یک محصول با کیفیت در نظر گرفت.

کفپوش بتن واش از مواد و ترکیبات مختلفی تهیه می شود و اگر این مواد به همراه چسب بتن آن به صورت کاملا اصولی تولید شده باشند، در هنگام شکستن پودر نمی‌شوند. یعنی این که اگر این کفپوش ها را بشکنید، از وسط شکسته می شوند و خرد یا پودر نمی شوند. کفپوشی که این ویژگی را داشته باشد یعنی دوره کیورینگ مناسبی را طی کرده است و استحکام لازم را نیز به دست آورده است. یکی دیگر از ویژگی های واش بتن با کیفیت این است که حباب هوا در برش های عرضی آن وجود ندارد.

به طور کلی هر بتن واشی که ویژگی های فوق را نداشته باشد، از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیست و عمر پایینی نیز دارد. مهم ترین مشکلی که برای بتن واش های بی کیفیت وجود دارد نیز این است که با اولین یخبندان، ترک خورده و بلااستفاده می شوند.

حتما بخوانید: بتن خود ترمیم شونده

 انواع واش بتن

— واش بتن آنتیک

در این نوع واش بتن از سنگ های معدنی استفاده می شود به همین دلیل بافت محکم تری نسبت به سایر انواع واش بتن دارد. به سبب استفاده از سنگ ریزه ها در تولید آن بسیار ظاهر زیبا و منحصر به فردی دارد.

— واش بتن معمولی

یکی از انواع واش بتن، نوع معمولی یا سنگ درشت آن است. در تولید این نوع از واش بتن از سنگ های درشت تر استفاده می شود اما سطح ان به وسیله دستگاه صاف و صیقلی خواهد شد به همین دلیل به واش بتن ساب خورده معروف است.

در برخی موارد در این نوع از بتن ها چراغ هایی تعبیه می شود که نوعی دیگر را به وجود می آورند.

واش بتن نما چیست؟

بعضی از انواع بتن واش ها جنبه های زیبایی دارند و برای نماسازی انواع ساختمان های سمکونی و اداری کاربرد دارند. این نوع از محصولات از ترکیب ماسه، سنگ، سیمان، چسب بتن  ساخته می‌شوند.

موارد استفاده از واش بتن کدامند؟

اجرای واش بتن درجا

شاید برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که موارد استفاده بتن واش چیست؟ در این مورد توجه به نوع بتن واش و خصوصیات آن بسیار ضروری می باشد. به طور مثال استفاده از بتن واش برای مکان هایی مانند پیاده رو، متفاوت تر از مواردی است که در حیاط منازل به کار میرود. همچنین ابعاد و اندازه انواع این قطعات نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به طور کلی استفاده واش بتن برای زیبا سازی و پوشاندن کف در مناطقی مانند حیاط، رمپ، کناره های استخر ها ( مراحل ساخت استخر خانگی ) ، پیاده رو، فضای سبز، پارک ها و غیره می باشد. علاوه بر این ها، می توان از این قطعات در راهرو های سرپوشیده نیز در اشکال مختلف استفاده کرد.

نکته‌ی مهمی که در مورد استفاده از انواع بتن واش برای کف سازی می باشد، توجه به رنگ بندی و ترکیب رنگ فضای موجود می باشد. اجرا تن واش زمانی موفق جلوه می کند که ترکیب رنگ مناسبی با محیط داشته باشد و اشکال و اندازه های مناسب نیز برای آن در نظر گرفته شود.

منطقه جغرافیایی و آب و هوای محیط نیز در نوع استفاده از انواع بتن واش ها تاثیر گذار خواهد بود. در تولید این مصالح می توان از ترکیبات مختلفی استفاده کرد که هم باعث زیبایی کار می شود و هم این که در استحکام سازه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

نحوه اجرای واش بتن درجا چگونه است؟

نحوه اجرای واش بتن درجا به این صورت است که ابتدا باید سطح مورد نظر را باید کاملا متراکم کنید تا هیچ گونه خلل و فرجی در زیر آن به وجود نیاید. این کار باعث بالا رفتن دوام واش بتن نیز می شود. برای اجرای واش بتن می توان از ملات خیس استفاده کرد و یا این که کار را به صورت خشکه چینی انجام داد. در هنگام اجرای واش بتن درجا باید فاصله ای به اندازه ی 1 الی 4 سانتی متر را باز بگذارید تا از آن به عنوان بند استفاده شود.

این فاصله به سلیقه و هدف افراد بستگی دارد و می تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد. بین بندهای به وجود آمده را می توانید با استفاده از انواع سیمان سفید یا خاکستری و یا چمن پر کنید. نکته‌ی مهم در خصوص نگهداری و شست و شوی تن واش، به هیچ وجه نباید آن را با شوینده های قوی و اسید شست و شو دهید. زیرا این کار باعث پایین آمدن کیفیت آن می شود. ترکیب نمک با اسید نیز به همین صورت باعث خراب شدن نمای بتن واش می شود.