بازسازی خانه های قدیمی به سبک جدید ( نکات مهم در بازسازی آشپزخانه، نما، کف و اتاق ها )

ایجاد تغییرات در محل سکونت و خانه که به آن بازسازی خانه گفته می‌شود از جمله متداول‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای افزایش کیفیت، مقاومت و طول عمر ساختمان است. زمانی که ساختمان دارای زیربنا یا فونداسیون مستحکم بوده می‌توان تمامی ایرادات و فضای قدیمی خانه را به سمت مدرنیته و یا سبک مورد علاقه کارفرما تغییر داد. عوامل مختلفی در ایجاد این تغییرات تأثیرگذار هستند که اولین و مهم‌ترین آن‌ها مشخص کردن فضای بازسازی است.

بازسازی ساختمان

ساختمان‌های قدیمی با گذر زمان دچار استهلاک شده و از میزان کیفیت و امنیت آن‌ها برای ساکنین کاسته می‌شود. به همین علت اجرای مرمت و بازسازی خانه قدیمی می‌تواند تأثیر به سزایی در حل مشکلات ایجاد شده در اثر فرسودگی ساختمان داشته باشد.

با توجه به محبوبیت بازسازی خانه قدیمی به جدید در طی سال‌های اخیر و کم هزینه بودن آن نسبت به ساخت مجدد بنا از پایه، تعداد افراد بیشتری به سمت ترمیم خانه‌های خود روی آورده‌اند. اولین شرط انجام بازسازی، وجود پی، دیوار‌ها و ستون‌های مستحکم و پایدار است که از ایمنی قابل قبولی برای سکونت در ادامه ترمیم سازه را داشته باشند.

اجرای بازسازی خانه با توجه به فرسودگی‌های نمایان شده در نما‌های داخلی و خارجی به دو صورت جزئی و کلی انجام می‌شود. در حالت کلی ترمیم جزئی مربوط به بخشی از ساختمان است که نیاز به بازسازی دارند و مرمت کلی تمامی بخش‌ها و قسمت‌های متفاوت سازه را که نیاز به تغییرات و ایجاد مقاوم‌سازی دارند، را شامل می‌شود. بازسازی خانه قدیمی نیاز به کارشناس و متخصص دارد تا بتوان آن را در کمترین زمان ممکن با هزینه‌ای مقرون به صرفه انجام داد.

(برای دیدن ایده عکس های کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی روی لینک کلیک کنید.)

هدف از بازسازی خانه

مشخص کردن هدف بازسازی خانه از دیگر مواردی است که قبل از اجرای آن باید در نظر گرفته شود. اینکه انتظار پایانی شما پس از مرمت خانه چه چیزی است در انتخاب مصالح، کارشناس و… نقش مؤثری را ایفا خواهد کرد. از این رو هدف ترمیم و تقویت خانه‌های قدیمی می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • ایجاد فضای مدرن در خانه
  • افزایش و بهبود کارایی فضا
  • ایجاد تغییرات کلی در نقشه ساختمان
  • مقاوم‌سازی و استحکام سازه با هدف افزایش ایمنی برای سکونت
  • تغییرات نمای داخلی و خارجی
  • برطرف کردن مشکلات خانه
  • اجرای بازسازی به منظور فروش خانه

بیشترین هدف بازسازی خانه قدیمی به جدید، ایجاد ایمنی و جلوگیری از وارد شدن آسیب‌ها و خسارات مالی و جانی به ساکنین آن است. تغییرات اعمال شده در بازسازی خانه قدیمی در واقع برای اصلاح و ترمیم قسمت‌های آسیب دیده ساختمان انجام می‌شوند. لوله‌های پوسیده در سیستم لوله کشی، سقف، تغییر دادن کف پوش، کابینت‌ها، دیوار‌ها و بخش‌های مختلف دیگر که ضمن افزایش میزان ایمنی سازه موجب بالا رفتن طول عمر آن نیز خواهد شد.

قسمت‌های مختلف در بازسازی خانه قدیمی

همان طور که گفته شد، بازسازی خانه قدیمی به جدید، به منظور مرمت و برطرف کردن مشکلات داخلی ساختمان انجام می‌شود. این بازسازی می‌تواند در بخشی از سازه و یا در کل آن اعمال شود.

  • برداشتن یا اضافه کردن دیوار
  • ترمیم یا تعویض کف پوش سالن و آشپزخانه
  • استفاده از متریال‌های متفاوت در سقف ساختمان مانند سقف کاذب یا کناف و…
  • جابجایی قسمت‌های مختلف خانه با یکدیگر مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و…
  • بازسازی آشپزخانه و اعمال تغییرات اساسی در ظاهر و سیستم‌های لوله کشی و…
  • تعمیر یا تعویض سیستم لوله کشی، برق کشی خانه
  • بازسازی فضای سرویس بهداشتی و حمام
  • تغییر رنگ‌آمیزی دیوار‌ها، سقف و اتاق‌ها
  • تعویض درب و پنجره‌ها
  • تغییر در نمای داخلی و خارجی ساختمان

بازسازی رنگ دیوار‌ها و سقف منزل

یکی از مواردی که می‌تواند تأثیر خاصی بر روی بازسازی خانه قدیمی به جدید داشته باشد، به کار بردن رنگ‌های مناسب با فضا‌های مختلف برای دیوار‌ها و سقف است. از آنجایی که اکثر کارفرما‌های ایرانی علاقه زیادی به رنگ سفید دارند، این رنگ بیشترین کاربرد را در این بخش به خود اختصاص داده است. هر چند در سال‌های اخیر، افراد با نوع سلیقه‌های متفاوت به سمت استفاده از رنگ‌های گوناگون برای دیوار‌ها و سقف روی آورده‌اند و یک تحول را در دکوراسیون داخلی ایجاد کرده‌اند.

توجه به این موضوع می‌تواند در نمای داخلی خانه تأثیر داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از رنگ‌های روشن در سقف باعث می‌شود تا فاصله تا کف بیشتر شده و در نهایت در دید مخاطب، فضا گسترده‌تر می‌شود. به کار بردن رنگ‌آمیزی دیوار‌ها و سقف در بازسازی خانه بسته به سلیقه و علاقه کارفرما دارد.

بازسازی دیوار‌های خانه

دیوار‌های داخلی استفاده شده در خانه به مرور زمان دچار آسیب و یا از بین رفتن رنگ می‌شوند. اوضاع برای دیوارهای خارجی از این هم بدتر است و شوره زدگی، قرار گرفتن در مقابل تغییرات جوی باعث آسب های شدید به ان می شود.

برای ایجاد جلوه مناسب در ساختار نمای داخلی و خارجی، یکی از گزینه های مناسب استفاده از ترموود می باشد. اجرای ترمووود نمای داخلی و خارجی خانه شما را به راحتی به یک فضای لاکچری تغییر می دهد.

رنگ‌آمیزی دیوار‌ها، کاغذ دیواری، استفاده از پوستر‌های سه بعدی، دیوارپوش‌ها، سنگ‌های دکوراتیو، به کار بردن شیشه‌های تزئینی و… از مواردی هستند که باعث ایجاد تغییرات اساسی در ظاهر ساختمان می‌شوند.

از دیگر مواردی که در بازسازی دیوار‌ها باید مد نظر قرار دهید، رسیدگی به ترک خوردگی و یا شکستگی‌های روی آن است. استفاده از بتونه و هم سطح کردن حفره‌ها و پوشاندن ترک‌ها در زیبایی دیوار‌ها تأثیرگذار خواهد بود. به کار بردن کاغذ دیواری و یا سنگ‌های دکوراتیو و شیشه‌های تزئینی موجب زیبایی دیوار‌ها می‌شوند.

علاوه بر این، حذف کردن بخشی از دیوار سالن، جداسازی و یا ایجاد تغییر کلی در سبک خانه از جمله بازسازی‌های دیگر دیوار‌ها هستند. باید دقت داشته باشید دیوار مورد نظر به عنوان ستون اصلی ساختمان به کار برده نشده باشد و وظیفه تحمل وزن سازه را بر عهده نداشته باشد. در این صورت تخریب غیر ممکن خواهد بود.

اضافه کردن دیوار و یا جداسازی فضا‌ها را می‌توانید با کمک پارتیشن و دیوار‌های پیش ساخته انجام دهید.

در اکثر خانه‌های قدیمی بر روی دیوار‌ها از گچ بری استفاده شده است. تراشیدن و صاف کردن سطح آن با مقداری گچ و در پایان اجرای رنگ یا کاغذ دیواری می‌تواند نقش به سزایی در ظاهر خانه داشته باشد.

نوسازی کف فضای داخلی منزل

اجرای کفپوش مناسب برای فضای داخلی منزل یکی از بخش‌های مهم در بازسازی خانه قدیمی به حساب می‌آید. برای انجام این کار لازم است تا بودجه و علاقه خود را در نظر گرفته و نوع کف پوش را انتخاب کنید.

برای بازسازی کف می توانید از پارکت استفاده کنید. پارکت ها در انواع طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارند که با توجه به دکوراسیون داخلی انتخاب و استفاده می‌شوند. انتخاب بهترین رنگ پارکت زمانی محقق می شود که بتوانید تنوع فراوانی از انواع پارکت ها را ببینید.

بازسازی آشپزخانه

آشپزخانه به عنوان قلب ساختمان شناخته می‌شود که از بخش‌های اصلی هر خانه به شمار می‌رود. بازسازی این قسمت از منزل می‌تواند تأثیر چشمگیری در فضای داخلی داشته باشد. آشپزخانه از جمله مکان‌هایی است که افراد را به دور هم جمع کرده و موجب می‌شود تا افراد زمان بیشتری از روز را در این محیط داشته باشند.

ایجاد هماهنگی و برقراری نظم در آشپزخانه و هم چنین قرار دادن هر یک از وسایل در جایگاه مناسب برای خانم‌ها دارای اهمیت است. با توجه به این موضوع که آشپزخانه‌های امروزی انواع جزیره آشپزخانه ساخته می‌شوند و کل فضای آن در معرض دید قرار دارد، مرمت آن می‌تواند تأثیر به سزایی در نمای داخلی ساختمان ایجاد کند.

بازسازی آشپزخانه، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود، تعویض کابینت‌ها، ایجاد کف پوش مناسب در فضای داخلی، تخریب دیوار‌ها، سیستم لوله کشی، کاشی‌های بین کابینتی و… از جمله این موارد هستند. دکوراسیون آشپزخانه از بخش‌های مهم در بازسازی آن است که تغییرات اساسی را در خانه ایجاد خواهد کرد.

مرمت و تعمیر آشپزخانه به دلیل وجود قسمت‌های جزئی و مختلف در آن نسبت به بخش‌های دیگر خانه، نیاز به زمان و پرداخت هزینه بیشتری دارد. یکی از شیوه‌های کاهش هزینه در بازسازی آشپزخانه، رسیدگی به دیوار‌های آن است. رنگ‌آمیزی، استفاده از کاغذ‌های دیواری، کاشی‌های بین کابینتی و… متناسب با میزان بودجه شما می‌توانند در زیبایی ظاهر خانه تأثیرگذار باشند.

از جمله مواردی که نمای داخلی خانه و فضای آشپزخانه را ارتقا می‌دهد، تعویض یا تعمیر کابینت‌های است و چنانچه بدنه آن‌ها سالم است می‌تواند درب‌های آن را طبق سلیقه خود مدرن کنید. برای این کار می‌توانید از محصول جدید استفاده کرده و یا با کمک برچسب‌های موجود در بازار مطابق با طرح و رنگ دلخواه خود تغییراتی را ایجاد کنید.

برداشتن دیوار ورودی آشپزخانه در خانه‌های قدیمی و قرار دادن جزیره، کانتر یا اپن به جای آن می‌تواند‌ایده جالبی برای زیبایی بصری این قسمت از خانه باشد. استفاده از کف پوش و سرامیک در آشپزخانه یکی دیگر از مواردی است که به بازسازی خانه قدیمی به جدید کمک بزرگی می‌کند. برای این کار شما می‌توانید برای از بین بردن خش‌های ایجاد شده بر روی سرامیک‌ها و یا بازگرداندن درخشش آن‌ها، از برچسب‌های مخصوص سرامیک استفاده کنید و یا سرامیک‌های جدید را بر روی قدیمی‌ها قرار دهید. دقت داشته باشید که اجرای تمامی موارد گفته شده نیاز به حضور یک متخصص و کارشناس بازسازی آشپزخانه دارد.

از جمله نکات قابل توجه در بازسازی آشپزخانه‌های قدیمی عبارتند از:

  • به کار بردن وسایل مدرن و جدید
  • تغییر در کف پوش آشپزخانه
  • ساختن جزیره با کانتر برای ورودی
  • ایجاد هماهنگی این بخش با سایر قسمت‌های داخلی ساختمان
  • استفاده از کابینت‌های جدید و یا مرمت درب آن‌ها در صورت سالم بودن بدنه

بازسازی اتاق خواب‌های منزل

بازسازی اتاق خواب در خانه‌های قدیمی باید متناسب با فردی که از آن استفاده می‌کند، انجام شود. به عنوان مثال اگر اتاق خواب دخترانه است بهتر است رنگ‌های روشن و شاد در رنگ‌آمیزی دیورا‌ها به کار برده شود. یکی از فاکتور‌های مهم در بازسازی اتاق خواب، استفاده از کمد دیواری و تعمیر و یا تعویض آن‌ها است.

معمولاً در خانه‌های قدیمی، کمد‌های دیواری با چهارچوب فلزی و یا قطر‌های ضخیم به کار گرفته می‌شود که موجب اشغال فضای بیشتری خواهد شد. به کار بردن کمد‌های دیواری MDF امروزی با ضخامت کمتر علاوه بر مقاومت بالا می‌تواند فضای بیشتری از اتاق را آزاد کرده و برای مصارف دیگر استفاده کرد. در نظر گرفتن اندازه و متراژ آن متناسب با تخت خواب باید انجام شود.

دو پارمتر تأثیرگذار دیگر در این بخش از ساختمان، دیوار‌ها و کف پوش آن است. استفاده از انواع کف پوش‌ها، موکت‌ها، پارکت و یا اجرای کنف کاری برای دیوار‌ها و سقف و هم چنین رنگ‌آمیزی این دو قسمت از اتاق می‌تواند جلوه خاصی را به فضای اتاق خواب ببخشد.

نوسازی دیوار‌های اتاق خواب از فاکتور‌های مهم در اعمال تغییرات ظاهری خانه به شمار می‌رود. برطرف کردن مشکلاتی از جمله ترک‌ها، شکستگی‌ها، حفره‌های ایجاد شده در اثر جای میخ یا پیج بر روی دیوار‌ها و سپس اجرای رنگ‌آمیزی مناسب و استفاده از کاغذ دیواری از اقدامات بازسازی اتاق به حساب می‌آیند. ایده های دکوراسیون خانه های کوچک را می توانید در مقالات دیگر بینا ببینید و از ان برای طراحی منزل خود ایده بگیرید.

بازسازی سرویس بهداشتی

یکی از قسمت‌های مهم در بازسازی سرویس بهداشتی و حمام، توجه به سیستم لوله کشی، شیرآلات و تأسیسات داخلی آن است. چنانچه کارشناس بازسازی خانه، ترمیم و مرمت این قسمت‌ها را لازم و ضروری بداند، بهتر است قبل از ایجاد هرگونه تغییر، انجام شود.

اجرای این مورد بسته به بودجه و هزینه مصرفی کارفرما خواهد داشت. مراحل بازسازی سرویس بهداشتی برحسب اولویت‌بندی انجام آن به صورت زیر است:

  • عایق‌بندی دیوار‌ها و کف‌ها
  • مرمت یا تعویض لوله کشی آب و تأسیسات داخلی
  • رنگ‌آمیزی دیوار‌ها
  • تعویض کاش‌های دیوار
  • مرمت، تعمیر و یا تعویض شیرآلات
  • ایجاد تهویه مناسب برای آن
  • تعمیر سیستم برق کشی و نورپردازی
  • استفاده از سیفون
  • نصب توالت فرنگی، ایرانی

قبل از هر اقوامی نیاز است تا سیستم لوله کشی آب و فاضلاب و برق کشی سرویس بهداشتی مرمت و تعمیر شود. این مورد توسط کارشناس مربوطه شناسایی شده و در صورت وجود مشکل نیاز است تا تغییرات لازم صورت گیرد.

از دیگر موارد در بازسازی این بخش از خانه‌های قدیمی توجه به شیرآلات آن است. تعمیر آن‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار باشد. چکه کردن، باز و بسته شدن سخت و دشوار، از بین رفتن واشر و آب‌بندی آن‌ها، هرز شدن پیچ آن‌ها و… از مشکلاتی است که برای شیرآلات به وجود می‌آید. جایگزین کردن مدل‌های جدید و اهرمی به جای شیر‌های جداگانه آب سرد و گرم و یا در حالت مدرن‌تر استفاده‌زا شیرآلات چشمی و اتوماتیک موجب ایجاد تغییر در ظاهر فضا خواهد شد.

توجه به مشکلات هر بخش از سرویس بهداشتی، به کار بردن توالت فرنگی به جای ایرانی، تعویض و تمیر سنگ‌های توالت در اثر خرابی یا شکستگی و تعمیر یا تعویض سیفون از عوامل تأثیرگذار در بازسازی این بخش از خانه هستند.

نکات مهم در بازسازی خانه قدیمی

اجرای نوسازی و مرمت خانه نیاز به رعایت اصول و قوانینی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مشورت با افراد متخصص، مجرب و کار آزموده در زمینه بازسازی خانه

بررسی دقیق ساختمان و نقشه آن

مشخص کردن تغییرات لازم و اساسی با توجه به فضا

تخمین مدت زمان اجرای عملیات

تعیین و برآورد هزینه‌های مصرفی

مشخص کردن میزان بودجه لازم برای اعمال تغییرات

انتخاب و تهیه متریال با کیفیت بالا، مرغوب و مناسب با نوع ساختمان

پیاده‌سازی دقیق تعمیرات و نوسازی‌ها

به کار بردن قوانین و استاندارد‌های لازم برای بازسازی

در نظر گرفتن موارد ایمنی در حین اجرای کار

استفاده از شیوه‌های مدرن و نوین در طراحی داخل و خارج ساختمان

هزینه بازسازی خانه قدیمی

افراد بسیاری هستند که به دلیل مشکلات مالی و بودجه‌ای برای ساخت منزل جدید، اجرای عملیات بازسازی را انتخاب می‌کنند. هزینه بازسازی خانه قدیمی به جدید به فاکتور‌های متعددی بستگی دارد. برای برآورد و تخمین هزینه این کار باید در ابتدا لیستی از تغییرات مدنظر خود را تهیه کرده و در اختیار کارشناس مربوطه قرار دهید. سپس با توجه به متریال و مواد مصرفی مورد نیاز می‌توانید مقدار آن را به صورت تخمینی مشخص کنید. علاوه بر این لازم است تا هزینه‌های جانبی و اضافی حین کار را نیز در نظر داشته باشید.

جمع‌بندی

مرمت و تعمیر یک منزل بر اساس نیاز‌ها و مشکلات موجود در نمای داخلی و خارجی که موجب افزایش طول عمر ساختمان شده و هم چنین ضریب ایمنی برای ساکنین را افزایش می‌دهد را بازسازی خانه می‌گویند. اجرای این عملیات نیاز به دریافت مجوز و بر اساس روش‌هایی زیر نظر کارشناسان معماری و عمران انجام می‌شود. اجرای بازسازی خانه می‌تواند در قسمت‌های مختلف آن به صورت کلی و جزئی اعمال شود. برای هر یک از قسمت‌ها در نظر گرفتن میزان بودجه و سلیقه کارفرما تأثیر به سزایی در ظاهر و زیبایی خانه خواهد داشت.