ایده برای طراحی لابی مدرن ( طراحی لابی ساختمان مسکونی – اداری )

ایده برای طراحی لابی مدرن ساختمان

در طراحی قسمت های مختلف ساختمان، هر بخش می تواند دارای خصوصیات منحصر به فرد خود باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی لابی یکی از مهم ترین فرآیند های مورد نیاز در روند آماده سازی ساختمان است که همواره توسط متخصصان و اهل فن اجرا می شود. به دلیل اهمیتی که لابی در نمای ظاهری ساختمان دارد، توجه به طراحی آن نیز بسیار با اهمیت خواهد بود.

طراحی لابی در ساختمان های مختلف و با سبک های مختلف می تواند دارای تفاوت های عمده ای باشد؛ به طور مثال طراحی لابی مدرن با طراحی لابی کلاسیک کاملا متفاوت است و یا اینکه طراحی لابی کوچک برای ساختمان هایی که دارای فضای کمی هستند باید متناسب با شرایط آن ها باشد.

معمولا هر ایده برای طراحی لابی برگرفته از شرایط خاص ساختمان، موقعیت جغرافیایی و دکوراسیون آن می باشد که همین امر باعث می شود تا از مواد و مصالح ساختمانی مختلفی در آن ها استفاده شود.

لابی به عنوان صحنه نمایش هر ساختمان شناخته می شود و از همین رو طراحی های زیبا و با کیفیت می تواند تاثیر بسیار زیادی بر حس و حال ساکنان و افراد مختلف داشته باشد.

برای طراحی لابی به صورت اصولی و حرفه ای، نیاز به رعایت یکسری نکات می باشد که توجه به آن ها مهم خواهد بود. در ادامه به بررسی نکات بیشتری در مورد طراحی لابی ساختمان می پردازیم.

ایده برای طراحی لابی مدرن

— طراحی کف لابی

کف لابی یکی از مهم ترین قسمت هایی است که باید همواره دارای مقاومت بالایی باشد. علاوه بر این، زیبایی ظاهری آن نیز به عنوان جزئی از طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان باید به گونه ای باشد که جلوه ی مناسبی را برای ساختمان ایجاد کند. یکی از بهترین روش ها برای طراحی نمای لابی از جمله کف آن، استفاده از بتن اکسپوز می باشد.

پنل بتن اکسپوز شامل سازه‌های از پیش ساخته‌ای است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف با سایزبندی‌های متنوع ساخته می‌شود و به عنوان پوشش نهایی مطرح می‌باشد. علاوه بر این برای طراحی کف لابی از متریال دیگری مانند سرامیک، چوب، شیشه و غیره نیز استفاده می شود.

— طراحی سقف لابی

بهترین ایده برای طراحی لابی میتواند استفاده از سقف اکسپوز باشد زیرا هم دارای مقاومت بالایی است و هم تنوع بسیار زیادی دارد. در مورد طراحی سقف لابی هم می‌توان از اشکال مختلف بتن اکسپوز استفاده نمود و بر اساس سلیقه، رنگ های متنوع را به کار برد. این نوع مصالح به دلیل هزینه‌های پایین تری که نسبت به دیگر انواع مصالح ساختمانی دارند، بهترین گزینه برای طراحی مدرن می باشند.

— طراحی دیوار لابی

زمانی که وارد هر ساختمانی می شوید، اولین موردی که در دید خواهد بود دیواره‌های لابی است. به همین دلیل توجه و حساسیت زیادی به طراحی دیوار لابی می‌شود.

برای طراحی دیواره‌های لابی معمولا از متریال مختلف با رنگ‌های گوناگون استفاده می‌شود. از مهم ترین متریالی که برای طراحی دیواره‌ها استفاده می‌شود، کاغذ دیواری، دیوارپوش های چرم، پی وی سی، ام دی اف و غیره می‌باشد.

اما یکی از بهترین و مقاوم ترین متریال ساختمانی مورد استفاده برای طراحی دیوار لابی، استفاده از بلوک های نمادار بتنی می‌باشد که یک جایگزین بسیار مناسب برای سنگ و آجر هستند. این مصالح به دلیل ظاهر سه بعدی زیبا و همچنین وزن سبکی که دارند، همواره مورد علاقه‌ی سازندگان می‌باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، از انواع سرامیک های مختلف با طرح های زیبا نیز می توان برای زیبا سازی دیواره های داخلی لابی استفاده کرد اما چیزی که امروزه رایج تر است، خرید بتن اکسپوز با کاربرد های مختلف می‌اشد.

— نورپردازی در طراحی لابی ساختمان

یکی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و ظاهر یک ساختمان یا واحد تجاری دارد، نورپردازی دقیق و اصولی آن خواهد بود. در مورد نورپردازی می توان گفت که مهمترین قسمت روشنایی ساختمان مربوط به لابی می‌باشد. در مورد روشنایی لابی باید بگوییم که حساسیت‌های زیادی وجود دارد زیرا نور زیاد یا کم می‌تواند باعث به وجود آمدن نتیجه‌ی منفی در نماسازی و طراحی لابی شود.

امروزه در طراحی لابی کلاسیک و همچنین طراحی لابی مدرن، تنها یک منبع نور نمی‌تواند کافی باشد بلکه از وسایل دیگری هم استفاده می‌کنند. در طراحی لابی کوچک معمولا شدت نور و روشنایی از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا هر مقدار بیشتر یا کمتر شدن آن باعث زننده بودن ظاهر دکوراسیون می‌شود.

نکته‌ی مهمی که در مورد نورپردازی لابی وجود دارد این است که این اقدام تنها با هدف تامین نور و روشنایی نیست بلکه جنبه‌ی زیبایی نیز دارد به همین دلیل یک ایده برای طراحی لابی و روشنایی آن، استفاده از لوازم روشنایی مناسب و به مقدار نیاز در فضاهای مختلف می باشد. نورپردازی همچنین یکی از اصول مهم در طراحی مغازه به شمار می‌رود برای بررسی اصول دیگر آن به مقالات دیگر ما مراجعه نمایید.

— چیدمان لابی

در گذشته بسیاری از ساختمان ها اصلا لابی نداشتند و یا در صورت لابی داشتن، نقش یک راهروی ساده را ایفا می کردند که به قسمت های دیگر ساختمان منتهی می شد. اما امروزه نقش لابی بسیار تعیین کننده می باشد زیرا اولین قسمت ظاهری در نمای داخلی ساختمان، لابی آن است. به همین دلیل چیدمان و طراحی های متنوع برای آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

لابی های امروزی بسته به نوع و فضای موجود برای آن ها دارای امکانات مختلفی شامل مبلمان انتظار، نگهبانی، قسمت سرایداری و غیره هستند که این ها به عنوان بدیهی ترین ملزومات لابی ساختمان به حساب می آیند.

در طراحی لابی مدرن و کلاسیک که معمولا در ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر موارد گفته شده فضاهای بیشتری برای چیدمان لابی وجود دارد که تاثیر قابل توجهی در زیبایی و تغییر دکوراسیون ساختمان ایجاد می کند.

نکته‌ی مهمی که در چیدمان لابی وجود دارد، حفظ انسجام و ترکیب قسمت های مختلف با هم می باشد. در این مورد باید سبک یا دکوراسیون خاصی را مد نظر قرار دهید تا نظم بهتری داشته باشد.

حتما بخوانید: نمای باغ ویلا

— استراتژی چیدمان لابی

همان طور که در بخش های قبلی نیز گفتیم، ایده برای طراحی لابی کاملا بستگی به سبک و نوع طراحی خارجی و داخلی ساختمان دارد. نکته ی بسیار مهم در استراتژی چیدمان لابی، متناسب بودن طراحی داخلی با خارجی آن می باشد که باید از سبک خاصی تبعیت کند. به طور مثال اگر طراحی لابی مدرن برای ساختمان در نظر گرفته شده است، نمای بیرونی آن نیز باید متناسب و هماهنگ با آن باشد.

در طراحی لابی ساختمان باید باید به این نکته توجه داشته باشید که سبک طراحی باید دارای جلوه و نمای چشمگیری باشد که تاثیر مثبتی را در بیننده القا نماید. به طور مثال اگر طراحی لابی کلاسیک مد نظر است، باید تمام قسمت های ساختمان متناسب با این الگو طراحی شوند یا اگر در طراحی لابی مدرن از الگو های متناسب با این سبک تبعیت شود.

طراحی انواع لابی ساختمان

– طراحی لابی ساختمان

لابی کوچک مدرن

طراحی دیوار لابی

لابی کوچک مدرن ساختمان

لابی مدرن مسکونی

در طراحی لابی مدرن مسکونی با ساختمان اداری تفاوت‌هایی وجود دارد زیرا ساختمان‌های مسکونی محل اسکان افراد بوده و نمای زیبا تری را می‌طلبد. کارشناسان طراحی نمای داخلی ساختمان همواره توجه خاصی به راحت و شیک بودن لابی ساختمان مسکونی دارند به گونه ای که با ورود به آن، تصور زیبا و مناسبی در ذهن بیننده ایجاد شود.

این موضوع می‌تواند در کنار سادگی طراحی نیز باشد. یعنی این که حتما نیازی به استفاده از طرح‌های مختلف و پر زرق و برق نمی‌باشد و با طراحی های ساده و شیک نیز می توان فضای دلنشینی را در طراحی لابی ساختمان رقم زد.

تاثیر مثبت لابی مدرن مسکونی در ذهن افراد می‌تواند ناشی از فضای آرامش بخش آن به دلیل ترکیب رنگ و طرح‌های مورد استفاده باشد.

طراحی‌های کف، سقف و دیواره‌های لابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که امروزه از قطعات از پیش ساخته یا بتن اکسپوز برای طراحی آن‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این قطعات برای طراحی لابی کوچک کمی مشکل و البته حساس بوده و باید کاملا دقیق و اصولی انجام شود.

– طراحی لابی اداری

طراحی لابی اداری

طراحی لابی کلاسیک

در طراحی لابی اداری از طراحی کلاسیک بیشتر استفاده می‌شود اما طراحی لابی بر اساس مقدار فضای موجود مد نظر خواهد بود. ایده برای طراحی لابی ساختمان اداری عمدتا برگرفته از نوع اداره و فعالیت‌های آن متفاوت خواهد بود به همین دلیل مدل‌های متنوعی را می توان برای این نوع طراحی‌ها مثال زد.

ساختمان اداری به دلیل این که محل انجام دیدار‌های مختلف و مهم می‌باشند، لابی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل از طراحی لابی کلاسیک و یا مدل‌های مختلف مربوط به طراحی لابی کوچک برای آن‌ها استفاده می‌شود تا فضای کار کارمندان و ارباب رجوعان مناسب و دلنشین باشد.

– طراحی لابی کوچک مدرن

در طراحی لابی کوچک مدرن نکته‌ای که بسیار مهم است نشان دادن فضا است. اگر انتخاب‌های درستی در طراحی لابی کوچک در ساختمان‌ها انجام نشود فضای لابی به شدت کوچک و دلگیر کننده خواهد بود. بنابراین ابتدا سعی کنید از رنگ‌های روشن برای کف و طراحی دیوارها استفاده نمایید. طراحی های ساده را انتخاب کنید تا لابی ساختمان شما بزرگتر نشان داده شود.