استفاده از ترمووود در نمای داخلی و خارجی ساختمان

استفاده از ترمووود در نمای داخلی و خارجی

چوب به دلیل دسترسی آسان، تجدید پذیر بودن، وزن مخصوص پایین، انعطاف پذیری و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد خود همواره یکی از گزینه‌های مورد توجه برای تولید لوازم دکوراسیون و ساخت و ساز بوده است. که استفاده از نمای ترمووود یا چوب ترمو یکی از پر طرفدارترین نوع چوب در طراحی داخلی و خارجی ساختمان می‌باشد.

چوب بخش جامد و سخت زیر پوسته تنه درختان است. یک منبع تجدید پذیر که انسان قرن‌هاست از آن برای ساخت ابزار، خانه، قایق و … تقریبا اکثر اشیا استفاده می‌کند.

چوب بخشی از طبیعت است و زنده محسوب می‌شود. بنابراین نسبت به تغییرات محیط خود واکنش نشان می‌دهد. مانند هر ماده طبیعی دیگری نا همگن است و این ناهمگن بودن موجب می‌شود که پیش بینی تغییرات آن نسبت به تغییرات واکنش‌های محیطی سخت شود. مسئله کنترل تغییرات چوب پس از ساخت محصول یکی از مسائل همیشگی انسان بوده است.

تلاش‌های بشر برای کنترل ابعاد و تغییرات چوب منجر به دست یابی به انواع مختلفی از روش‌های حفاظت صنعتی چوب شده است. یکی از این روش‌ها که انسان از دیر باز برای افزایش مقاومت و ماندگاری چوب از آن استفاده می‌کرده تیمار حرارتی چوب است. نتیجه تحقیقات فراوان دانشمندان اروپایی به ویژه دانشمندان فنلاندی در این زمینه، پروسه استاندارد ترمو می‌باشد. چوبی که در این پروسه مورد تیمار قرار می‌گیرد ترمووود نامیده می‌شود.

در این مقاله از شرکت گروه بینا تولید کننده، وارد کننده ترمووود و بتن اکسپوز به بررسی ویژگی‌ها اجرای نمای ترموود در ساختمان خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های ترمووود نما

  • ثبات ابعاد منحصر به فرد
  • دوام و ماندگاری بالا
  • مقاومت در برابر حشرات چوب خوار
  • مقاوم در برابر قارچ و پوسیدگی
  • رنگ پذیری مناسب
  • وزن مخصوص کمتر از چوب معمولی
  • مقاومت خمشی کمتر از چوب معمولی
  • مقاومت در برابر ضربه کمتر از چوب معمولی (25% کاهش)
  • مقاومت برشی کمتر از چوب معمولی شعاعی (25-1 در صد کاهش)
  • کاهش مماسی (40-1 درصد)
  • مقاومت به شکاف خوردگی کمتر از چوب معمولی (40-30 درصد کاهش)
  • رطوبت تعادل چوب کمتر از چوب معمولی
  • کاهش هم کشیدگی
  • کاهش وا کشیدگی
  • کاهش کاس شدگی
  • کاهش 30-20 درصد نفوذ پذیری مایع
  • کاهش 25-20 درصد هدایت حرارتی
  • کاهش 32%دوام شعله
  • کاهش سرعت انتشار شعله
  • افزایش دوام زیستی
  • مقاومت در برابر هوا زدگی
  • مقاومت در برابر نور خورشید (ترمو مقاومت‌تر می‌شود – ترک سطحی ریز کم)
  • کاهش مقاومت نگهداری پیچ

راهنمای نصب نما ترمو وود 

برای نصب چوب ترمو یا ترمووود اصول اولیه ساده ولی مهمی باید مد نظر قرار بگیرد در غیر این صورت بهترین ترمووود هم با یک نصب غیر استاندارد دوام زیادی بر روی نما نخواهد داشت. فاصله زیرسازی‌ها، اتصال درست چوب به چوب، چوب به فلز و چوب به سیمان، فاصله اولین پیچ از سه الوار، استفاده از پیچ مناسب، عدم فارسی بر در ترمووود یا اجرای نیم فارسی در موارد خاص. ریسمانی بودن پیچ‌ها و استفاده از چوب با ضخامت مناسب در مکان مناسب اصلی ترین موارد نصب صحیح ترمووود است.

هر یک از اصول ذکر شده بسیار ساده است اما رعایت تمامی آن‌ها در دوام و ماندگاری نمای ساختمان اهمیت زیادی دارد. پیچیدن، تاب خوردن و کاس شدگی چوب، تغییر حالت نقاط اتصال بریدن پیچ، لغ شدن و جدا شدن الوار از سطح کار و در برخی موارد شکستگی و ترک خوردن الوارهای ترمووود نتیجه نصب غیر استاندارد است.

کیفیت چوب ترمو

واضح است که چنانچه کیفیت چوب‌های انتخاب شده برای فرایند ترمو بالا باشد و فرایند استاندارد انجام شود چوب ترمو بدست آمده دارای ویژگی‌های لازم جهت استفاده در انواع شرایط محیطی و آب و هوایی خواهد بود اما این چوب‌ها در برابر تابش اشعه آفتاب نیاز به حفاظت دارند.

اشعه آفتاب در واقع بر روی هر متریالی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد اثرگذار است. اشعه همانگونه که بر رنگ سنگ و یا آجر در نما اثر می‌گذارد، بر رنگ چوب‌های ترمو نیز اثر گذار است.
راهکاری که می تواند مزیت چوب‌های ترمو نسبت به سایر متریال‌های مورد استفاده در طراحی و اجرای نمای ساختمان باشد حفاظت ترموود با استفاده از رنگ‌های مخصوص است که حاوی پیگمنت‌های ضد اشعه هستند.
این مزیت از آن جهت مورد توجه قرار می‌گیرد که پس از آنکه چوب نما به مرور زمان دچار تغییر رنگ شدند می‌توان با رنگ آمیزی مجدد آن‌ها را به شکل اولیه برگرداند. استفاده از چوب‌های ترمو در نمای ساختمان به دلیل سبکی می‌تواند نقش مهمی در امر سبک سازی ساختمان ایفا کند.
نکته دیگری که در بکارگیری چوب های ترمو بسیار حائز اهمیت است اجرای صحیح و استاندارد آن می باشد چرا که حتی با کیفیت ترین چوب ترمو در اثر اجرای غیر استاندارد در فضای باز دچار مشکل خواهد شد.

رنگ و رنگ کاری ترمووود

ترمووود یا چوب نما به دلیل حرارت بالایی که در کوره تحمل می‌کند دارای رنگ پایه عسلی است. بنابراین از رنگ عسلی تا رنگ کاملا سیاه بر روی ترمووود قابل اجرا است. رنگ‌های مورد استفاده بر روی ترمووود می‌تواند جذبی یا پوششی باشد و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد و کاملا سلیقه‌ای و بر مبنای نظر کارفرما است.

رنگ مناسب ترمووود می‌تواند پایه آب یا پایه حلال باشد و هر برندی در بازار در این خصوص توصیه‌های مخصوص به خود را دارد.

دوام و ماندگاری رنگ بستگی به عوامل گوناگونی از جمله درجه جغرافیایی محل نصب ترمووود، زاویه نصب نسبت به خورشید از صفر درجه در نما تا 90 درجه در کف‌ها، جهت جغرافیایی نمای ساختمان که نما شمالی، جنوبی، شرقی یا غربی باشد، روش صحیح رنگ کاری و برند رنگ استفاده شده.

روش صحیح رنگ کاری ترمووود

روش درست رنگ کاری براساس دستورالعمل شرکت تولید کننده متفاوت است. حتی به شکلی که برخی از تولید کننده‌ها استفاده از یک لایه زیرکار جهت چسبندگی بهتر رنگ بر روی ترمووود را الزامی می‌دانند و برخی جذب و نفوذ بیشتر رنگ در چوب را لازم و ضروری می‌دانند. هر کدام از این دستور العمل‌های رنگ کاری با توجه به فرمولاسیون رنگ صحیح می‌باشد.

به هر صورت دلیل اصلی رنگ کردن نما ترمووود یا چوب نمامحافظت از آن در برابر اشعه uv آفتاب است. در صورتی که لایه محافظ رنگ روی ترمووود وجود نداشته باشد چوب به رنگ خاکستری در آمده و اما سایر خواص خود را حفظ می‌کند. رنگ کاری ترمووود می‌تواند در کارخانه یا در محل پروژه یا حتی پس از نصب انجام شود. بنا بر تجربه، گروه بینا در این خصوص رنگ کاری در کارخانه را از جهت کیفیت و یکدستی رنگ انجام شده توصیه می‌کند و به صورت کلی و در شرایط آب و هوایی نرمال رنگ ترمووود نما بین 3 تا 5 سال و در کف‌های فضای باز 3 تا 6 ماه یکبار نیاز به ترمیم و پرداخت دارد.

تعمیر و نگهداری ترمووود

تعمیر و نگهداری نماهای چوبی

نمای ساختمان به دلیل آنکه در معرض حداکثر تنش‌های محیطی مانند سرما، گرما، آفتاب و …. قرار دارد فارغ از اینکه از چه متریالی در نماسازی استفاده شده است نیاز به ترمیم، تعمیر و نگهداری آن وجود دارد. خوشبختانه ترمووود از جمله متریال‌هایی است که این امکان را با کمترین هزینه در اختیار ما قرار می‌دهد.

ترمیم و نگه داری ترمووود

ترمیم و نگهداری ترمووود یا چوب ترمو می‌تواند شامل ترمیم رنگ، ترمیم یا تعویض الوارهای آسیب دیده، شستشو و یا حتی تغییر تم رنگی نما باشد.

برای ترمیم رنگ حتی در نماهایی که دچار تغییر رنگ بسیار زیادی شده‌اند ابتدا رنگ رویه الوارها را بوسیله سمباده‌های مخصوص برداشته، نمای ترموود شسته می‌شود و سپس رنگ مجدد به راحتی انجام می‌شود و نیازی به باز کردن الوارها وجود ندارد.

شستشوی نماهای چوبی بایستی با پارچه نم دار صورت پذیرد و از شوینده‌های مخصوص چوب استفاده کرد. استفاده از ابزارهایی مانند واتر جت در شستشوی نماهای ترمووود توصیه نمی‌شود. ترمیم و تعویض الوارهای چوبی که هر دلیلی آسیب دیده‌اند با توجه به تایل‌های نصب متفاوت است اما در روش نصب اصلی ترمووود که به صورت پیچ از رو اجرا می‌شود تعویض الوارها به سادگی می‌تواند انجام شود.

به دلیل وزن پایین الوارهای چوبی در مواردی که ترمیم و یا تعویض جزئی باشد عملیات می‌تواند به صورت اسپایدر انجام شود و نیازی به بستن داربست نیست.

شستشو و نگهداری نماهای چوبی برای دوام و ماندگاری بیشتر آن ضروری است و بایستی به صورت دوره‌ای انجام شود.

یکی دیگر از متریال مورد استفاده برای نما بتن معماری است برای اطلاعات از نحوه ی اجرای میکروسمنت به صفحه ی دیگر ما مراجعه کنید.

مزایای استفاده از ترمو وود

10 مزیت مهم استفاده از نمای ترمووود ساختمان

  1. سبک سازی: باتوجه به وزن مخصوص پایین چوب، استفاده از ترمووود می‌تواند به میزان قابل توجهی وزن مرده ساختمان را کاهش دهد.
  2. صرفه اقتصادی: وزن پایین تر ساختمان در طراحی سازه و فونداسیون موثر بوده و در نتیجه میزان مصرف آهن در فونداسیون کاهش می‌یابد. در نتیجه هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
  3. قابلیت رنگ مجدد: چوب ترمو از نظر نگهداری و رنگ مجدد سطح بسیار مناسب است و می‌توان با هزینه پایین آن را پس از چند سال استفاده مجددا به شکل اولیه باز گرداند.
  4. قابلیت ترمیم آسان: ترمیم و یا تعویض الوارهای ترمووود به آسانی قابل انجام است و سرعت این کار نیز بسیار بالا بوده و گاهی حتی نیاز به بستن داربست هم وجود ندارد.
  5. امکان اجرای نماهای دو پوسته: سبکی و دتایل‌های مناسب نصب چوب امکان اجرای نماهای دو پوسته که خود موجب ایجاد عایق صوتی و حرارتی مناسب می‌شوند را به مهندسین طراح می‌دهد.
  6. امکان تغییر رنگ نما پس از اجرا : در نماهای چوبی امکان تیره و روشن کردن و یا حتی تغییر تم رنگی وجود دارد.
  7. زیبایی: زیبایی چوب به تنهایی بر هیچ کس پوشیده نیست حال آنکه ترمووود امکان استفاده به صورت ترکیبی با انواع متریال‌ها اعم از سنگ، آجر، شیشه، فلز و … را دارد.
  8. سرعت نصب: سرعت نصب و اجرای ترمووود بسیار بالا بوده و در پروژه‌های عظیم با سطح نمای ترموود زیاد این سرعت بیشتر نیز می‌شود.
  9. تنوع در رنگ و طرح: چوب به دلیل ویژگی‌های مخصوص به خود امکان استفاده در هر طرح و رنگی را دارد و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.
  10. هماهنگی با محیط زیست: ترمو وود یک چوب فرآوری شده، کاملا طبیعی و عاری از هرگونه مواد شیمیایی است. چوب آن از طرحهای عظیم جنگل داری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی تهیه شده و علاوه بر اینکه به طبیعت آسیب نمی‌زند موجب جوان سازی جنگل‌ها نیز می‌شود.

راهنمای خرید ترمو وود

با توجه به اینکه استفاده از ترمو وود یا چوب نما در ایران بیش از 10 سال قدمت دارد و حضور تقریبا اکثر برندهای عضو انجمن بین المللی ترمووود فلاند در بازار می‌توان نمونه کارهای بسیار زیادی در سطح شهرهای مختلف با کیفیت متفاوت مشاهده کرد. برخی از نماهای چوب ترمو با وجود قدمت زیادشان همچنان از کیفیت لازم برخوردارند و برخی با گذشت تنها چند ماه دچار نواقص زیادی شده‌اند. در انتخاب برند مناسب عوامل متنوعی را باید در نظر گرفت مانند: نمونه‌های اجرا شده، قدمت و سابقه فعالیت در ایران، گواهینامه‌های بین المللی، عضویت در انجمن بین المللی ترمووود فلاند و در نهایت پاسخگویی و خدمات شرکت وارد کننده.

همینطور می‌توانید برای دریافت مشاوره درباره ترمووود با شرکت گروه بینا تماس گرفته یا از قسمت سوالات متداول استفاده کنید.