قدم های پیاده سازی روف گاردن (بام سبز)

قدم های پیاده سازی روف گاردن

بام سبز یک روش بسیار عالی برای ایجاد یک فضای بسیار جذاب روی بام ساختمان است.
علاوه بر جذابیت بصری، روف گاردن مزایای بسیاری برای ساختمان دارد. بام باغ کیفیت زندگی را توسعه داده و کارایی بام را افزایش می‌دهد بعلاوه موجب کاهش مصرف انرژی ساختمان می‌شود.

روف گاردن همچنین تأثیرات مثبت محیطی مانند جذب پرندگان و افزایش کیفیت هوا به خصوص در مناطق شهری دارد.

بام باغ یک راه بسیار مناسب برای افزایش فضای زندگی و لذت بردن از فضای آرامش بخش باغ در میان یک محیط شهری پراسترس است. پس از یک روز کاری شلوغ، وقت گذرانی با خانواده یا دوستان در یک فضای آرامش بخش شخصی در نزدیکترین مکان به محل زندگی بسیار سودمند خواهد بود. از روف گاردن برای برگزاری جشن ها و مهمانی ها نیز می‌توان استفاده کرد.

گل و گیاه و مبلمان های مخصوص فضای باز قدم‌های اولیه برای ایجاد یک روف گاردن ساده هستند اما دستیابی به یک بام باغ واقعی که دارای چمن کاری طبیعی باشد نیاز به طراحی و پیش نیازهای خاص خود است. دوام و ماندگاری مناسب، با در نظر گرفتن زهکش مناسب برای گیاهان و چمن کاری ممکن خواهد شد. همچنین تأمین آب جهت آبیاری گیاهان در روف گاردن یک مسئله اساسی است.

درباره باغچه روی پشت بام به طور مفصل در مقاله دیگر گروه بینا توضیح داده ایم که توصیه می‌کنیم حتما بخوانید. 

پیش نیازهای فنی پیاده سازی روف گاردن

1- زهکشی مناسب روف گاردن در بکارگیری چمن طبیعی در بام باغ برای افزایش طول عمر چمن یک مسئله اساسی است. در صورتی که زهکش مناسب نباشد، خروج آب مازاد آبیاری مشکل اساسی ایجاد خواهد کرد.

2- میزان بار اضافه شده به روف شامل خاک های گیاهان، مبلمان و تأسیسات روف بایستی دقیقا محاسبه شده و توان سازه برای تحمل این بار اضافه بایستی بررسی شود.

3- نرده های مناسب در اطراف روف برای جلوگیری از سقوط افراد در لبه های بام ضروری است. در صورتی که کودکان از فضای روف گاردن استفاده کنند، وجود نرده های مناسب بسیار حائز اهمیت است.

4- مراقب باشید که سطح عایق بام آسیب نبیند. در مراحل مختلف اجرای روف گاردن احتمال آسیب به عایق بام وجود دارد و این مسئله در آینده می تواند موجب آسیب و هزینه های عدیده ای برای ساختمان باشد. استفاده از عایق های مقاوم در برابر حرکت های احتمالی ساختمان و در برابر سایش یک راهکار مناسب است.

مراحل اجرای روف گاردن 

مراحل اجرایی روف گاردن 

اجرای روف گاردن در صورتی که در مرحله طراحی اولیه ساختمان، پیش نیازهای فنی و سازه ای در نظر گرفته شده باشد بسیار ساده است. پیش نیازهای سازه ای و فنی در اجرای روف گاردن نکات کلیدی است که در انواع مختلف روف گاردن مشابه هستند.

1- لایه اول در اجرای روف گاردن، عایق رطوبتی و عایق ریشه است که می‌تواند به صورت یک لایه یکپارچه کل سطح بام را بپوشاند. لایه‌های عایق رطوبتی و مقاوم در برابر ریشه در انواع پاششی و پوششی وجود دارد که هر یک مزایای خاص خود را دارند. در این مرحله همچنین بایستی به خروجی های آب مازاد و شیب بندی توجه نمود.

2- ایجاد قاب اصلی پیرامون روف به منظور اطمینان از این که آب مازاد به خروجی‌ها هدایت می‌شود و در محل خروجی ها عواملی موجب مسدود شدن خروج آب نمی‌گردد.

3- قدم بعدی پوشاندن لایه عایق با لایه محافظ برای جلوگیری از آسیب به عایق اصلی است. این لایه موجب دوام بیشتر لایه عایق در هنگام اجرای روف گاردن و در زمان بهره برداری خواهد شد.

4- لایه بعدی در اجرای روف گاردن لایه بسته می‌باشد که بسته به نوع گیاهان مورد استفاده در بام باغ بین 7 تا 20 سانتی متر ضخامت خواهد داشت. برای سبک سازی این لایه می‌توان از ترکیب 70 درصد مواد غیرمعدنی و 30 درصد مواد معدنی استفاده کرد. این ترکیب موجب می‌شود که روف گاردن در حالی که سبک است، از رویش علف هرز نیز جلوگیری شود. برای زیباسازی لایه رویی همچنین می توانید از واش بتن درجا نیز استفاده نمایید توضیحات مربوط به این بتن را در مقاله واش بتن چیست بخوانید.

5- لایه آخر لایه سبز بام باغ است. گیاهان بسته به سلیقه و طراحی روف گاردن انتخاب می‌شوند. چمن، گیاهان فصل و انواع درخت انتخاب‌های اصلی در بام باغ هستند.

انواع روف گاردن

روف گاردن را براساس ویژگی‌های مختلفی می‌توان طبقه بندی کرد. یکی از انواع طبقه بندی بام باغ براساس کاربری فضا است. کاربری اصلی ساختمان در طراحی و ساخت روف گاردن نقش اساسی ایفا می‌کند. امکانات و اندازه روف گاردن براساس نوع کاربری آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

  1. روف گاردن تجاری
  2. روف گاردن اداری
  3. روف گاردن مسکونی

روف گاردن تجاری

روف گاردن تجاری

این نوع روف گاردن در ساختمان های تجاری یکی از مهم ترین فضاسازی ها در حال حاضر محسوب می شود. در روف های تجاری امکانات مختلفی اعم از فروشگاهی، کافه، رستوران و تفریحی در نظر گرفته می شود. با توجه به گستردگی امکانات این نوع از بام سبز و حجم بالای بار زنده و مرده آن بایستی در مرحله طراحی سازه پیش بینی های لازم انجام شود. در بام باغ های تجاری امکانات کاربردی در خصوص استفاده در تمامی فصول بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر باغ بام انواع دیوار سبز هم زیبایی خاصی به محیط می‌دهد و مزایای زیادی دارد.

روف گاردن اداری

در ساختمان های اداری وجود فضایی جهت استفاده به منظورهای گوناگون اعم از برگزاری جلسات، ایونت‌ها و یا استراحت‌های کوتاه در زمان های صرف میان وعده ها بسیار سودمند است. در برخی از ساختمان های اداری، روف گاردن به عنوان فضای خصوصی و VIP در اختیار مدیران شرکت ها قرار می‌گیرد.

روف گاردن مسکونی

وجود بام سبز در ساختمان های مسکونی یکی از مزیت‌های اصلی به حساب می‌آید. امکان استفاده از فضای سبز خصوصی با امکاناتی مانند استخر و جکوزی در بهبود کیفیت زندگی مدرن شهری بسیار مفید است. بام باغ های ساختمان های مسکونی همچنین می‌تواند فضایی مناسب برای برگزاری جشن ها و مراسم خصوصی باشد.