با مراحل ساخت استخر خانگی و اجرای آن آشنا شوید!

مراحل ساخت استخر

استخر در انواع ساختمان‌ها کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است. در انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، ویلایی، اقامتی و هتلی وجود استخر یک مزیت محسوب می‌شود. طراحی استخر، ساخت استاندارد و استفاده از متریال های مناسب برای فضاهای مرطوب مانند بتن اکسپوز، ترمووود، سرامیک و سنگ نقش موثری در اجرای یک استخر با کیفیت را ایفا می‌کنند. علاوه بر موارد فوق، هزینه ساخت استخر یکی از اصلی‌ترین عوامل انتخاب مدل استخر، روش ساخت و انتخاب متریال است. رعایت استانداردهای مرتبط با طراحی، روش ساخت و متریال منجر به تجربه بهتر و آسایش در استفاده از استخر خواهد شد.

ساخت استخر یکی از حساس‌ترین آیتم‌ها در ساختمان سازی به شمار می‌رود. رعایت اصول فنی ساخت استخر در کنار طراحی و متریال مناسب برای داشتن یک استخر مناسب الزامی است.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند بی‌نیازی از رفتن به استخرهای عمومی یا صرفه‌جویی در وقت و هزینه تمایل دارند که در خانه یا باغ خود استخر داشته باشند به همین دلیل می‌خواهند با مراحل ساخت استخر در باغ و خانه آشنا شوند که در این مطلب از سایت گروه بینا قصد داریم صفر تا صد ساخت استخر را توضیح دهیم.

انواع استخر

به طور کلی دو نوع استخر وجود دارد: استخر سرپوشیده و استخر روباز.

استخر سرپوشیده

استخر سرپوشیده دارای سقف است اما استخرهای روباز بدون سقف بوده و معمولا افراد برای استخرهای شخصی در باغ و یا حیاط خانه‌های ویلایی خود از این نوع استخر استفاده می‌کنند. البته در استخرهای عمومی در مکان‌های گرمسیر و استخرهای تابستانی، تراس ساختمان و یا حتی پشت بام هم این نوع استخر کاربرد دارد. 

استخرهای روباز می‌تواند به صورتی طراحی و ساخته شود که از سقف متحرک برای پوشاندن سقف استفاده شود. سقف های متحرک این امکان را می‌دهد که در زمان مورد نیاز از استخر به صورت روباز یا سرپوشیده استفاده کرد. 

 استخرهای روباز

هزینه ساخت استخر خانگی سرپوشیده نسبت به استخرهای روباز بیشتر است.

انواع استخر از لحاظ جنس سازه

  • فایبرگلاس
  • بتنی
  • چوبی
  • پیش ساخته
  • وینیل
  • آجری
  • سرامیکی

هر یک از انواع سازه‌هایی که نام بردیم دارای مزایا و معایبی است. نوع بتنی و بلوک سیمانی در ایران بیشترین کاربرد را دارد.

استخرهای فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس از یک پوسته فایبرگلاس ساخته می‌شوند. به این صورت که پوسته فایبرگلاس روی یک قاب نگه‌دارنده فلزی پلیمری قرار می‌گیرد. اندازه و ابعاد این نوع استخر با توجه به مقاومت فایبرگلاس باید محاسبه شود.

استخر بتنی

امکان‌پذیری بالای ساخت استخر بتنی نسبت به انواع دیگر استخرها ویژگی بارزی است که باعث شده در کشور ما کاربرد زیادی داشته باشد. استخرهای بتنی از بتن مسطح که یکی از انواع بتن ها می باشد ساخته می‌شوند و از لحاظ شیوه ساخت به چهار گروه استخرهای ساخته شده با بتن قالب گیری، بتن پاشیدنی، بتن خشک کوبیده شده و بلوک بتنی تقسیم بندی می‌گردند.

می‌توان از تایل های بتن اکسپوز برای کف و دیوارهای استخر و اطراف آن استفاده کرد. علاوه بر این که قیمت بتن اکسپوز نسبت به متریال های دیگری مثل ساخت استخر با آجر و سنگفرش کمتر است در مدت زمان کمتری هم قابل اجرا است. ترمووود نیز یکی از متریال های متداول در کف استخر و دیواره ها می‌باشد. سنگ، سرامیک و انواع آجرهای مخصوص نیز کاربرد دکوراتیو در کناره های استخر دارند.

استخر چوبی

استخر چوبی

گزینه دیگر ساخت استخر با چوب است. از انواع چوب می‌توان برای ساخت استخر چوبی استفاده کرد. چوب های سرو، سکویا، ساج، ماهون و چوب ترموود بهترین و مقاوم‌ترین چوب ها برای ساخت استخر چوبی هستند. این نوع استخر با ابعاد محدود ساخته می‌شود.

انواع مدل های استخر خانگی

  • استخر مستطیلی
  • استخر دایره‌ای
  • استخر توکار
  • استخر روی سطح زمین

استخر مستطیلی

شکل ساده و کلاسیکی دارد و این نوع استخر باعث می‌شود بتوان از فضا موجود حداکثر استفاده را نمود. بنابراین اگر فضای کمی دارید این نوع استخر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از دیگر مزایای این نوع استخر می‌توان به هزینه‌های کمتر ساخت آن و مناسب بودن برای شنا اشاره کرد.

استخر دایره ای

استخر دایره ای

اگر می‌خواهید ظاهری متفاوت به فضای خانه و باغ خود بدهید استفاده از استخرهای منحنی شکل مثل دایره را پیشنهاد می‌کنیم. تزئین فضای دور این نوع استخرها با گیاهان و گل‌های متنوع زیبایی خاصی را به فضای شما می‌دهد. برای فضای اطراف استخر می توانید از واش بتنهای زیبا نیز استفاده نمایید اگر نمی دانید واش بتن چیست در مقاله‌ی دیگری در این باره توضیح داده ایم.

استخر توکار

استخر توکار برای فضاهای کوچک و خانه‌های ساحلی پیشنهاد می‌شود. استخرهای توکار اغلب از نوع پیش‌ساخته هستند و در فضایی که از قبل آماده شده است تعبیه می‌شود.

استخر روی سطح زمین

این نوع استخر به جای اینکه دورن زمین قرار گیرد روی سطح زمین شبیه وان بزرگ قرار دارد. این نوع استخر اغلب لبه‌ها و کناره‌های چوبی یا سنگی دارد.

مراحل ساخت استخر

مراحل ساخت استخر

پیش نیاز های ساخت استخر قبل از اجرا

قبل از شروع به اجرا و ساخت استخر لازم است اقداماتی انجام شود. باید درباره اینکه می‌خواهید استخر خود را چگونه و با چه متریالی (سیمانی، سرامیکی یا پیش ساخته) بسازید تصمیم بگیرید و تمام جزئیات را مشخص کنید. چه مقدار بودجه برای ساخت استخر در نظر گرفته‌اید؟ در این رابطه حتما هزینه‌های مربوط به نگهداری استخر و آب و برق مصرفی به طور سالانه را هم مدنظر قرار دهید.

فضایی که می‌خواهید استخر در آنجا ساخته شود را انتخاب کرده و ابعاد و شکل استخر را هم انتخاب کنید. انتخاب جایی که در معرض نور خورشید باشد، گزینه‌ای هوشمندانه است چرا که می‌تواند هزینه‌های مربوط به گرم شدن آب را کاهش دهد.

طرحی که در ذهن خود دارید را روی کاغذ رسم کنید. نگران اصولی بودن طرحی که رسم می‌کنید نباشید. هدف فقط این است که بتوانید چیزی که در ذهنتان است را بوسیله این طرح به پیمانکار بگویید.

تمام ایده‌های خود درباره شکل استخر، قسمت‌های عمیق و کم عمق، پوشش گیاهی اطراف استخر و تعداد پله‌ها را یادداشت کنید. البته اگر می‌خواهید طرحی حرفه‌ای برای ساخت استخر داشته باشید می‌توانید از کمک و تخصص تیم طراحی دکوراسیون داخلی بهره ببرید.

بعد از اتمام همه کارهایی که گفتیم وقت آن رسیده که یک پیمانکار متخصص برای اجرایی کردن طرح و ساخت استخر استخدام کنید. تمام کارها از گرفتن مجوز ساخت استخر در باغ و خانه تا اجرای کامل به عهده پیمانکار است. پس در انتخاب فرد یا شرکت پیمانکار نهایت دقت را داشته باشید.

طرحی که آماده کرده‌اید همراه مقدار هزینه‌ای که می‌توانید انجام دهید و انتظاراتی که دارید را به پیمانکار بدهید تا براساس این فاکتورها بتواند بهترین کار را برایتان انجام دهد.

پیمانکار با تیمی که دارد محل ساخت استخر را نقشه برداری می‌کند و سپس وارد فاز اجرایی ساخت استخر یعنی خاک برداری لوله گذاری و … می‌شوند.

طراحی استخر

طراحی استخر

طراحی استخر با توجه به بودجه ساخت، شرایط محیط، روباز یا سرپوشیده بودن استخر، کاربری و طرح کلی معماری انجام می شود. اندازه استخر با توجه به نوع کاربری و شرایط خاص در پروژه انتخاب می شود. در مرحله طراحی، طرح کلی استخر و متریال مورد استفاده نیز مشخص می شود. دید اجرایی طراحی در خصوص بکارگیری انواع متریال های مناسب برای فضای باز مانند بتن اکسپوز، سنگ، سرامیک، چوب، ترمووود و انواع کاشی های مخصوص موجب می شود که طرح استخر با اجرای نهایی یکی باشد.

طراحی استخر موجب دستیابی به استخر مدنظر با کم ترین هزینه می‌شود. کنترل هزینه در مرحله طراحی بسیار کم هزینه‌تر از زمانی است که در مرحله اجرا، در خصوص جزئیات تصمیم‌گیری شود.

اجرای استخر

اجرای استخر شامل مراحل زیر است:

  1. خاکبرداری
  2. لوله گذاری
  3. آب بندی
  4. محوطه سازی و دکوراسیون

خاکبرداری

خاک برداری با ماشین آلات مخصوص اولین مرحله‌ای است که باید انجام شود. سپس کف استخر را صاف می‌کنند و قسمت‌های کم عمق و عمیق استخر را بوسیله شیب بندی و بتن ریزی ایجاد می‌کنند. در مرحله بعد آرماتوربندی کف استخر با میلگرد انجام می‌شود که به صورت شبکه‌ای در کف و دیواره استخر قرار می‌گیرد.

لوله گذاری

در این مرحله لوله‌های ورود و خروج آب سرد و گرم توسط لوله‌کش کار گذاشته می‌شود. همچنین سیم‌کشی‌های مربوط به سیستم روشنایی استخر هم انجام می‌شود. البته برای استفاده از آب گرم موتورخانه هم باید در نقشه ساخت استخر مشخص شده باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که سطح موتورخانه از سطح کف استخر در حدود یک متر پایین‌تر باشد.

آب بندی

آب بندی استخر

پس از اینکه استخر کاملا خشک شد، با استفاده از ترکیبی متشکل از سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ، ملاتی می‌سازند و از آن برای عایق بندی استخر استفاده می‌کنند. این ملات 2 بار روی کف و دیوارهای استخر کشیده می‌شود و بعد تست عدم نشتی آب انجام می‌شود.

در این مرحله با استفاده از سنگ شفته پشت دیواره‌های استخر پر می‌شود. سپس در سرامیک کاری ساخت استخر انجام می‌شود. پس از سرامیک کاری نوبت زیباسازی اطراف استخر است. برای محیط اطراف استخر می‌توان از چوب ترمو استفاده نمود.

در مرحله آخر استخر را پر از آب می‌کنند و پمپ‌ها و سیستم گرمایشی و روشنایی آن تست می‌شود در صورت عدم ایراد استخر آماده بهره‌برداری است.

محوطه سازی و دکوراسیون

محوطه سازی استخر

محوطه سازی و دکوراسیون استخر مرحله پایانی ساخت استخر است. این مرحله با توجه به طرح و متریال های انتخاب شده انجام می‌شود. هزینه، کیفیت متریال و اجرا در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

انواع سنگ، سرامیک، کاشی، تایل بتن اکسپوز، چوب، ترمووود و سایر متریال های مقاوم در برابر رطوبت متداول‌ترین انتخاب‌ها در محوطه سازی و دکوراسیون استخر است.

نورپردازی در محوطه سازی استخر یکی از عوامل تعیین کننده در زیبایی دکوراسیون استخر به شمار می‌رود. طراحی نورپردازی استخر نیز در مرحله طراحی و همراه با نقشه های فاز 2 اجرایی انجام می‌شود.

حتما بخوانید: دیوار سبز چیست

انواع متریال مورد استفاده در ساخت استخر

مهم‌ترین عامل در انتخاب متریال ساخت استخر مقاومت آن برابر رطوبت است.

سرامیک

یکی از متداول ترین و کلاسیک ترین انتخاب ها در ساخت استخر است. تنوع بسیار بالا در رنگ، طرح، ابعاد، مقاومت بالا در برابر رطوبت و زیبایی بصری از ویژگی های شاخص سرامیک است.

سنگ

سنگ به دلیل مقاومت مناسب آن در برابر رطوبت یک انتخاب مناسب برای فضای استخر به شمار می رود. تنوع در جنس و طرح سنگ باعث می شود که طراح با فراغ بال به طراحی پرداخته و از سنگ در دکوراسیون استخر اسنفاده کند. سنگ در طراحی های کلاسیک نقش اصلی را ایفا می‌کند.

بتن اکسپوز

عمدتا در طراحی های مدرن محوطه استخر از تایل های بتن اکسپوز استفاده می‌شود. مقاومت مناسب در برابر رطوبت، امکان ساخت در ابعاد گوناگون و رنگ خنثی بتن اکسپوز باعث می‌شود که بتوان در کنار آن از انواع متریال مانند شیشه، چوب، ترمووود، آجر و … استفاده کرد.
بتن اکسپوز هم در کف ها و هم در دیواره های محوطه استخر قابل استفاده است. در صورتی که به مدل ها و طرح های مدرن علاقه‌مند هستید، تایل های بتن اکسپوز یک گزینه مناسب است.

ترمووود

استفاده از چوب در فضاهای دور استخر یکی از انتخاب های متداول به شمار می رود اما به دلیل آن که دوام و ماندگاری بالاتری داشته باشید، ترمووود به گزینه شماره یک طراحان بدل شده است. ترمووود به دلیل فرآوری مخصوصی که روی آن انجام می‌شود در استخرهای سرپوشیده بدون رنگ و در استخرهای روباز با رنگ مخصوص مقاوم در برابر اشعه UV مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ترمو وود با ضخامت حداقل 16 میلی متر در دیواره ها و حداقل 26 میلی متر در کف ها استفاده می شود. ترمووود با گونه های کاج و راش بسیار متداول تر است.

در کنار استخر ساخت آلاچیق چوبی زیبا نیز می تواند محیط زیبایی را به وجود آورد.

هزینه ساخت استخر

مدل ساخت و مصالحی که در ساخت استخر استفاده می‌شود بسیار مهم است و روی هزینه تاثیر می‌گذارد. تأسیسات، کیفیت اجرای کار، تورم عوامل دیگری هستند که در هزینه ساخت استخر موثرند. ارزانترین نوع استخر را معمولا با بلوک‌های سیمان و حداقل بتن ریزی در کف ساخته می‌شود که عمر مفید کمتری دارد. در مقابل نوع بتن‌ریزی به همراه آرماتوربندی بیشترین هزینه و طول عمر را دارد.

متریال مورد استفاده در محوطه سازی و دکوراسیون استخر یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه ساخت استخر باغ است. کیفیت متریال، نوع متریال، دستمزد نصب و اجرا، اندازه و ابعاد استخر هزینه نهایی تمام شده استخر را تعیین می‌کند.

برای پیش بینی و کنترل بهتر هزینه های ساخت، داشتن یک طراح خبره در اولویت است.
در مرحله طراحی با مشخص کردن تمامی جزئیات ساخت و متریال قیمت تمام شده قابل برآورد است و در صورتی که هزینه برآورد شده بیشتر از بودجه مدنظر باشد، می‌توان با تغییراتی در طراحی، متریال و جزئیات هزینه ها را متناسب با بودجه پیش‌بینی کرد.

گروه بینا آماده ارائه خدمات در زمینه ساخت استخر با بتن اکسپوز و چوب ترمو و همچنین محوطه سازی و دکوراسیون استخر به شما عزیزانی است که قصد ساخت استخر در باغ و خانه خود با قیمت مناسب را دارید.

جهت مشاوره با شماره های 021-26763252 ، 021-26763245 تماس حاصل فرمایید.


1 پاسخ دادن
  1. فرهاد محمدیان می گوید

    برای اجرای استخر در خانه ای که ساخته شده باید چه مراحلی رو طی کنیم ؟ حیاط نسبتا بزرگی داریم که میخوایم توش استخر بزنیم باید چیکارکنیم؟ امکانش هست اصلا؟

    پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *