آکادمی ملی کشتی یکی از بزرگترین پروژه‌های بتن اکسپوز که تا سال 1397 در ایران اجرا شده است که در آن تایل بتن اکسپوز به عنوان نمای نهایی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

چالش اصلی پروژه: در این پروژه با چالش‌های متعددی مواجه بودیم. مانند ابعاد مختلف و متنوع تایلهای بتن اکسپوز، اجرای زیر سازی توسط اکیپ خارج از گروه بینا، ایرادات اساسی زیر سازی، بزرگی صفحات نما و نیاز به دقت و کنترل بسیار زیاد در اجرا.

راه حل چالش: به دلیل اینکه طراحی پروژه برمبنای سرامیک خشک بود، پس از نقشه برداری و شاپ نما، تیم معماری پروژه به پیش از 50 قطعه با ابعاد گوناگون رسید. پنل‌های بتن اکسپوز برای استفاده در نقاط مختلف مانند نما، باکس، در و پنجره، برگشت پنجره و مقادیر نیز در روف گاردن مجموعه مورد استفاده قرار گرفت.

زیر سازی نما توسط تیم اجرایی سرامیک خشک انجام شده بود، بدیهی است زیر سازی برای نصب بتن اکسپوز می‌بایست اصلاح می شد. اصلاح زیر سازی به مراتب دشوارتر از اجرای آن است. واحد نصب و تیم فنی گروه بینا پس از اصلاح زیر سازی هر نما را پیش می‌بردند، بدین ترتیب 3 تا 4 اکیپ به صورت همزمان در حال نصب تایل‌های بتن اکسپوز و یا اصلاح زیر سازی روی نما بودند.

بزرگی صفحات نما، با توجه به اینکه هر 4 ضلع نما به صورت کامل با بتن اکسپوز بایستی پوشش داده می‌شد، نیاز مبرم به نظارت و کنترل دائمی را ایجاد کرد. خوشبختانه دقت نظر اولیه و کنترل دائمی روی مطابقت اجرا و نقشه‌ها باعث شد جز یکی دو کورد جزئی دوباره کاری در این پروژه صورت نگیرد.

با وجود نظارت ریزبینانه پروژه که در برخی موارد موجب کندی پیشرفت می‌شد و دشواری‌های آماده نگه داشتن چندین جبهه کاری برای اکیپ نصب تایلهای بتن اکسپوز در مدت زمانی که متعهد به تحویل پروژه بودیم موفق به انجام عملیات نصب شدیم.

مشخصات و ویژگی های پروژه

عنوان توضیحات
نام پروژه آکادمی ملی کشتی
آدرس تهران، مجموعه ورزشی آزادی
کاربری هتلی-اقامتی
سال اجرا 1397
شرح خدمات تولید و نصب بتن اکسپوز بر روی نمای ساختمان