سبک مینیمال در خانه به چه معناست؟ ( چگونه دکوراسیون خانه را به سبک مینیمال بچینیم؟ )

امروزه سبک‌های مختلفی برای طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد. شما می‌توانید مطابق با سلیقه و ابزار و وسایل منزل و محیط کار خود را چیدمان کنید. دکوراسیون منزل به سبک مینیمال یکی از سبک‌های بسیار جذاب و پرطرفدار است که امروزه در بسیاری از محیط‌ها به کار می‌رود.

در این سبک سادگی و خلوت بودن محیط مهم‌ترین اصل است. تمام وسایل به صورت ساده و در صورت نیاز در محیط قرار گرفته و فضا کاملاً خلوت است. در ادامه به معرفی این سبک و ویژگی‌های مهم آن می‌پردازیم. با رعایت این موارد می‌توانید فضایی مینیمال و جذاب داشته باشید.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

قبل از تعریف و معرفی این سبک بهتر است ابتدا با مفهوم مینیمال آشنا شویم و ببینیم دکوراسیون مینیمال چیست. مینیمال به معنای حداقل است و زمانی که در جایگاه‌های مختلف به کار می‌رود، به معنای انتخای حداقلی است.

به همین دلیل مینیمالیست‌ها به سادگی و گرایش به موارد ساده شناخته می‌شوند. مینیمالیسم به عنوان یک سبک هنری نیز شناخته می‌شود که طرح و هنر ایجاد شده بسیار ساده و با حداقل جزئیات ایجاد می‌شود.

پس با توجه به توضیحات گفته شده می‌توان گفت، سبک دکوراسیون مینیمال به طراحی و چیدمانی گفته می‌شود که بسیار ساده بوده و از حداقل لوازم در محیط استفاده شود. این سبک بسیار معروف و شناخته شده است و در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود و خیلی از افراد بعد از  بازسازی ساختمان آن را پیداسازی میکنند.

سبک مینیمال در خانه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

دکوراسیون مینیمال در هر کدام از بخش‌های خانه مانند آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق کار، اتاق کودک و … متفاوت است. هر کدام از محیط‌های گفته شده دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، اما در نهایت همه به دنبال سادگی و خلوت بودن محیط هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های دكوراسيون مينيمال معرفی شده‌اند.

— مبلمان در دکوراسیون مینیمال

مبلمان از مهم‌ترین اجزایی هستند که در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند و تأثیر زیادی در سبک دکوراسیون دارند. در این سبک به هیچ عنوان از مبلمان سنگین، تجملاتی و دارای جزئیات زیاد استفاده نمی‌شود. مبلمان ساده و بسیار کم در حد نیاز استفاده می‌شود.

— فضا‌های خالی

یکی از ویژگی‌های مهم در دکوراسیون مینیمال ایرانی وجود فضا‌های خالی است. بسیاری از فضا‌ها درون اتاق و روی دیوار کاملاً خالی می‌مانند. به این صورت می‌توانید به راحتی متوجه مینیمال بودن فضا شوید.

— استفاده از شکل‌های هندسی 

از دیگر شاخصه‌های مهم دکوراسیون خانه به سبک مینیمال، استفاده بسیار زیاد از انواع مختلف شکل‌های هندسی است. انواعی از شکل‌ها مانند مربع، مستطیل، شکل‌های ساده، خطوط صاف و … در این سبک استفاده می‌شود.

این خطوط هم در طراحی فضا و هم طراحی وسایل کاربرد دارند. توجه کنید به هیچ عنوان نباید از خطوط دارای طاویه و انحنای زیاد استفاده کنید. از این اصول در طراحی نما مدرن ساختمان نیز می توانید استفاده کنید که در مقالات دیگر به آن پرداخته ایم.

— انتخاب رنگ در چیدمان مینیمال منزل

در این نوع دکوراسیون معمولاً از رنگ‌های خنثی به عنوان رنگ اصلی و غالب در محیط استفاده می‌شود. رنگ‌هایی مانند سفید، خاکستری، بژ و کرم از بهترین و کاربردی‌ترین رنگ‌ها در دکور مینیمال هستند.

یکی از این رنگ‌ها را به عنوان رنگ اصلی در محیط و ابزار و وسایل مورد استفاده به کار ببرید. این سبک به دلیل ویژگی هایی که دارد در طراحی اتاق کودک دخترانه و پسرانه نیز بسیار کاربردی است..

— وجود نور زیاد در محیط

نور از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتور‌ها در دکور مینیمال است. استفاده از پنجره‌های بسیار بزرگ و پرده‌های حریر و نازک مانند تأثیر زیادی در نور زیاد محیط دارند. فضا‌های مینیمال کاملاً پرنور و روشن هستند.

— استفاده از وسایل ساخته شده با مواد طبیعی

یکی از ویژگی‌های جذاب چیدمان خانه به سبک مینیمال این است که می‌توانید از وسایل و ابزار‌های مورد استفاده‌ای که از جنس مواد طبیعی ساخته شده‌اند استفاده کنید.

به این صورت انواعی از میز، صندلی، عسلی، ساعت، تابلو … با جنس‌های چوب ، فلز، پارچه، سنگ و … وجود دارد که می‌توانید در محیط موردنظر استفاده کنید.

— استفاده از سطوح صاف و مسطح

این سطوح در تمام فضا‌های داخلی سبک مینیمال استفاده می‌شوند. به این منظور کابینت‌های آشپزخانه باید کاملاً صاف و بدون دسته باشند، کمد‌های دیواری بدون دستگیره و به صورت ریلی، تمام چراغ‌ها را به صورت توکار به کار برده و به این صورت تمام فضا صاف و یکدست باشد. برای ایجاد سطح صاف و سیقلی و زیبا در کابینت ها می توانید از صفحه کابینت کوارتز نیز استفاده نمایید.

— برداشتن وسایل مختلف از جلوی دید

در یک سبک مینیمال فرقی ندارد شما اتاق خواب را طراحی می‌کنید یا آشپزخانه، در هر صورت باید تا حد امکان وسایل را درون کمد و کابینت‌ها قرار دهید تا فضا کاملاً خلوت و خالی از هرگونه وسیله‌ای باشد.

می‌توانید از باکس‌ها و سبد‌های جداکننده درون کابینت و کمد‌ها استفاده کنید تا وسایل بیشتری را با نظم بهتر درون آن‌ها قرار دهید.

— استفاده از وسایل با کیفیت

معمولاً در این سبک از وسایل و لوازم بسیار کم و ساده استفاده می‌شود. همین امر ممکن است چیدمان را بی‌کیفیت یا کم ارزش جلوه دهد. به همین دلیل می‌توانید از مبلمان و لوازم بسیار باکیفیت و در عین حال ساده و کاربردی استفاده کنید.

به این صورت این وسایل جلوه زیبایی ایجاد کرده تا نگاه از خلوتی محیط برداشته شود. توجه داشته باشید حتماً از مبلمان و وسایل با ارتفاع کم و جمع و جور استفاده کنید. بهترین طرح های کاغذ دیواری برای اتاق خواب را در مقالات دیگر ما بخوانید.

— از فرش‌های مدرن استفاده کنید

توجه کنید فرش‌های ایرانی هیچ جایگاهی در دکوراسیون مدرن ندارد. بهتر است از فرش‌های تک رنگ، مدرن و بسیار ساده و بدون طرح استفاده کنید. ایده های جدید و متنوع طراحی دکوراسیون رستوران را در مقالات دیگر ما ببینید.

چیدمان خانه به سبک مینیمال

همان‌طور که گفته شد هر کدام از بخش‌های خانه برای چیدمان مینیمال منزل ویژگی‌های مختلفی دارند. در ادامه به معرفی سبک مینیمال برای این فضا‌ها می‌پردازیم.

>> اتاق خواب به سبک مینیمال

یکی از اولین و مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مینیمال استفاده از رنگ‌های روشن مخصوصا سفید است. البته هر اتاقی با رنگ سفید دارای دکور مینیمال نیست اما این ویژگی برای داشتن سبک مینیمال مهم است.

در یک اتاق خواب به سبک مینیمال تمام دیوار‌ها یکدست سفید و بدون هیچ الگو یا ساختاری ایجاد شده‌اند. هرچه دیوار‌ها ساده‌تر و بدون طرح باشند، سبک مینیمال بیشتر رعایت شده است.

تمام وسایل موجود در اتاق باید کاملاً ساده و بدون تزئینات و طرح‌های شلوغ باشند. تخت خواب، میز، صندلی، لامپ‌های ساده و … همگی ساده و بدون هرگونه طراحی پیچیده و بزرگ باشند. استفاده از تابلو‌های ظریف و زیبا بر روی دیوار از جذابیت‌های سبک مینیمال است. البته باید به صورتی باشد که دیوار بیش از اندازه شلوغ نشود.

علاوه بر آن وجود پنجره، نور زیاد و استفاده از پرده‌های حریر ساده می‌تواند سبک مینیمال جذابی برای اتاق ایجاد کند. هرچه وسایل کمتر و ساده‌تری درون اتاق باشد، به سبک مینیمال نزدیک‌تر است.

>> دکوراسیون سبک مینیمال برای آشپزخانه

دکوراسیون سبک مینیمال برای آشپزخانه نیز باید بر اساس اصول کلی سادگی این سبک باشد. کابینت‌هایی که امروزه مد شده‌اندف به دلیل سادگی و رنگبندی روشن و ساده معمولاً در سبک مینیمال هستند. در این سبک آشپزخانه‌ها بهتر است تمام وسایل درون کابینت قرار گرفته و هیچ وسیله اضافه‌ای بر روی پیشخوان قرار نگرفته باشد.

استفاده از سینک، اجاق گاز و وسایل به صورت کاملاً توکار با ابزار‌ها و شیر آلات ساده می‌تواند دکور مینیمال جذابی ایجاد کند. داشتن فضایی کاملاً یکپارچه، استفاده از پرده‌های ساده و بلند و چراغ یا لوستر‌های ظریف آشپزخانه‌ای مینیمال برای شما ایجاد می‌کند.

>> اتاق کار به سبک مینیمال

معمولاً با شنیدن اسم اتاق کار ذهن ما به سمت فضایی شلوغ و بهم ریخته می‌رود. اما می‌توانید با استفاده از سبک دکوراسیون مینیمال، فضایی منظم و بدون هرگونه بهم ریختگی داشته باشید.

برای داشتن یک اتاق کار به این سبک می‌توانید از لوازم نظم‌دهنده و باکس‌های چوبی کوچک استفاده کرده تا تمام وسایل خود را درون آن قرار دهید.

نظم دهی به وسایل درون اتاق بسیار مهم است. می‌توانید از میز کار‌های ساده و مدرن استفاده کنید که بسیار کم جا و ظریف هستند. از این سبک برای طراحی مغازه خود استفاده کنید و ببینید چطور مشتریان عاشق سبک آن می شوند. رعایت همین چند نکته ساده می‌توانید اتاق کاری به سبک مینیمال برای شما ایجاد کند.

سخن آخر

دکوراسیون مینیمال از سبک‌های جدید و بسیار پرطرفدار است که شاخصه‌های بسیار مهمی داشته و در انواع محیط‌ها به کار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی ساخت این نوع محیط استفاده از وسایل کاربردی مانند بتن اکسپوز و چوب ترموود است.

در دکوراسیون داخلی نیز در این سبک به هیچ عنوان نباید از وسایل تجملی و شلوغ استفاده کنید، دیوار‌ها کاملاً ساده و بدون طرح‌ها و رنگ‌ها متنوع باشند، نور محیط زیاد باشد و بسیاری دیگر از ویژگی‌هایی که به عنوان اصول طراحی دکوراسیون در سبک مینیمال شناخته می‌شوند.


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *