روش های ساده تمیز کردن کابینت ام دی اف ( تميز كردن كابينت ام دي اف قهوه ای، مشکی و سفید )

تمیز کردن کابینت قهوه ای

این روز‌ها کابینت‌های‌ ام دی اف یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین کابینت‌های نصب شده در آشپزخانه‌ها به شمار ‌می‌روند. با وجود کاربرد گسترده این نوع از کابینت‌ها، بسیاری از افراد از نحوه صحیح تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف را به درستی نمی‌دانند. برای تمیزکردن و برق انداختن کابینت mdf روش‌های به خصوصی وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها هم می‌توان کابینت‌ها را به شیوه درستی تمیز کرد و هم از آسیب دیدن و کهنه شدن زودرس آن‌ها جلوگیری نمود.

به طور مثال هنگامی که در حال تمیز کردن کابینت آشپزخانه خود هستید، نباید اجازه دهید که این کابینت‌ها در معرض آب فراوان قرار گیرند، زیرا این کار منجر به کدر شدن و کهنه به نظر رسیدن انواع مدل های کابینت خواهد شد.

برای اینکه بتوانید با روش‌های اصولی و استاندارد تمیز کردن و برق انداختن کابینت mdf آشنا شوید به گونه‌ای که دچار خرابی نشوند و به آن‌ها آسیبی نرسد تا انتهای این مقاله از گروه بینا ( مجری پروژه های تایل بتنی ) با ما همراه باشید.

تميز كردن كابينت ام دي اف قهوه ای

به دلیل اینکه گرد و غبار بر روی کابینت های تیره رنگ مشخص نمی شوند بهتر است ابتدا گرد و غبار بر روی کابینت را با استفاده از یک دستمال مرطوب به خوبی پاک کنید این کار باعث می شود لکه بر روی کابینت بر جای نماند.

سپس از یک اسپری سرکه سیب و اب یا مواد شوینده و تمیز کننده صنعتی استفاده کنید. توجه کنید از دستمالی استفاده کنید که موجب ایجاد پر بر روی کابینت نشود.

تميز كردن كابينت ام دي اف سفید

تمیز کردن کابینت ام دی اف سفید نسبت به رنگ های تیره دشوار تر است و باید در زمان های نزدیکتری انجام شود. برای آنکه بتوانید همیشه کابینت سفید خود را تمیز نگه دارید یک اسپری بردارید مقداری مواد شوینده و سرکه سفید را در آن با مقدار مشخصی آب بریزید و خوب هم بزنید از این محلول برای تميز كردن كابينت ام دي اف سفید یا رنگ های روشن استفاده نمایید.

پاک کردن کابینت ام دی اف مشکی

یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها در بین انواع روش تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف بخصوص تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف مشکی، گرفتن گرد و غبار آن‌ها می‌باشد. اگر کابینت‌ها به صورت مرتب گردگیری نشوند ممکن است ذرات گرد و غبار بر روی آن‌ها باقی مانده و با گذشت زمان، پاک کردن آن‌ها سخت‌تر انجام شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که در هفته حداقل یک مرتبه کابینت‌های‌ ام دی اف خود را گردگیری نمایید تا سطح آن‌ها درخشش و ظاهر زیبای خود را حفظ نماید. جهت گردگیری و تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف مات یا مشکی و سایر رنگ‌ها بهتر است که از یک دستمال نخی و تمیز استفاده نمایید تا سطح کابینت‌ها بهتر تمیز شوند.

در انتها می‌توانید از یک دستمال نخی جهت خشک کردن رطوبت کابینت‌ ام دی اف استفاده نمایید. این مرحله برای تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف مات یا مشکی و سایر رنگ‌های تیره بسیار مهم است، زیرا اگر این کار را انجام ندهید ممکن است رد رطوبت اسفنج و مایع ظرفشویی آغشته به آن بر روی سطح کابینت بر جای مانده و پدیدار شوند.

بهترين روش تميز كردن كابينت ام دي اف کدام است؟

رایج‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در کابینت‌های‌ ام دی اف رنگ‌های قهوه‌ای و سفید می‌باشند که روش های تمیز کردن آنها را در بالا ذکر کرده ایم ولی برای تمیز کردن باقی رنگ کابینت ام دی اف می توانید از روش های گفته شده در باقی محتوا استفاده نمایید:

تمیز کردن کابینت mdf سفید

— تميز كردن كابينت ام دي اف با جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های کارآمد جهت تمیز کردن کابینت‌هایی با لکه‌های چربی بر روی سطح کابینت‌ها می‌باشد و می‌تواند مواد غذایی ریخته شده بر روی کابینت را به خوبی تمیز نماید. برای این کار می‌بایست مقداری جوش شیرین را برداشته و آن را با کمی آب مخلوط نمایید تا با این کار خمیری نرم از جوش شیرین به‌دست بیاید.

سپس این خمیر را به آرامی بر روی کابینت و لکه مورد نظر اعمال کنید و منتظر بمانید تا کاملاً خشک شود. وقتی که خمیر جوش شیرین شما کاملاً خشک و کمی سفت شد، یک دستمال را کمی مرطوب کرده و به کمک آن خمیر جوش شیرین را همراه با لکه از روی سطح کابینت پاک نمایید.

در این مرحله نیز بهتر است با استفاده از یک دستمال نخی تمیز در رطوبت بر جای مانده روی کابینت را خشک نمایید تا اثری از آن بر روی سطح کابینت باقی نماند. روش تمیز کردن کابینت mdf با جوش شیرین می‌تواند برای انواع لکه‌های غذایی و به خصوص چربی‌ها بسیار مؤثر واقع شود.

— تميز كردن كابينت ام دي اف با شامپو فرش

تمیز کردن کابینت‌ام دی اف با شامپو فرش

یکی دیگر از روش‌های به کار رفته جهت از بین بردن لکه‌های موجود در سطح کابینت‌ها، تميز كردن كابينت ام دي اف با شامپو فرش می‌باشد. در این روش ابتدا کابینت را کاملاً گردگیری کرده و کلیه لکه‌های موجود بر روی آن را تا جای ممکن پاک نمایید.

برای تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف با شامپو فرش کمی شامپو فرش را در ظرف آب حل کرده و اجازه می‌دهیم تا این مخلوط کف کند. یک دستمال برداشته و آن را به این مخلوط آغشته کرده و اقدام به پاک کردن سطح کابینت با آن نمایید. سپس به یک دستمال مرطوب احتیاج خواهید داشت تا رد شامپو فرش را از روی کابینت به طور کامل پاک نمایید و نهایتاً کلیه سطح را با دستمالی نخی خشک کنید به گونه‌ای که دیگر مرطوب نباشد و ردی از مواد شوینده بر روی کابینت باقی نمانده باشد.

تميز كردن كابينت ام دی اف چرب

— یک روش تمیز کردن تميز كردن كابينت ام دي اف چرب، استفاده از شامپو فرش می‌باشد که نحوه صحیح تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف با شامپو فرش در مطالب بالاتر به طور کامل توضیح داده شده است. چنانچه این روش برای تمیز کردن کابینت mdf قهوه‌ای یا سفید کافی نبوده و لکه‌ها همچنان پاک نشده بودند، می‌توان از روش تمیز کردن کابینت mdf با جوش شیرین استفاده کرد.

— برای این کار می‌توانید خمیری از جوش شیرین را از ترکیب آن با آب درست کرده و سپس آن را با کمک یک مسواک نرم بر روی لکه‌های موجود بر سطح کابینت اعمال کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که دیگر هیچ لکه چربی بر روی سطح کابینت باقی نمانده باشد. بعد از گذشت چند دقیقه که خمیر مورد نظر خشک شد، به کمک دستمال نم‌داری آن را کاملاً از روی سطح کابینت ام دی اف سفید پاک کرده و سپس با استفاده از یک دستمال خشک رد آن را پاک نمایید تا دیگر اثری از لکه‌ها بر روی سطح آن باقی نماند.

— یک روش دیگر پاک کردن چربی از روی کابینت ام دی اف استفاده از محلول صابون و آب گرم می باشد. صابون خاصیت قلیایی دارد و می تواند چربی ها را در خود حل کند. از صابون ظرفشویی در کنار اب گرم برای چربی زدایی از سطح کابینت ام دی اف خود استفاده نمایید.

— برای تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف چرب و یا پاک کردن لکه‌های دوده از روی کابینت‌ها می‌توانید ترکیبی از آب و مایع ظرفشویی را بر روی آن‌ها به کار ببرید.

برای درست کردن این ترکیب کافیست که مقداری مایع ظرفشویی را در ظرفی حاوی آب ولرم ریخته و آن‌ها مخلوط نمایید. سپس اسفنجی را به این مخلوط آغشته کرده و آب اسفنج را کاملاً بگیرید در حدی که رطوبت کمی در اسفنج باقی مانده باشد و در نهایت اقدام به پاک کردن و تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف چرب خود نمایید.

فراموش نکنید که حتما بعد از اتمام کار کابینت ام دی اف خود را خشک کنید تا رطوبت باقی مانده موجب از بین رفتن کابینت در طولانی مدت نشود.

برق انداختن کابینت ام دی اف

برای تمیز کردن و برق انداختن طرح کابینت آشپزخانه ام دی اف می‌توان از مواد گوناگونی استفاده نمود که پرکاربردترین و مؤثرترین آن‌ها پولیش و واکس براق‌کننده می‌باشد.

پولیش‌ها و واکس‌ها انواع گوناگونی را در بازار شامل می‌شوند که برای انتخاب بهترین نوع آن‌ها می‌بایست به شکل و ظاهر آشپزخانه خود و میزان درخشش مدنظرتان نیز توجه کرده و با در دست داشتن این اطلاعات اقدام به انتخاب پولیش و یا واکس براق‌کننده خود نمایید.

لازم به ذکر است درصورتیکه این پولیش یا واکس را بر روی لکه‌های مختلف و یا گرد و غبار انجام دهید، سطح کابینت شما کاملاً کثیف و کهنه به نظر خواهد رسید، به همین دلیل قبل از هر کاری می‌بایست کابینت‌های خود را کاملاً تمیز کنید تا هیچ‌گونه گرد و غبار و چربی و دوده‌ای بر روی آن‌ها باقی نمانده باشد.

برای برق انداختن کابینت‌ ام دی اف در ادامه می‌توانید از یک دستمال نرم و یا دستمال‌های نانو استفاده کرده و پولیش را بر روی آن قرار دهید تا به این ترتیب سطح کابینت شما خش نیفتد. برای پولیش کردن سطح کابینت‌ها می‌بایست این کار را بر روی قسمت‌های کوچکی از سطح کابینت انجام دهید تا کل سطح کابینت به صورت یکپارچه پولیش شده باشد. هنگام پولیش کردن از حرکات چرخشی استفاده کرده و سعی کنید این کار را با فشار زیادی انجام ندهید.

تمیز کردن کابینت‌ام دی اف مشکی

واکس‌های براق‌کننده می‌بایست مدت طولانی‌تری بر روی سطح کابینت باقی بمانند تا کاملاً خشک شوند. در ادامه دستمال تمیز دیگری بردارید تا با استفاده از آن پولیش باقی‌مانده بر سطح کابینت را کاملاً پاک کرده و ظاهری درخشان را بر سطح آن برجای بگذارید.

لازم به ذکر است که برق انداختن سطح کابینت‌ها می‌بایست به شکل تکه به تکه و در اندازه‌های کوچک انجام گیرد تا پولیش به‌طور یکسان در تمام سطح کابینت پخش شده و جایی از قلم نیفتد و نتیجه نهایی کار، یک سطح کاملاً درخشان و تمیز باشد.

جمع‌بندی

نظافت در هر قسمت خانه بسیار حائز اهمیت است و در آشپزخانه به دلیل اینکه غذا پخته می‌شود و ظروف غذا در کابینت‌ها نگهداری می‌شود، باید بیش از نقاط دیگر به نظافت حساس بود. یکی از کار‌های مهم که در آشپزخانه باید به آن توجه شود، تمیز کردن کابینت‌ام دی اف است. در این مطلب به شرح روش‌های مختلف تمیز کردن کابینت‌ام دی اف و برق انداختن آن پرداختیم تا شما به سادگی در خانه این کار را بتوانید انجام دهید.