طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی + شرح خدمات طراحی داخلی گروه بینا
در گروه بینا در همه پروژه های اجرای دکوراسیون داخلی یک برنامه 7 مرحله ای برای صفر تا صد پروژه وجود دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه اجرای یک پروژه دکوراسیون داخلی را برای شما شرح دهیم. برنامه گروه بینا در بحث پروژه های دکوراسیون داخلی طی هفت مرحله اصلی اجرا میشود که شرح آن در زیر آمده است.
شرح خدمات طراحی داخلی گروه بینا
١- بازدید از محل پروژه
بازدید اولیه در پروژه های دکوراسیون داخلی در محل پروژه با حضور کارفرما و برای شفاف سازی درخواستها و نیازهای کارفرما صورت میپذیرد.
در این مرحله کلیات مورد نیاز کارفرما بررسی میشود. این نیازها براساس کاربری فضا میتواند متفاوت باشد. بخش بندی و جداسازی فضاها، تغییرات نور، رنگ و چیدمان، مسائل امنیتی و کاربردی براساس اینکه فضا اداری، تجاری، مسکونی و یا آموزشی باشد متفاوت است.
پس از توافق در خصوص مسائل مربوط به هزینههای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، قراردادی، زمان بندی و بودجه بندی، مرحله بعدی پروژه آغاز میشود.
عقد قرارداد پس از بازدید اولیه و به صورتهای متفاوتی بسته میشود. طراحی، نظارت و اجرا، هر یک به تنهایی میتواند قرارداد جداگانهای داشته باشد. البته معمولا هر سه مورد به صورت یک قرارداد واحد توافق میشوند.
جزئیات هزینههای قرارداد طراحی دکوراسیون داخلی شامل موارد مربوط به طرحهای دو بعدی و سه بعدی و نقشه های فاز 1 و فاز 2 است. قرارداد اجرای دکوراسیون داخلی میتواند به شکلهای مختلفی به انجام برسد، مانند مدیریت پیمان، EPC، مشاوره و …
٢- برداشت
برداشت دقیق در پروژههای طراحی و دکوراسیون داخلی شامل برداشت ابعاد و اندازههای محل، درها، پنجره ها، برق، تاسیسات و همچنین وضعیت ستونها و دیوارهای داخلی جهت بررسی امکان تخریب و یا تغییر است.
محدودیتها و اجبارهای پروژه مورد توجه واقع میشود و تغییرات اساسی مورد بررسی قرار میگیرد.
برای یک تصمیم و انتخاب مناسب اطلاعات دقیق هر یک از موارد فوق دارای اهمیت است و هرچه طراح در این مرحله با دقت بیشتر، برداشت مناسبی از فضا داشته باشد، طرح اجرا شده به طرح سه بعدی و خواستههای کارفرما نزدیکتر خواهد بود.
٣- تطابق نیازها و برداشتها
برای نهایی کردن طرح، همراهی کارفرما و تمام کسانی که از فضای پروژه استفاده خواهند کرد مورد نیاز است. این مرحله از پروژه اساسیترین بخشی است که در نهایت موجب رضایت خاطر کاربر فضاها خواهد شد.
نظرات کاربرها برای طراح، شرایط و نحوه طراحی مواردی مانند نور، رنگ و حتی اندازه و شکل فضاها را مشخص میکند. هرچه در این مرحله از طراحی جزییات و توضیحات بیشتری از طرف کارفرما به طراح ارائه شود، این امکان را به طراح دکوراسیون داخلی میدهد که با ظرافت بیشتری جزئیات طراحی را مدنظر قرار دهد.
مدرن و یا کلاسیک بودن طرح، متریال مورد استفاده، رنگها، نورپردازی و غیره، کاملا بستگی به سلیقه کارفرما دارد و طراح میبایست با آگاهی کامل از نظرات، سلایق، نیازها و الزامات کارفرما طرح پیشنهادی خود را اجرا نماید.
ارائه مشاوره فنی از طرف طراح در این مرحله بسیار حائز اهمیت است. در واقع طراحی و دکوراسیون داخلی مناسب حاصل تعاملات بین کارفرما و طراح است، اعلام دقیق نیازها از طرف کارفرما و ارائه مشاوره فنی درست از طرف طراح دکوراسیون داخلی ضامن کیفیت مطلوب کار اجرا شده خواهد بود.
٤- طراحی و تهیه نقشههای دو بعدی و سه بعدی
پس از جمع بندی نیازهای کارفرما، مسائل فنی، محدودیتهای پروژه و تمام مسائلی که در طراحی تاثیر گذارند، جانمایی نهایی انجام شده و نقشههای دو بعدی و سه بعدی کار آماده میشود.
در این مرحله تعداد مشخصی رندر از کار تهیه شده و به کارفرما ارائه میگردد. کارفرما با مشاهده طرح سه بعدی میتواند به صورت دقیقتر جزئیات را مورد بررسی قرار داده و تغییرات احتمالی که روی طرح میخواهد را اعلام نماید.
٥- نهایی کردن طرح
براساس طرحهای ارائه شده در مرحله قبل و درخواستهای احتمالی کارفرما، طرح نهایی شده و طرحهای دو بعدی و سه بعدی نهایی تهیه و به تایید کارفرما میرسد.
تمام جزئیات طراحی در این مرحله با کارفرما به صورت کاملا مشخص از ابعاد و اندازهها، نوع و برند محصولات مورد استفاده و مسائل مالی و هزینهها صورتجلسه شده و توافق میشود.
٦- تهیه نقشه های اجرایی و برنامه زمان بندی اجرا
نقشههای فاز 2 طراحی براساس نقشههای تایید شده از طرف کارفرما تهیه میشود که شامل جزییات نصب و اجرا و مشخص کردن متریالهای مورد استفاده است.
با توجه به طراحی انجام شده برنامه زمان بندی تهیه و نصب متریالهای مختلف چیدمان میشود، به صورتی که در حداقل زمان ممکن و براساس اولویتها عملیات اجرایی انجام شود.
ظرافت و کیفیت کار اجرا شده کاملا به دقت و صحت نقشههای فاز 2 بستگی دارد. همچنین انجام به موقع و در زمان مقرر اجرای دکوراسیون داخلی به درستی برنامه زمان بندی بستگی دارد.
٧- اجرا
اجرای یک پروژه دکوراسیون داخلی زمانی موفقیت آمیز محسوب میشود که تا حداکثر امکان، نزدیک به نقشههای سه بعدی انجام شده باشد.
سرعت، دقت و کیفیت اجرا به مهارت اکیپهای اجرایی، نظارت مناسب و انجام به موقع هریک از عملیات بستگی دارد.
همچنین همراهی و هماهنگی کارفرما در انجام درست عملیات اجرایی مورد نیاز است، به شکلی که تیمهای اجرایی با تمرکز کامل بتوانند وظایف خود را در زمان مقرر انجام دهند.
در پروژههایی که طراحی، نظارت و اجرا بوسیله یک تیم واحد انجام میشود، مسائل غیر منتظرهای که موجب تغییر در اجرای طرح شود، کمتر به وجود میآید.
طراح از زمان برداشت تا زمان تحویل پروژه طراحی داخلی مسئولیت کامل را عهده دار است، بنابراین کار نهایی تحویل شده به کارفرما در هماهنگی کامل با خواستهها و نیازهای کارفرما و مطابق با طرحهای دو بعدی و سه بعدی ارائه شده خواهد بود.
طراحی و دکوراسیون داخلی علاوه بر اینکه یک کار کارمندی محسوب می شود، شاخهای از هنر است. استفاده بهینه از فضاها، رنگها، چیدمان، نور و … حاصل دانش فنی طراح و دکوراسیون داخلی بعلاوه ذوق و سلیقه هنری اوست. در مقاله ی دیگری از گروه بینا نکات طراحی داخلی را به صورت کلی بررسی کرده ایم.
پاسخ دهید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.