با مراحل ساخت در آشنا شوید!

مراحل ساخت در

درها یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های خانه‌های ما هستند. هیچ خانه‌ای را بدون در نمی‌توان ساخت. درها گذرگاه‌هایی هستند که امکان ورود و خروج به ساختمان را به ما می‌دهند و از اولین باری که انسان برای نیازهای اساسی خود پناهگاهی در نظر گرفته است مورد استفاده قرار گرفته‌اند. درها در طرح ها و اندازه‌ها و مواد مختلفی مانند چوب، فلز، شیشه و مواد دیگر ساخته می‌شوند اما با این حال عملکرد یکسانی دارند و محل ورود و خروج هستند.

مرحله اول: درک آناتومی در

انواع مختلفی از درها به صورت یک تکه یا چند تکه وجود دارد اما ابتدایی‌ترین درها به طور کلی از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شوند. چارچوب، قاب در و یراق آلات ساختار اصلی در را تشکیل می‌دهند. چارچوب ها قسمت اصلی مشخص کننده محیط در هستند که یراق آلات و قاب اصلی در داخل چارچوب در متصل به آن، باز و بسته می‌شوند. قاب در، قسمت فضای خالی داخل چارچوب را پر می‌کند و به وسیله لولا به چارچوب متصل می‌شود.

قاب اصلی در می‌تواند به صورت یک تکه یا چند تکه باشد و متناسب با اندازه در و نوع کاربری تعداد قطعات و نوع یراق آلات و اتصالات ساخته شود. عرض استاندارد درب ها از 6 سانتی متر و بیشتر طراحی می‌شود، ارتفاع درها از 2 متر و بیشتر در نظر گرفته می‌شود. ضخامت در نیز از 5 سانتی متر و بیشتر وابسته به نوع کاربری در متفاوت است.

مرحله دوم: اندازه گیری

اندازه گیری درب

اولین قدم در ساخت درب پس از آن که آناتومی در مشخص شد، اندازه گیری است. 4 تا 8 سانتی متر برای جایگذاری چارچوب درب در نظر گرفته می‌شود، در نتیجه درها کوچکتر از جایی که برایشان در نظر گرفته‌ایم ساخته می‌شوند.

در صورت نیاز به ساخت چارچوب با ضخامت بیشتر بایستی اندازه در متناسب با چارچوب ساخته شود. هرچه در مرحله اندازه گیری دقت بیشتری به عمل آوریم، در مرحله نصب درب سهولت بیشتری خواهیم داشت. معمولا اندازه گیری درها توسط متخصصان و تیم سازنده انجام می‌شود تا در مرحله ساخت، تمام جزئیات و محدودیت ها در نظر گرفته شود.

مرحله سوم: انتخاب مواد

درها را از مواد مختلف می‌توان ساخت. انتخاب مواد برای ساخت درها با توجه به نوع کاربری ساختمان، نیازها و عوامل مانند قیمت تمام شده انجام می‌شود. شیشه، فلز، چوب، MDF، HDF و فیبرها متداول‌ترین مواد در ساخت درب هستند. در ساخت در چوبی می‌توان از گونه‌های مختلفی مانند کاج، راش و بلوط استفاده کرد. قیمت، مقاومت، طرح و زیبایی چوب ها در مرحله انتخاب گونه چوب از عوامل اصلی به شمار می‌روند.

ساخت در چوبی

مرحله چهارم: انتخاب یراق آلات مناسب

یراق آلات در ساخت درها بسیار حائز اهمیت هستند. یراق آلات با توجه به جنس در، کاربری در، مدل باز و بست آن و دوام و ماندگاری انتخاب می‌شوند. با توجه به این که بیشترین فشار و سایش در یراق آلات اتفاق می‌افتد، بکارگیری یک یراق مناسب در دوام و ماندگاری و طول عمر بیشتر درها بسیار موثر خواهد بود.
یراق آلات مناسب برای درهای فلزی، چوبی و شیشه ای متفاوت هستند.

در مواردی که درها به صورت چندلت ساخته می‌شوند بایستی از یراق مناسب استفاده کرد. تنوع یراق آلات درب ها در بازار بسیار زیاد است و بسته به نوع متریال، مدل در، مدل بازشو درها و سلیقه طراح می‌توان یراق مناسب را انتخاب کرد.

برای آشنایی با انواع در ورودی ساختمان مقاله دیگر گروه بینا را بخوانید.

مرحله پنجم: ساخت در

در مرحله ساخت در و بخصوص ساخت درهای چوبی توجه به جزئیات اتصالات موجب دوام و ماندگاری بالاتر در خواهد شد. مدل و طرح درهای چوبی در مرحله ساخت، عامل اصلی در طراحی و انتخاب اتصالات هستند. درهای چوبی تک قاب، چند قاب و حتی درهای چوبی با یراق آلات ضد سرقت دارای جزئیات ساخت متفاوتی هستند. استفاده و بکارگیری مواد اولیه، با کیفیت، توجه به جزئیات اتصال یراق آلات به در و چارچوب بایستی به طور دقیق بررسی شود. رنگ کاری در مرحله ساخت نقطه پایانی است که نوع رنگ و اجرای آن در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی برای آن که یک در چوبی با کیفیت، زیبا و با طول عمر بالایی داشته باشیم. دقت نظر در تمامی مراحل ساخت درب چوبی بسیار مهم است.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *