راهنمای خرید و انتخاب پنجره چوبی

راهنمای خرید و انتخاب پنجره چوبی

پنجره چوبی یک انتخاب خوب برای هر ساختمانی است. روش‌های مدرن در عمل‌آوری و افزایش مقاومت چوب موجب شده است پنجره چوبی را علاوه بر زیبایی، با دوام و ماندگاری بالای آن بشناسیم. برای خرید انواع پنجره چوبی آگاهی از برخی موارد موثر در کیفیت پنجره چوبی این امکان را می‌دهد که یک انتخاب مناسب کرد. 

گونه چوب پنجره های چوبی

تولید پنجره چوبی با انواع گونه‌ها امکانپذیر است اما هر گونه‌ی چوبی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. طرح و بافت هر گونه‌ای زیبایی مخصوص به خود را دارد و می‌تواند بر اساس سلیقه‌ی طراح انتخاب شود.

چوب های پر کاربرد در تولید و ساخت پنجره های چوبی گونه های سوزنی برگ به ویژه چوب لارچ (Larix) و گونه های پهن برگ راش و بلوط هستند. ترمووود هم برای این کار استفاده می‌شود.

گونه های سوزنی برگ در صورت تولید استاندارد و انتخاب الوارهای باکیفیت، مقاومتی بیش از 40 سال در برابر قارچ و پوسیدگی دارند. چوب درختان سوزنی برگ بدون گره مانند لارچ برای تولید پنجره چوبی مناسبتر هستند. بافت ملایم و کم موج سطح این چوب ها یکی از ویژگی‌های بارز آن است. قیمت کمتر این چوب ها نسبت به گونه‌های پهن برگ موجب استقبال بیشتر سازندگان پروژه‌ها و انبوه‌سازان برای خرید پنجره های چوبی تولید شده از چوب درختان سوزنی برگ شده است.

گونه‌های پهن برگ مانند بلوط به دلیل بافت و طرح زیبای خود بسیار پرطرفدار هستند. ساخت پنجره چوبی با استفاده از گونه‌های پهن برگ تفاوتی با تولید سوزنی برگ ها ندارد. در خرید پنجره چوبی انتخاب گونه‌های پهن برگ، امکان هماهنگ کردن سایر کارهای چوبی مانند پله ها و دکورهای چوبی و … را به مشتریان می‌دهد. دوام و ماندگاری پنجره های چوبی در هر دو گونه بسیار بالا بوده و معیار انتخاب گونه‌ی چوب در مرحله‌ی خرید زیبایی و قیمت است.

مدل پنجره چوبی

انتخاب مدل پنجره چوبی در مرحله‌ی خرید کاملا بستگی به مدل ساختمانی دارد که می‌سازید. در پروژه های بازسازی نیز مدل طراحی ساختمان عامل اصلی در انتخاب مدل پنجره چوبی است. طراحی های مدرن، کلاسیک و یا هر مدل پنجره ای به صورت چوبی قابل تولید است. اگر هنگام خرید پنجره چوبی مدل مدنظر خود را مشخص کرده باشیم انتخاب تولیدکننده بسیار راحت‌تر خواهد بود.

 

بهینه سازی مصرف انرژی

برای آن که به حداکثر مقاومت حرارتی در پنجره ها برسیم استفاده از شیشه های دو یا سه جداره توصیه می‌شود. در پنجره های چوبی برای آن که بتوان از شیشه های دو و یا سه جداره استفاده کرد پروفیل های پنجره باید به صورت گلولام تولید شوند و دارای ضخامت استاندارد IV78 برای تولید پنجره های سه جداره و IV68 برای تولید پنجره های دو جداره باشند. گاز آرگون بین جداره های شیشه یک عامل موثر دیگر در بهینه‌سازی مصرف سوخت است. به هر حال در مرحله‌ی خرید پنجره های چوبی نگاه بلند مدت به بهینه‌سازی مصرف سوخت، هزینه‌ی خرید پنجره های چوبی را به یک سرمایه‌گذاری بلند مدت تبدیل می‌کند.

یراق آلات مناسب و گسکت ها نیز نقش بسیار موثری در عایق شدن پنجره ها دارند. هدر رفت انرژی از درزها و اتصالات بیشتر به دلیل عدم استفاده از یراق آلات نامناسب اتفاق می‌افتد.

مدل بازشوی پنجره ها

انتخاب مدل بازشوی پنجره ها یکی از اصلی‌ترین مسائل در مرحله‌ی خرید پنجره چوبی است. بازشوهای کشویی، چند حالته و دو حالته و یا انواع پیوت در هنگام خرید با توجه به کاربری و محل پنجره ها مشخص می‌شود. برندهای یراق آلات مختلف انواع بازشوهای مخصوص به خود را دارند که می‌توان در پروژه از آن‌ها استفاده کرد.

یراق آلات پنجره های چوبی

برای ساخت پنجره های چوبی یراق‌های مخصوص به آن وجود دارد که براساس طرح و رنگ قابل انتخاب هستند، همچنین با تعویض یراق آلات پنجره های چوبی می‌توان کارایی پنجره را ارتقا داد.

لولاها

نوع لولای پنجره چوبی

استفاده از لولاهای مخصوص جهت عایق بندی

لولای پنجره چوبی

نوع لولا بستگی به پنجره دارد، برخی لولاها امکان باز کردن پنجره در حالت‌های مختلف را به وجود می‌آورند. در پنجره هایی که دسترسی به آن‌ها برای تمیز کردن دشوار است استفاده از یراق های مخصوص به منظور سهولت دسترسی در مرحله‌ی خرید پنجره باید مدنظر قرار بگیرد. در پنجره های سقفی بکارگیری لولاهای مخصوص جهت عایق بندی مناسب حائز اهمیت است.

قفل ها

انواع قفل پنجره چوبی

قفل مناسب برای پنجره های چوبی

قفل پنجره چوبی

قفل هایی که در یک یا چند نقطه بسته می‌شوند در پنجره های چوبی قابل استفاده هستند. این که چه مدل قفلی برای پنجره های چوبی انتخاب کنیم در مرحله‌ی خرید باید مشخص شود.

درزگیرها

گسکت

درزگیرها یا گسکت ها نقش بسیار موثری در عایق صوتی و حرارتی پنجره‌های چوبی دارند. برای تولید و ساخت پنجره های چوبی درزگیرهایی از انواع پلیمرها که دارای خاصیت TPE ( Thermoplastic elastomeria) هستند، مناسب می‌باشند. دوام و ماندگاری گسکت ها در مقابل رطوبت و گرما بسیار مهم است.

هواکش

هواکش

هواکش یا Ventilator در پنجره ها بیشتر مخصوص مناطق مرطوب بوده و موجب تنظیم رطوبت هوای داخلی می‌شود. در مناطق با آب و هوای خشک نیازی به هواکش ندارد.

شیشه در پنجره های چوبی

شیشه ها در ضخامت‌های مختلف می‌تواند در پنجره های چوبی استفاده شود. برای عایق کردن بهتر شیشه ها از نظر صوتی و حرارتی از گاز آرگون و لمینت کردن شیشه استفاده می‌کنیم. ضخامت شیشه ها بستگی به انتخاب کارفرما دارد اما به صورت استاندارد از سه لایه شیشه با ضخامت 3 میلی‌متر استفاده می‌کنیم.

رنگ پنجره های چوبی

استفاده از رنگ مناسب در تولید پنجره های چوبی موجب دوام و ماندگاری بالاتر آن می‌شود. رنگ ها در تولید پنجره های چوبی باید مخصوص فضای باز بوده و دارای پیگمنت های مقاوم در برابر اشعه ی UV آفتاب باشند. رنگ مناسب باید امکان تنفس به پروفیل های چوبی پنجره را بدهد به شکلی امکان تبادل رطوبت با محیط برای چوب وجود داشته باشد. ترمیم رنگ باید بصورت منظم انجام شود. چوب هایی که بدون پوشش در معرض شرایط جوی قرار می‌گیرند در اثر مواجهه با رطوبت و UV آفتاب و حرارت مستعد قارچ و پوسیدگی می‌شوند.

ملاحظات فنی هنگام خرید پنجره چوبی

  1. درزبندی ها: عایق صوتی و حرارتی پنجره ها در نهایت وابسته به درزبندی مناسب آن است.
  2. مکانیزم بازشوها: هماهنگی طراح و تولیدکننده قبل از خرید پنجره چوبی موجب انتخاب مکانیزم بازشوی مناسب می‌شود.
  3. پروفیل های مهندسی شده: پروفیل های تولید شده به روش گلولام مقاومت بسیار بالاتری از الوارهای چوبی طبیعی دارند.
  4. کیفیت یراق آلات: کیفیت یراق آلات در بلندمدت موجب دوام و ماندگاری بالاتر پنجره های چوبی می‌شود.
  5. کیفیت ساخت پنجره: کیفیت ساخت، بخصوص در کنج ها و اتصالات پروفیل ها عامل موثری در کارایی مناسب پنجره ها است.
  6. کیفیت رنگ کاری: رنگ کاری مناسب پس از انتخاب رنگ مناسب موجب دوام و ماندگاری بالاتر پنجره های چوبی است.
  7. چگالی چوب: چوب های سوزنی برگ با چگالی بیش از kg 450 و چوب های پهن برگ با چگالی بیش از 650 kg مناسب برای تولید پنجره های چوبی هستند. چوب‌های متراکم‌تر جذب رطوبت کمتری دارند.

در این مقاله گروه بینا سعی کردیم راهنمای کاملی برای خرید و انتخاب پنجره چوبی را برای شما عزیزان ارئه کنیم. در صورتی که سوالات بیشتری درباره خرید دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تلفن مشاوره: 02122365642