اصول طراحی مغازه ( ایده های جذاب و جدید برای طراحی داخلی مغازه )

آیا تا به حال به تاثیر دکوراسیون داخلی و طراحی مغازه در رونق آن فکر کرده اید؟ امروزه طراحی داخلی و خارجی انواع ساختمان ها و مغازه ها، یکی از تاثیرگذارترین عوامل در جذب مشتری و جذابیت آن است که روش های مختلفی برای طراحی آن ها وجود دارد.

اولین قسمتی از یک مغازه که مشتری در نگاه اول آن را می بیند، ورودی مغازه می باشد و تاثیر این قسمت از مغازه به گونه ای است که مشتری به طور ناخودآگاه آن را ملاک خوب یا بد بودن مغازه در نظر می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی طراحی قسمت های مختلف انواع مغازه ها بپردازیم تا دکوراسیونی اصولی و شیک را طراحی کنید.

اصول طراحی مغازه

> طراحی ویترین

ویترین ها یکی از اصلی ترین موارد در طراحی داخلی مغازه میباشد و اهمیت آن به قدری است که تعیین کننده‌ی ورود مشتری ها به آن می باشد تفاوتی نمی کند برای طراحی دکوراسیون قهوه فروشی قصد طراحی ویترین دارید یا طلافروشی. در واقع، استفاده از ویترین های زیبا و مناسب در ایجاد فضایی دل انگیز تاثیرگذار می باشد و به همین دلیل معمولا در طراحی داخل مغازه از منحصر به فرد ترین انواع ویترین ها استفاده می‌شود تا اجناس پشت آن نیز بیشتر به چشم آید. در این مورد اصولا سلیقه‌ی عمومی تعیین کننده خواهد بود؛ یعنی از طراحی های خاصی که مورد پسند عموم مشتریان هستند، استفاده می شود.

> طراحی ورودی

در طراحی داخلی مغازه، معمولا متفاوت ترین طرح ها را برای ورودی آن در نظر می گیرند. این قسمت از مغازه که می تواند از 5 الی 15 قدم ورودی آن باشد، تاثیر گذار ترین قسمت در نگاه مشتری ها می باشد. می توانید به عنوان کف پوش از انواع بتن استفاده نمایید

استفاده از لامپ و نورپردازی های زیبا، ترکیب رنگ، تبلیغات کار یا محصول و غیره از مهم ترین مواردی هستند که در طراحی ورودی مغازه در نظر گرفته می شود. دلیل اهمیت طراحی مغازه در قسمت ورودی این است که مشتری برای اولین بار وارد آن می شود و باید به گونه ای باشد که علاقه مند به صرف کردن دقایقی در آن شود. استفاده از نما رومی جدید نیز می تواند تا حدود بسیار زیادی ورودی مغازه شما را جذاب و خاص پسند کند.

> طراحی فضای داخلی مغازه

برای طراحی داخلی مغازه، استفاده از طرح و رنگ های مختلف توصیه می شود. طراحی فضای داخلی بسیار متفاوت تر از طراحی نمای بیرون آن می باشد زیرا مشتری با وارد شدن به مغازه، تحت تاثیر نمای کلی آن قرار خواهد گرفت. علاوه بر اینها، چیدمان وسایل مغازه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معمولا در قسمت های مختلف مغازه، تابلو ها یا علامت های فصلی به کار می رود که به نوعی نظر مشتری را به خود جلب می کنند. البته ترکیب قرار دادن وسایل در کنار هم و چیدمان درست آنها در نتیجه‌ی کار، تاثیر بیشتر خواهد داشت.

با توجه به این که طراحی داخل مغازه در رضایت مشتری ها و جذب شدن آن ها تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل استفاده از طرح های داخلی مختلف توصیه می شود. البته نکته ای که در این مورد وجود دارد، هزینه طراحی داخلی مغازه می باشد که باید متناسب با در نظر گرفتن بازدهی آن باشد. هزینه طراحی داخلی مغازه می تواند کاملا تحت تاثیر متریال به کار رفته و نوع اجرای آن ها باشد؛ اما چیزی که امروزه بسیار مورد توجه افراد قرار می گیرد، طرح های ساده و شیک است که با هزینه‌ی مناسب و به صرفه‌ای همراه است.

امروزه برای طراحی داخلی مغازه و همچنین طراحی نمای بیرونی آن ها، از بتن اکسپوز استفاده می شود که بسیار کاربردی و زیبا هستند. بتن اکسپوز به صورت قطعات از پیش ساخته شده ای در نظر گرفته می شوند که در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارند. همین ویژگی باعث شده است که کاربرد های آن ها برای طراحی داخلی مغازه بسیار بالا برود. نکته‌ی جالب توجه در مورد این قطعات آن است که باعث کاهش هزینه طراحی داخلی مغازه نیز می شوند.

طراحی انواع مغازه بر اساس کاربرد

همان طور که گفتیم، برای طراحی داخل مغازه می توان از روش های مختلف با سبک های گوناگون استفاده کرد؛ اما نکته ی حائز اهمیت در این نوع طراحی ها، توجه به نوع مغازه و محصولات موجود در آن ها می باشد. این تفاوت ها در هزینه طراحی داخلی مغازه نیز تاثیر گذار است. به طور مثال، طراحی داخل مغازه برای عرضه انواع کیف و کفش، نسبت به طراحی داخلی مغازه شیرینی فروشی متفاوت خواهد بود.

— طلافروشی

ابعاد و متراژ هر مغازه ای، تعیین کننده انتخاب طراحی داخلی آن می باشد. هر چقدر که فضای مورد نظر بیشتر باشد، می توان از ترکیبات مختلفی استفاده کرد. مغازه های طلافروشی به دلیل تنوع محصولات، همواره باید توجه زیادی به طراحی داخلی داشته باشند، البته در مورد دکوراسیون طلا فروشی هم صحبت کرده‌ایم میتوانید با مراجعه به این لینک مطالعه کنید.

استفاده از متریال با کیفیت و مقاوم که دارای زیبایی ظاهری قابل توجهی باشند، به عنوان مهم ترین عامل در انتخاب طرح مورد نظر برای طراحی مغازه بدلیجات می باشد. در این مورد، باید از طرح هایی استفاده شود که باعث به وجود آمدن امنیت و استحکام کافی برای اجناس باشند.

با توجه به مطالبی که در مورد طراحی داخلی انواع مغازه مطرح کردیم، طرح و نمای کف و دیواره های داخلی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برای ایجاد یک طرح بسیار زیبا و خاص برای مغازه، می توانید از انواع بتن اکسپوز نمای ساختمان  استفاده کنید که از نظر زیبایی و استحکام، کیفیت قابل قبولی دارند. همچنین هزینه طراحی داخلی مغازه نیز به صرفه و مناسب خواهد بود.

— مغازه کیف و کفش

مغازه کیف و کفش یکی از مکان هایی است که افراد زیادی در طول روز در آن رفت و آمد می کنند به همین دلیل طراحی مغازه به گونه ای که مجذوب کننده باشد بسیار مهم می باشد. یکی از عناصر جذب کننده مشتری در این مغازه ها ویترین های زیبا و خلاقانه است که بتواند باعث مکث و توقف مشتری در پشت آن شود. همین عامل بیشترین تاثیر را در جذب مشتری ها به داخل مغازه دارد. معمولا کف و دیواره های مغازه کیف و کفش نیز از مهم ترین موارد در طراحی آن ها خواهد بود.

— شیرینی فروشی

شیرینی فروشی ها نیز یکی از مغازه های پرطرفدار در بازار به شمار می روند که استفاده از طراحی های داخلی خاص و شیک برای آن ها الزامی خواهد بود. برای طراحی مغازه شیرینی فروشی استفاده از ویترین های استاندارد و باکیفیت ضروری می باشد.

همچنین انتخاب طرح های مناسب در دیوار و کف مغازه برای ایجاد ترکیبی زیبا و یکنواخت با ویترین ها، تاثیر دوچندانی در جلب توجه مشتری ها خواهد داشت. چیدمان ویترین ها در مغازه شیرینی فروشی باید طوری باشد که مشتری به راحتی بتواند تمام مدل های شیرینی را ببیند و از بین آن ها انتخاب نماید.

— لوازم التحریر

در مورد طراحی داخلی در لوازم التحریرها باید از یک سبک یکنواخت پیروی کنید. اهمیت این مورد قدری است که پیروی کردن از سبک یکنواخت مقدم بر انتخاب طرح مورد نظر می باشد. لوازم التحریر ها دارای فضایی هنری می باشند؛ به همین دلیل استفاده از سبک های خاص با ترکیب رنگ مناسب، مهم ترین نکته در طراحی داخلی این مکان ها می باشد.

معمولا در لوازم التحریر ها از سبک های مختلفی برای طراحی کف و دیواره ها استفاده می کنند. مهم ترین نکته در مورد طراحی مغازه لوازم التحریر نیز استفاده نکردن از رنگ سفید می باشد که به نوعی متضاد با فضای قابل انتظار آن خواهد بود.

— لوازم آرایشی

مغازه های لوازم آرایشی شامل محصولاتی هستند که به عنوان محافظ پوست، مو و صورت شناخته می شوند و به همین دلیل نظم و چیدمان محصولات بسیار مهم می باشد. معمولا برای طراحی مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی از طرح هایی استفاده می شود که ظاهر زیبا و تمیزی داشته باشند. علاوه بر این، شست و شوی راحت کف و دیواره ها در این مکان ها، در شرایطی راحت است که از سبک های خاصی استفاده شود.

در این مورد نیز استفاده بتن اکسپوز برای طراحی قسمت های داخلی مناسب ترین گزینه می باشد. از بتن اکسپوز معمولا برای نمای پایانی استفاده می شود و از لحاظ هزینه طراحی داخلی مغازه، بسیار به صرفه تر از تکنیک های دیگر می باشد.

— بستنی فروشی

بستنی فروشی ها از گذشته تا به امروز جز محبوب ترین مغازه ها مخصوصا در فصول گرم سال بوده اند. اما امروزه مغازه های بستنی فروشی با گذشته تفاوت های زیادی پیدا کرده اند. امروزه از طراحی های داخلی مختلف و زیبا با سبک های مدرن و کلاسیک استفاده می شود که جذابیت فوق العاده ای دارند.

نکته‌ی مهمی که در طراحی این مکان ها وجود دارد، انتخاب طرح و رنگ های مناسب می باشد به گونه ای که کف، دیواره ها و راه پله ها دارای بیشترین اهمیت هستند. استفاده از ست میز و صندلی های زیبا، طراحی کانتر و فضای انتظار نیز از دیگر بخش های تاثیر گذار در زیبایی ظاهری فضای داخلی بستنی فروشی هستند.اگر قصد تاسیس یک رستوران را دارید اصول طراحی داخلی رستوران را در مقالات دیگر بررسی کرده ایم.

— موبایل فروشی

برای موفقیت در هر کسب و کاری انتخاب طراحی هایی که به گونه ای موثر بتواند باعث تبلیغ محصولات شود مهم ترین قسمت ماجرا خواهد بود. در موبایل فروشی ها نیز، مهم ترین قسمت در طراحی داخلی، انتخاب ویترین مناسب می باشد. در این مورد، استفاده از ویترین های شیک و به روز، یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث توقف مشتری ها در پشت آن می شود. این عامل با در نظر گرفتن دیگر قسمت ها مانند رنگ و متریال به کار رفته در دیوار ها و یا قسمت های ورودی مغازه، تاثیر بیشتری خواهد داشت.