انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون منزل ( قوانین رنگ در دکوراسیون )

بهترین رنگ برای دکوراسیون منزل

رنگ ها یکی از مهم‌ترین المان های طراحی داخلی هستند. رنگ هر فضایی براساس نور طبیعی، نور مصنوعی و تأثیرات فضای باز انتخاب می‌شود. رنگ ها همچنین اثرات روانشناسی دارند که به صورت کلی بر احساسات و عواطف افرادی که از محیط مورد نظر استفاده می‌کنند، موثر هستند.

رنگ ها همچنین دشوارترین بخش از طراحی داخلی هستند که طراحان داخلی با در نظر گرفتن عوامل گوناگونی اقدام به انتخاب رنگ مناسب برای فضا می‌کنند. همچنین تم های رنگی بسیار متنوعی وجود دارند که با ترکیب مناسب بایستی انتخاب شوند، در غیر این صورت رنگ ها در هماهنگی مناسبی نخواهند بود. خوشبختانه قوانینی درخصوص انتخاب رنگ در طراحی داخلی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به درستی به تناسب مورد نظر در انتخاب رنگ ها رسید.

قوانین انتخاب رنگ در طراحی داخلی خانه

قوانین انتخاب رنگ در طراحی داخلی 

قانون 60 – 30 – 10

این قانون بهترین روش برای طراحان داخلی در انتخاب رنگ فضاها است. این که سلیقه و انتخاب شخصی طراح چه باشد و یا چه هدفی در طراحی فضا داشته باشیم، این قانون به ما کمک می‌کند که تناسب و هارمونی مناسبی در انتخاب رنگ ها داشته باشیم.

در این ترکیب از سه رنگ استفاده می‌کنیم. 60 – 30 – 10 به درصد هر یک از رنگ های انتخابی در طراحی داخلی اشاره دارد. ابتدا یک تم رنگی را به عنوان تم اصلی انتخاب می‌کنیم و این تم رنگی حدود 60 درصد از رنگ فضا را به خود اختصاص می‌دهد. معمولا از رنگ های طبیعی یا انواع دیگری از رنگ ها برای این منظور استفاده می‌کنیم که قسمت عمده فضا را به خود اختصاص می‌دهند.
در مرحله بعد نوبت به انتخاب رنگ دوم می‌رسد که اندکی پررنگ‌تر از رنگ اول است و 30 درصد از کل فضا را به خود اختصاص می‌دهد.
در نهایت نوبت انتخاب رنگ سوم است که پررنگ‌ترین قسمت را به میزان 10 درصد به خود اختصاص می‌دهد.

رنگ های سرد و گرم

اصطلاح رنگ های سرد و گرم به منطقه‌ای از چرخه رنگ اشاره دارد که تم رنگی در آن واقع می‌شود. تم های رنگی قرمز، نارنجی و زرد به عنوان رنگ های گرم شناخته می‌شوند، همچنین رنگ های قهوه‌ای و برنز نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در سمت مقابل طیف رنگ های سرد مانند سبز، آبی، بنفش و خاکستری قرار می‌گیرند. انتخاب رنگ های سرد و گرم بر انرژی فضا اثر گذارند.

رنگ های سرد و گرم

رنگ های گرم انرژی شاد و صمیمی‌تری به فضا می‌دهند و برای فضاهای سرگرمی بسیار مناسب هستند. از این رنگ ها برای مثال می‌توان در اتاق‌های پذیرایی، هال و آشپزخانه استفاده کرد. در مقابل رنگ های سرد در فضاهای اداری و اتاق خواب ها که آرامش فضا مدنظر قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حتما بخوانید: طراحی داخلی کلاسیک

سایه های رنگی مکمل

این قانون ساده‌ترین قانون در استفاده از رنگ ها در طراحی داخلی است. در این قانون تنها از دو تم رنگی استفاده می‌کنیم. در این روش معمولا از دو تم رنگی متضاد مانند، آبی و نارنجی یا زرد و بنفش و یا قرمز و سبز برای طراحی فضا استفاده می‌کنیم. کنتراست بالای دو رنگی که انتخاب می‌کنیم موجب ایجاد انرژی زیادی در فضا می‌شود.
اگر انتخاب رنگ در این روش برای شما دشوار است، می‌توانید از رنگ های مشابه استفاده کنید. در این روش معمولا یک رنگ را به عنوان پایه انتخاب می‌کنیم و از دو سر دیگر طیف رنگی، دو رنگ دیگر را به آن اضافه می‌کنیم. دو رنگ اول به عنوان رنگ های پایه انتخاب می‌شوند و رنگ سوم به صورت ترکیبی از دو رنگ اولیه است. برای مثال قرمز، نارنجی، زرد و یا قرمز، آبی و بنفش. اگر از سه رنگ برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنید، برای ایجاد تناسب می‌توان قانون 60 – 30 – 10 را به کار گرفت. در نظر داشته باشید که از تم های رنگی مختلف همان رنگ اصلی نیز می‌توان برای ایجاد هارمونی استفاده کرد.

در رابطه با استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی در مقاله دیگر گروه بینا بخوانید.

اثر رنگ ها در طراحی داخلی 

اثر رنگ ها در طراحی داخلی

1- رنگ های روشن در مقابل رنگ های تیره

استفاده از رنگ های روشن در دکوراسیون داخلی باعث می شود فضا بزرگ‌تر به نظر برسد، رنگ های تیره برای فضاهای کوچک توصیه نمی‌شوند چرا که باعث می‌شوند فضا کوچک‌تر از آنچه که هست به نظر برسد. از نظر روانشناختی رنگ های روشن موجب ایجاد احساسات بهتری نسبت به رنگ های تیره می‌شوند. رنگ هایی که شامل تم های قرمز، نارنجی و زرد هستند، رنگ های گرم محسوب می‌شوند و موجب ایجاد احساسات مثبت، شادی و انرژی می‌شوند. رنگ قرمز بسیار پرانرژی است و در فضاهای پر جنب و جوش بسیار پرکاربرد است. به یاد داشته باشید که استفاده از رنگ های طبیعی مانند سفید، سیاه و خاکستری بدون ترکیب با رنگ های قرمز، آبی و بنفش موجب می‌شود که فضای شما خسته کننده شود.

2- بهترین رنگ برای اتاق خواب

بهترین رنگ برای خانه در هر مکانی متفاوت است و بستگی به کاربری آن مکان دارد. احتمالا در مورد انرژی و احساسی که رنگ های آبی و رنگ سبز در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کنند، شنیده‌اید. آن‌ها را رنگ های آرامش بخش می‌نامیم چرا که موجب ایجاد حس آرامش و راحتی می‌شوند. بکارگیری این رنگ‌ها در اتاق خواب توصیه می‌شود. رنگ سبز روشن موجب ایجاد حس آرامش بیشتر و رنگ سبز تیره موجب ایجاد حس افسردگی می‌شود.
انتخاب سایه رنگی مناسب باید توسط تیم طراح دکوراسیون داخلی حرفه ای و مشرف به رنگ شناسی انجام شود.

3- بهترین رنگ برای سالن

سالن هر خانه‌ای مهمترین قسمت آن محسوب می‌شود چرا که علاوه بر این که اعضای خانواده بیشترین زمان را در آن می‌گذرانند، برای پذیرایی مهمان نیز از آن استفاده می‌شود. در سالن ها بهتر است از ترکیبی از رنگ ها استفاده شود. استفاده از یک رنگ موجب می‌شود که این فضا خسته کننده شود.

4- بهترین رنگ برای حمام و سرویس های بهداشتی

از آنجایی که پاکیزگی فضای حمام بسیار حائز اهمیت است، استفاده از رنگ های روشن که به خوبی کثیفی را نمایان کند یک انتخاب مناسب است اما استفاده از رنگ های روشن به تنهایی موجب یکنواختی فضا می‌شود. برای اجتناب از یکنواختی فضا می‌توان از رنگ های خاکستری، قهوه ای، آبی و سبز در کنار رنگ سفید بهره برد.