سبک بوهو چیست ( رازهای سبک بوهو در دکوراسیون داخلی )

سبک بوهو

دکوراسیون منازل امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و شاهد سبک‌های مختلفی برای طراحی دکوراسیون هستیم. یکی از این سبک‌های زیبا سبک بوهو نام دارد. از این سبک تحت عنوان دکوراسیون بوهمین یا بوهمیان نیز یاد می‌شود. ویژگی بارز این سبک خلاقیت و هنری است که در آن به کار می‌رود.

دو رکن اصلی در طراحی سبک بوهو فرهنگ و هنر هستند به همین دلیل در این سبک نشانه و علامت‌هایی از بومی گرایی و اصالت را مشاهده می‌کنیم. به طور کلی این سبک بیشتر به افرادی پیشنهاد می‌شود که به فرهنگ کشور‌های مختلف علاقمند هستند و تمایل دارند در طراحی خانه آن‌ها المان‌های بومی به کار برود.

این سبک طراحی برخلاف بسیاری دیگر از طراحی‌ها قوانیت سخت‌گیرانه‌ای نداشته و بیشتر افراد را به استفاده از خلاقیت تشویق می‌کند. در این مقاله از گروه بینا ( ارائه دهنده ی بتن اکسپوز نما )  با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص کاربرد سبک بوهو در دکوراسیون کسب کنید.

سبک بوهو چیست؟

از سبک خانه بوهو می‌توان به عنوان یک طراحی سر زنده یاد کرد، زیرا از وسایل تزیینی و دکوراتیوی استفاده می‌شود که متعلق به فرهنگ‌های مختلف هستند.

اگر بخواهیم در خصوص نحوه ابداع این سبک توضیح بدهیم، باید گفت این سبک الهام گرفته از سبک طراحی مردم یک قبیله در جمهوری چک است. افراد این قبیله که بوهمیان نام دارند از طراحی مدرن فاصله گرفته و بیشتر به تلفیق فرهنگ با هنر علاقمند هستند. از جمله رایج‌ترین دکوراتیو‌های استفاده شده برای دکوراسیون به این سبک می‌توان به گلدان‌هایی اشاره کرد که درون آن‌ها گیاهانی با برگ‌ها پهن کاشته شده است.

آویز‌های بافته شده از مکرومه، پارچه‌های تزیینی که طرح گلیم و جاجیم بر روی آن‌ها نقش بسته، لوستر‌های ساخته شده از جنس چوب و مبلمان راحتی همگی از دیگر نشانه‌های بارز طراحی خانه با استفاده از این سبک زیبا و خاص هست. همانگونه که توضیح داده شده برای اجرایی کردن این سبک هیچگونه قواعد و محدودیتی وجود ندارد شما مجاز هستید بنا بر سلیقه خود از هر گونه وسایل تزیینی که نشانه‌ای از فرهنگ و هنر است، استفاده کنید.

سبک بوهو در دکوراسیون

اصول اجرای سبک دکوراسیون بوهو

درست است که در سبک چیدمان بوهو به منظور طراحی دکوراسیون فضای داخلی خانه محدودیت خاصی وجود ندارد. با این حال این سبک هم اصول و نکات خاص خود را دارد که توجه به این اصول کمک می‌کند تا نتیجه کار بهتر و زیباتر شود. در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص اصول دکوراسیون به سبک بوهو می‌پردازیم.

— پالت رنگی

فرق نمی‌کند که برای طراحی خانه چه سبکی مورد نظر شما است، در هر صورت توجه به رنگ‌بندی یک اصل مهم محسوب می‌شود. باید از رنگی استفاده کنید که با دیگر وسایل خانه تناسب داشته باشد و به طور کلی یک هارمونی زیبا را ایجاد کند.

سبک بوهو در خانه بیشتر الهام گرفته از اصالت و فرهنگ است به همین دلیل بهتر است برای این طراحی از رنگ‌هایی استفاده کنید که به نوعی نشانه‌ای از طبعت باشند. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به رنگ‌هایی نظیر سبز، آبی فیروزه‌ای، سفید، قهوه‌ای تیره و روشن و. . اشاره کرد.

— نور پردازی

طراحی بوهمیانی تلاش دارد تا آرامش را به محیط بیاورد و یک فضای رمانتیک و آرام را تشکیل بدهد. به همین دلیل برای اجرایی کردن این طراحی نیازی به استفاده از وسایل تزیینی شلوغ و به اصطلاح سلطنتی نیست. به عنوان مثال برای داشتن یک دکوراسیون منزل به سبک بوهو نباید از لوستر‌های بزرگ با چراغ‌های آویزان استفاده کنید.

لوستر مناسب برای این سبک لوستر‌های کوچک فلزی و چوبی هستند و با استفاده از چند شمع می‌توانید نور پردازی محیط را تکمیل کنید. به منظور نور پردازی در این سبک می‌توان از آباژور‌های ساده قدیمی هم استفاده کرد. به طور کلی در زمینه نور پردازی بهتر است از سبک‌های تجمل گرایی فاصله گرفته و به سمت ساده گرایی بروید.

اصول نورپردازی در طراحی لابی به سک مدرن را در مقالات دیگر بینا بخوانید.

دکوراسیون به سبک بوهو

— اکسسوری

اکسسوری و وسایل تزیینی همواره نقش مهمی را برای طراحی منازل ایفا می‌کنند. طراحی خانه به روش بوهو هم اکسسوری‌ها و وسایل تزیینی خاص خود را دارد. خانه‌های بوهمیان همانند کولی‌ها تزیین می‌شود و نشانه‌ای از فرهنگ‌های مختلف را می‌توان بر روی دیوار‌ها مشاهده کرد.

بنابراین برای طرحی به روش بوهمیان می‌توانید از اکسسوری‌هایی که به نوعی نمایانگر فرهنگ‌های مختلف هستند، استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از وسایل تزیینی و اکسسوری اندازه مشخصی داشته و استفاده بیش از حد این وسایل می‌تواند محیط را شلوغ نشان بدهد. به ابعاد اتاق مورد نظر توجه داشته و بر اساس آن تعداد اکسسوری‌های مورد نیاز را مشخص کنید.

یکی از پرکاربردترین اکسسوری‌ها در این طراحی آویز‌های مکرومه هست. مکرومه را می‌توان هم‌آمیزی نخ و گره دانست که سبب خلق کار‌های بسیار زیبایی می‌شود. این آویز‌های زیبا بیشتر به رنگ‌های سفید و قهوه‌ای روشن بافته شده و می‌توان در اتاق نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب‌ها از آن‌ها استفاده کرد.

به طور کلی در این سبک تزیین دیوار‌ها بسیار با اهمیت بوده و نباید از آن غافل شد. می‌توان از نشانه‌های فرهنگ‌ها مختلف نظیر وسایل حصیری، بشقاب‌های رنگی، سبد‌های چوبی، تابلو‌های بافته شده از برگ انجیر و… برای تزیین دیوار‌ها استفاده کرد. جا شمعی یکی دیگر از اکسسوری‌های پر کاربرد در این سبک دکوراسیون است. بیشتر هم از جا شمعی‌های فلزی براق استفاده می‌شود.

— مبلمان

دکوراسیون منزل به سبک بوهو از جمله سبک‌هایی است که تأکید زیادی به استفاده از مبلمان ندارد و شما می‌توانید مبلمان را حذف کنید. اما اگر هم قصد استفاده از مبلمان در این سبک طراحی را دارید، مشکلی وجود ندارد. بهتر است از مبلمان راحتی و ساده استفاه کنید.

به خاطر داشته باشید که مبلمان سلطنتی با تاج‌های بلند و کنده کاری شده اصلاً مناسب برای این سبک طراحی نیست. برای تکمیل مبلمان راحتی خود و هماهنگ کردن آن با سبک مورد نظر می‌توان از شال مبل‌هایی استفاده کرد که دارای سوزن دوزی هستند یا به سبک مکرومه بافی تهیه شده‌اند.

کوسن‌های استفاده شده برای طراحی به روش بوهو هم بهتر است کوسن‌های رنگی باشند که دارای سوزن دوزی و گلدوزی هستند. تعداد کوسن‌های استفاده شده باید زیاد باشد و در ابعاد مختلف بر روی مبل قرار داده شوند تا فضای شادی را به وجود بیاورند. سبک بوهو در دکوراسیون تنوع زیادی دارد. در این سبک از صندلی‌های حصیری تابی، مبل‌های پروانه‌ای، صندلی‌های ساخته شده از چوب، پاف چرمی زیاد استفاده می‌شود. تاتامی و ننو‌ها هم محبوبیت زیادی دارند.

سبک بوهو چیست

— فرش

در اتاق‌های بوهمی به جای پارکت فرش به چشم می‌خورد. البته که مجاز به استفاده از هر نوع فرشی نیستید و برای حفظ اصالت باید از فرش‌های دستباف، گلیم، جاجیم یا قالیچه‌های رنگی استفاده کنید.

در برخی موارد هم خانه شما پارکت دارد، در چنین موردی بهتر است تا قالیچه‌های طرحدار را بر روی پارکت پهن کرده تا اصالت طراحی حفظ شود. به طور کلی استفاده از فرش‌هایی به رنگ سفید که بر روی آن‌ها طرح‌های مشکی وجود دارد در این سبک محبوبیت زیادی داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قرار است این سبک را در خانه ای کوچک اجرا کنید ایده های دکوراسیون داخلی منزل کوچک را در مقالات دیگر ما ببینید.

سبک بوهو در دکوراسیون

— گیاهان

در ادامه پاسخ به این سؤال که سبک بوهمیان چیست؟ بهتر است به طریقه استفاده از گیاهان در این سبک نیز اشاره کنیم. گیاهان از جمله المان‌هایی هستند که در این سبک جایگاه بسیار ویژه‌ای دارند و توجه زیادی به آن‌ها شده است.

در تمام خانه‌های طراحی شده به روش بوهو گلدان‌های کوچک و بزرگ سرسبز زیاد به چشم می‌خورد. به طور معمول در این سبک بیشتر از گیاهانی استفاده می‌شود که دارای برگ‌های بزرگ و آویزان هستند. از جمله گیاهان متناسب با این روش طراحی می‌توان به این موارد اشاره کرد: گیاه پتوس، انجیر، کالاتا، بامبو، آلوکازیا و. .

— آینه

در این سبک استفاده از آینه نیز رواج زیادی دارد. برای تکمیل فضا‌سازی می‌توان از آینه‌هایی استفاده کرد که به نوعی نمایانگر طبیعت هستند. به عنوان مثال آینه‌هایی که قاب آن‌ها حصیر یا مکروه است گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.

اتاق خواب به سبک بوهو

سبک چیدمان بوهو در طراحی فضای داخلی منازل تنها به نشیمن و پذیرایی ختم نمی‌شود. شما می‌توانید برای دکوراسیون اتاق خواب هم از این روش استفاده کنید. اگر قصد طراحی اتاق خواب به روش بوهمایی را دارید بهتر است در این قسمت با ما همراه باشید تا با اصول این روش برای طراحی اتاق خواب بیشترآشنا شوید.

در این سبک طراحی از پارچه به ویژه پارچه‌هایی که دارای هنر‌های دستی فرهنگ‌های مختلف هستند، زیاد استفاده می‌شود. از جمله موارد استفاده از پارچه در اتاق خواب می‌توان به رو تختی اشاره کرد. بالش و روتختی باید به رنگ‌های شاد انتخاب شود. رنگ مناسب سفید و کرمی است.

توجه داشته باشید روتختی با الیاف پلاستیکی اصلاً گزینه مناسبی نیست. روتختی متناسب با این سبک طراحی روتختی بافته شده از الیاف طبیعی است که بر روی خود دارای سوزن دوزی یا دیگر هنر‌های دستی می‌باشد. با انتخاب بالش و کوسن‌های متناسب و رنگی می‌توانید تخت خود را تکمیل کنید.

اجرایی کردن تزیین به روش بوهمیانی در اتاق خواب به روتختی و بالش ختم نمی‌شود! برای تکمیل این طراحی می‌توانید از دیوارکوب‌های زیبا یا سبد‌های حصیری و آویز‌های مکرومه استفاده کنید. آینه‌های مکرومه و شمع‌هایی که درون شمعدانی‌های قدیمی قرار گرفته‌اند می‌توانند اتاق خواب شما را تکمیل کنند.

اگر نور کافی برای رشد گیاهان در اتاق خواب وجود دارد می‌توانید از گلدان و گیاهان سر سبز هم استفاده کنید. به طور کلی در طراحی اتاق خواب به روش بوهمیانی محدودیت وجود نداشته تنها باید به حفظ سبک و استفاده به اندازه از تزیینات توجه کنید. استفاده زیاد از این اکسسوری‌ها اتاق خواب را شلوغ و پیچیده نشان می‌دهد.

دکوراسیون به سبک بوهو

شما می‌توانید این سبک را در آشپزخانه هم اجرا کنید. برای طرحی آشپزخانه به روش بوهو بهتر است کابینت‌های خود را با شلف جایگزین کرده و پایه‌های نصب شده بر روی دیوار را از جنس چوب انتخاب کنید. قراردادن لیوان و ماگ‌هایی با طرح‌های مختلف بر روی شلف می‌تواند جذابیت زیادی به محیط آشپزخانه شما ببخشد. بطور کلی می‌توان گفت دکوراسیون نمای کلاسیک جذابیت خاصی به این سبک می‌بخشد.

بهتر است ابزار آشپزی را هم چوبی انتخاب کنید تا با سبک طراحی آشپزخانه شما هماهنگ باشد. برای تکمیل دکوراسیون بوهو در آشپزخانه می‌توان با توجه به فضای آشپزخانه چند گلدان سر سبز را در آن قرار داد.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به این سؤال که سبک بوهو چیست؟ پاسخ دادیم. دانستید که سبک بوهو مخفف واژه بوهمیان است که یک قبیله در جمهوری چک هستند. افراد این قبیله برای طراحی و فضا‌سازی محیط داخلی خانه‌هایشان از سبک‌های مدرن طراحی فاصله گرفته‌اند و بیشتر تمایل به استفاده از نشانه‌های فرهنگی و هنری دارند.

به تدریج این سبک طراحی داخلی خانه مورد توجه دیگر افراد هم قرار گرفته و امروزه شاهد اجرایی کردن این سبک در طراحی خانه‌هایی در نقاط مختلف دنیا هستیم. تمرکز اصلی این سبک طراحی ایجاد یک محیط آرام و رومانتیک است که برای اجرایی کردن این هدف از المان‌های فرهنگی مناطق مختلف و همچنین طبیعت کمک گرفته‌اند.

در این سبک تزیینات تجمل گرایی و شلوغ به چشم نمی‌خورد و تمام اکسسوری‌های استفاده شده ساده و نشانه‌ای از طبیعت هستند.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *