استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی ( انتخابی منحصر به فرد در طراحی داخلی )

نقش چوب در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل

یکی از متریال‌هایی که از گذشته تاکنون در معماری کاربرد داشته چوب است. ویژگی‌های منحصربفرد چوب آن را به متریالی محبوب تبدیل کرده است و سال‌هاست که چوب در معماری داخلی و خارجی جای خود را باز کرده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قرن‌ها قبل از چوب به عنوان مصالح برای ساخت خانه استفاده می‌شد. حتی وسایل مورد نیاز مانند ظرف غذا را هم از چوب می‌ساختند.

در حال حاضر هم از چوب استفاده فراوانی می‌شود و می‌توان از آن در قسمت‌های مختلف یک ساختمان از جمله دیوار، سقف و کف استفاده کرد. استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی منزل علاوه بر زیبایی که بوجود می‌آورد باعث می‌شود گرمای فضای خانه بیشتر به نظر بیاید.
البته چوب در صنایع مختلف کاربرد دارد. می‌توان از چوب برای تولید انواع لوازم نورپردازی، تزیینات دکوری زیبا و مبلمان استفاده کرد که هر کدام زیبایی خاصی به دکوراسیون منزل می‌دهد.

چوب یکسری ویژگی‌هایی دارد که آن را برای استفاده در ساختمان مناسب می‌کند که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم.

ویژگی های دکوراسیون چوبی برای منزل

ویژگی های چوب

قابلیت انعطاف

چوب در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی از سختی کمتری برخوردار است. قابلیت انعطاف چوب باعث شده از آن برای ساخت پوشش‌های داخلی خانه و همچنین ساخت وسایلی مانند مبلمان و میز و صندلی و وسایل دکوراتیو استفاده گردد.

ایمنی بالا

چوب ضربه را جذب می‌کند به همین دلیل ایمنی بالایی دارد.

ماهیت گرم

در فصل های سرد سال هم با راه رفتن روی چوب پایتان سرد نمی‌شود زیرا چوب به طور کلی ماهیتی گرم دارد.

عایق صدا

خاصیت جالب دیگر چوب این است که اختلاف طول موج صدا را متعادل می‌کند که باعث به حداقل رسیدن صدا می‌شود. در واقع چوب عایق صدا است.

قابلیت شکل پذیری

قابلیت شکل پذیری بالای چوب باعث شده در ساخت انواع دیوارپوش، کفپوش، کابینت، روکش، تخته های چند لایه، قفسه، المان های دکوراتیو از آن استفاده شود.

قابلیت رنگ پذیری

قابلیت رنگ پذیری بالای چوب باعث شده بتوان آن را به رنگ‌های دلخواه و متناسب با دکوراسیون منزل درآورد که باعث زیباتر شدن محیط خانه می‌شود.

دوام زیاد

چوب دوام و مقاومت بالایی دارد و کاربرد آن ساده و آسان است و در عین زیبایی حس طبیعت را به فضا منتقل می‌کند.

برای آشنایی با ماهیت و خواص فیزیکی چوب مقاله دیگر بینا را بخوانید.

دکوراسیون داخلی با چوب طبیعی

قبل از اینکه از چوب در دکوراسیون منزل استفاده کنید به این نکته توجه کنید که اگر فضای منزل شما کوچک است از وسایل چوبی با رنگ روشن استفاده کنید تا فضای منزلتان بزرگتر به نظر بیاید.

برخی افراد تنها وسایل دکوراتیوی که در ساخت آن‌ها فقط از طرح و رنگ چوب استفاده شده در منزل خود قرار می‌دهند اما استفاده از چوب طبیعی در دکوراسیون منزل قطعا جلوه بسیار زیباتری ایجاد خواهد کرد.

کفپوش های چوبی

کفپوش های چوبی

پیشنهاد ما برای تغییر دکوراسیون استفاده از کفپوش های چوبی به جای قالیچه و فرش است. می‌توانید این کفپوش های چوبی را در رنگ های متناسب با هم برای هال، راهروها، ورودی و اتاق‌های بزرگ استفاده کنید. با این کار علاوه بر زیبایی می‌توان مرزبندی فضاها را هم رعایت کرد. برای اطلاع از انواع کفپوش های خانه به مقاله دیگری از بینا مراجعه کنید.

قطعات دکوراتیو چوبی

شاید بخواهید یکی از دیوارهای منزل را به دیوار شاخص تبدیل کنید. در این موارد استفاده از قطعات دکوراتیو چوبی می‌تواند انتخاب خوب و بجایی باشد. به کار بردن این قطعات روی دیوار به طور کلی جلوه آن را تغییر می‌دهد.

استفاده از چوب در گروهی از وسایل

استفاده از چوب در گروهی از وسایل

حتی می‌توانید از چوب به صورت گروهی در وسایل خانه که در مجاورت هم قرار دارند استفاده کنید. به عنوان مثال اتاقی را در نظر بگیرید که کف آن با کفپوش های چوبی پوشیده شده و در آن کتابخانه چوبی در کنار میز چوبی قرار گرفته که دیوار روبروی آن با قطعات دکوراتیو چوبی تزئین شده است.

در رابطه با ویژگی های طراحی مدرن داخلی در مقاله دیگر گروه بینا بخوانید.

انواع چوب در دکوراسیون داخلی

انواع چوب در دکوراسیون داخلی

در این قسمت می‌خواهیم انواع چوب در دکوراسیون داخلی که متداول‌تر است را معرفی کنیم تا با خصوصیات هر یک آشنا شوید و بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

چوب راش

درخت راش در جنگل‌های مرطوب شمال کشور که نور آفتاب کمتر است به کثرت یافت می‌شود. گونه‌های مختلف این درخت تا حدود ۶۵۰ مورد تخمین زده شده است. رنگ چوب راش زرد خامه‌ای، کرم مایل به قرمز و قهوه‌ای مایل به زرد است. طرح سطح چوب راش بصورت خطوط مستقیم و هم راستا می‌باشد.
طراحی داخلی با چوب راش بسیار پرطرفدار است. از چوب راش برای ساخت درب چوبی، مبلمان، میز، صندلی و پنجره چوبی و … استفاده می‌شود.
این نوع چوب هم رنگ پذیری خوبی دارد و به لحاظ قیمت نسبت به چوب گردو مناسب تر است. مزیت دیگر این چوب مقاومت بالای آن در مقابل حشرات و آفت‌های چوب است. 

چوب گردو

چوب گردو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل همین کیفیت بالا یکی از گرانترین چوب ها برای دکوراسیون داخلی بشمار می‌رود. خوشبختانه درخت گردو در اکثر مناطق کشور وجود دارد. چوب گردو به رنگ قهوه‌ای شکلاتی است که در قسمت‌های بدون رگه روشن‌تر و در قسمت‌هایی که رگه چوب دیده می‌شود تیره‌تر است. این نوع چوب رنگ پذیری بالایی دارد و براحتی رنگ کاری می‌شود.

با استفاده از انواع چوب می توان طراحی اتاق کودک را نیز به زیبایی طراحی کرد.

چوب بلوط

چوب بلوط جزء چوب های مقاوم و در عین حال انعطاف پذیر است. این نوع چوب از کیفیت بالایی برخوردار است و درخت آن بیشتر در مناطق رشته کوه های زاگرس و البرز و شمال کشور رشد می‌کند. رنگ این چوب قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره است. چوب بلوط رنگ پذیری بالایی دارد از این رو رنگ کاری چوب بلوط نتیجه خوبی خواهد داشت. چوب بلوط دارای طرح درشت با گره های خشن، دندانه دندانه و قوسی شکل است.

از پوست مرده درخت بلوط، چوب پنبه طبیعی تولید می‌شود که کاربرد زیادی در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی دارد. معمولا برای ساخت پارکت های چوبی، مبلمان و …. از چوب بلوط استفاده می‌شود که همه این موارد در دکوراسیون داخلی نقش بسزایی دارد.

کاربرد چوب ترمو در دکوراسیون داخلی

از هر نوع چوبی می‌توان در دکوراسیون داخلی استفاده کرد اما یکی از بهترین چوب ها در این زمینه چوب ترمو وود است که در تولید آن از چوب درختان کاج، بلوط و راش استفاده می‌شود. ترمووود در دکوراسیون داخلی براحتی قابل اجرا است.

تیم طراحی دکوراسیون داخلی گروه بینا در خدمت شما عزیزان است. جهت دریافت مشاوره برای انجام پروژه های دکوراسیون داخلی با چوب ترمو با شماره‌های شرکت گروه بینا تماس حاصل نمایید.

2 پاسخ
    • binnagroup می گوید

      سلام وقت بخیر انواع چوب براى طراحى داخلى قابل استفاده است، چوب ديوار و سقف فرقى نداره.

      پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *