بررسی انواع متریال مورد استفاده در کف ساختمان

انواع متریال مورد استفاده در کف ساختمان

در بحث طراحی و دکوراسیون داخلی یکی از قسمت‌های مهم کف ساختمان است. این که از چه مصالح و متریالی در طراحی و اجرای آن استفاده کنیم ویژگی‌های متفاوتی به همراه دارد. در این مقاله گروه بینا به بررسی انواع مواد و متریالی که در دکوراسیون داخلی در بخش کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌پردازیم.

انواع متریال طراحی کف ساختمان

  • موکت
  • پارکت
  • سنگ
  • سرامیک
  • لمینت
  • بتن اکسپوز

موکت

موکت‌ها در دکوراسیون داخلی

انواع موکت‌های مختلف در طرح و رنگ‌های نامحدود برای استفاده در دکوراسیون داخلی وجود دارد. موکت‌ها به عنوان متریال کف خانه بر اساس کاربری فضا که مسکونی، اداری و …. باشد دارای استانداردها و روش‌های تولید گوناگون هستند. موکت در دکوراسیون داخلی به دو شکل رولی و تایلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از موکت در برخی فضاها به دلیل خاصیت آکوستیک بالای آن مانند سالن‌های اجتماعات، سالن‌های تئاتر و سینما بسیار مناسب است. نصب موکت در دکوراسیون داخلی نیازمند زیرسازی اولیه مناسب است. بدون در نظر گرفتن مرحله زیرسازی نصب موکت با چسب یا بدون چسب انجام می‌شود. سرعت بسیار بالای نصب موکت و یکدستی فضا پس از نصب ویژگی‌های مثبت این متریال است.

ویژگی‌ها:

  1. تنوع در رنگ
  2. تنوع در طرح
  3. نصب سریع و آسان
  4. قابلیت تعویض آسان
  5. عایق صوتی مناسب
  6. عایق حرارتی مناسب
  7. گرمابخش به محیط

پارکت

استفاده از پارکت‌های چوبی در دکوراسیون داخلی 

پارکت‌های چوبی یکی از انواع کفپوش چوبی است که در دکوراسیون داخلی از گذشته بسیار مورد توجه معماران و طراحان داخلی بوده است. بکارگیری پارکت چوبی در کف‌ها در دکوراسیون داخلی به دلیل ویژگی‌های مثبت آن یکی از گزینه‌های کف سازی مدرن در دسترس است. تنوع در رنگ، سایز، طرح و روش اجرای پارکت چوبی را تقریبا با هر نوعی از طراحی سازگار می‌کند. پارکت‌های چوبی در انواع تایل و الوار تولید و نصب می‌شوند. برای نصب پارکت‌های چوبی روش‌های گوناگونی وجود دارد. کف سازی مناسب اولین و مهمترین عامل در نصب با کیفیت و دوام و ماندگاری بلند مدت پارکت است. یکی از متداول‌ترین روش‌های نصب پارکت در دکوراسیون داخلی روش نصب چسبی است. در روش نصب چسبی زیرسازی مناسب برای نصب پارکت یک سطح کاملا صاف و تراز است، جنس کف سازی می‌تواند موزائیک سیاه، بتن یا سرامیک بدون لعاب باشد. زمان کف سازی حداقل 3 ماه قبل از نصب پارکت چوبی باید انجام شده باشد. پارکت چوبی در صورت نصب مناسب و مهندسی و نگهداری مناسب یک انتخاب مادام العمر به حساب می‌آید.

ویژگی‌ها:

  1. تنوع در رنگ
  2. تنوع در طرح
  3. تنوع در روش نصب
  4. زیبایی
  5. دوام و ماندگاری بسیار بالا
  6. عایق صوتی مناسب
  7. عایق حرارتی مناسب
  8. طبیعی
  9. گرمابخش به محیط

سنگ

 

استفاده از سنگ برای کف در دکوراسیون داخلی

یک انتخاب کلاسیک برای کف سازی داخلی ساختمان در دکوراسیون داخلی سنگ است. سنگ در ابعاد مختلف و با تنوع بالا در رنگ و جنس در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌ها دارای درجه کیفی بسیار متنوعی هستند که بر این اساس قیمت‌گذاری می‌شوند. استفاده از سنگ در دکوراسیون داخلی با توجه به مقاومت بالای آن در برابر خش، سایش، ضربه و رطوبت انتخاب خوبی برای آن دسته از طراحان داخلی است که حساسیت ویژه‌ای در خصوص دوام و ماندگاری کف ها دارند. سنگ به طراح امکان اجرای طرح‌های گوناگونی را از نظر چیدمان، زنگ و برش می‌دهد. سنگ در صورت کیفیت مناسب و اجرای صحیح و استاندارد یک انتخاب خوب برای طراحی دکوراسیون داخلی است.

سنگ های می توانند در طراحی داخلی ساختمان مدرن ها به خوبی بدرخشند و جلوه ی زیبایی به ساختمان بدهند.

ویژگی‌ها:

  1. تنوع در طرح
  2. تنوع در رنگ
  3. نصب آسان
  4. مقاوت بالا در برابر سایش
  5. مقاوت بالا در برابر ضربه
  6. مقاوت بالا در برابر رطوبت

سرامیک 

بکارگیری سرامیک در دکوراسیون داخلی

یکی از انواع مصالح کف سازی بکارگیری سرامیک می باشد. به دلیل آن که این محصول دارای ویژگی‌های صنعتی می‌باشد در برخی فضاها مانند سرویس‌ها و فضاهای دارای رطوبت بالا و یا فضاهایی که از نظر بهداشتی نیاز به توجه ویژه دارند اجتناب ناپذیر است. سرامیک‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های نامحدود تولید می‌شوند، ابعاد آن دارای تنوع بسیار بالایی است و بر اساس لعاب روی کار، کیفیت لبه‌ها و گوشه‌ها و تاب هر قطعه درجه کیفی آن تعریف می‌شود. روش نصب سرامیک در دکوراسیون داخلی به دو روش چسبی و دوغابی انجام می‌شود. با توجه به نوع کاربری فضا انواع سرامیک‌های مختلف در بازار وجود دارد که مقاومت آن در برابر سایش در کاربری تجاری حداکثر و در کابری مسکونی حداقل است.

ویژگی‌ها:

  1. تنوع طرح
  2. تنوع رنگ
  3. تنوع ابعاد
  4. نصب سریع و آسان
  5. مقاوم در برابر رطوبت

لمینت 

استفاده از لمینت برای کف در دکوراسیون داخلی

لمینت یا پارکت لمینت به ترکیب لایه‌های با فشردگی بالا (HDF) خورده چوب و سطح رویی PVC گفته می‌شود اگر نمی دانید pvc چیست در مقاله ی دیگری به طور کامل شرح داده ایم. شکل ظاهری آن مانند پارکت الواری است و به روش Click نصب می‌شود. تنوع طرح و رنگ لمینت، نصب سریع و آسان آن و قابلیت باز کردن و بستن مجدد آن را به یکی از پرطرفدارترین مصالح کف سازی در طراحی دکوراسیون داخلی بدل ساخته است. لمینت ها با درجه‌های مقاومت مختلف در برابر سایش تولید می‌شوند به گونه‌ای که در کف‌های مسکونی تا کف های بسیار پرتردد تجاری قابل استفاده هستند. کیفیت لایه HDF، PVC و کلیک‌های اتصال در برندهای مختلف متفاوت است که عوامل اصلی در قیمت لمینت هستند. در نصب لمینت زیرسازی مناسب سطح حائز اهمیت است اما به دلیل استفاده از فوم بین لمینت و کف اجرا شده اندکی امکان تنظیم سطوح ناهموار وجود دارد.

ویژگی‌ها:

  1. سرعت بالای نصب
  2. تنوع رنگ
  3. تنوع طرح
  4. عایق صوتی مناسب
  5. عایق حرارتی مناسب
  6. امکان باز و بست چندباره

در مورد ویژگی های پارکت چوب راش در مقاله ی دیگری از گروه بینا بخوانید.

بتن اکسپوز

استفاده از بتن اکسپوز در کف دکوراسیون داخلی

استفاده از تایل بتنی در کف سازی دکوراسیون داخلی و در طراحی‌های مدرن و صنعتی بیشتر مرسوم است. تایل‌های بتن اکسپوز در کف سازی های دکوراسیون داخلی به دلیل ماهیت صنعتی آن، بازی رنگ و طبیعی بودن سطح تایل‌ها تفاوت چشمگیری از نظر ظاهری با انواع سرامیک‌های طرح بتن اکسپوز دارند. نصب آن به صورت چسبی، دوغابی و یا حتی خشک نیز امکانپذیر است. با توجه به امکان استفاده از قالب‌های با سطوح مختلف در تایلهای بتن اکسپوز تولید هر طرح و یا رنگی امکانپذیر است. در تولید تایل‌های بتن اکسپوز برای کف‌ها در دکوراسیون داخلی می‌توان از انواع پیگمنت‌های رنگی استفاده کرد. مقاومت بالای تایلهای بتن اکسپوز در برابر سایش و ضربه از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

ویژگی:

  1. مقاومت بالا در برابر سایش
  2. مقاومت بالا در برابر ضربه
  3. تنوع رنگ
  4. تنوع طرح
  5. تنوع روش نصب


0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *