سقف وافل چیست؟ ( بررسی ویژگی انواع سقف وافل لانه زنبوری – دو طرفه و… )

سقف وافل چیست

از سری پرسش های چالش برانگیز در ذهن افراد فعال در حوزه ساختمانی سقف وافل چیست؟ می باشد، در واقع یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی در سال های اخیر سقف وافل می‌باشد، علت محبوبیت این محصول کیفیت بسیار بالا و استحکام قابل توجه آن در برابر عوامل مخرب می‌باشد.

سقف وافل حالت کاملا مشبکی داشته و همچنین هزینه های مربوط به اجرای این روش به نسبت سایر شیوه‌های مشابه کمتر می باشد و به همین علت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این نوع از سقف ها به صورت پیش ساخته بوده و همچنین تمامی اصول مربوط جهت استحکام این سقف در برابر زلزله و فشار مضاعف لحاظ شده است. به کمک این سقف صنعت ساختمان سازی با فصل جدیدی از کیفیت و استحکام آشنا شده‌اند. نحوه اجرای این سقف بسیار راحت و آسان بوده و شامل فرآیند سخت و پیچیده ای نیست.

سقف وافل چیست؟

این سقف در رده نمونه های مشبک و پیش ساخته قرار دارد و همچنین به صورت دال دو طرفه عمل می‌کند. این سقف تاریخچه بسیار قدیمی داشته و در بسیاری از سازه های قدیمی از این نوع سقف استفاده شده است.

هزینه های مربوط به ایجاد سقف وافل در مقایسه با ساخت هزینه نهایی ایجاد سقف به کمک یوبوت و سایر تیرچه های فولادی کم هزینه‌تر است.

این سقف بر اساس اصول روز مهندسی دنیا طراحی و ساخته شده است و جهت رعایت شالوده های مهندسی وزن این سقف تا سر حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و همچنین این نوع از سقف های مخصوص برای پوشش مکان های با متراژ بیشتر و دهانه بزرگ تر همیشه گزینه ای ایده آل و مناسب شناخته می‌شوند.

سقف وافل برای نصب احتیاج به هیچ گونه میلگردهای تقویتی و اتصال به پایه ای نداشته و به راحتی این فرایند دنبال می‌شود و در رده نمونه های باکیفیت و با قیمت ایده آل بازار قرار دارد، که به همین جهت محبوبیت دوچندانی به دست آورده است.

یکی از عوامل اصلی که باعث کاهش هزینه های مربوط به این سقف شده، عدم به کار بردن هرگونه فوم در لایه‌های میانی می‌باشد. سقف‌های وافل به لحاظ ظاهری نیز تفاوت بسیار زیادی با سایر نمونه های دیگر داشته و حتی علاوه بر ظاهر متفاوت از کارایی خاصی نیز برخوردار می‌باشد.

سقف وافل یک طرفه چیست

انواع سقف وافل:

برخلاف تمامی باورهای ایجاد شده در ذهن عموم مردم این سقف را تنها در یک مدل طراحی و تولید نمی‌شود و این محصول در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شود، که هر یک به لحاظ کارایی و کیفیت متفاوت هستند.

در واقع انواع نمونه‌های مختلف این محصول شامل سقف وافل یک طرفه و دو طرفه هستند، که میزان فروش و کارایی هر یک چشم گیر است.

  • سقف وافل یک طرفه: این نوع از سقف برای سازه هایی با دهانه بیشتر از ۲ متر مناسب است و همچنین به لحاظ کیفیت کاملا مثال زدنی بوده از نظر ظاهری این سقف به صورت قالب های مستطیل شکلی است، که پس از نصب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و همچنین سقف وافل یک طرفه به میزان میلگرد کمتری احتیاج داشته و با هزینه ای ایده آل قابل اجرا می‌باشد.
  • سقف وافل دو طرفه : یکی از پرکاربردترین نمونه های سقف وافل دو طرفه می‌باشد، که در اصل شکل ظاهری آن به صورت مربع بوده و برای سازه هایی با دهانه کمتر از ۲ متر مناسب است و همچنین نوع اجرا این سقف به مراتب کمتر وقت گیر است و اگر طول دهانه سازه مد نظر بیشتر از ۹ متر مربع باشد، سقف وافل دو طرفه در نظر گرفته می‌شود.

در دسته بندی جزئی‌تر با سقف وافل لانه زنبوری و تخت نیز مواجه می‌شوید، که به لحاظ کارایی بیشتر شناخته شده‌اند و همچنین این دو نوع سقف وافل در کنار تایل بتن اکسپوز و انواع بتن اکسپوز می توانند سازه ای ایمن و بدون نقص را برای شما عزیزان رقم بزنند.

ویژگی‌های سقف وافل کدامند؟

انواع سقف وافل به سبب ویژگی های مثبتی که برای کاربر به ارمغان می‌آورند، همیشه در لیست پرفروش‌ترین‌ها قرار داشته‌اند. البته تحت شرایطی شما می‌توانید از این ویژگی‌ها بهره‌مند شوید، که به شیوه‌ای اصولی و مطابق با استاندارد نصب صورت بگیرد، برخی از ویژگی‌های اصلی آن شامل موارد تکمیلی زیر هستند:

  1.  باعث صرفه جویی در مصرف بتن می شود و در نهایت هزینه ای کمتر پرداخت می‌کنید.
  2. در این نوع از سقف‌ها از هیچ گونه تیرچه و بلوکی جهت نصب دقیق و بهتر کمک گرفته نمی‌شود.
  3. ایمنی بسیار بالا حتی در شرایط اضطراری را به کمک این نوع سقف می‌توان تجربه کرد و همچنین در هر مکانی قابل استفاده هستند.
  4. ظاهر نهایی ایجاد شده توسط آن بی‌بدیل بوده و به همین جهت همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد.
  5. این سقف در برابر هرگونه حادثه‌ای استحکام لازم را از خود نشان داده و به راحتی دچار مشکل نمی‌شود.
  6. هزینه‌های مربوط به ایجاد سقف را می‌توانید به کمک این محصول بسیار کاهش دهید.

سقف گرین وافل چیست

سقف گرین وافل چیست؟

با یک بررسی کلی به راحتی متوجه می‌شوید که در بین تمامی سقف‌های وافل نوع گرین بیشتر مورد تایید جامعه مهندسی می‌باشد. جنس این نوع از نوع سقف پلاستیکی بوده و سبز رنگ می‌باشد و به همین علت سقف وافل سبز نامیده می‌شود.

سقف وافل سبز در رده نمونه‌های پیش ساخته و با نصب آسان قرار دارد که شما درگیر هزینه‌های اضافی و مضاعف جهت نصب این سقف نمی شوید. این محصول و تایل بتنی اکپسوز در رده نمونه هایی با استحکام مثال زدنی قرار دارند.

کاربرد گسترده آن ثابت شده بوده و همچنین وزن بسیار کم و طراحی کاربردی مطابق با اصول ساختمانی از ویژگی های این محصول به شمار می آید. این محصول در مکان هایی با متراژهای بالا نظیر سیلوها و همچنین محیط های کارخانه ای جهت کاهش هزینه ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر میخواهید بدانید سقف اکسپوز چیست این مقاله به شما کمک می‌کند.

سقف وافل یک طرفه چیست؟

طراحی این سقف به گونه‌ای صورت گرفته است، که فشار ناشی از سقف در قسمت‌های مختلف پخش می‌شود و همچنین تیرهای به کار رفته در سازه ساختمانی از دو جهت وارد می‌شوند و همین نکته کلیدی باعث افزایش استحکام می‌شود.

خم شدن سقف وافل یک طرفه در اثر فشار بالا تقریبا غیر ممکن بوده و تحت هر شرایطی این سقف مخصوص شکل ظاهری و کارایی خود را حفظ می کند.

این سقف بهترین گزینه برای سازه‌هایی با دهانه کمتر از ۱۰ متر می‌باشد و همچنین شکل ظاهری این سقف کاملا مرتبط با کارایی آن است.

ابعاد سقف وافل استاندارد ۲۰۰ در ۶۰ و ارتفاع ۲۵ سانتی متری می‌باشد و خود این قالب به تنهایی بسیار از مسائل حیاتی مربوط به فشار در سازه را کنترل می‌کند.