عوامل مهم در طراحی نمای ویلا (خیره‌کننده‌ترین طراحی نمای باغ ویلا )

طراحی نمای ویلا

نمای ویلا نخستین راه ارتباط بصری با آن است که سبب شده تا تأثیر زیادی بر روی شناخت ویلای مورد نظر داشته باشد، به همین دلیل به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است. امروزه شاهد سبک‌های مختلفی در زمینه معماری هستیم که بیشتر آن‌ها برای طراحی نمای انواع ویلا استفاده شده و هر یک از آن‌ها هم خصوصیات و کاربرد‌های خاص خود را دارد.

از جمله سبک‌های نمای ویلا باغ می‌توان به طراحی نمای کلاسیک، طراحی نمای مدرن، طراحی نمای دوبلکس و. . اشاره کرد. مهم‌ترین نکته برای انتخاب نما ویلا توجه به سبک کلی ویلا است. نما باید با فرم کلی بنا تناسب داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است با نگاه کردن به نما آن را یک پوسته غیر مرتبط بدانید که از نما جدا بوده و ارتباطی با آن ندارد! تمام موارد گفته شده به درستی نشان‌دهنده اهمیت توجه به انتخاب نما متناسب برای ویلا است.

قبل از توضیح بیشتر در این خصوص بهتر است بدانید که طراحی نمای ویلایی با طراحی ساختمان‌های اداری و مسکونی تفاوت‌هایی دارد و برای انتخاب و اجرای درست نما باید به ویلایی بودن بنای مورد نظر توجه کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع طراحی نمای خانه ویلایی بیشتر آشنا شده و اطلاعات مفیدی در خصوص روش انتخاب درست نما کسب کنید.

تفاوت طراحی نمای ویلا و ساختمان در چیست؟

مهم‌ترین تفاوتی که بین ویلا و دیگر ساختمان‌های مسکونی وجود دارد، مساحت زیاد و باز بودن فضا اطراف آن است که سبب شده تا برای طراحی نمای این دسته از ساختمان‌ها بتوان خلاقیت بیشتری به کار برد. به طور کلی بنا از ابعاد مختلف آزاد بوده و محدودیتی در اجرای نما وجود ندارد.

بیشتر افراد هنگام طراحی ویلا و نمای آن کاربرد این مکان را در نظر گرفته، به این معنا که ویلا بیشتر برای تعطیلات و آرامش گرفتن طراحی می‌شود، در نتیجه نمای آن هم باید با این کاربرد تناسب داشته باشد. از طرفی دیگر هنگام طراحی ساختمان‌های مسکونی در یک شهر انتخاب زیادی ندارید، زیرا نباید از نما‌های حجیم استفاده کنید و برای حفظ تعادل در ساختمان‌های مسکونی نما‌های تخت بهترین گزینه است.

در صورتی که برای رسم نمای ویلا هیچ یک از محدودیت‌های توضیح داده شده وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید از نما‌های متنوع و حتی دارای حجیم‌سازی استفاده کنید.

تفاوت دیگری که بین طراحی نمای بیرونی خانه باغ با نما ساختمان مدرن شهر وجود دارد، این است که وجود تراکم ساختمان‌ها در شهر‌ها سبب شده تا هنگام طراحی نما ساختمان مسکونی تنها بتوانید یک یا نهایتاً دو سطح از ساختمان را در اختیار داشته باشید و دیگر وجوه عمدتاً توسط ساختمان‌های دیگر محاصره شده، این مورد خود سبب محدودیت در طراحی نما می‌شود، اما باز بودن فضای اطراف ویلا سبب شده تا تمام ابعاد و جوانب آن در اختیار شما باشد و برای طراحی چهار نمای باغ ویلا هیچ محدودیتی نداشته باشید.

از دیگر تفاوت‌های موجود بین طراحی نما ساختمان مسکونی و ویلا می‌توان به قوانین و مقرراتی اشاره کرد که جز استاندارد‌های شهر‌سازی محسوب می‌شوند و در شهر‌ها باید رعایت شوند. به عنوان مثال در ساخت یک بنای شهری باید به الزامات موجود در زمینه طراحی بنا، ابعاد، مصالح استفاده شده، ارتفاع تعیین شده و. . توجه کنید. قوانینی که در بسیاری از مکان‌های مناسب برای ویلا‌سازی وجود ندارند.

به همین دلیل برای ساخت و طراحی نما ویلا می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کنید. این موضوع را می‌توان یکی از دلایل اصلی متفاوت بودن طراحی ویلا دانست. در مجموع برای طراحی نمای خانه ویلایی بیشتر از نما‌هایی استفاده می‌شود که با شکوه و پر عظمت هستند.

انواع سبک‌های مورد استفاده در نمای ویلا

سبک‌های مورد استفاده برای طراحی نمای ویلایی متنوع هستند، اما امروزه در ایران بیشتر از دو سبک مدرن و کلاسیک استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها جذابیت‌های خاص خود را داشته و از شهرت جهانی برخوردار هستند. طراحی نما مدرن و کلاسیک تفاوت‌هایی زیادی دارند و این تفاوت‌ها را می‌توان در المان‌ها و متریال به کار رفته شده در هر یک از آن‌ها مشاهده کرد.

در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص دو سبک کلاسیک و مدرن پرداخته و با دیگر انواع نمای باغ ویلا نیز بیشتر آشنا خواهید شد.

— نمای باغ ویلا مدرن

 این نوع نمای ویلایی در سال‌های اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است و در مقایسه با دیگر نما‌های ساختمانی خصوصیات برتری دارد از جمله اینکه از ویلا‌هایی که دارای نمای مدرن هستند، به عنوان ویلا‌های لوکس و زیبا یاد می‌شود. فاخر بودن این نما به محبوبیت هر چه بیشتر آن افزوده است.

جالب است بدانید با وجود تمام محبوبیتی که این نوع نما دارد، برای اجرای آن به زمان و هزینه زیادی نیاز نیست! این نوع نما قوانین خاصی نداشته و در بسیاری از موارد می‌توان از آن استفاده کرد. در این سبک نما خلاقیت بسیار مهم است و از جمله نما‌هایی است که در طراحی آن زیاد از شیشه استفاده می‌شود. یکی از متریال هایی که در طراحی ویلاهای مدرن بسیار کاربرد دارد بتن اکسپوز می باشد. بر عکس تصور عموم بعد از خرید بتن اکسپوز نصب آن و اجرای ان بسیار ساده است.

طراحی نمای باغ ویلا

— نمای ویلا باغ کلاسیک

محبوبیت نمای کلاسیک تنها به امروزه ختم نمی‌شود بلکه در معماری گذشته ایران نیزجایگاه ویژه‌ای داشته و به واسطه محبوبیت و کاربرد زیاد بسیاری از افراد با نمای کلاسیک و ویژگی‌های آن آشنا هستند. یکی از ویژگی‌های بارز نمای کلاسیک استفاده از ستون‌هایی است که به صورت کاملاً متقارن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مجسمه‌های کلاسیک در کنار درب و پنجره‌های چوبی تکمیل‌کننده نمای کلاسیک هستند. اگر برای طراحی نمای باغ ویلا قصد استفاده از نمای کلاسیک را دارید، بهتر است بدانید که این سبک در مقابل سبک مدرن و ساده قرار دارد و نتیجه کار بسیار باشکوه خواهد بود. یکی از انواع نماهای کلاسیک نمای رومی می باشد در مورد نمای رومی ساختمان در مقالات دیگر بیشتر بخوانید

— نمای ویلا نئوکلاسیک

اگر نه از شلوغ و پر زرق و برق بودن سبک کلاسیک خوشتان می آید و نه از سادگی بیش از حد سبک مدرن می توانید از سبک زیبا و میانه روی نئو کلاسیک استفاده نمایید.

در طراحی نئوکلاسیک پوشش و رویه کار با اقتباس از سبک کلاسیک است اما با امکانات و متریالی که در سبک مدرن استفاده می شود.

در این سبک بر خلاف سبک سنتی کلاسیک چهارچوبی در انتخا مصالح وجود ندارد و می توانید از هر نوع مصالحی که مورد پسندتان هست در این نوع طراحی استفاده نمایید.

قرار گیری باغ در ویلا به شکل هندسی و و اشکال مختلف یکی از ویژگی های این سبک در طراحی های ویلا باغ می باشد.

— نمای خانه ویلایی ساده روستایی

خانه‌های روستایی با سبک خاص خود همواره تداعی‌گر یک محیط آرام و خاطره‌انگیز برای افراد هستند. به همین دلیل به تدریج این سبک طراحی برای طراحی نما ویلا مورد استفاده قرار گرفت و امروزه شاهد ویلا‌هایی هستیم که به واسطه داشتن سبک روستایی محیطی آرام، گرم و صمیمی را برای افراد تداعی می‌کنند. به طور کلی برای اجرای این سبک در نمای ویلا باید از المان‌هایی استفاده کرد که از طبیعت الهام گرفته شده‌اند. چوب مهم‌ترین عنصر در طراحی نمای روستایی است.

طراحی نمای خانه ویلایی

— نمای ویلا باغ آجری

استفاده از آجر برای چینش نمای ویلا باغ از دیگر سبک‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان از آن استفاده کرد. در خصوص این نوع نما باید بدانید که آجر یکی از بهترین مصالح ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که در مراحل مختلف ساخت یک بنا به کار می‌رود.

آجر عایق صدا و حرارت بوده و اگر برای نما از آجر استفاده کنید، به نوعی از ورود وخروج گرما و صدا جلوگیری می‌شود. نمای آجر را می‌توان یکی از انواع با دوام نما دانست که مقاومت بالایی دارد.

— نمای سنگی

استفاده از سنگ برای رسم نمای باغ ویلا از گذشته رواج داشته و نمی‌توان آن را یک متریال جدید دانست. با این وجود استحکام بالای آن سبب شده تا هنوز هم برای نمای ویلا باغ و حتی دیگر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. سنگ استفاده شده برای طراحی نما ضخامت زیادی داشته و ناهمواری‌های موجود در سطح سنگ سبب می‌شود تا نما برجسته به نظر برسد.

نمای سنگ خود دارای تنوع بسیار بالایی است و از انواع سنگ با رنگ‌های متفاوت می‌توان برای اجرای این نما استفاده کرد.

— نمای مونولیت

ویلا‌هایی که دارای نمای مونولیت هستند، بسیار جذاب و در عین حال ساده به نظر می‌رسند. از نمای مونولیت بیشتر برای ویلا‌های فلت استفاده می‌شود و این نما ویژگی‌های بارز زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به هزینه کم و مقاومت بالا اشاره کرد.

— نمای شیشه‌ای

از شیشه هم می‌توان یه عنوان یک متریال استفاده شده برای طراحی نمای باغ ویلا یاد کرد. در مجموع سبب می‌شود تا ظاهر ویلا مدرن و زیبا به نظر برسد. این متریال را می‌توان به صورت تنهایی یا ترکیب با متریال‌های دیگر استفاده کرد. به کار بردن شیشه در نما سرعت اجرای نما را افزایش می‌دهد. همچنین بهتر است برای تراس ویلا نیز یک طراحی زیبا درنظر داشته باشید. انواع طراحی تراس کوچک و بزرگ را در مقالات دیگر ما بخوانید.

طراحی نمای بیرونی خانه باغ

مصالح مورد استفاده برای طراحی نما ویلا

در این قسمت به توضیح بیشتر در خصوص مصالحی می‌پردازیم که برای طراحی نمای بیرونی خانه باغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مصالحی که در چند سال اخیر به خصوص در معماری مدرن ایران جای خود را باز کرده بتن اکسپوز است.

سنگ

 سنگ را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی دانست که در گذشته بیشتر برای ساخت بنا و امروزه برای طراحی نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع بالای سنگ و رنگ‌بندی آن سبب شده تا افرادی که قصد استفاده از سنگ را دارند، انتخاب زیادی داشته و بنا بر سلیقه خود بتوانند انتخاب کنند.

ناگفته نماند که هر یک از انواع سنگ خصوصیات خاص خود را دارند، خصوصیاتی که سبب شده هر کدام کاربرد‌های خاصی داشته و برای استفاده در منطقه‌ی خاصی مناسب باشند. به طور کلی استفاده از سنگ برای کشیدن نمای ویلا سبب می‌شود تا سال‌ها نیاز به مرمت نما نباشد.

فایبر سمنت برد

یکی از جدیدترین مصالح استفاده شده برای طراحی نما پنل‌های سیمانی هستند که از آن‌ها تحت عنوان فایبر سمنت برد یاد می‌شود. در ترکیبات این پنل‌ها از فیبر استفاده شده به همین دلیل مقاومت آن‌ها بسیار زیاد است. ظاهر این متریال هم زیبا و خاص بوده و سبب می‌شود تا ویلا یک نما جذاب داشته باشد.

از دیگر مزایای این پنل‌های سیمانی می‌توان به مقاومت در برابر پوسیدگی، خیس شدن و تبله شدن اشاره کرد. مقاومت این متریال در برابر رطوبت سبب شده تا بهترین گزینه برای ویلا‌هایی باشد که در مناطق مرطوب نظیر مناطق شمالی کشور ساخته می‌شوند.

ترموود

چوب یکی دیگر از مصالح استفاده شده برای ساختمان‌سازی است که در طراحی نما هم کاربرد زیادی دارد. امروزه برای طراحی نما ویلا از ترموود استفاده می‌شود که به نوعی یک مصالح ساخته شده از چوب محسوب می‌شود.

ترموود چوبی است که از درختان مختلف به دست آمده و طی فرایند‌های خاصی حرارت دهی و تیمار شده و در نتیجه در برابر بسیاری از تغییرات محیطی نظیر باران‌های اسیدی، رطوبت و فشار، جذب حشرات موزی و. . مقاوم است. ترموود در نما کاربرد زیادی داشته و قابلیت رنگ‌آمیزی را دارد، به طور کلی ترموود به رنگ‌های قهوه‌ای و طلایی محبوبیت بیشتری دارد.

طراحی نمای ویلا

موارد گفته شده تنها چند مورد از مصالح استفاده شده برای طراحی نما ویلا است. از دیگر موارد می‌توان به آجر، مونولیت و. . اشاره کرد.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص طراحی نمای ویلا پرداختیم. دانستید که طراحی نما برای ویلا با طراحی ساختمان‌های مسکونی شهر‌ها تفاوت‌های زیادی داشته و باز بودن فضای آن سبب شده تا بتوان از خلاقیت استفاده کنید و نما‌های مورد نظر خود را اجرا کنید. تنها نکته مهم برای انتخاب نمای استفاده شده برای ویلا توجه به سبک کلی ویلا است تا نما متناسب با این سبک انتخاب شود.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *