طراحی دکوراسیون اداری مدرن + شیک ( طراحی دفتر کار شیک و مدرن )

طراحی دکوراسیون ساختمان های اداری

اگر شما هم برای راه اندازی یا تغییر طراحی دکوراسیون ساختمان اداری نیاز به ایده‌های جدید دارید این مقاله از گروه بینا بر پایه ایده یابی جدید برای دفتر کار مدرن و زیبا نوشته شده است. 

بسیاری از شرکت‌ها با شعار “کارمندان سالم، کارمندان خوشحالی هستند” دکوراسیون اداری مدرن خود را براساس نیاز و کارایی، مناسب برای کارمندان خود انجام می‌دهند. به علاوه برای آن که کارمندان با راحتی بیشتری بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند، شرکت‌ها خود را با فرهنگ آن‌ها هماهنگ می‌کنند.

دفاتر شرکت‌ها به صورت کلیشه‌ای، فضاهای تاریک، خفه و به صورت کابین بندی شده به تصویر کشیده می‌شوند اما خوشبختانه این مدل دفاتر سنتی که خلاقیت را از بین می‌برند و حس همکاری را در افراد می‌کشند، در حال حاضر منسوخ شده‌اند.

بسیاری از کارفرمایان متوجه این امر شده‌اند که طراحی صحیح دکوراسیون فضای اداری، موجب افزایش رضایتمندی، خلاقیت و کارایی کارکنان می‌شود. این روند باعث شد که در اواخر دهه 90 میلادی بسیاری از شرکت‌ها، نه تنها در توسعه و خلاقیت محصولاتشان، بلکه در زمینه طراحی دکوراسیون اداری دفاتر خود نیز پیشرو باشند.
اخیرا این روند به سایر صنایع سنتی نیز رسیده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ به سمت دفاتر با فضای بازی خلاقانه، گرایش پیدا کرده‌اند. پیش از آنکه با اصول طراحی دکوراسیون اداری مدرن آشنا شوید لازم است تا انواع فضاهای اداری را بشناسید :

انواع فضاهای اداری

  • دفاتر
  • اتاق های کنفرانس
  • فضاهای خدمات به مشتری
  • اتاق های مدیریت

اصول طراحی دکوراسیون اداری 

شاخصه های کلیدی دکوراسیون اداری

— اهمیت فضاهای باز در دکوراسیون دفتر کار مدرن

انسان موجودی اجتماعی و نیازمند ارتباط با دیگران است. مطالعات نشان می‌دهد، دفاتر با فضای باز موجب افزایش روحیه کارکنان می‌شود. دفاتر اداری مدرن به صورتی طراحی می‌شوند که موجب افزایش حس همکاری، خلاقیت و کارایی شود. کارکنان بر این مسئله واقف هستند که تعاملات اجتماعی موجب افزایش بهره وری کامل سیستم می‌شود.

— فضاهای غیررسمی

طراحی فضاهای غیررسمی در دفاتر اداری به منظور ایجاد فضایی برای گردهمایی های داخلی و یا حتی ایجاد تیم های کاری موجب افزایش حس همبستگی در تیم شده و راحتی ایجاد شده در این فضاها موجب کسب نتایج بهتر می‌شود. تشویق و افزایش روحیه کار تیمی، یکی از نتایج ایجاد این فضاهای خودمانی و غیررسمی است.

— ساختمان‌های کاربردی

شرکت های بزرگ، ساختمان های اداری خود را به صورت یک مجموعه کامل تجهیز می‌کنند. این امکانات می‌تواند شامل رستوران، بار، کافه، کتابخانه و باشگاه باشد. این مسئله که رضایت بیشتر کارکنان از فضای کاری موجب می‌شود که مدت زمان بیشتر و مفیدتری را در محیط کاری خود بگذرانند، اثبات شده است.

کارفرمایان امروز بیشتر از هر چیزی به افزایش خلاقیت کارکنان توجه دارند. این خلاقیت پشت میزکاری می‌تواند اتفاق بیفتد یا هنگام ورزش کردن در باشگاه، در هر صورت منافع آن نصیب شرکت خواهد شد.

— مبلمان ارگونومی

ارگونومی مناسب مبلمان، هماهنگی ساختاری مبلمان با شرایط فیزیکی استفاده‌کننده است. در طراحی دکوراسیون اداری ساده، امروزه توجه ویژه‌ای به ارگونومی مبلمان می‌شود چرا که یک مبلمان مناسب موجب جلوگیری از آسیب بدنی، کاهش استرس و افزایش کارایی می‌شود.

— تزئینات انگیزشی

عواملی مانند رنگ دیوارها موجب بهبود حال و هوای افراد می‌شود. رنگ‌های آبی، سبز و خاکستری در طراحی دکوراسیون داخلی به روز، بسیار متداول هستند. وجود گیاهان در فضای اداری عواملی هستند که موجب افزایش تمرکز، افزایش حس آرامش و گرما در محیط می‌شوند. تابلوهای نقاشی، مجسمه، جملات انگیزشی و سایر تزئینات بستگی به طراحی مناسب با فضاهای کاری مختلف دارند. یک فضای اداری باید منعطف، پیشرفته، امن، ایمن، راحت، ماندگار، در دسترس و رضایت بخش باشد.

دکوراسیون دفتر کار مدیریت 

طراحی اتاق مدیریت یک شرکت به عنوان یکی از مهم ترین طراحی ها در دکوراسیون به حساب می آید. طراحی این اتاق تا حدودی به نوع مخاطبان و مشتریانی که قرار است در آن حضور یابند بستگی دارد. اما به صورت کلی بهتر است از دکوراسیون کلاسیک یا مدرن برای طراحی این اتاق استفاده شود.

وجود چندین گلدان و نورپردازی مناسب در اتاق مدیریت می تواند جذابیت زیادی به این اتاق ببخشد. در انتخاب مبلمان این اتاق دقت کنید که از مبلمان با طراحی ساده استفاده نمایید.

طراحی دیوار اداری

تزئین دیوارها با استفاده از شیوه های متداول دکوراسیون اداری جلوه زیبایی به محیط می بخشد. استفاده از طراحی نمای داخلی با استفاده از چوب های ترموود جلوه ای از طبیعت را به محیط های اداری می آورد. استفاده از دیوارهای چوبی به همراه گل و گیاه (که تاثیر غیر قابل انکاری در در روحیه کارکنان دارد)، می تواند دکوراسیون محیط اداری شما به یک محیط شاد و جذاب تبدیل کند.

طراحی کف دفتر کار

اگر می خواهید فضای اداری دفتر کار یا شرکت خود را با کمترین هزینه به بخش های مختلف تقسیم کنید از کفپوش های متنوع غافل نشوید. با استفادده از متریال مختلفی که برای کف سازی وجود دارد می توانید بدون نیاز به پارتیشن و یا دیوار فضای کار شرکت خود را به چندین قسمت تقسیم کنید و علاوه بر ظاهر جذاب و وجود فضای کار اشتراکی، تقسیم بندی فضای اداری را نیز اجرا کنید.

از طراحی سقف در دکوراسیون فضای اداری غافل نشوید!

به صورت کلی هر چه محیط کاری جذابتر باشد دید افرادی که وارد محیط کار می شوند اعم از ارباب رجوع و کارمند نیز بهتر است.

سقف ها نیز در صورتی که به درستی طراحی و دکوراسیون شوند می توانند هم به خودی خود ظاهر جذابی ایجاد کنند و هم در اجرای نورپردازی کمک کننده هستند.

 در طراحی دکوراسیون اداری به این مسائل توجه کنید!

نکات مهم در طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار

مهمترین نکات در طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار عبارتند از:

  1. هزینه
  2. انعطاف پذیری
  3. نور طبیعی
  4. عایق صوتی
  5. هویت سازمانی

— هزینه

مدیریت هزینه در طراحی دکوراسیون فضاهای اداری، به لحاظ دوام و ماندگاری مورد توجه قرار می‌گیرد. برای آن که بتوان از هزینه انجام شده، بهره وری بالاتری بدست آورد، بایستی در مرحله انتخاب متریال دوام و ماندگاری آن را در اولویت قرار داد.

— انعطاف پذیری

یک طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار برای آن که کارایی مناسبی داشته باشد بایستی انعطاف‌پذیر باشد، به صورتی که با برخی تغییرات کوچک در فضا بتوان کارایی متفاوتی را بدست آورد. تغییرات در فضاهای اداری با توجه به تغییرات مداوم شیفت‌های کاری و یا برنامه‌های گردهمایی، لازم و ضروری هستند و در صورتی که در طراحی فضاهای اداری پیش‌بینی لازم را از قبل انجام داده باشیم، با سهولت قابل انجام خواهد بود.

— نور طبیعی

نور طبیعی برای حفظ سلامت جسمی و روانی کارکنان بسیار مهم است. طراحی دکوراسیون فضاهای اداری باید نور طبیعی کافی و دید به بیرون را برای تمامی کارکنان مهیا سازد.

— عایق صوتی

مسئله کنترل صدا در محیط های اداری بسیار حائز اهمیت است. در فضاهای اداری با طراحی باز بایستی از مواد آکوستیک مناسب برای کنترل صدا استفاده کرد. سر و صدا در محیط های اداری موجب کاهش تمرکز، کاهش خلاقیت و راندمان کار می‌شود، بنابراین برای حل این مسئله بایستی در مرحله طراحی دکوراسیون اداری پیش‌بینی‌های لازم انجام شده باشد.

— هویت سازمانی

طراحی دکوراسیون اداری باید نشان دهنده هویت سازمانی باشد و این مسئله در برندینگ و افزایش حس همدلی کارکنان با سازمان موثر است. طراحی مناسب دفتر اداری، موجب افزایش رضایتمندی کارکنان و تداعی کننده هویت سازمان خواهد بود.