انواع درب ورودی ساختمان و آپارتمان ( مدل های مختلف در ورودی شیک و جدید )

انواع درب ورودی

در، یک مانع متحرک، معمولا محکم، برای باز و بسته شدن یک ورودی، کمد، کابینت یا موارد مشابه است و معمولا به صورت کشویی و یا لولایی باز و بسته می‌شود.

انواع درب ورودی ساختمان

درهای چوبی در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. این مدل‌ها بر اساس نوع چوب و طرح، متفاوت هستند.

انواع در ورودی آپارتمان چوبی

  • درهای تمام چوب
  • درهای MDF
  • درهای ترکیبی

1- انواع درب ساختمان تمام چوب

اجزاء تشکیل دهنده آن کاملا چوب بوده و از سایر مصنوعات چوبی در آن استفاده نمی‌شود.

درهای تمام چوب از گونه‌های مختلف مانند: کاج، راش، بلوط، اش و … امکان تولید دارند.

تنوع در طرح و امکان بکارگیری انواع ابزارهای مختلف مهمترین وجه تمایز این مدل در است.

درهای تمام چوب استحکام بسیار بالایی از نظر دوام و ماندگاری و ایمنی و امنیت دارند. در صورت استفاده از یراق مناسب، امکان تولید درهای تمام چوب ضد سرقت نیز وجود دارد.

از درهای تمام چوب در ورودی‌های اصلی، در لابی‌ها و درهای اتاق نیز استفاده می‌شود.

زیبایی، دوام، ماندگاری بالا، عایق صوتی و حرارتی بالا، تنوع بالا در طرح و رنگ از ویژگی‌های بارز درهای تمام چوب است. برای اطلاع از مراحل ساختن درب چوبی به مقاله ی دیگری از گروه بینا مراجعه نمایید.

2- درهای MDF

درهای MDF به لحاظ قیمتی تفاوت چشمگیری با درهای تمام چوب دارند اما محدودیت‌هایی در ساخت طرح‌های مختلف وجود دارد.

این درها از دو لایه ورق از انواع ام دی اف (MDF) ساخته می‌شوند که می‌توان در سطح روی کار از انواع روکش‌های چوب طبیعی، روکش PVC ( پی وی سی چیست )، ملامینه و … استفاده کرد. در لایه بین دو ورق MDF پشت و روی در می‌توان هانیکام و یا چوب های شبکه شده قرار داد.

وزن درهای ام دی اف سبک‌تر از درهای تمام چوب است.

استحکام، دوام، ماندگاری بالا و تنوع نسبتا بالا در طرح این مدل در، از ویژگی‌های اصلی آن است.

3- درهای ترکیبی

این مدل درهای چوبی به صورت ترکیب MDF با چوب تولید می‌شوند.

روش تولید این درها به این صورت است که در قسمت ابزارها از چوب طبیعی و در قاب ها از MDF استفاده می شود.
استفاده از این روش سبب می‌شود عالوه بر کاهش هزینه های تولید، محصول نهایی حداکثر شباهت را از نظر ظاهری به درهای تمام چوب داشته باشد.

درهای ساخته شده با این روش ضمن دارا بودن زیبایی درهای چوبی، از نظر قیمت نیز بسیار مناسب هستند.

در تولید درهای چوبی از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر یک دارای مزیت‌های مخصوص به خود هستند. استفاده از این درب ها در کنار متریال نما مانند بتن اکسپوز بسیار زیبا می شود برای استعلام قیمت بتن اکسپوز به صفحات دیگر مراجعه نمایید.

مزایای درهای چوبی

مزایای استفاده از درهای چوبی در ساختمان بسیار زیاد است. این مزایا همیشه درهای چوبی را به یک محصول با ارزش خرید بالا تبدیل کرده است. با آگاهی از این مزایا می‌توانید یک انتخاب صحیح بر اساس طرح در چوبی مدنظر خود داشته باشید.

  • عایق حرارتی مناسب
  • عایق صوتی مناسب
  • ارزش افزوده
  • دوام و ماندگاری بالا
  • زیبایی بصری
  • تنوع در طرح، رنگ و اندازه
  • امکان ترکیب با انواع متریال‌های دیگر

> عایق حرارتی مناسب

به دلیل این که چوب ضریب انتقال حرارتی پایینی دارد، درهای چوبی به خوبی نقش یک عایق حرارتی مناسب را ایفا می‌کنند. در خانه‌هایی که درهای ورودی آن‌ها چوبی است به راحتی از تبادل سرما و گرمای محیط داخلی با خارج جلوگیری می‌شود.

اتلاف انرژی با استفاده از درهای چوبی به حداقل می‌رسد و در کاهش هزینه‌های حامل‌های انرژی بسیار موثر است.

> عایق صوتی مناسب

چوب یک عایق صوتی بسیار مناسب محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در فضاهایی که نیاز به آکوستیک کردن وجود دارد چوب همواره یکی از بهترین گزینه‌ها بوده است. انتقال صدا در ساختمان‌ها چه از خارج ساختمان به داخل و یا به عکس با استفاده از درهای چوبی به خوبی قابل کنترل است. در، درهای اتاق نیز درهای چوبی موجب کنترل بهتر انتقال صدا می شوند.

> ارزش افزوده

 ساختمان‌هایی که در آن‌ها از درهای چوبی استفاده می‌شود از نظر کالس و کیفیت ساخت ممتاز محسوب می‌شوند. درهای چوبی حتی برای محل استفاده خود ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. در چوبی ساختمان‌ها گاهی بیش از خود ساختمان مورد توجه واقع می‌شود، به شکلی که در می‌تواند وجه تمایز و یا نماد ساختمان باشد.
(مطالعه بیشتر: بهتر است بدانید که نمای باغ ویلا با طراحی ساختمان‌های اداری و مسکونی تفاوت‌هایی دارد و برای انتخاب و اجرای درست نما باید به ویلایی بودن بنای مورد نظر توجه کنید.)

> دوام و ماندگاری بالا

درهای چوبی دوام و ماندگاری بسیار باالیی دارند اما برای آن که کارایی آن‌ها در بلند مدت حفظ شود بایستی ترمیم و نگهداری آن به صورت منظم و در صورت نیاز انجام شود. تجدید و ترمیم رنگ درهای چوبی و هم چنین استفاده از رنگ‌های مقاوم در برابر UV  در، درهای خارجی ساختمان که در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرند باید با کیفیت مناسب انجام شود. نگهداری چوب بسیار ساده و کم هزینه است اما باید جدی گرفته شود.

> زیبایی بصری

بافت و طرح چوب همواره یکی از انتخاب های افراد به دلیل زیبایی آن بوده است. عالوه بر آن امکان ساخت قطعات مختلف، موجب زیبایی بیشتر درهای چوبی شده است. ساخت قطعات با ظرافت و هماهنگ با سلیقه افراد سبب می‌شود که زیبایی درهای چوبی طیف گسترده‌ای از سلایق گوناگون را در برگیرد.

> تنوع در طرح، رنگ و اندازه

 در ساخت قطعات چوبی تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد، به همین دلیل این امکان را به طراح می‌دهد که بتواند طرح های بسیار متنوعی را به صورت کاملا اجرایی در اختیار داشته باشد. رنگ پذیری مناسب چوب و تکنولوژی پیشرفته تولیدکنندگان رنگ چوب، تنوع رنگی نامحدودی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

با توجه به تکنیک‌های بسیار پیشرفته در ساخت درهای چوبی، هیچ محدودیتی در ساخت درهای چوبی از نظر اندازه، ابعاد و حتی شکل‌های مختلف وجود ندارد. با شناخت ویژگی‌ها و رفتارهای چوب در، درها امکان تولید در چوبی با هر ابعاد و اندازه‌ای وجود دارد.

> امکان ترکیب با انواع متریال‌های دیگر

درهای چوبی به خوبی می‌توانند به صورت ترکیبی نیز تولید شوند. استفاده از چوب در کنار متریال‌های دیگر موجب می شود که هم زمان از نظر مزایای چوب در کنار مزایای این متریال‌ها بهره برد، برای مثال از شفافیت شیشه و استحکام آهن در کنار چوب می‌توان بهره برد. درهای چوبی را می‌توان با شیشه، انواع فلزات، بتن، مواد پلیمری و سنگ به آسانی ترکیب کرد. و این ویژگی در  طراحی داخلی ساختمان مدرن بسیار کاربردی و مهم است.

4- درهای فلزی

انواع درب ساختمان فلزی از آهن، آلومینیوم و … ساخته می‌شوند. استحکام و دوام و ماندگاری بالا از ویژگی های اصلی این درها است. به دلیل استحکام بالا معمولا به عنوان در ورودی اصلی، در پارکینگ و یا هر مکانی که امنیت اولویت اصلی است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5- درهای شیشه‌ای

انواع درب های آپارتمانی شیشه ای عمدتا در فضاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دید به پشت در حائز اهمیت باشد.

از این مدل، در پاسیوها، بالکن‌ها و یا فضاهای اداری باز استفاده می‌شود.

این مدل در به صورت بدون قاب یا با قاب عمدتا فلزی یا چوبی هستند.

 6- مدل در ورودی آپارتمان فایبرگلاس

درب های فایبر گلاس اغلب به عنوان انواع در ورودی منزل استفاده می‌شود این مدل از دب های ورودی در طرح ها و سبک های مختلفی ساخته می شوند و بسیار مقرون به صرفه می‌باشند.

مدل در ورودی آپارتمان

انواع گوناگونی از در با کاربردهای متفاوت وجود دارد، رایج‌ترین مدل در ورودی، مدل تک لنگه است. انواع گوناگونی از این مدل بر اساس طراحی‌های مختلف وجود دارد، مانند دو لنگه یا دو لنگه با پنجره فرانسوی که دارای دو لولای مجزا و مستقل در هر طرف است.

— درهای هلندی یا نصفه

درهای هلندی یا نصفه

این به صورت افقی به دو قسمت مساوی یا نامساوی تقسیم می‌شود.

کاربرد این مدل در هنگام غذا دادن به حیواناتی مانند اسب است که نصفه بالایی باز می‌شود و نصفه پایینی برای جلوگیری از خروج حیوان بسته می‌ماند.

— درهای سالنی

یک جفت در بادبزنی سبک وزن است که بیشتر در کافه‌ها و بارهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این درها یادآور سالن‌های غرب آمریکا هستند. همچنین درهای سالنی به عنوان درهای کافه‌ای نیز شناخته می‌شوند.

لولاهای مورد استفاده در، درهای سالنی به صورت دو طرفه است که به وسیله فنرهایی که در آن به کار می‌رود از هر دو طرف می‌تواند باز و بسته شود.

فشار فنرها به صورتی است که درها در حالت عادی بسته هستند و با فشار از هر طرف می‌توانند باز شوند.

— درهای فرانسوی

به دری گفته می‌شود که پانل میانی آن شفاف یا نیمه شفاف باشد. معمولا این درها به صورت دو لنگه هستند که به آن پنجره فرانسوی نیز می‌گویند.

از این مدل، در فضاهایی استفاده می‌شود که نیاز داریم نور فضای بیرون به داخل بتابد، مانند ورودی‌های ساختمان‌ها، ورودی پاسیوها و بالکن‌ها.

با فلاشینگ نما آشنایی دارید؟در مقاله ی دیگری به نحوه اجرای فلاشینگ نما پرداخته ایم.

درهای لووری

دارای پره‌های ثابت یا متحرک چوبی است که اجازه تهویه مناسب محیط را با حفظ امنیت و کنترل نور داخل ساختمان می‌دهد.

رایج‌ترین کاربرد این درها در کلوزت‌ها و اتاق‌های خشک کن است که در آن‌ها تهویه مناسب اهمیت بالاتری نسبت به امنیت دارد. این درها از نظر ساختاری بسیار شبیه به شاترهای پشت پنجره هستند.

درهای لووری دوبل، امکان گردش مناسب هوا را با افزایش ضریب ایمنی می‌دهند. در این نوع در ضمن حفظ خاصیت تهویه مناسب، هر گونه دید از خارج به داخل ساختمان را مسدود می‌کند.

درهای امنیتی فولادی

از فولاد مستحکم تولید می‌شوند. بیشتر در اتاق‌های امن و گاو صندوق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درها برای آن که شبیه به درهای معمولی داخلی ساختمان دیده شوند معمولا با چوب پوشانده می‌شوند.

بشتر بخوانید : پارکت چوب راش چه ویژگی هایی دارد؟

درهای چندلت

این درها از چند قسمت مختلف تشکیل می‌شوند که از هر طرف روی هم جمع می‌شوند. این مدل درها معمولا از چوب ساخته می‌شوند اما از فلز و شیشه نیز در ساخت آن استفاده می‌شود.

از این مدل‌ها در فضاهایی که محدودیت وجود دارد یا بازشوی در، فضای کمتری را باید به خود اختصاص بدهد مانند کلوزت ها استفاده می‌شود. این مدل درب ورودی در پارتیشن‌بندی هم استفاده می‌شود که این امکان را می‌دهد در صورت نیاز، به راحتی پارتیشن را جا به جا کرد.

لت های مختلف آن بوسیله ی لولا به هم متصل می‌شوند به گونه‌ای که با هل دادن لت ها به طرفین در باز می‌شود و با کشیدن لت ها موجب بسته شدن در می‌شود.

درهای کشویی

در این نوع در ریلی که در زیر در نصب می‌شود امکان حرکت به سمت چپ و راست را دارند.

این درها هنگام باز شدن معمولا بر روی دیوار کنار در قرار می‌گیرند اما در صورتی که از دیوارهای خشک مانند کناف در کنار در استفاده کنیم این امکان وجود دارد که در هنگام باز شدن داخل دیوار قرار بگیرند.

این مدل در را می توان از چوب، شیشه و فلز ساخت. البته هر یک از این متریال‌ها برای تولید در، نیاز به یراق مخصوص به خود را دارند.

درهای لولایی

بیشتر درها به این دلیل که جهت بازشو در به یک سمت مشخص باشد از یک طرف لولا می‌شوند.

محور چرخش درهای لولایی معمولا عمودی است. در برخی درها مانند درهای پارکینگ جهت محور چرخش می‌تواند افقی باشد، به این صورت که در به سمت بالا باز می‌شود و زیر سقف قرار می‌گیرد.

در درهای بادبزنی از مدل لولایی استفاده می‌شود که امکان باز شدن در به هر دو سمت را می‌دهد.

در این مدل درب ها برای آن که در همیشه بسته باشد از لولاهای فلزی استفاده می‌شود.

درهای سالنی یکی از معروف‌ترین مدل‌های درهای بادبزنی است.

درهای گردان

درهای گردان دارای چندلت (معمولا 4) است که از یک طرف به یک محور که به حول محور عمودی گردش می‌کند متصل هستند.

درهای گردان امکان ورود و خروج همزمان بدون هیچ گونه برخوردی را به ما می‌دهد.

این مدل بیشتر در ورودی ساختمان‌های تجاری، هتل‌ها، لابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزایای آن، کنترل بهتر دمای داخل ساختمان است.

در رابطه با آلاچیق چوبی در مقاله دیگر گروه بینا توضیح داده ایم که توصیه می‌کنیم حتما مطالعه نمایید.

درهای فوق سریع (High- speed doors)

درهای بسیار سریع با سرعت بازشو حدود 4m/s، بیشتر در واحدهای صنعتی که سرعت باز و بسته شدن در جهت کنترل دما و فشار بسیار حائز اهمیت است.

صنایعی مانند مواد غذایی، دارو و درمان از این مدل درها بیشتر استفاده می‌کنند.

این درها با کیفیتی ساخته می‌شوند که پاسخگو تعداد دفعات باز و بسته شدن بسیار بالا باشند. (بیش از 200/000 بار در سال)


2 پاسخ
    • binnagroup می گوید

      سلام وقت بخیر انتخاب گونه چوب برای در ورودی آپارتمان بستگى به عوامل متعددى مانند كاربرد، طرح، رنگ و سليقه دارد.

      پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *