نکات مهم برای استفاده از بتن اکسپوز در معماری

1- اهمیت سطح نهایی کار را در نظر داشته باشید

اگر چه استفاده از بتن به عنوان پوشش نهایی، بدون هیچ لایه دیگری بر روی آن یک انتخاب اقتصادی به نظر می‌رسد اما باید در انجام عملیات تولید بتن اکسپوز نمای ساختمان از یک حداقل کیفی پیروی کرد مخصوصا در مواردی که بتن اکسپوز در معرض انواع تنش‌های محیطی قرار می‌گیرد. در نظر گرفتن عوامل مختلف آب و هوایی و تأثیر آن‌ها بر محصول نهایی بتن اکسپوز یکی از اساسی‌ترین مواردی است که در تولید باید لحاظ شود.

علاوه بر آن طرح اختلاط تولید بتن که مورد استفاده قرار می‌گیرد بایستی قابلیت کار مطلوب با کمترین منافذ و شکاف در ساختار را دارا باشد. در مواردی که احتمال نفوذ و یا هجوم عوامل کپک‌زا و بیماری‌زا وجود دارد استفاده از قارچ کش‌ها، مواد آنتی باکتریال و آب بندی مناسب ضروری است. جزئیات طراحی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در افزایش مقاومت در برابر عوامل و تنش‌های محیطی داشته باشد.

2- تمامی جزئیات طراحی را شخص کنید

در مرحله برنامه ریزی فنی اهمیت بسیار بالایی برای توجه به تمامی جزئیات فنی وجود دارد.

توجه به این جزئیات در مرحله طراحی موجب جلوگیری از بروز مشکلات در مرحله اجرا خواهد شد. ابعاد و اندازه‌ها، طرح اختلاط، کنج‌ها و گوشه‌ها، اتصالات و محل تلاقی بتن اکسپوز با سایر متریال‌های مورد استفاده در پروژه هر یک به تنهایی نیازمند توجه ویژه هستند.

بررسی و تغییر در جزئیات در مرحله طراحی بسیار منطقی و کم هزینه‌تر است، چرا که تغییر در جزئیات در مرحله اجرا می‌تواند موجب هزینه‌های بسیار بالایی شود. نحوه اجرای بتن ماله پروانه ای را در مقالات دیگر ما بخوانید.

3- اجرای باکیفیت موجب زیبایی، دوام و ماندگاری طولانی مدت خواهد شد

اهمیت جزئیات طراحی و کیفیت بتن و همچنین رعایت نکات فنی هر یک به تنهایی لازم و ضروری هستند اما کیفیت اجرا، جمع‌بندی تمام مسائل حرفه‌ای مورد نظر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

بتن اکسپوز به دلیل ماهیت مدرن آن در طراحی یک انتخاب راحت به نظر می‌رسد اما در اجرای بتن به صورت اکسپوز در صورتی که کیفیت اجرایی مناسب باشد پروژه می‌تواند موفق قلمداد شود. اجرای موفق جزئیات طراحی با استفاده از یک متریال باکیفیت لازمه ی بکارگیری دانش فنی در تولید، طراحی و اجرا است.