پرگولا چیست؟ ( بررسی انواع پرگولا + تفاوت پرگولا و آلاچیق )

ایجاد یک محیط جدید و متفاوت در فضاهای باز می‌تواند تجربه جدیدی را در هر سازه‌ای رقم بزند. شما با ایجاد چنین بخش‌های مجزایی در فضاهای رو باز می‌توانید به بهترین شکل ممکن اصول نوین معماری را پیاده کنید و از ایجاد جذابیت بی بدیع به سبک و سیاق گوناگون نهایت لذت را ببرید. یکی از بهترین سازه‌هایی که اغلب در محیط‌هایی مثل خانه‌های ویلایی، باغ و فضای آزاد و حتی مکان‌های عمومی ایجاد می‌شود، پرگولا است.

در واقع شما به کمک پرگولا در هر فضای آزادی می‌توانید نقطه اوج زیبایی و کارایی را برای خود ایجاد کنید. این سازه از نظر کارایی و همچنین ایجاد محیط جدید در فضاهای باز همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. تفاوت پرگولا و آلاچیق از لحاظ سازه و کاربرد کاملاً متفاوت می‌باشد و حتی در دنیا مدرن معماری امروزی ترجیح اغلب افراد این نوع سازه می‌باشد.

اگر قصد ایجاد یک فضای جدید با نهایت را دارید، این سازه را فراموش نکنید. زیبایی غیر قابل وصف پرگولا به هیچ عنوان با آلاچیق قابل مقایسه نیست و حتی با هزینه کمتری قابل اجرا می‌باشد.

پرگولا چیست؟

اگر سوال اساسی پرگولا چیست؟ ذهن شما را درگیر کرده است، باید خاطر نشان کرد در واقع این سازه نوعی سازه‌ای ایمن و بر اساس اصول روز دنیای معماری شناخته می‌شود. در واقع این سازه در فضاهای آزاد بر اساس محیط کلی پیرامون ساخته می‌شود و هدف اصلی از ساخت پرگولا ایجاد یک محیط متفاوت جهت استراحت و حتی تغییر کلی محیط بیرونی فضای آزاد می‌باشد.

این سازه بر اساس کاربرد در دنیای معماری در ابعاد گوناگونی ساخته می‌شود و همچنین میزان جذابیت نهایی که برای فضاهای آزاد نظیر نمای ویلا باغ ایجاد می‌کند، واقعاً چشم نواز است. پرگولا باعث سازماندهی و کارایی بیشتر محیط‌های سر باز شده و همچنین برای برگزاری مهمانی و مراسمات مختلف در محیط‌های آزاد شدیداً توصیه می‌شود.

با کمی بررسی دقیق متوجه می‌شوید، که اغلب پرگولاها معمولاً حتی در کنار استخر در فضای آزاد نیز به کار گرفته می‌شوند. این سازه شرایط لذت بردن از محیط اطراف را بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای برای شما فراهم می‌کند و همچنین این سازه به سبب جنبه کاربردی وسیع امروزه بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد. هر یک از مدل‌های پرگولا بر اساس کارایی متفاوت از زیبایی خاص و قابل توجهی برخوردار هستند.

پرگولا در واقع نقش یک سازه سایبان مانند را در فضای آزاد ایفا می‌کنند و همچنین می‌توانید با چینش داخلی این سازه خاص زیبایی بیشتری را خلق کنید.

محبوبیت عظیم پرگولا باعث گستردگی کاربرد و کارایی آن در سال‌های اخیر شده است، تمامی پرگولاها جهت تأمین بیشترین میزان از امنیت دارای ۴ ستون و یک سقف می‌باشند و همچنین پرگولا در برابر عوامل مخرب محیطی نیز بیشترین میزان از مقاومت را از خود نشان می‌دهد.

این سازه حتی در مکان‌های عمومی نظیر روف گاردن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و با طراحی دقیق پرگولا زیبایی آن قطعاً بیشتر چشم نواز خواهد بود.

پرگولا چه کاربردی دارد؟

انواع پرگولا به سبب کاربرد گسترده‌ای که در دنیای امروزی دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در واقع جنبه کاربردی این سازه در دنیای معماری خصوصاً در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع در سایه طراحی نوین و اصولی پرگولا شما می‌توانید جنبه کاربردی آن را نیز تا سر حد قابل توجهی افزایش دهید. در واقع یکی از اصلی‌ترین کاربردهای پرگولا ایجاد یک محیط متفاوت و خاص است، این سازه معمولاً به عنوان سایبان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در این سازه با متراژهای بزرگ‌تر امکان برگزاری میهمانی‌های مختلف نیز وجود دارد.

این سازه یکی از عناصر اصلی محوطه سازی در محیط‌های آزاد به شمار می‌آید، که حتی در مکان‌های عمومی نیز نظیر روف گاردن جنبه کاربردی دارد. در مکان‌های ویلایی و باغ از پرگولا برای استراحت کردن و گذراندن اوقات فراغت به شیوه‌ای مناسب کمک گرفته می‌شود. برای یک دورهمی خانوادگی و همچنین سایر میهمانی‌ها و جشن‌ها می‌توانید از پرگولا کمک بگیرد.

اگر دغدغه ایجاد یک سازه متفاوت در بازسازی خانه های قدیمی خود را با کمترین میزان از هزینه را در فضای آزاد را دارید، بهترین گزینه برای شما پرگولا است. این سازه سایبان مانند با کمترین قیمت در محیط‌های آزاد قابل اجرا می‌باشد.

حتما بخوانید: سقف وافل چیست.

انواع پرگولا کدامند؟

این سازه در سال‌های اخیر به سبب محبوبیت قابل توجه در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شود و متقاضیان بر اساس علاقه مندی و میزان بودجه در نظر گرفته شده می‌توانند نمونه مناسب را انتخاب کنند. در واقع میزان کارایی تمامی پرگولاها یکسان است و فقط از نظر ظاهری تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند، در ادامه به معرفی مدل‌های محبوب انواع پرگولا می‌پردازیم :

● پرگولا قوسی

یکی از زیباترین نمونه‌های این سازه نوع قوسی می‌باشد، در واقع قسمت سقف و سایبان مانند آن حالت قوسی دارد. همچنین این سازه از نظر زیبایی و ظرافت همیشه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، سقف کشیده و کمانی شکل از ویژگی‌های بارز این سازه در حال حاضر شناخته می‌شود. معمولاً در دیزاین و معماری این پرگولا از عناصر مکمل جهت ایجاد خلاقیت و زیبایی بیشتر کمک می‌گیرند.

● پرگولا مدرن

در دنیای معماری نیز شما جنبه‌ها و بعدهای مختلف سبک مدرن را مشاهده می‌کنید، پرگولا مدرن نیز در سایه طراحی و متفاوت خود همیشه انتخاب سخت پسندان بوده است، متریال مصرفی و همچنین طراحی این نوع از پرگولاها کاملاً به شیوه‌ای متفاوت و خاص می‌باشد.

این پرگولا به صورت مینیمال اغلب طراحی می‌شود و تمامی اصول و استانداردهای دنیای معماری قطعاً باید رعایت شود. این پرگولاها معمولاً در عین کاربردی بودن فضای کمتری را اشغال می‌کنند و به همین علت همیشه محبوب هستند.

عموما در خانه های ویلایی دوبلکس از این نوع پرگولا برای زیباسازی محوطه استفاده می کنند برای دیدن طرح های طراحی خانه دوبلکس می توانید به مقالات دیگر بینا مراجعه نمایید.

● پرگولا سقف کرکره ای

این سازه در واقع دارای دو کاربرد منحصر به فرد است و شما در صورت نیاز به سبب متحرک بودن قسمت سقف می‌توانید این سازه خود را رو باز کنید. این پرگولا بیشتر در محیط‌های ویلایی و باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنس سقف از بهترین متریال پارچه برزنتی ضد آب می‌باشد. این سازه در کنار کاربرد گسترده با قیمت ایده‌آلی نیز قابل اجرا می‌باشد.

● پرگولا سنتی

انواع پرگولا

این نوع از سازه بر اساس طراحی‌های قدیمی ساخته می‌شوند و معمولاً از متریال طبیعی و باکیفیت در ساخت آن‌ها استفاده شده و از نظر معماری و ساخت دارای اصالت هستند. نحوه ساخت این نوع از پرگولاهای سنتی به سبب کیفیت خاص و بی‌نظیر کاملاً متفاوت می‌باشد. این سازه از نظر استحکام و کارایی هیچ فرقی با سایر نمونه‌های دیگر ندارد و زیبایی خاصی را نیز حتی به همراه دارد.

انواع پرگولا بر اساس جنس

یکی از نکات بسیار مهمی که باعث تفاوت فاحش پرگولاها با یکدیگر می‌شوند، جنس متریال به کار رفته در هر یک می‌باشد. در واقع قبل از طراحی بر اساس خواسته متقاضی، هزینه‌های نهایی برآورد شده و همچنین سبک انتخابی جنس متریال پرگولا انتخاب می‌شود. به طور کلی جنس متریال تمامی پرگولاها از میزان کیفیت کاملاً بالایی برخوردار است، که به همین سبب کارایی نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.

■ پرگولا چوبی

یکی از متداول‌ترین متریالی که در این سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب می‌باشد. در واقع پرگولا چوبی از جنبه هزینه نهایی کاملاً مقرون به صرفه می‌باشد و شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید صاحب یک پرگولا چوبی جذاب شوی

د. از دیگر گزینه‌های جذاب این نوع از پرگولاها قابلیت خاص رنگ آمیزی آن می‌باشد و همچنین هارمونی بسیار زیبایی را با محیط‌های سرسبز مثل باغ و حیاط ایجاد می‌کند.

هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری این نوع از پرگولاها کاملاً ارزان قیمت و مناسب می‌باشد. این پرگولا به لحاظ زیبایی برای دوستداران هر سبکی مناسب است و حتی در برابر آفات و پوسیدگی‌های مختلف مقاوم می‌باشد.

■ پرگولا فلزی

یکی از پرکاربردترین متریال‌هایی که در ساخت پرگولا مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز است. در واقع پرگولا فلزی از میزان استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و همچنین طول عمر این سازه‌ها نیز قطعاً بیشتر است. از فلزات متعدد نظیر فولاد و آلومینیوم در ساخت این سازه‌ها استفاده می‌شود و به همین علت در برابر عوامل مختلف و مخرب محیطی بیشترین میزان از مقاومت را از خود نشان می‌دهد و همچنین این سازه در برابر زلزله نیز مستحکم می‌باشد.

■ پرگولا فایبرگلاس

این نوع از پرگولای مدرن در برابر تغییرات آب و هوایی بیشترین میزان از مقاومت را از خود نشان می‌دهد و همچنین عدم افت کیفیت با گذشت زمان از ویژگی‌های بارز این پرگولا شناخته می‌شود.

شما در رنگ‌های مختلف بر اساس خواسته خود می‌توانید پرگولا جذاب و خاصی داشته باشید. این نوع از پرگولاهای فایبرگلاس در واقع در برابر ضربه مقاوم هستند و همچنین هزینه تعمیر این نوع از سازه‌ها کاملاً مناسب و ارزان است. تا سال‌ها این سازه زیبایی خود را حفظ می‌کند. برای زیباسازی کف این سازه نیز می توانید از انواع واش بتن کمک بگیرید.

برای ساخت پرگولا باکیفیت و با نهایت استحکام شما نیازمند تکیه به تجربه‌های دقیق و یک تیم حرفه‌ای و تخصصی هستید. در سایه رعایت نکات پیرامون و همچنین بهره‌گیری از متریال مناسب شما می‌توانید پرگولای باکیفیت و با چشم انداز زیبایی را ترسیم کنید. هزینه نهایی ساخت پرگولا در مقایسه با سایر سازه‌های دیگر بسیار ارزان قیمت می‌باشد.

تفاوت آلاچیق و پرگولا

پرگولا چیست

— تفاوت در ساختار

پرگولا: پرگولا یک ساختمان سبک و باز است که معمولاً از چوب یا فلز ساخته می‌شود. ساختار پرگولا از پایه‌ها و تیرهای افقی تشکیل شده و ممکن است سقفی نداشته باشد یا سقفی باز داشته باشد.

آلاچیق: آلاچیق ساختمانی است که معمولاً دیوارها و سقفی بسته دارد. این ساختمان ممکن است از چوب، سنگ، بتن یا فلز ساخته شده باشد.

— تفاوت در کاربرد

پرگولا معمولاً برای ایجاد سایه یا یک فضای زیبا و آرام در حیاط یا باغ استفاده می‌شود. این سازه می‌تواند به‌عنوان یک مکان برای رشد گیاهان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آلاچیق معمولاً برای ایجاد یک فضای بسته و محافظت در برابر باران یا برف استفاده می‌شود. این فضای بسته می‌تواند برای تفریحات خانوادگی، پیکنیک یا حتی اتاق‌های خواب اضافی مورد استفاده قرار گیرد.

— تفاوت در طراحی

پرگولا با طراحی ساده و مدرن خود، فضایی زیبا و باز ایجاد می‌کند که به نور طبیعی اجازه می‌دهد وارد شود.
آلاچیق با طراحی‌های متنوع و سنتی، فضایی گرم و دوستانه ایجاد می‌کند و از نظر ساختاری شبیه به یک خانه کوچک است.

— تفاوت در نگهداری

پرگولاها نصب آسان‌تر و نگهداری کمتری نیاز دارند در مقایسه با آلاچیق‌ها.
آلاچیق‌ها ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند و نصب آن‌ها ممکن است پیچیده‌تر باشد.

— تفاوت در هزینه

پرگولاها معمولاً کم هزینه‌تر از آلاچیق‌ها هستند به دلیل سادگی ساختاری و مواد کمتر مورد نیاز برای ساخت آن‌ها