آنچه در مورد پنجره های چوبی خوب است بدانیم

مدل پنجره

چوب یک ماده اولیه بسیار قدیمی است که بشر از آن برای تولید موارد بسیاری از جمله پنجره‌های چوبی استفاده کرده است، همینطور چوب دارای نمای بسیار زیبا و جذابی بوده که در هیچ متریال دیگری نمی‌توان آن زیبایی منحصر به فرد را یافت و همینطور چه در طراحی داخلی ساختمان و یا طراحی و اجرای نما نیز کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله از شرکت گروه بینا وارد تولید کننده، وارد کننده و مجری بتن اکسپوز، پنجره چوبی و ترمووود به بررسی پنجره چوبی، ویژگی‌های آن و همینطور مزایای استفاده از پنجره چوبی نسبت به پنجره‌های آلومینیومی و UPVC خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

پنجره چوبی چیست؟

پنجره چوبی، همان پنجره‌ای است که ساختار آن از چوب خالص بوده و در حالت‌های مختلف پنجره‌های یک، دو و سه جداره تولید می‌شود.

دلایل و مزایای استفاده از پنجره‌های چوبی چیست؟

با توجه به عدم فرآوری چوب در گذشته و همچنین استفاده از تنها یک شیشه در پنجره، پنجره‌های چوبی از نظر دوام و ماندگاری و عایق صوتی و حرارتی مطلوبیت چندانی نداشت.
اما پنجره چوبی دو جداره و سه جداره‌های امروزی که با تکنولوژی‌های روز جهانی به تولید می‌رسند دارای کیفیتی بسیار مناسب بوده و تمامی مشکلات و ایرادات پنجره‌های چوبی در گذشته را رفع کرده‌اند. همینطور این پنجره‌های چوبی دارای بالاترین استانداردهای عایق صوتی و حرارتی هستند و همچنین دوام و ماندگاری آن در صورت نگهداری درست مادام العمر می‌باشد.
یکی از ویژگی‌های بارز پنجره چوبی، زیبای آن است که نمایی کاملا منحصر به فرد به آن مکان می‌دهد . امکان تولید قوس و همچنین ابعاد بزرگ بعلاوه گره چینی یکی از دلایل استقبال مناسب از این مدل پنجره است.

ویژگی‌های پنجره‌های چوبی دو جداره و سه جداره

پنجره‌های چوبی به عنوان یکی از مناسب‌ترین نوع پنجره دارای مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی هستند که در قسمت زیر به بعضی از ویژگی‌های پنجره‌های چوبی اشاره شده است:

  • دوستدار محیط زیست
  • عایق حرارتی مناسب
  • عایق صوتی مناسب
  • طول عمر بالا
  • قابلیت شستشو
  • قابلیت استفاده در انواع شرایط آب و هوایی
  • مقاوم در برابر نورخورشید
  • قابلیت نصب و تعویض آسان

کدام چوب برای تولید پنجره‌های چوبی مناسب است؟

کیفیت چوبی که در تولید و ساخت پنجره‌های چوبی مورد استفاده قرار میگیرد دارای اهمیت فراوانی می‌باشد. زیرا نوع چوب استفاده شده در پنجره‌های چوبی تعیین کننده کیفیت، دوام و ماندگاری آن است.

ولی در کل برای انتخاب نوع چوب گزینه‌های مختلفی وجود دارند که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره شده است:

  • کاج
  • راش
  • بلوط
  • ساپلی
  • ایروکو
  • بیشتر گونه‌های مناطق تروپیکال

البته چوب‌های مورد استفاده در ساخت پنجره‌های چوبی محدود به این موارد نبوده ولی ازگونه‌های فوق در ساخت پنجره‌های چوبی استفاده شده و مورد تایید گروه بینا است.

با درنظر گرفتن نقطه بهینه قیمت، کیفیت و زیبایی و همچنین ملاحظات فنی و اقلیمی بیشتر از چوب‌های کاج، راش و بلوط در تولید و ساخت پنجره‌های چوبی استفاده می کنیم.

از کدام رنگ‌ها در تولید پنجره‌های چوبی استفاده می‌شود؟

به این دلیل که قسمت‌های خارجی پنجره‌های چوبی در مقابل عوامل مختلفی تنش‌های محیطی مانند تغییر دما، رطوبت، اشعه UV و … قرار دارند در هنگام انتخاب رنگ برای تولید پنجره‌های چوبی باید بسیار دقت کرد زیرا رنگ پنجره‌های چوبی یک عامل تعیین کننده در دوام آن است. استفاده از رنگ‌های پوششی و جذبی در ساخت پنجره‌های چوبی امکان پذیر است و کاملا بستگی به سلیقه کارفرما دارد. گروه بینا در ساخت پنجره‌های چوبی خود تنها از رنگ‌های آلمانی و فنلاندی استفاده می‌کند که دارای تاییدیه‌های استاندارد و ENL باشند و مخصوص فضای باز تولید شده باشند.
نکته‌ای که در انتخاب رنگ پنجره‌های چوبی وجود دارد این است که، اگر رنگ مورد استفاده در تولید پنجره‌های چوبی مناسب نباشد آن پنجره در طولانی مدت کیفیت خود را از دست خواهد داد.

تفاوت پنجره‌های چوبی دو جداره و سه جداره چیست؟

تفاوت میان پنجره‌های چوبی دو جداره و سه جداره فقط در کیفیت آن‌ها می‌باشد و کلیات کار بسیار به یکدیگر شبیه بوده با این تفاوت که در تولید پنجره‌های چوبی سه جداره از متریال‌هایی بسیار با کیفیت تر و همینطور بسیار گرانتر استفاده می‌شود. به همین دلیل پنجره‌های سه جداره عایق بهتری برای صدا، حرارت و دما بوده و همینطور مقاومت مناسب‌تری در برار انواع تنش‌های طبیعی نشان می‌دهد. اما به طبع قیمت پنجره‌های چوبی سه جداره بسیار بیشتر از پنجره‌های چوبی دو جداره خواهد بود.

یراق مورد استفاده در تولید پنجره‌های چوبی بینا

در هنگام تولید پنجره‌های چوبی می‌توان از یراق‌های مختلفی استفاده کرد که اکثرا وارداتی نیز می‌باشند. در تولید پنجره‌های چوبی بینا از یراق بسیار با کیفیت مانند زیگینیای آلمان و AGB ایتالیا استفاده شده است که به همین دلیل پنجره‌های چوبی بینا دارای کیفیت بسیار بالا و دوام و ماندگاری طولانی مدت هستند.

استانداردها در تولید پنجره‌های چوبی بینا

در تولید پنجره‌های چوبی گروه بینا از استانداردهای Iv78 استفاده می‌شود.
استاندارد iv78 مختص به تولید پنجره‌های چوبی سه جداره است و همچنین استانداردهای iv58 و iv68 در تولید پنجره‌های چوبی دو جداره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عمر مفید پنجره‌های چوبی بینا نسبت به انواع مختلف پنجره‌های دیگر

یکی از مهمترین ویژگی‌های پنجره‌های چوبی میزان طول عمر این آن‌ها است که بسیار بیشتر از سایر پنجره‌ها مانند پنجره‌های آلومینیومی و پنجره‌های PVC است.

در اصل طول عمر پنجره‌های چوبی 75 سال تخمین زده شده است و این در حالی است که طول عمره پنجره‌های PVC فقط 20 سال بوده و طول عمره پنجره‌های آلومینیومی 30 سال برآورد شده است.

آیا می‌توان از پنجره‌های چوبی در هوای خشک یا مرطوب استفاده کرد؟

بله چوب پنجره‌ها متناسب با شرایط اقلیمی محل پروژه فرآوری می‌گردد. به دلیل استفاده از چوب‌های گلولام در ساخت پنجره‌های چوبی ابعاد پروفیل‌های پنجره در انواع شرایط آب و هوایی خشک یا مرطوب ثابت باقی می‌ماند . برای تولید پنجره‌های چوبی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

منظور از ساب فریم پنجره چیست؟

ساب فر یم یا فریم انتظار چهار چوب فلزی یا چوبی است، که محدوده پنجره را مشخص کرده و به عنوان قاب در زیر پنجره و داخل دیوار قرار می‌گیرد. معمولا زمان قرار دادن و نصب ساب فریم در پایان عملیات دیوار چینی وقبل از سفید کاری است.

در نصب ساب فریم پنجره‌های چوبی به چه مواردی باید توجه کنیم؟

درصورتی که ساب فریم کاملا تراز نباشد، در نصب پنجره تاثیر منفی می‌گذارد. در مرحله نصب ساب فریم باید دقت نمود که این چهار چوب‌ها بدون شکم دادن در جای خود فیکس گردند. زیرا هرگونه قوس احتمالی در این پروفیل‌ها مانع نصب صحیح پنجره‌ها خواهد شد. اندازه قوطی‌های ساب فریم فلزی به ابعاد 60*30 و 60*40 می‌باشد که این ابعاد در ساب فریم چوبی و فلزی یکسان است. در نصب پنجره‌های چوبی مانعی از استفاده از ساب فریم فلزی وجود ندارد.