سقف اکسپوز چیست و چه کاربردی دکوراسیون داخلی دارد؟

سقف اکسپوز چیست

در چند سال اخیر استفاده از سبک طراحی صنعتی متداول شده است. ویژگی سبک صنعتی وجود سقف ها و طراحی اکسپوز با پلان های باز است که باعث منحصر بفرد شدن فضا می‌شود.

طراحی مدرن اکسپوز به این صورت است که تمام تاسیساتی که در فضا بکار رفته است شامل انواع کانال هوای تهویه مطبوع، لوله گاز، لوله آب، سیستم نورپردازی و روشنایی، لوله کشی آتش نشانی، لوله کشی فاضلاب، رادیاتورها، لوله مسی، لوله کشی داکت اسپلیت و… قابل مشاهده است و پنهان نمی‌شوند.

همه ما به ندیدن این تاسیسات عادت کرده‌ایم و زمانی که این نوع طراحی را می‌بینیم برایمان از جذابیت بالایی برخوردار است و یک طرح و ایده متفاوت در دکوراسیون داخلی به نظر می‌آید. یکی از اجزای طراحی مدرن اکسپوز سقف اکسپوز است که در اینجا به ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم:

ویژگی‌های سقف اکسپوز چیست؟

  • نمایان بودن (اکسپوز بودن) متریال و دکور فضا
  • استفاده از دو عنصر فلز و بتن
  • استفاده از لوله و کانال‌های اکسپوز در طراحی داخلی
  • استفاده از رنگ‌های خنثی (سیاه و سفید و خاکستری)

جدای از جذابیت، این طرح مزایای زیادی دارد که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم:

مزایای سقف های اکسپوز

مزایای سقف های اکسپوز

— طراحی داخلی مدرن

با استفاده از سبک معماری اکسپوز می‌توان خلاقیت بیشتری در زمینه نورپردازی‌های سفارشی داشت که خود جذابیتی خاص را ایجاد می‌کند. تاسیسات برقی را می‌توان به عنوان المان‌های تزیینی استفاده کرد. در صفحه بتن اکسپوز چیست در مورد کاربردهای فراوان این متریال صحبت میکنیم.

— هزینه کمتر

نصب و اجرای سقف کاذب هزینه‌های بسیار بالایی دارد به خصوص این هزینه‌های زمانی که متراژ فضا زیاد باشد بسیار سنگین است اما زمانی که از سقف اکسپوز استفاده شود تاسیسات به همان گونه‌ای که هستند نمایش داده می‌شوند که باعث کم شدن هزینه‌ نصب بتن اکسپوز خصوصا در مکان‌های بزرگ مثل بیمارستان‌ها و فضاهای اداری بسیار بزرگ می‌شود.

اگر نمی‌دانید سقف وافل چیست این مقاله را مطالعه بفرمایید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

— بوجود آمدن فضای اضافی

بوجود آمدن فضای اضافی با استفاده از طراحی اکسپوز

سقف اکسپوز باعث می‌شود فضا بزرگتر به نظر برسد برعکس سقف سنتی که اغلب باعث می‌شود اتاق کوچکتر از آن چه که واقعا است نشان داده شود.

— خنک تر شدن هوا

این مزیت برای جاهایی که آب و هوا گرم است می‌تواند بسیار مفید باشد. سقف اکسپوز باعث می‌شود فضای اضافی برای بالا آمدن هوای گرم بوجود بیاید که خود باعث خنکی هوای اتاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: فلاشینگ نما چیست

— دسترسی راحت به قسمت‌های کانال اسپیرال

دسترسی آسان به تمام قسمت‌های کانال اسپیرال یکی دیگر از مزایای طراحی تاسیساتی اکسپوز است که آن را جالب توجه کرده است. در صورتی که نیاز باشد قطعه‌ای به بخشی از تاسیسات اضافه شود مانند قبل نیاز نیست قسمتی از دیوار یا سقف تخریب شود تا بتوان آن قطعه را اضافه نمود. به این ترتیب براحتی و با سرعت بالا می‌توان این کار را انجام داد.

— سرعت بالای انجام

سرعت بالای انجام این نوع طراحی نسبت به طراحی‌های دیگر دیگر از آن جهت است که دیگر نیازی نیست زمانی را صرف اجرای سقف کاذب و یا پنهان کردن تاسیسات کرد به این ترتیب هم سرعت انجام بالا می‌رود و هم در زمان صرفه جویی می‌شود.
همچنین فضای مفید در اثر استفاده از سقف کاذب اشغال نمی‌شود و ارتفاع ساختمان کاهش پیدا نمی‌کند.

به تمام این موارد کارایی بالا و زیبایی شناسی را هم باید اضافه نمود.

اما همه مواردی که اشاره کردیم دلایل خوبیست که اثبات می‌کند طراحی مدرن اکسپوز و استفاده از سقف اکسپوز گزینه مناسبی برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی است.

البته باید در کنار همه این مزایا این را هم در نظر داشته باشید که اجرای سقف اکسپوز چندان کار آسانی نیست و نیاز به تبحر دارد.

برخلاف سقف‌های سنتی که منظره‌ای زیبا را نشان می‌دهند در فضاهای با سبک صنعتی تاسیسات قدیمی اغلب کثیف هستند و نیاز است که تمیز شوند و برای اینکه ظاهر زیباتری داشته باشند تغییرات زیادی لازم است.

بیشتر بخوانید: صفحه کابینت کوارتز

کاربری های طراحی مدرن اکسپوز

کاربرد طراحی مدرن اکسپوز

کاربرد سقف های اکسپوز بیشتر در فضاهای اداری رایج شده است و ظاهر جدیدی را به فضای کاری می‌بخشد. این طراحی همچنین در فضاهای بزرگ مثل بیمارستان‌ها، فضاهای مسکونی، رستوران‌ها، کافه‌ها استفاده می‌شود.

استاندارد بودن ابعاد کابینت آشپزخانه نیز در دکوراسیون داخلی موثر است که در مقاله دیگری به این موضوع پرداخته ایم.

استفاده از این نوع طراحی‌ها در کشور ما هم به تدریج گسترده‌تر شده است و بیشتر در سیستم‌های سرمایش و گرمایش خصوصا در رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده می‌شود.

جذابیت و مقرون به صرفه بودن سقف اکسپوز نباید باعث شود که بدون تحقیق آن را برای هر فضایی انتخاب کنید چرا که برای هر فضایی مناسب و کاربردی نیست و نیاز است زیرساخت‌هایی از قبل آماده شود.

در صورتی که قبل از ساخت برنامه‌ریزی‌های لازم بدرستی انجام نشود نتیجه کار نه تنها مطلوب نباشد بلکه عملکرد درستی هم نداشته باشد.
بسیار مهم است که کارفرما، معمار و پیمانکار با هم همکاری لازم را داشته باشند و پیش بینی های لازم را کرده باشند تا تمام موارد طبق برنامه ریزی پیش رود.

اما در کنار تمام مزایایی که برای سقف اکسپوز گفتیم باید بدانید برای استفاده از این سقف مسئله آکوستیک را هم باید در نظر بگیرید. در واقع برای سطوح سخت سقف های اکسپوز و کف‌های سیمانی و دیواره های شیشه‌ای که به طور معمول با آن‌ها همراه است، یک محفظه اکو ایجاد می‌کنند که لازم است برای آن چاره‌ای اندیشید.

اگر در استفاده از سقف اکسپوز برای فضای اداری خود جدی هستید حتما باید در سایر مکان‌ها از محصولاتی با خصوصیت جذب صدا استفاده کنید.

در این مقاله گروه بینا سعی کردیم به طور کامل توضیح دهیم سقف اکسپوز چیست و چه ویژگی هایی دارد. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *