مدل آشپزخانه مدرن ایرانی و خارجی ( نکات مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه جدید )

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن

در دهه‌های گذشته طراحی آشپزخانه ها بصورت بسته بود، اما در زندگی مدرن امروز، آشپزخانه تبدیل به یک نقطه‌ی کانونی در هر خانه‌ای شده است. آشپزخانه در حال حاضر محلی برای شروع روز و اتمام آن و دور هم جمع شدن خانواده محسوب می‌شود. آرامش و راحتی آشپزخانه در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، یک الویت به حساب می‌آید. تغییر نقش آشپزخانه در خانه‌های امروزی، لزوم یک تغییر دکوراسیون داخلی آشپزخانه را به وجود آورده است. پیشرفت تکنولوژی و تغییرات در فعالیت‌های اجتماعی، وجود یک آشپزخانه مدرن در خانه را ضروری کرده است.
در اکثر طراحی های مدرن، سبک های مینیمال یکی از محبوب ترین سبک ها برای صاحبان خانه شده است. داشتن نور طبیعی لازمه‌ی جانمایی مدل آشپزخانه مدرن است.

نکاتی در طراحی داخلی آشپزخانه ایرانی

نکاتی در طراحی آشپزخانه

>> طراحی دکوراسیون آشپزخانه جدید و هوشمند

یک آشپزخانه مدرن بیش از آن که یک عنوان پر زرق و برق باشد، کارایی و ارزش افزوده‌ی فراوانی برای ساکنین خانه به ارمغان می‌آورد. وسایل، نور و حتی شیرهای آب هوشمند، در ساخت یک آشپزخانه هوشمند موثرند. آشپزخانه های مدرن یک وجه تکامل در طراحی محسوب می‌شوند.

در واقع، آشپزخانه‌های امروزی از مرحله اول هوشمند طراحی می‌شوند. در آشپزخانه های قدیمی، حس گرها و اجزای هوشمندسازی در راستای آسایش صاحب خانه جای گذاری می‌شوند.

مدل کابینت آشپزخانه جزیره
شیرهای آب هوشمند که با تشخیص حضور دست در زیر آن‌ها عمل می‌کنند، دستگاه قهوه ساز که به صورت هوشمند و ساعت از قبل تعیین شده قهوه آماده می‌کند و روشنایی هوشمند که می‌تواند به گوشی های هوشمند و یا تبلت متصل و از طریق آن کنترل شود، اجزای اصلی یک آشپزخانه‌ی هوشمند هستند.

>> دکوراسیون آشپزخانه مدرن سیاه و سفید

استفاده از رنگ های تیره در آشپزخانه

با وجود این که کابینت های سفید رنگ به عنوان سبک اصلی آشپزخانه های کلاسیک محسوب می‌شوند اما رفته رفته در حال تغییر سلیقه بازار، برای استفاده از رنگ های تیره هستیم و طراحی آشپزخانه مدرن سیاه و سفید بیشتر توسط مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد. این تغییر، از طراحی های جزیره‌هایی با رنگ‌های متفاوت آغاز شده است. برای صفحه رویی کابینت در این طراحی ها می توان از کوارتز نیز استفاده کرد اگر نمی دانید سنگ کوارتز آشپزخانه چیست در محتوای دیگری به طور کامل به آن پرداخته ایم.

طراحی کابینت آشپزخانه مشکی

نمونه طراحی کابینت آشپزخانه سیاه

رنگ های تیره می‌توانند به صورت بسیار کم و ملایم و یا با سایه های رنگی هم خانواده در طراحی آشپزخانه مدرن مورد استفاده قرار بگیرند. رنگ‌های آبی و سبز بسیار پرطرفدار هستند، در حالی که می‌توان از رنگ های مشکی، آبی سیر، سبز روشن یا حتی ارغوانی نیز در آشپزخانه استفاده کرد.

آشپزخانه های با رنگ های تیره، می‌توانند بسیار جذاب بوده و به خوبی حس لوکس بودن را به مخاطب ارائه دهند. آشپزخانه های تیره، به خوبی حس لطافت و مجلل بودن را القا می‌کنند. رنگ های تیره در مدل آشپزخانه جدید، در صورتی که هوشمندانه انتخاب شوند، یک گزینه بسیار جذاب هستند.

>> استفاده از ترکیب فلزات در طراحی آشپزخانه مدرن

اضافه کردن فلز به ساختار فضا، بخصوص اگر به خوبی اجرا شود، هویت خاص خود را به طراحی دکوراسیون آشپزخانه می‌دهد. فلزات طلایی، نقره‌ای و استیل، همچنان از پرطرفدارترین ها در دکوراسیون داخلی هستند. فلز، معمولا به عنوان لایه نهایی اجرا می‌شود. یک راه دیگر برای اضافه کردن فلز به فضای آشپزخانه، میز و صندلی و لوازم جزیره به صورت ترکیب با فلزات است.

>> نقش هود در دکوراسیون آشپزخانه

هود در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

یکی از گزینه‌های اصلی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن هود است. هود، می‌تواند به عنوان مرکز اصلی توجه در فضای آشپزخانه در نظر گرفته شود. این نکته در طراحی پلان جانمایی آشپزخانه، مدنظر قرار می‌گیرد. اغلب در طراحی، هود را روی یکی از دیوارها قرار می‌دهند.

در صورتی که فضای پخت و پز را در جزیره دیده باشیم، هود در مرکز قرار خواهد گرفت و می‌توان با طراحی هوشمندانه‌ی کانال تهویه هوا (عمدتا با فلز)، هویت منحصر بفردی برای آشپزخانه به وجود آورد. نکته مهم در طراحی با وجود این المان رعایت ابعاد کابینت آشپزخانه است.

طراحی آشپزخانه مدرن کلاسیک

>> تاثیر جانمایی و چیدمان لوازم برقی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن، جانمایی محل لوازم برقی، مانند یخچال، لباسشویی، فر، گاز و … در اولویت اول قرار دارد. پس از این مرحله، موضوع انتخاب وسایل مدنظر قرار می‌گیرد. جانمایی هر یک از لوازم، به عوامل متعددی بستگی دارد، اما انتخاب این لوازم، بایستی در هماهنگی با طرح و متناسب با کاربردهای کاربر باشد. لوازم برقی توکار، با طراحی های بسیار متنوع در بازار جهانی وجود دارد و طراح می‌تواند، با اطلاع کافی از نیازهای کاربر، طرح و مدل مدنظر خود را انتخاب کند.

>> طراحی اپن آشپزخانه مدرن 

 صفحه کابینت آشپزخانه

صفحات رویی کابینت ها، در هماهنگی کامل با ایده‌ی اصلی طراحی انتخاب می‌شوند. رنگ، جنس و دوام و ماندگاری، فاکتورهای اصلی در انتخاب صفحات کابینت می‌باشند. رنگ های سفید، مشکی، در طراحی های مدرن برای صفحات، بسیار پرطرفدارند، در حالی که، عمدتا در صفحات چوبی و یا طرح چوب انواع چوب ها، خود رنگ چوب ها محبوب هستند. روش های تمیز کردن کابینت ام دی اف در مقاله ی دیگری ی تمام روش ها را بخوانید.

طراحی کابینت رنگی

جنس صفحات می‌تواند چوب، مشتقات چوب و روکش های مختلف، کوارتز، سنگ و فلز باشد. انتخاب هوشمندانه‌ی صفحه کابینت می‌تواند هویت جدید و متفاوتی به آشپزخانه بدهد.

طراحی کابینت فلزی همراه با چوب

آشپزخانه جزیره ای مدرن

نمونه طراحی آشپزخانه جزیره ای مدرن

>> طراحی آشپزخانه جزیره ای

جزیره، در طراحی های امروز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در تعریف مدرن، جزیره محلی برای دور هم جمع شدن است و در مرکز توجه قرار می‌گیرد. جزیره، پل ارتباطی اصلی آشپزخانه است، به گونه‌ای که دسترسی آسان به همه‌ی کابینت ها و کشوها را به شما بدهد. برای دیدن جدیدترین کابینت آشپزخانه در انواع مدل ها می توانید به مقالات دیگر گروه بینا مراجعه نمایید.

مدل کابینت سیاه وسفید

جزیره ها به منظور افزایش امکان کاربری و فضای انبار وسایل پرکاربرد، در ابعاد بزرگتری طراحی و ساخته می‌شوند. در این مدل جزیره ها، پخت و پز، شست و شو و حتی سرو غذا، می‌تواند به سادگی انجام شود. با وجود انواع یراق که امکان مخفی کردن برخی از قسمت‌ها را به ما می‌دهد، می‌توان طراحی کابینت ها را به شکلی انجام داد که در زمان استفاده از هر بخش از جزیره، آن قسمت نمایان شود.

طراحی آشپزخانه مدرن و کوچک

در زمانی که برای مثال از سینک استفاده نمی‌کنیم، یک صفحه پوشاننده که از رنگ و جنس کابینت است، روی آن را می‌پوشاند. در نتیجه نمای کلی آشپزخانه، کمتر شلوغ می‌شود و در هماهنگی کامل با ایده اصلی طراح است.

در رابطه با طراحی دکوراسیون اداری مدرن در مقاله دیگر گروه بینا را بخوانید.

>> متریال کف آشپزخانه

متریال مورد استفاده در کف آشپزخانه

کف های چوبی مانند پارکت، همچنان یکی از محبوب‌ترین انتخاب ها برای کف آشپزخانه هستند. برای آشنایی با انواع و روش نصب پارکت چوبی می‌توانید مقاله دیگر ما را مطالعه کنید.

طراحی کابینت مدرن آشپزخانه

سرامیک، گزینه‌ای است که تنوع ابعاد و طرح رنگ آن را مدیون پیشرفت‌های صنعت سرامیک هستیم. در دست داشتن تنوع نامحدودی از سایز و رنگ و طرح و جنس، این فرصت را به طراح می‌دهد تا بتواند ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کند. سنگ نیز همچنان یک گزینه برای انواع سبک های طراحی به شمار می‌رود. طرح و زیبایی سنگ، عامل اصلی انتخاب آن توسط طراحان دکوراسیون داخلی است.

رنگ نیز در طراحی آشپزخانه مدرن ایرانی یکی از مهم ترین عناصر به شمار می رود برای انتخاب بهترین رنگ برای خانه به مقاله ی دیگری از گروه بینا مراجعه کنید.