آلاچیق چیست؟ معرفی انواع آلاچیق چوبی، فلزی، سیمانی، شیشه ای

آلاچیق چیست

آلاچیق چیست؟

آلاچیق نوعی سازه است که به عنوان سایبان استفاده می‌شود که می‌تواند دارای سقف باز و سقفی گنبدی شکل است که معمولا در فضای باز ویلاها، حیاط منزل، باغ‌ها، باغچه‌ها، فضای سبز پارک‌ها، روف گاردن، سواحل دریا و جنگل‌ها و… ساخته می‌‌شود.

معنی آلاچیق چیست؟

واژه آلاچیق واژه‌ای ترکمنی است. در گذشته به این سازه در زبان فارسی کلاه فرنگی و تارم گفته می‌شد. درباره این که آلاچیق مربوط به کدام کشور است تعابیر مختلفی وجود دارد اما برخی متخصصین آن را مربوط به قوم ترکمن می‌دانند.

داشتن یک آلاچیق در باغ و ویلای می‌تواند فضایی زیبا برای برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و گذراندن شب‌های گرم باشد. می توان حتی آن را در روف گاردن پشت بام اجرا نمود.
همچنین از آلاچیق ها می‌توان با هدف استفاده اقتصادی بهره برد. در کافی شاپ ها و یا فضاهای باز از آلاچیق برای ارائه خدمات و فروش محصولات استفاده می‌کنند.

آلاچیق ها در دو نوع ساده و پیچیده وجود دارند. نوع ساده آن همان آلاچیق های از پیش ساخته هستند که می‌توان براحتی تهیه کرد و در طراحی محوطه سازی بکار گرفت اما نوع پیچیده آن باید توسط متخصصین ماهر طراحی و ساخته شود.

المان های مختلف طراحی و ساخت آلاچیق

  • متریال آلاچیق
  • اندازه آلاچیق
  • گیاهان بکار رفته در آلاچیق

المان های مختلف طراحی و ساخت آلاچیق

متریال آلاچیق

متریال مورد استفاده برای آلاچیق فلز و چوب یا سایر متریال های مقاوم در فضای باز است. از آجر هم می توان برای تکیه گاه آلاچیق استفاده کرد. با طرح و مدل های متنوع که روی چوب انجام می‌شود جلوه زیبایی به آلاچیق می‌دهند. ترکیب فلز و بتن اکسپوز یکی از مدرن ترین طراحی های آلاچیق به شمار می‌رود.

اندازه آلاچیق

اندازه و ابعاد آلاچیق باید متناسب با محیط مورد نظر انتخاب شود. اندازه کلی فضا، کاربری، امکانات مدنظر و سلیقه افراد المان های موثر در انتخاب ابعاد و اندازه آلاچیق است.

گیاهان بکار رفته در آلاچیق

استفاده از گیاهانی مانند درخت انگور و یاس روی سقف و ستون‌های آلاچیق به فضای آلاچیق روح زندگی را اضافه می‌کند. گیاهانی که در آلاچیق بکار می رود بایستی متناسب با محیط و مقاوم در برابر شرایط جوی باشند. نگهداری مناسب و پیش بینی ملزومات آبیاری و زهکشی گیاهان بایستی در مرحله طراحی آلاچیق در نظر گرفته شود.

آلاچیق و مبلمان فضای باز

قرار دادن مبلمان فضای باز در آلاچیق باعث می‌شود فضایی دلنشین ایجاد شود که علاوه بر این که برای استراحت مناسب است از لحاظ زیبایی بصری جلوه خاصی به محیط می‌بخشد. در تولید مبلمان آلاچیق از آلومینیوم، روکش گالوانیزه و انواع چوب مناسب برای فضای باز استفاده می‌شود. راحتی، سبکی، دوام و ماندگاری بالا در مبلمان مورد استفاده بسیار حائز اهمیت است.

مراحل اجرای روف گاردن بیشتر بدانید.

انواع آلاچیق

آلاچیق‌ها بنا بر ظرفیت فضا در شکل‌های مختلف مانند مستطیل، مربع، شش ضلعی، هشت ضلعی، فانتزی، مدور و حتی مثلث ساخته می‌شوند و انواع مختلفی دارند که در این قسمت از مقاله هر کدام را معرفی می‌کنیم.

انواع آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی

آلاچیق های چوبی معمولا در جنگل‌ها، سواحل دریا، فضای باغ و باغچه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مناطقی که رطوبت هوا بالا است آلاچیق را با استفاده از چوب درختان مقاوم در برابر رطوبت می‌سازند و در مناطق خشک به منظور جلوگیری از حمله حشرات و موریانه ها از چوب های خاص مانند چوب‌های اشباع شده و چوب ترمو وود برای ساخت آلاچیق چوبی ساده استفاده می‌شود. آلاچیق های چوبی مزیت‌های زیادی دارند از جمله:

  • ساخت آن به راحتی انجام می‌شود
  • با محیط زیست سازگاری دارد
  • ماندگار و دائمی هستند

آلاچیق فلزی

همه ما اغلب در پارک ها آلاچیق های فلزی را دیده‌ایم. مزیت مهم این نوع آلاچیق ها نسبت به آلاچیق چوبی وزن کمتر، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالاتر و به تبع آن قیمت کمتر آن است. آلاچیق فلزی خیلی سریع مونتاژ می‌شود. استفاده از رنگ های مقاوم در برابر شرایط محیطی موجب دوام و ماندگاری بالای آلاچیق های فلزی می‌شود.

نحوه ساخت آلاچیق سیمانی

ویژگی بارز آلاچیق سیمانی (آلاچیق بتنی) استحکام و دوام بالای آن است. این نوع آلاچیق در مناطق جنگلی و کوهستانی مناسب است. به طور کلی استفاده از بتن و بتن اکسپوز در ساخت آلاچیق در طراحی های مدرن بیشتر مدنظر طراحان قرار می‌گیرد.

آلاچیق مدرن

آلاچیق‌های مدرن که به آن آلاچیق ترکیبی هم گفته می‌شود از تلفیق طراحی جدید و قدیم ساخت می‌شود. بنا به محیطی که این نوع آلاچیق در آن ساخته می‌شود مواد اولیه آن متفاوت است.
این نوع آلاچیق به دلیل ترکیبی بودن بسیار جذاب و مورد پسند اکثریت مردم است.
در این آلاچیق ها معمولا امکانات رفاهی مثل باربیکیو، کباب‌پز، تاب، نیمکت و میز وجود دارد. از این نوع می‌توان در جاهای مختلف مانند پشت بام، محوطه هتل‌ها، ویلا و باغ‌های شخصی استفاده کرد. طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی آلاچیق را می‌توانید بنا به سلیقه خودتان با المان های مختلف انجام دهید.

آلاچیق پارچه‌ای

آلاچیق پارچه‌ای

یکی از جذاب‌ترین انواع آلاچیق ها آلاچیق پارچه ای است. اغلب از پارچه‌های مخصوص فضای باز برای دیزاین دیواره‌ها و سقف این نوع آلاچیق استفاده می‌شود. معمولا در باغ‌هایی که مراسمات جشن و عروسی برگزار می‌شود از آلاچیق پارچه ای استفاده می‌شود. سازه اصلی این نوع آلاچیق ها فلزی یا چوبی است و به صورت ثابت و قابل باز و بست ساخته می‌شود.

آلاچیق های مدرن شیشه ای

ساخت انواع آلاچیق

آلاچیق شیشه ای

یکی از مدرنترین و جدیدترین آلاچیق ها که در انواع فضاها می‌تواند استفاده شود آلاچیق شیشه ای است. جنس شیشه بکار رفته برای ساخت این نوع آلاچیق ها شیشه مقاوم و سکوریت است. سازه این نوع آلاچیق ها آهنی یا آلومینیومی است. چوب های مقاوم در برابر شرایط محیطی مانند ترمووود نیز می تواند در کنار شیشه روح زندگی بیشتری به آن بدهد. شیشه در کنار بتن اکسپوز نیز یکی از جدیدترین انتخاب های طراحان به شمار می‌رود.

آلاچیق یو پی وی سی (UPVC)

آلاچیق یو پی وی سی یک اتاق ایزوله آفتاب‌گیر است که دیوار و پنجره آن از جنس یو پی وی سی دو جداره است و سقفی شیشه‌ای دارد. از این نوع آلاچیق بیشتر برای استراحتگاه، گلخانه و چایخانه استفاده می‌شود.

آلاچیق آجری

آلاچیق آجری

آلاچیق آجری سازه ای محکم است که از قرن‌ها قبل ساخته می‌شده و می‌توان از آن برای ساخت آشپزخانه در مناظر طبیعی و محل استراحت استفاده کرد. استحکام، دوام، ماندگاری بالا و امکان استفاده در تمامی فصول از ویژگی های اصلی این نوع آلاچیق است.

مراقبت از آلاچیق چگونه است؟

در صورتی که آلاچیق از پلی کربنات ساخته شده باشد باید سطح آن را هر چند وقت یک بار با هر نوع ماده شوینده و یا صابون کاملا تمیز نمایید. در مورد آلاچیق های چوبی باید مواظب باشید تا در فصل پاییز برگ‌های درختان روی سطح آلاچیق باقی نمانند چرا که باعث پوسیدگی آن می‌شود. استفاده از رنگ های مقاوم در برابر اشعه UV در آلاچیق های چوبی ضروری است.
آلاچیق ها در اثر بارش برف و باران و یا تابش نور خوشید دچار آسیب دیدگی و زنگ زدگی می‌شوند. برای اینکه بتوانیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم لازم است در ابتدا سطح آن را با یک ماده ضد خوردگی برای چوب و فلز بپوشانیم.
یکی از بهترین متریال ها برای ساخت آلاچیق چوب ترمو است که علاوه بر ماندگاری بالا در برابر حشرات نیز مقاومت هستند.
شرکت بینا آماده ساخت انواع آلاچیق با چوب ترمو، بتن اکسپوز، شیشه ای و انواع آلاچیق مدرن و کلاسیک برای شما عزیزان است. جهت مشاوره و برآورد هزینه ساخت آلاچیق با چوب ترمو با شماره تماس 22365642 – 021 حاصل فرمایید.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *