طراحی دکوراسیون داخلی ( اجرای دکوراسیون داخلی اداری و تجاری )

در گروه بینا، نیاز مشتری را در مرکز فرآیند فعالیت‌های خود قرار می‌دهیم. ما با حوصله کار می‌کنیم و از تخصص خود در جهت دستیابی به حداکثر رضایتمندی مشتری استفاده می‌کنیم. از مرحله‌ی طراحی اولیه تا تحویل نهایی پروژه، تیمی با تجربه داریم. تخصص ما در زمینه‌ی طراحی داخلی شامل خدمات طراحی، مدل سازی سه بعدی، نقشه های فاز 1 و 2، نقشه های دقیق نصب، برنامه ریزی و اجرا است. در پروژه های مختلف به عنوان طراح، مجری، ناظر و یا مدیر پروژه حضور داریم. در فرآیند اجرایی پروژه ها در یک روند یکپارچه از ایده به واقعیت می‌رسیم. استفاده از مواد با کیفیت مناسب در کنار روش های نصب استاندارد شاخصه‌ی اصلی یک پروژه در گروه بینا است.

قدم به قدم اجرای دکوراسیون داخلی در گروه بینا

برنامه گروه بینا در بحث پروژه های دکوراسیون داخلی طی هفت مرحله اصلی اجرا می‌شود که شرح آن در زیر آمده است.

  • مرحله اول

    بازدید از محل پروژه

  • مرحله دوم

    برداشت

  • مرحله سوم

    تطابق نیازها و برداشت‌ها

  • مرحله چهارم

    طراحی و تهیه نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی

  • مرحله پنجم

    نهایی کردن طرح

  • مرحله ششم

    تهیه نقشه های اجرایی و برنامه زمان بندی اجرا

  • مرحله هفتم

    اجرا

شرح خدمات طراحی داخلی

1) بازدید از محل پروژه

در این مرحله کلیات مورد نیاز کارفرما بررسی می‌شود. این نیازها براساس کاربری فضا می‌تواند متفاوت باشد. بخش بندی و جداسازی فضاها، تغییرات نور، رنگ و چیدمان، مسائل امنیتی و کاربردی براساس اینکه فضا اداری، تجاری، مسکونی و یا آموزشی باشد متفاوت است.

پس از توافق در خصوص مسائل مربوط به هزینه‌های طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، قراردادی، زمان بندی و بودجه بندی، مرحله بعدی پروژه آغاز می‌شود.

عقد قرارداد پس از بازدید اولیه و به صورت‌های متفاوتی بسته می‌شود. طراحی، نظارت و اجرا، هر یک به تنهایی می‌تواند قرارداد جداگانه‌ای داشته باشد. البته معمولا هر سه مورد به صورت یک قرارداد واحد توافق می‌شوند.

2) برداشت

برداشت دقیق در پروژه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی شامل برداشت ابعاد و اندازه‌های محل، درها، پنجره ها، برق، تاسیسات و همچنین وضعیت ستون‌ها و دیوارهای داخلی جهت بررسی امکان تخریب و یا تغییر است.

محدودیت‌ها و اجبارهای پروژه مورد توجه واقع می‌شود و تغییرات اساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

3) تطابق نیازها و برداشت‌ها

مدرن و یا کلاسیک بودن طرح، متریال مورد استفاده، رنگ‌ها، نورپردازی و غیره، کاملا بستگی به سلیقه کارفرما دارد و طراح می‌بایست با آگاهی کامل از نظرات، سلایق، نیازها و الزامات کارفرما طرح پیشنهادی خود را اجرا نماید.

ارائه مشاوره فنی از طرف طراح در این مرحله بسیار حائز اهمیت است. در واقع طراحی و دکوراسیون داخلی مناسب حاصل تعاملات بین کارفرما و طراح است، اعلام دقیق نیازها از طرف کارفرما و ارائه مشاوره فنی درست از طرف طراح دکوراسیون داخلی ضامن کیفیت مطلوب کار اجرا شده خواهد بود.

4)طراحی و تهیه نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی

پس از جمع بندی نیازهای کارفرما، مسائل فنی، محدودیت‌های پروژه و تمام مسائلی که در طراحی تاثیر گذارند، جانمایی نهایی انجام شده و نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی کار آماده می‌شود.

در این مرحله تعداد مشخصی رندر از کار تهیه شده و به کارفرما ارائه می‌گردد. کارفرما با مشاهده طرح سه بعدی می‌تواند به صورت دقیق‌تر جزئیات را مورد بررسی قرار داده و تغییرات احتمالی که روی طرح می‌خواهد را اعلام نماید.

5)نهایی کردن طرح

براساس طرح‌های ارائه شده در مرحله قبل و درخواست‌های احتمالی کارفرما، طرح نهایی شده و طرح‌های دو بعدی و سه بعدی نهایی تهیه و به تایید کارفرما می‌رسد.

تمام جزئیات طراحی در این مرحله با کارفرما به صورت کاملا مشخص از ابعاد و اندازه‌ها، نوع و برند محصولات مورد استفاده و مسائل مالی و هزینه‌ها صورتجلسه شده و توافق می‌شود.

6)تهیه نقشه های اجرایی و برنامه زمان بندی اجرا

با توجه به طراحی انجام شده برنامه زمان بندی تهیه و نصب متریال‌های مختلف چیدمان می‌شود، به صورتی که در حداقل زمان ممکن و براساس اولویت‌ها عملیات اجرایی انجام شود.

ظرافت و کیفیت کار اجرا شده کاملا به دقت و صحت نقشه‌های فاز 2 بستگی دارد. همچنین انجام به موقع و در زمان مقرر اجرای دکوراسیون داخلی به درستی برنامه زمان بندی بستگی دارد.

7) اجرا

اجرای یک پروژه دکوراسیون داخلی زمانی موفقیت آمیز محسوب می‌شود که تا حداکثر امکان، نزدیک به نقشه‌های سه بعدی انجام شده باشد.

سرعت، دقت و کیفیت اجرا به مهارت اکیپ‌های اجرایی، نظارت مناسب و انجام به موقع هریک از عملیات بستگی دارد.

همچنین همراهی و هماهنگی کارفرما در انجام درست عملیات اجرایی مورد نیاز است، به شکلی که تیم‌های اجرایی با تمرکز کامل بتوانند وظایف خود را در زمان مقرر انجام دهند.

دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی المانهای متعددی باید مدنظر قرار بگیرد. توجه به تمامی المانها شامل کف، سقف، دیوار، درها، پنجره ها، نور، رنگ، مبلمان و … که هر یک مستلزم بررسی و شناخت کافی در زمینه‌های گوناگون است. الزامات پروژه، محدودیت‌ها و شاخصه‌های مثبت، تنوع متریالها و امکان بکارگیری هر یک با توجه به شرایط مالی پروژه در نهایت کار انجام شده را به شکل منحصر به فردی به سرانجام می‌رساند.

فارغ از کلیات در یک طراحی داخلی می‌توان تخصصی‌تر به موضوعات پرداخت و به هر فضا به صورت کاملا ویژه توجه شود به شکلی که هماهنگی کلی طرح حفظ شود. دکوراسیون آشپزخانه، دکوراسیون حمام، دکوراسیون اتاق خواب، دکوراسیون لابی، دکوراسیون بالکن و یا هر فضای دیگری که در ساختمان‌ها بنابر کاربری آن‌ها که تجاری، اداری، مسکونی، آموزشی و … باشند نیازمند در نظر گرفتن تمامی المانهای مختص همان فضا است.

در طراحی دکوراسیون داخلی زیبایی نهایی کار مانند 10% قله کوه یخ در اقیانوس است. مسائل مرتبط با ایمنی، سهولت دسترسی و کاربردی بودن فضاها، روانشناسی رنگ‌ها، تناسب ها و هماهنگی‌ها مسائلی هستند که طراح دکوراسیون داخلی باید در طراحی خود به آن‌ها توجه کند و با طرح و برنامه به طراحی فضاها بپردازد.

تاثیر المان های مختلف در طراحی داخلی

کف: در طراحی دکوراسیون داخلی کف یکی از بهترین المان‌هایی است که از جنبه‌های گوناگون باید مورد بررسی قرار بگیرد.

نوع متریالی که در کف هر فضایی قرار است کار شود بیشتر از هر المانی به این بستگی دارد که کاربری آن فضا چیست. میزان سختی، استحکام، ضربه‌پذیری و دوام و ماندگاری کف ها باید متناسب با نوع کاربری انتخاب شود. برای مثال در کف های ماشین رو از تایل بتن اکسپوز با ضخامت 5 سانتی متر استفاده می‌شود. در حالی که کف های نفر رو از تایل با ضخامت 3 سانتی متر استفاده می‌شود. کف های اماکن تجاری در معرض فرسایش بیشتری نسبت به کف های فضاهای مسکونی قرار می‌گیرند. بنابراین میزان مقاومت در برابر سایش کف های تجاری باید بسیار بالا باشد.

در دکوراسیون داخلی از انواع کف ها می‌توان استفاده کرد. سنگ، سرامیک، چوب، کف پوش پلاستیکی،  تایل بتن اکسپوز، موکت و … انواع متریال‌های مورد استفاده در کف سازی هستند.

تناسب، هماهنگی، الزامات، محدودیت‌ها و در نهایت اقتصاد پروژه تعیین کننده متریال انتخابی هستند.

سقف: سقف در دکوراسیون داخلی از جهات مختلفی حائز اهمیت است. ارتفاع سقف  مسئله اساسی در طراحی داخلی است. ارتفاع سقف، جزئیات سایر المان‌های طراحی سقف را تا حدود زیادی مشخص می‌کند. متریال‌های مورد استفاده در سقف دارای تنوع بالایی هستند که بر اساس طراحی داخلی انتخاب می‌شوند. بکارگیری سقف کاذب در طراحی داخلی یکی از مرسوم‌ترین روش‌های طراحی سقف است که تایل‌های اجرایی آن وابسته به ارتفاع سقف، جنس سقف، نقشه طراحی، نور و مسیرهای عبور تاسیسات است.

طراحی سقف به طور کلی وابسته به طراحی و دکوراسیون داخلی است. برای مثال در طراحی‌های داخلی کلاسیک استفاده از نقاشی‌های کلاسیک مرسوم است اما در نقطه مقابل در طراحی‌های داخلی مدرن نمای اکسپوز سقف به صورت متناسب با طراحی داخلی اجرا می‌شود.

دیوار: دیوارها در دکوراسیون داخلی به روش‌ها و مدل‌های مختلفی اجرا می‌شوند. انواع دیوارهای خشک، دیوارهای پارتیشن، دیوارهای آجری، بلوکی و شیشه‌ای به انتخاب طراح و با توجه به شرایط پروژه قابل اجرا هستند. دیوارها برای بخش بندی و تقسیم فضاها کشیده می‌شوند.

از دیوارهای آجری برای بخش‌بندی‌های اساسی مانند دیوار بین دو واحد مجاور استفاده می‌کنیم. البته از دیوارهای خشک نیز به این منظور استفاده می‌شود. برای بخش بندی‌های موقت از دیوارهای پارتیشنی و یا دیوار خشک استفاده می‌شود.

دیوارکشی شیشه‌ای نیز یکی از مدرن‌ترین روش‌های دیوارکشی در دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید که معمولا در دفاتر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوارها محل عبور تاسیسات، سیم کشی‌ها هستند که در دیوارهای جانبی با بکارگیری انواع عایق‌های حرارتی و صوتی بحث ایزولاسیون جانبی ساختمان انجام می‌شود. فارغ از نوع مصالح تشکیل دهنده دیوار سطح پوشش نهایی کار بحث جداگانه‌ای محسوب می‌شود. در دکوراسیون داخلی برای پوشش نهایی دیوارها از تنوع بسیار بالایی می‌توان بهره مند شد.

پارتیشن بندی: پارتیشن بندی در دکوراسیون داخلی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. نوع کاربری فضا، ایزولاسیون صوتی و حرارتی، دید و … هر یک به تنهایی حائز اهمیت هستند.

انتخاب مدل و روش ساخت پارتیشن به عوامل فوق بستگی دارد و حتی نوع متریال مورد استفاده نیز وابسته به این عوامل است.

پارتیشن ها می‌توانند ثابت و یا متحرک باشند. انواع گوناگونی از پارتیشن های متحرک وجود دارد که بر حسب نیاز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در این نوع پارتیشن بندی سبکی متریال و قطعات متحرک مانند ریل و لولاها از درجه‌ی اهمیت بالای برخوردار هستند.

جنس متریال مورد استفاده در پارتیشن بندی به عوامل گوناگونی وابسته است. چوب، بتن اکسپوز، شیشه و یا ترکیبی از هر یک از این متریال ها می‌تواند در پارتیشن بندی مورد استفاده قرار بگیرد.

در فضاهای اداری پارتیشن ها به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. دفاتر اداری باز، یکی از پرطرفدارترین مکان ها برای استفاده از انواع پارتیشن بندی است که در آن از شیشه برای جدا کردن فضاها استفاده می‌شود. شیشه ها می‌توانند دو جداره، تک جداره باشند که در هر یک برای مسدود کردن دید به داخل اتاق به شکل مخصوص به خود انجام می‌شود. مسدود کردن موقت دید با کرکره و یا شیشه های هوشمند انجام می‌شود.

معماری و دکوراسیون داخلی با در نظر قرار دادن تمامی عوامل محیطی شامل رنگ، نور، چیدمان، ایمنی، انتقال صدا و … به نوعی مهندسی فضا را انجام می‌دهد. دکوراسیون داخلی در کنار فنون مهندسی معماری به طبع هنری نیز نیاز دارد، به همین دلیل است که دکوراسیون داخلی را زیر مجموعه هنر (Art) در نظر می‌گیریم یا بهتر است بگوییم طراحان داخلی را هنرمند (Artist) می‌دانیم.

در طراحی و دکوراسیون داخلی علاوه بر موارد ذکر شده توجه به متریالهای مورد استفاده در فضاهای مختلف نیز بسیار اهمیت دارد. متریال شناسی یکی از مهارتهایی است که یک طراح داخلی برای آنکه بتواند طراحی انجام شده را به یک اثر واقعی تبدیل کند نقش اساسی بازی می‌کند. شناخت متریالهای مختلف، نحوه اجرای آن‌ها و جزییات تماس متریالهای مختلف با یکدیگر در نقطه تلاقی آن‌ها مهارتی است که به تجربه، هوش و کاردانی طراح داخلی بستگی دارد.

استفاده از متریالهای نوین در معماری و طراحی داخلی یا خارجی یکی از مسائلی است که همیشه چه برای معماران و طراحان داخلی و چه برای کار فرمایان حکم شمشیر دولبه را داشته است، انتخابی که می‌تواند یک شاهکار یا یک فاجعه خلق کند. متریالهای نوین به دلیل آنکه شناخت نسبت به آن‌ها کم است از جهات مختلفی مورد شک و تردید واقع می‌شوند، برای یک طراح داخلی مجهول بودن مسائلی مانند نحوه نصب، روش اتصال به سایر متریال‌ها، کیفیت اجرا، دوام و ماندگاری، هزینه‌های پنهان و… می‌توانند مانع به کار گیری متریالهای نوین در طرح هایش شوند و این امر به طور عمده باعث کاهش خلاقیت در طراحی داخلی می‌شود.

در طراحی داخلی برای آنکه در کنار حفظ خلاقیت، کار اجرا شده دارای کیفیت مناسب نیز باشد، بایستی تیم‌های طراحی و اجرا در ارتباط نزدیک و مداوم با یکدیگر باشند. به روز بودن اطلاعات طراح  داخلی در زمینه متریالهای نوین صنعت ساختمان یکی از مواردی است که نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی می‌باشد، اما در غیر این صورت نباید انتظار زیادی در مورد خلاقیت از طراح داخلی داشت. بکارگیری متخصصین دکوراسیون داخلی علاوه بر بهره‌مندی از مهندسی فضا و هنر طراح موجب صرفه جویی اقتصادی طرح نیز می‌گردد.

افزایش سرعت اجرای طرح، استفاده از متریالهای متناسب با طرح، جلوگیری از دوباره کاری و پرت متریال و دسترسی به تیم‌های فنی و اجرایی مجرب حداقل مزایای استخدام یک طراح با تجربه می‌باشد.

طراح داخلی بر خلاف تصور عمومی موجب کاهش انواع هزینه‌ها اعم از مالی، زمانی، روانی و انرژی برای کار فرما می‌شود. در عصر مدرن امروز که همه کارها به شکل تفکیک شده‌ای تخصصی شده‌اند، دکوراسیون داخلی نیز به عنوان یک تخصص حتی از معماری که به عنوان زیر مجموعه آن محسوب می‌شود، در حال فاصله گرفتن است، به شکلی که حتی بنام‌ترین معماران نیز تیم‌های طراحی داخلی زیر مجموعه و یا خارج از مجموعه را در کنار خود دارند.

طراحی و دکوراسیون داخلی چیزی بیش از مهندسی فضا، هنر و خلق زیبایی است. طراحی و دکوراسیون داخلی علاوه بر همه موارد فوق روانشناسی و مردم شناسی نیز لازم دارد. برای مثال یک طرح مدرن در بستری از جامعه می‌تواند مناسب باشد که تفکر مدرن وجود دارد و در بستر یک جامعه سنتی استفاده از طرحهای مدرن نمی‌تواند رضایت خاطر مخاطب را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت فضاهای زندگی میزان گرایش به بکارگیری طراحان داخلی نیز افزایش یافته است. اثر محیط بر میزان آرامش، آسایش، خلق و خو، انرژی و حتی اینکه حس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم، بر کسی پوشیده نیست. بنابراین یک طراح داخلی نه فقط در زمان طراحی و اجرای طرح که تا زمانی که با محیط  طراحی شده مرتبط هستیم همراه ماست و روی ما اثر می‌گذارد.

انتخاب یک طراح داخلی می‌تواند بر اساس معیارهای مختلفی صورت پذیرد اما مهمترین عوامل شامل تجربه کاری، تعهد حرفه‌ای و به روز بودن طراح می‌باشد. طراحی و دکوراسیون داخلی فارغ از سبک های مختلف معماری در فضاهای مسکونی، اداری، تجاری، درمانی، آموزشی، تفریحی و … به شناخت مناسب طراح از انواع فضا ها نیز نیاز دارد. بی شک موارد حائز اهمیت در یک فضای آموزشی تفاوت زیادی با فضای تفریحی دارد، نه فقط از نظر نوع طراحی که حتی نوع متریال به کار رفته در طراحی هر یک از این فضاها نیز اهمیت خاص خود را دارد.  

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *