فلاشینگ نما و انواع آن ( فلاشینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ )

فلاشینگ نما ساختمان چیست

ورق های درزبندی کاربردهای مختلفی دارند. یکی از بهترین انواع ورق های درزبندی فلاشینگ‌ها هستند. فلاشینگ ورقی است که برای پوشاندن و گرفتن درز بین ساندویچ پانل سقفی و دیواری، سقف شیروانی، قرنیز پنجره و پشت بام و … در ساختمان استفاده می‌شود.

همچنین از فلاشینگ برای کاور کردن سطح کف دیوارها از قبیل دیوار دست انداز بام، جلوی پنجره ها، دیوارها و حیاط و نمای ساختمان استفاده می‌شود. این ورق ها مانع نفوذ آب، باد و … می‌شود که ممکن است به سقف صدمه بزند.

فلاشینگ نما چیست؟

در پاسخ به سوال فلاشینگ چیست باید بگوییم فلاشینگ نمای ساختمان برای آب بندی ساختمان و پنهان کردن سازه شیروانی استفاده می‌شود. ابعاد و اندازه مقاطع فلاشینگ نما به اندازه نهایی کار بستگی دارد. فلاشینگ قاب و پنجره نیز برای زیباسازی ساندویچ پنل استفاده می‌شود.

جنس متریال‌هایی که برای ساخت فلاشینگ استفاده می‌شود ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در ضخامت‌های مختلف است. در ادامه این مقاله از گروه بینا متخصص در اجرای تایل بتنی نما بیشتر در مورد این متریال صحبت می کنیم.

انواع فلاشینگ ساختمان بر اساس کاربرد آنها

  • فلاشینگ پنجره
  • فلاشینگ روی دیوار
  • فلاشینگ سقف
  • فلاشینگ پشت بام
  • فلاشینگ شیروانی
  • فلاشینگ ساندویچ پانل
  • فلاشینگ ورق کاری
  • فلاشینگ شیروانی هلال داخل

— فلاشینگ پنجره

فلاشینگ پنجره

فلاشینگ پنجره در قسمت لبه ها یا قرنیز در و پنجره ها کاربرد دارد. البته روی نما هم قابل اجرا است و مضاف بر جنبه زیبایی که ایجاد می‌کند باعث استحکام آب بندی ساختمان هم می‌شود. فلاشینگ پنجره خود دارای انواع مختلفی مانند گاتر چهارچوب قاشقی، گاتر چهارچوب سایه دار، گاتر دولبه، گاتر فرانسوی پله دار و … است.

— فلاشینگ روی دیوار

اجرای فلاشینگ روی دیوار ساختمان برای پوشش دهی استفاده می‌شود. بعد از اجرای ساندویچ پانل یا ورق گالوانیزه برای پوشاندن نقاط اتصال سقف و دیوار یا دو دیوار متصل به هم از فلاشینگ استفاده می‌شود. در واقع زمانی که دو دیوار بهم وصل می‌شوند فلاشینگ نما ساختمان بین دو دیوار قرار می‌گیرد. البته برای اجرای فلاشینگ روی دیوار می‌توان از نمونه‌های پیش ساخته استفاده نمود.

از نمونه های پرکاربرد فلاشینگ روی دیوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای فلاشینگ نما بر روی دیوارهای احاطه شده ساختمان
  • اجرای فلاشینگ نما روی دیوارهای انبار، کارخانجات، کارگاه‌ های صنعتی، سالن های ورزشی و ….
  • اجرای فلاشینگ روی دیواره پنجره برای آب بندی و جلوگیری از ریزش برف و باران روی شیشه و نمای داخلی ساختمان
  • فلاشینگ روی دیوار پشت بام به منظور جان پناه دور پشت بام

— فلاشینگ سقف

فلاشینگ سقف

فلاشینگ سقف یک رول فلزی نازک است که در برابر رطوبت و سایر شرایط آب و هوایی مانند سطوح بالای باد مقاوم است. فلاشینگ را می‌توان از مواد مختلفی مانند سقف های مسی، آلومینیومی، سرب یا سقف های فولادی گالوانیزه ساخت.

— فلاشینگ پشت بام

در گذشته برای نمای لبه‌ی ساختمان از سنگ های به خصوصی استفاده می کردند که به مرور زمان در اثر بارندگی ها به مرور دچار خوردگی، شکستگی و آسیب های مختلف می شد و از بین می رفت اما امروز به جای استفاده از  سنگ در نمای لبه‌ی پشت بام از انواع فلاشینگ نما استفاده می‌کنند که بسیار زیباتر، مداوم تر و همچنین ایمن تر می‌باشد.

— نصب فلاشینگ در محیط‌های رو باز

استفاده از فلاشینگ ساختمان در محیط‌های رو باز مانند پارکینگ ها و حت آلاچیق ها موجب می‌شود تا از ریزش برف و باران و تابش مستقیم خورشید جلوگیری شود. 

حتما بخوانید: pvc چیست

انواع فلاشینگ نما بر اساس شکل ظاهری

فلاشینگ ها در مدل‌های مختلفی دارند اما برخی از آن‌ها به دلیل ویژگی‌های مناسبی که دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مدل های پرکاربر فلاشینگ عبارتند از:

  • فلاشینگ مدل یو
  • فلاشینگ مدل نبشی
  • فلاشینگ مدل سه پله
  • فلاشینگ مدل تاج

— فلاشینگ مدل یو ( U )

شکل مدل یو همان طور که از نامش مشخص است شبیه U با زوایای 90 درجه است. این نوع فلاشینگ ها امکان تولید در ابعاد و رنگ‌های مختلف را دارند و همچنین استحکام و مقاومت بالا ویژگی منحصر بفرد آن است. این مدل بیشتر برای درزبندی کامل ساندویچ پانل های سقفی و پوشش محل اتصال ساندویچ پانل دیوارها بویژه دیوارهای کوتاه استفاده می‌شود.

— فلاشینگ مدل نبشی 

در این مدل از فلاشینگ، لبه های نبشی به داخل یا خارج خم شده است. رنگ آمیزی این نوع به دو شکل داخلی و خارجی انجام می‌شود و این موضوع مشخص می‌کند که لبه ها به داخل باشد یا خارج. این مدل برای پوشش درزهای بین سقف و دیوار از داخل یا خارج کاربرد دارد.

— فلاشینگ مدل سه پله ( Z )

این مدل در زاویه های 90 درجه ساخته می‌شود و دارای لبه های خم شده است. طرح سه پله مانع از ورود آب می‌شود. این نوع امکان اجرا در اندازه و رنگ های مختلف را دارد. معمولا در بخش جلویی ساندویچ پانل های سقفی از این مدل استفاده می‌شود زیا به خوبی مانع ورود نور آفتاب می‌شود.

— فلاشینگ مدل تاج

فلاشینگ مدل تاج با زاویه‌های مشخصی تولید می‌شود و دارای سه بخش رویه، فوم درزگیر و فلاشینگ زیره است. وجود تمام این بخش ها باعث می‌شود آب بندی و پوشش موج ساندویچ پانل ها به خوبی انجام شود. این مدل برای بخش بالایی و تاج سقف سوله ها یا مکان‌هایی با سقف دو شیب کاربرد دارد.

مزایای فلاشینگ چیست؟

مهمترین مزیت فلاشینگ این است که از نمای ساختمان در برابر برف و باران محافظت می‌کند. همچنین فلاشینگ ها قابلیت رنگ آمیزی دارند که زیبایی ساختمان را دو چندان می‌کند. از دیگر مزایای فلاشینگ نما در ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش درزها
  • افزایش مقاومت
  • مانع از پیچیدن باد در سازه می‌شود چرا که باد ممکن است باعث کنده شدن پوشش اجرا شده سقف شود.
  • افزایش زیبایی و ایجاد ظاهری زیبا برای طراحی نمای ساختمان
  • یک دیواره آبند غباربند و هوابند مناسب سقف ایجاد می‌کند

انواع فلاشینگ های ساختمانی

فلاشینگ هایی که در این قسمت نام می‌بریم بیشتر در نمای خارجی ساختمان ها کاربرد دارد و به عنوان فلاشینگ های ساختمانی شناخته می‌شود.

  • فلاشینگ قاب
  • فلاشینگ آبرو
  • فلاشینگ تاج فلاشینگ بغل
  • فلاشینگ کنج
  • فلاشینگ لبه

اجرای فلاشینگ نما

فلاشینگ نما را می‌توان روی موارد مختلفی اجرا کرد. به طور مثال می‌توان روی پیشانی ساختمان، روی آبچکان برف و باران، دو سطح مجزا و همچنین روی پوشش سقف نورگیر اجرا کرد. از آن همچنین برای پوشش سوله ها، انبارها و کارخانجات صنعتی استفاده می‌شود. اجرای پوشش سقف برای محوطه سرباز مانند آلاچیق، استخر، سالن های ورزشی، ساختمان های ویلایی و گلخانه‌ها.

اجرای پارتیشن داخلی محوطه اداری صنعتی، تجاری، ورزشی و سردخانه‌های صنعتی با استفاده از ساندویچ پنل، اجرای آبرو در ساختمان های شیب دار، اجرای لمبه کاری و ورق کاری زیر پوشش سقف از دیگر موارد کاربرد فلاشینگ نمای ساختمان است.

نصب فلاشینگ نما

نصب فلاشینگ نما در ساختمان

برای استفاده از قابلیت های این محصول لازم است در هنگام نصب فلاشینگ مجموعه نکاتی رعایت شود که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. قبل از نصب نما باید با استفاده از سیمان یا سنگ کاری محل مورد نظر به دقت زیرسازی شود.
  2. برای نصب فلاشینگ نما حتما باید فاصله آن نسبت به دیوار بین 3 تا 5 سانتی متر در نظر گرفت.
  3. محل اتصال بخش‌های مختلف نما را با موادی مانند چسب اکواریوم، بتونه یا انجام جوشکاری آب بندی کنید.

عدم رعایت هر یک از نکاتی که در نصب عنوان کردیم ممکن است باعث آسیب به ساندویچ پانل های ساختمان شود.


The last comment needs to be approved.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *