صفر تا صد تعمیر و ترمیم رنگ و چوب ترمو

صفر تا صد تعمیر و ترمیم رنگ و چوب ترمو

مراحل تعمیر و ترمیم رنگ و چوب ترمو

مرحله اول: بازدید و عارضه یابی

در ابتدا کارشناسان ترمیم نما در گروه بینا به صورت حضوری از چوب‌ها بازدید کرده، تشخیص اولیه در تیم ترمیم نما که شامل سایر کارشناسان مجموعه بینا در خصوص رنگ و اجرای عملیات است مطرح می‌شود. در بازدید اولیه حدود متراژ به صورت تخمینی برآورد می‌شود، بدیهی است متراژ دقیق کار پس از مترکشی به کارفرما اعلام می‌شود.

ترمیم نما با ترموود

مرحله دوم: تشخیص و پیشنهاد راه حل 

بر اساس برداشت‌های انجام شده در بازدید اولیه کارشناسان گروه بینا شامل متخصصین چوب، رنگ و عملیات اجرایی، پیشنهاد خود را جهت ترمیم و نگهداری چوب‌ ترمو به کارفرما اعلام می‌کنند. پیشنهادهای ارائه شده براساس نظر کارشناسان برای نگهداری مناسب از چوب‌ها در جهت استفاده از حداکثر طول عمر محصول با حفظ تازگی و زیبایی حداکثری است. شستشوی نما، سمباده‌ زنی و برداشت یک لایه از روی سطح چوب، رنگ‌کاری، اصلاح ایرادات جزئی مانند شل شدگی پیچ‌ها، تعویض برخی الوارها، اصلاح ایرادات احتمالی نصب و یا حتی تعویض کلی چوب‌های نما می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد، اما این که چه پیشنهادی به کافرما ارائه شود کاملا به شرایط رنگ و چوب مورد بحث بستگی دارد.

پیشنهاد راه حل برای ترمیم چوب ترمو

اگر ترمیم و رسیدگی به چوب‌ها به صورت منظم و به موقع انجام شود، نما ترموود یک متریال مادام العمر خواهد بود. کما این که ساختمان‌های چوبی در آسیای جنوب شرقی با نگهداری منظم سالیانه عمری بیش از 600 سال دارند و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چوب ترمو در نمای ساختمان با توجه به میزان آفتاب گیر بودن نما در بازه ی زمانی 3 سال بایستی مورد بررسی قرار بگیرد. امکان این که نماها در این بازه زمانی نیاز به شستشو داشته باشند بسیار زیاد است، اما این که نیاز به ترمیم و یا تعمیر در ترموود وجود داشته باشد پس از بازدید مشخص می‌شود. در نگهداری ترموود در کف‌ها به دلیل آنکه سایش و صدمات فیزیکی در کف‌ها اتفاق می‌افتد و همچنین زاویه عمودی تابش نور خورشید بر روی سطوح افقی نیاز به بازدید هر 6 ماه یکبار الزامی است. رفع و اصلاح ایرادات کوچک در چوب‌ها مانع از آن می‌شود که هزینه‌های سنگین جهت ترمیم و نگهداری که گاها منجر به تعویض کامل چوب‌ها می‌شود رخ دهد.

مرحله سوم: اجرا 

عملیات اجرایی شامل موارد زیر می‌شود:

  • شستشوی نما: شستشوی نما می‌تواند به صورت کلی انجام شود.
  • ساب زدن: ساب زدن و لایه برداری در صورتی انجام می‌شود که سطح چوب دچار آسیب یا پوسته شدگی رنگ شده باشد.
  • رنگ کاری: عملیات رنگ کاری پس از شسستشو و خشک شدن نما انجام می‌شود. این عملیات در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول چوب‌ها به صورت کامل رنگ می‌شود. در مرحله دوم پرداخت نهایی رنگ برای یکدست کردن رنگ نما انجام می‌شود.
  • اصلاح ایرادات: ایرادات جزئی کار مانند شل شدگی پیچ‌ها و جابجایی الوارها، تعویض جزئی برخی الوارها در صورت لزوم انجام می‌شود.
  • تعویض کلی چوب‌های ترموود: در برخی موارد که میزان آسیب دیدگی ترموود زیاد باشد، ترمیم و نگهداری امکانپذیر نیست و نمای ترموود بایستی به صورت کامل تعویض شود. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلف مانند کیفیت پایین چوب‌های کار شده، کیفیت پایین رنگ، نصب و اجرای غیراستاندارد و … باشد.

ترمیم رنگ و چوب ترمو

لازم به ذکر است که نمای ساختمان نیز مانند سایر قسمت‌های ساختمان نیاز به شستشو و نگهداری منظم دارد و بحث نگهداری نما صرفا شامل حال ترمووود نیست.

در نمای ساختمان به دلیل بارش برف و باران که در برخی مناطق به صورت اسیدی نیز می‌باشد، وجود گرد و غبار و دوده، تابش اشعه UV آفتاب، نیاز به ترمیم و نگهداری حتی بیشتر از سایر قسمت‌های ساختمان است اما متاسفانه به دلیل عدم توجه و فرهنگ‌سازی مناسب، تصمیم‌گیری جمعی و عدم آشنایی با اصول، نگهداری نما مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گاها دوره‌های نگهداری آنقدر طولانی هستند که نیاز به تغییر و تعمیر کلی در نما حادث می‌گردد.