همه چیز در مورد سبک دکوراسیون کلاسیک! ( ایده های دکوراسیون کلاسیک اروپایی + ایرانی )

با اسم بردن از سبک دکوراسیون کلاسیک عموما چیزی که به ذهن می‌آید خانه‌های پر زرق و برق به سبک سنتی اروپایی می‌باشد. مبل های استیل با دسته های بلند و پرده هایی با پارچه‌های سنگین مخمل از ویژگی‌های این سبک دکوراسیون هستند. در ادامه این مقاله با گروه بینا همراه باشید تا بیشتر در مورد این سبک و تفاوت آن با نئوکلاسیک بپردازیم.

دکوراسیون کلاسیک چیست؟

سبک کلاسیک در لغتنامه، ترکیب تئوری و کاربردی طراحی های باستانی یونانی و رم، در شاخه های مختلف هنر تعریف می‌شود. سبک کلاسیک در هنر، توسط هنرمندان پس از رنسانس، بر پایه سبک های یونانی و لاتین بنا نهاده شد. در طراحی دکوراسیون داخلی و معماری، فرم ها بر پایه هنر کلاسیک یونانی و رم شکل گرفت. در طراحی داخلی سبک کلاسیک، تعادل، تناسب و هماهنگی کامل بین اجزای طراحی به صورت کاملا کلیشه ای براساس معماری یونان و رم باستان رعایت می‌شود.

اصطلاحات کلاسیک و نئوکلاسیک در تمامی جزئیات طراحی شامل تناسب، هماهنگی و ظرافت مشهود است. این جزئیات به فضای مورد نظر حسی از فاخر بودن می‌بخشد.

ویژگی های منحصر به فرد طراحی داخلی کلاسیک

ابتدایی‌ترین ویژگی دکوراسیون کلاسیک، تقارن و تناسب مبلمان است. دو عامل اصلی تناسب و راحتی با پایبندی به سبک کلاسیک بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از متریال های با کیفیت و اصیل مانند بلوط، ماهاگونی، گیلاس، راش، سرامیک، برنز و سنگ مرمر در کنار پرده های فاخر و کف‌های مات

استفاده از مبلمان کلاسیک رعایت ظرافت در جزئیات مانند قرنیزها، درها و پنجره ها

رنگ های اصلی، روشن و طبیعی هستند. هدف از استفاده آن‌ها، نمایان‌تر شدن متریال های دیگر مانند انواع چوب در دکوراسیون داخلی کلاسیک است.

المان های تزئینی باید از ظرافت کافی برخوردار باشند. این المان ها معمولا شامل تابلوهای نقاشی، قاب کلاسیک و مجسمه های کلاسیک هستند. چشم نوازی این المان ها در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک بسیار حائز اهمیت است.

روشنایی در طراحی داخلی به سبک کلاسیک، شامل روشنایی در کف، کریستال و نورپردازی در تمامی فضاها مورد نیاز است.

استفاده از انواع کابینت مانند کابینت جزیره ای اما با مدل های کلاسیک که شامل رنگ های طلایی و گوشه های تیز می باشد.

دلایل محبوبیت طراحی داخلی کلاسیک

— ارزشمندی و خلوص متریال ها
— مبلمان و المان های تزئینی با حال و هوای باستانی
— نمای دکورها و المان های سبک کلاسیک
— ترکیب رنگ های مناسب
— نورپردازی متحدالشکل و مشخص

انواع طراحی سبک دکوراسیون کلاسیک

– سبک گوتیک

همانطور که در پیشتر نیز گفته شد سبک کلاسیک یکی از سبک های سنتی اروپایی می باشد و این نوع از سبک کلاسیک بیشتر به عنوان سبک مذهبی شناخته می شود در این سبک قوس های نوک تیز رو به بالا نشان از حرکت به سمت پروردگار دارد که در کلیسا ها نیز بسیار کاربرد دارد.

– سبک ویکتوریایی

این نوع سبک بیشتر به سبک اشرافی اروپایی معروف است در این نوع سبک وسایل زینتی کاربرد فراوانی دارند و عموما رنگ ها تیره تر از سبک های دیگر هستند. کابینت ام دی اف سفید طلایی عموما در این سبک ساخته می شوند.

– سبک باروک

این نوع سبک در دکوراسیون کلاسیک مدرن تر می باشد و در آن از رنگ های روشن و شادتری استفاده می‌شود. بر خلاف دیگر سبک‌های دکوراسیون کلاسیک که تقارن جزو جداناپذیر آنها می‌باشد در این سبک چیدمان نامتقارن زیادی خواهید دید.

– سبک روکوکو

در این نوع سبک نیز مانند ویکتوریایی پرده ها و المان های اشرافی زیادی به چشم می‌خورد. این سبک مانند سبک باروک امروزی تر و مدرن تر است اما همانطور که گفته شد المان های اشرافی بیشتری در آن به چشم می خورد.

سبک نئوکلاسیک چیست؟

سبک نئوکلاسیک این امکان را به ما می‌دهد، ترکیب شگفت انگیزی از تضاد چیدمان یک خانه قدیمی با المان های به روز و برعکس چیدمان آپارتمان های مدرن و مینیمال با مبلمان و المان های ظریف کلاسیک را داشته باشیم.

این تضاد در این سبک طراحی شامل خطوط، رنگ‌ها، مواد و سایر المان های طراحی می‌شود. طراحی نئوکلاسیک با یک هماهنگی در فرم و محتوا، با ایجاد حس پویایی و تنوع در فضا، همزمان احساس لوکس بودن به فضا نیز می‌دهد.

تفاوت سبک دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک

ریشه این سبک، در طراحی های رم و یونان باستان با گرایش و سلیقه‌های مدرن طراحان دکوراسیون داخلی است.
سبک نئوکلاسیک در طراحی داخلی به خوبی نشان دهنده توسعه سبک کلاسیک، با سلیقه امروزی طراحان دکوراسیون است. اصول و مبانی طراحی کلاسیک، دکوراسیون داخلی است اما با انعطاف‌پذیری بیشتر برای نزدیک شدن به شرایط واقعی زندگی و ساختمان‌های مدرن امروزی.

مبلمان نئوکلاسیک به فضای کافی برای چیدمان نیاز دارند. مبلمان و سایر المان های تزئین با الهام‌گیری از مینیمالیست ها در فضاها جانمایی می‌شوند.

نیاز به فضا در طراحی دکوراسیون به سبک نئوکلاسیک به این دلیل است که جانمایی مبلمان حول محور یک یا دو نقطه از فضا می‌گردد که شامل یک المان خاص است که موجب جلب توجه می‌شود. نقطه محوری در اتاق خواب سبک نئوکلاسیک می‌تواند دیوار پشتی تخت که با پوستر پوشانده شده باشد یا در هال می‌تواند شومینه، کاناپه استراحت، میز غذاخوری یا یک لوستر مجلل کریستال باشد.

در سبک دکوراسیون نئوکلاسیک، در زمینه اصلی از رنگ‌های روشن و طبیعی در تونالیته های سفید، کرم، بژ و خاکستری استفاده می‌کنیم.

با الهام‌گیری از رنگ سایر المان های دکوری مانند پرده، فرش، مبلمان و … می‌توانیم برای زیبایی بیشتر، رنگ های متناسب و از خانواده رنگ‌های دکوراتیو مانند آبی یاقوتی، طلایی، زمردی، سبز زیتونی و خردلی در نقاط خاص استفاده کنیم.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *