راهنمای کامل نگهداری پارکت ( چگونه از پارکت چوبی مراقبت کنیم؟ )

نحوه نگهداری از پارکت

چوب ماده‌ای طبیعی است که سالیان سال است که برای کف پوش استفاده می‌شود. مثال‌های متعددی وجود دارد که کف پوش چوبی پس از سال‌ها استفاده با وجود شرایط مناسب سالم باقی مانده است. با این وجود در صورتی که در شرایط نامناسبی نصب شود به سرعت قابلیت خود را از دست می‌دهد.

امروزه بسیاری از مردم در سراسر جهان از پارکت برای اجرای دکوراسیون داخلی منازل خود استفاده می‌کنند. پارکت چوبی انواع مختلفی دارد بنابراین لازم است با نحوه نگهداری از پارکت آشنا شویم تا بتوانیم مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کنیم. در این مقاله گروه بینا سعی کرده ایم شما را با روش نگهداری پارکت آشنا کنیم با ما همراه باشید.

شرایط نگهداری پارکت

شرایط ایده آل برای ماندگاری پارکت رطوبت نسبی هوای %60 – 40 و دمای هوای 22 – 20 درجه سانتی گراد است که در نتیجه‌ی آن، رطوبت نسبی پارکت بین %11 – 8 خواهد بود. این رطوبت ایده آل برای ماندگاری پارکت است که در نتیجه‌ی آن هم کشیدگی و واکشیدگی چوب به حداقل ممکن می‌رسد.

تاثیر رطوبت بر پارکت

تغییرات رطوبتی موثر بر پارکت چوبی می‌تواند از آب و هوای محل نصب و یا نوع زیرسازی پارکت باشد. در صورتی که هر یک از این دو مورد رطوبت نسبی پارکت را از حد متعادل خارج کند، پارکت دچار ایراد می‌شود. مشکلات به وجود آمده برای پارکت بر اثر تغییرات رطوبتی یکی از موارد زیر خواهد بود:

1- هوای مرطوب
اگر رطوبت نسبی هوا بیشتر از حد باشد، رطوبت به چوب منتقل می‌شود، چوب، هم کشیده می‌شود، درزهای آن از هم باز می‌شود.

2- هوای مرطوب + زیرسازی مرطوب
رطوبت پارکت در هر دو سمت آن زیاد بوده، چوب واکشیده میشود و به سمت بالا شکم می‌دهد.

3- زیرسازی مرطوب
رطوبت زیرسازی به کف پارکت منتقل شده، رطوبت آن را بالا می‌برد در حالی که خشکی هوا، رطوبت چوب را می‌گیرد و چوب دچار هم کشیدگی می‌شود.

قطعات چوبی بیشتر از آن که در طول منبسط شوند، در عرض دچار واکشیدگی می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود در چیدمان پارکت های الواری در راستای طول دیوار بلندتر کار قرار گیرد تا در صورت واکشیدگی چوب، تغییرات به حداقل ممکن برسد. همچنین در صورت وجود نور مستقیم به داخل، باید الوارها موازی با جهت تابش نور مستقیم چیده شوند.

نگهداری از پارکت

نگهداری از پارکت

اجرای پارکت چوبی %100 طبیعی و بخشی از حیات نباتی با واکنش‌ها و رفتاری کم و بیش همانند خاستگاه اولیه‌ی حیاتی خود است. گرایش به ایجاد تعادل رطوبتی با محیط اطراف، از جمله‌ی این واکنش‌هاست.

این محصول علی رغم طی کردن فرآیندی نسبتا کامل و طولانی در کوره های چوب خشک کنی و تنش زدایی، همچنان خاصیت گرایش به ایجاد تعادل رطوبتی با محیط اطراف را دارد که البته مقدار آن بسیار اندک است.

پدیدار شدن درزهای طولی و بعضا نامحسوس در فصل زمستان که رطوبت محیط به حداقل می‌رسد و چوب هم، گرایش به از دست دادن رطوبت خود پیدا می‌کند، به همین دلیل است. البته با تغییر فصل و شروع فصل بهار و تابستان که رطوبت هوا افزایش می‌یابد این درزها خود به خود ترمیم می‌شوند اما با مراقبت از این محصول با ارزش و رعایت برخی اصول ساده نگهداری، می‌توان گفت که پارکت یکی از آسانترین کف پوش ها از نظر نگهداری و نظافت است.

گرد و غبار و سنگ ریزه دشمن پارکت

گرد و غبار و سنگ ریزه دشمن طبیعی پارکت هستند، به دلیل آن که همانند یک سمباده‌ی زبر موجب خراشیدگی سطح پارکت می‌شود. برای مقابله با این مسئله بیرون در ورودی، از پادری‌های مناسب و در داخل راهروی ورودی، از قالیچه استفاده کنید تا از ورود و پخش این شن ریزه ها در داخل خانه جلوگیری شود.

6فاکتور در دکوراسیون اتاق خواب کوچک را می شناسید؟ در مقاله ی دیگری از بینا این موضوع را به طور کامل بررسی کرده ایم.

کفش پاشنه بلند روی پارکت؟؟!

عدم استفاده از کفش پاشنه بلند روی پارکت

مواظب سالم بودن کفش تخت و به ویژه کفش‌های پاشنه بلند باشید، زیرا کوچک‌ترین شکاف و وجود میخ های برآمده از این پاشنه‌ها، پارکت محبوب شما را زخمی خواهد کرد.

جابجایی وسایل روی پارکت ممنوع !

جابجایی، کشیدن مبلمان، تختخواب و اثاثیه سنگین بر روی پارکت، باعث خط افتادگی بر روی پارکت خواهد شد. به سادگی با چسباندن تکه‌های نمد یا موکت‌های نرم بر روی پایه‌های لوازم سنگین منزل، از این مشکل جلوگیری کنید.

نظافت پارکت با جاروبرقی

نظافت پارکت با جاروبرقی

نظافت ساده و آسان یکی از مزایای اصلی پارکت است و بهترین روش نظافت و پاکیزه نگه داشتن این کف پوش، کشیدن جاروبرقی با برس نرم است. بدیهی است از شست و شوی مستقیم با آب یا زمین شوی کاملا خیس، اکیدا باید خودداری کرد. در صورت نیاز و تمایل به چنین کاری، باید بعد از خیس کردن زمین شوی، آب آن کاملا چلانده شده و پس از گذشت چند ساعت با اندک نم باقی مانده پارکت را نظافت کرد. با رعایت این نکته مهم سالیان سال جلای لاک پارکت شما چون روز اول تازه و با طراوت باقی خواهد ماند.

جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پارکت

رنگ چوب، به طور طبیعی در مقابل تابش مستقیم آفتاب و نور معمولی، به دلیل اکسیداسیون، به مرور زمان اندکی گرایش به تیره تر شدن دارد، از این رو استفاده از پرده های مناسب برای کنترل تابش مستقیم آفتاب و جا به جا کردن گاه به گاه قالیچه‌ها برای جلوگیری از تغییر رنگ سطوح زیر آن‌ها با سایر قسمت‌ها، کارساز و موثر است.

قرار دادن مستقیم گلدان روی پارکت ممنوع !

قرار دادن مستقیم گلدان بر روی پارکت حتی اگر نشتی آب هم نداشته باشد، لاک پارکت را کدر می‌کند، از این رو گلدان‌ها را باید بر روی قفسه‌ها و یا پایه‌هایی با ارتفاع مناسب از کف قرار دهید.

با پولیش زدن، پارکت را جلا دهید

با توجه به میزان تردد و رفت و آمد در محیط، هر چند وقت یک بار استفاده از واکس‌های مخصوص و مواد پولیشی سازگار با لاک روی پارکت، بر زیبایی کف پوش شما می‌افزاید.

حتما بخوانید: طراحی دکوراسیون مدرن داخلی

روش پولیش پارکت چوبی

روش پولیش زدن پارکت

الف) ابتدا سطح پارکت را با پارچه‌ای که کمی نم داشته باشد، تمیز نموده، اگر پارکت زیاد کثیف شده کمی پودر صابون در ظرفی ریخته، مقداری آب به آن اضافه نموده، پس از خوب بهم زدن مقداری از کف را روی پارکت ریخته و بسابید. بدین گونه کلیه‌ی چرک های روی پارکت پاک می‌شود، سپس پارکت را با پارچه‌ی تمیزی خشک کنید و چند دقیقه بعد مقداری از محلول پولیش را روی پارکت به آرامی بمالید و بگذارید خشک شود. پس از 15 دقیقه، پارکت جلا و شفافیت پیدا خواهد کرد.

ب) برای هر متر مربع پارکت، بیش از 6 الی 7 گرم پولیش استفاده ننمایید، زیرا مصرف بیش از اندازه موجب لیز شدن پارکت می‌گردد.

میزان مراقبت جاروبرقی  دستمال کشی شوینده‌ی مخصوص پارکت
پایین (اتاق خواب منازل) هفتگی هفتگی 2 بار در سال
متوسط (هال و آشپزخانه منازل) 2 بار در هفته 2 بار در هفته ماهانه
بالا (مغازه ها، ادارات، ورودی منازل، راهروها) روزانه روزانه هفتگی

طراحی پارکت

طراحی کف سازی مدرن پارکت، هم شامل طراحی چیدمان پارکت و هم شامل طراحی فرمت و گرافیک تک تک پارکت ها می شود. اندازه‌ی پارکت ها، نقش مایع استفاده شده، رنگ پارکت، گونه‌ی چوب مورد استفاده، نحوه ی چیدمان، همگی مواردی است که در طراحی پارکت مدنظر قرار می‌گیرد.

طراحی چیدمان

طراحی چیدمان شامل طراحی نحوه‌ی چینش پارکت ها است که اغلب با پارکت های الواری انجام می‌شود. در طراحی چیدمان با ایجاد تغییرات در جهت قرارگیری پارکت ها، طول الوارهای پارکت و یا با ایجاد پخی در گوشه های الوار، می‌توان به بینهایت طرح چیدمان مختلف دست یافت.

تفاوت پارکت و لمینت چیست؟ در مقاله ی دیگری پاسخ به این سوال را بخوانید.

طراحی تایل

در طراحی تایل پارکت، فرمت مربعی شکل پارکت، در اندازه‌ی مشخص، برای زمینه‌ی کار در نظر گرفته می‌شود و طراحی گرافیکی تایل از ترکیب پارکت های مختلف انجام می‌شود. در طراحی تایل، می‌توان همزمان نحوه‌ی چیدمان را نیز مدنظر قرار داد و بر اساس آن، فرمت گرافیکی تایل مربعی شکل را طراحی کرد.

تغییر گونه ی پارکت

می‌توان با ترکیب چند گونه‌ی مختلف از پارکت، به تنالیته های رنگی جدیدی رسید که در هر فرمت پارکت قابل اجرا است. مخصوصا در طراحی آشپزخانه های مدرن می توان از این موضوع استفاده کرد.

مدالیون و حاشیه

می‌توان در طراحی پارکت بنا به هویت خاص، پلان خاص و یا میل مشتری، از مدالیون و یا حاشیه استفاده کرد. مدالیون نقش مرکزی در کف، به اشکال مختلف است که روحیه‌ی اشرافی به کف سالن می‌بخشد و حاشیه ها نیز بنا به فرمت مدالیون و یا با توجه به نقشه، در فضاهای مناسب مثل کوریدورها قابل استفاده است.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *