پارکت عایق صدا چیست؟ + کاربردهای کفپوش ضد صدا

امروزه از آنجایی که زندگی آپارتمانی در شهر‌ها بسیار گسترش پیدا کرده و افراد زیادی در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی زندگی می‌کنند، وجود آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای همسایه‌های طبقات مختلف یکی از مشکلاتی است که ممکن است خود شما بسیار با آن مواجه شده باشید. نصب و استفاده از عایق ضد صدا کف ساختمان یکی از بهترین روش‌ها برای رفع چنین مشکلاتی است. در واقع عایق‌های صوتی کف، پوشش‌هایی ضد صدا هستند که در صورت نصب در یک محیط بسته، اجازه عبور سر و صدا و ورود آن به فضای داخل محیط و یا خروج صدا‌ها از محیط داخلی به خارج را نمی‌دهند.

در بیشتر ساختمان‌ها و آپارتمان‌هایی که احداث می‌شوند به علت عدم در نظر گرفتن بودجه از سوی سازندگان، اقدامی جهت رفع آلودگی‌های صوتی محیط صورت نمی‌گیرد، در چنین مکان‌هایی که سروصدای زیادی از سقف و کف خانه‌ها به گوش می‌رسد و منجر به ناراحتی و آزار ساکنان آن محل می‌شود، بهتر است که از کفپوش عایق صدا استفاده شود تا دیگر آلودگی صوتی محیط بیرون نتواند برای آن‌ها مشکلی ایجاد نماید.

اهمیت استفاده از کفپوش ضد صدا

هر گونه برخوردی که با سطح زمین صورت بگیرد، از راه رفتن گرفته تا افتادن اشیا بر روی زمین، می‌تواند تولید صدا نماید. این اصوات، در صورت نبود مانعی بر سر راه خود به آسانی در محیط اطراف خش شده و به گوش سایرین نیز خواهند رسید و بعضا ممکن است این سروصدا‌ها برای دیگران آزاردهنده و غیر قابل تحمل تلقی شود. اما زمانی که در ساختمانی از کفپوش ضد صدا استفاده شود دیگر نگرانی از بابت انتشار آلودگی صوتی به بیرون از محل مربوطه وجود نخواهد داشت و هر چه عایق صوتی کفپوش از قابلیت عایق نمودن بیشتری برخوردار باشد، میزان صدای منتقل شده بین طبقات نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. این ویژگی مخصوصا در ساختمان‌های چند طبقه که سروصدای زیادی ممکن است به سایر طبقات منتقل شود بسیار کاربردی خواهد بود.

انواع کفپوش منزل کدامند؟ پاسخ به این سوال در مقاله ی دیگری از گروه بینا بخوانید.

کدام کفپوش‌ها عایق صوتی هستند؟

کفپوش‌های ضد صدا انواع مختلفی را در بر می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربرد‌های مخصوص به خود را دارند و هر یک به میزانی مشخص مانع عبور صدا در بین طبقات مختلف می‌شوند. برای این‌که بتوان مشخص نمود که آیا یک کفپوش عایق صوتی است یا خیر می‌بایست از معیار‌های مشخصی جهت سنجش این قابلیت استفاده نمود. استاندارد عایق ضربه‌ای و استاندارد عبور صدا از اصلی‌ترین و دقیق‌ترین ابزار‌های سنجش میزان عایق نمودن صدا در عایق‌های صوتی کف می‌باشند که این اندازه‌ها در کفپوش‌های مختلف با هم متفاوت است.

اندازه‌گیری این ضرایب در پوشش‌های مختلف کف ساختمان‌ها نشان داده است که پارکت عایق صدا و یا پارکت لمینت بهترین نوع کفپوش‌های موجود جهت عایق نمودن صدا می‌باشند. چنانچه این پارکت‌ها بر روی فوم‌های با استاندارد بالا نصب شوند می‌توانند بهترین عملکرد خود را در امر عایق نمودن صدا به نمایش بگذارند. در میان سایر کفپوش‌هایی که می‌توانند به عنوان عایق صدا به کار روند بعد از پارکت لمینت به ترتیب می‌توان به فرش، پارکت مهندسی نصب شده با فوم و پارکت چوبی به همراه فوم اشاره کرد.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ پارکت پذیرایی و اتاق خواب را در مقالات دیگر ما بخوانید.

پارکت عایق صدا

همانطور که در مطالب بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، بهترین عایق ضد صدا کف ساختمان پارکت عایق صدا می‌باشد که استفاده از آن مزایای زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. این نوع از پارکت‌ها از طول عمر بالایی برخوردار بوده و نگهداری از آن‌ها هم کار بسیار راحتی می‌باشد و حفظ آن نیز دردسر زیادی ندارد. این پارکت‌ها از نظر زیبایی ظاهری هم بسیار منحصر به فرد بوده و می‌توانند جلوه و نمای تازه و دل‌انگیزی به محل کار و یا زندگی شما ببخشند. ظاهر به شکل چوب پارکت‌ها و حس آرامش و تسکینی که فضا‌های چوبی به انسان منتقل می‌کنند باعث شده تا افراد زیادی تمایل به نصب و استفاده از این عایق صدا در کف ساختمان خود پیدا کنند.

قابلیت پارکت‌های لمینت در عایق نمودن صدا بسیار قابل توجه و منحصر به فرد می‌باشد که این قابلیت ناشی از ساختار ویژه و خاص این کفپوش‌ها می‌باشد. این عایق صوتی کف ساختمان بر روی لایه‌ای از پوشش فوم سایلنت قرار می‌گیرد که در این محل به صورت شناور و بدون استفاده از میخ و یا چسب نصب شده است. همچنین شیوه نصب این کفپوش‌ها باعث شده است که به دنبال راه رفتن بر روی سطح پارکت سروصدای اضافی و صدای توخالی قدم زدن بر روی کفپوش‌ها ایجاد نشود.

به طور معمول جنس فوم‌های سایلنت از پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن می‌باشد که این فوم‌ها را قبل از این‌که اقدام به نصب پارکت نمایند در سرتاسر کف اتاق پهن می‌نمایند تا همه قسمت‌های آن را تحت پوشش قرار دهد. در واقع این قسمت از نصب پارکت عایق صوتی کف آپارتمان تأثیر بسزایی در روند عایق نمودن پارکت‌ها بر عهده دارد. به عبارتی صدا برای این‌که بتواند از کف اتاق به قسمت‌های داخلی آن انتقال یابد می‌بایست هم از کفپوش پارکت و هم از فوم سایلنت قرار گرفته در زیر آن رد شود.

همین عامل باعث شده است که پارکت‌ها یکی از بهترین کفپوش‌های عایق صدای کف ساختمان و یا آپارتمان‌ها به شمار روند. این نوع فوم‌ها مقاومت بالایی در برابر عبور صدا‌های مختلف از خود نشان می‌دهند و راه رفتن بر روی آن‌ها نیز می‌تواند بسیار لذت بخش و آرامش‌بخش باشد. این پارکت‌ها علاوه بر این‌که عایق خوبی برای صدا هستند، می‌توانند سرما و گرما را هم به میزان زیادی حفظ کرده و به عنوان عایق حرارتی خوبی در این امر نیز به کار روند حتی گاهی این کفپوش ها در انواع پارکت ضد آب نیز در بازار موجود می باشند.

نتیجه‌گیری

آلودگی صوتی یکی از معضلات اصلی و قابل توجه در جامعه امروزی ماست. گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی در شهر‌ها از یک سو و رشد روز افزون جمعیت از سویی دیگر باعث شده که این مسأله بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کند. برای این‌که بتوانید یک محیط عاری از هرگونه صدا‌های اضافی و آزار‌دهنده را برای خود و دیگران ایجاد کنید، کفپوش‌های عایق صدا بهترین گزینه موجود برای استفاده‌ای طولانی مدت و بی‌دغدغه می‌باشند. کفپوش‌های عایق صدا انواع مختلفی را در بر می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها به میزانی مشخص می‌توانند صدا‌های اطراف را عایق نمایند.

بهترین نوع کفپوش‌های عایق صدا در کف ساختمان‌ها را می‌توان پارکت‌های نصب شده بر روی فوم سایلنت معرفی نمود که علاوه بر عایق کردن صدا می‌توانند عایق سرما و گرما و رطوبت نیز به شمار روند. با نصب این کفپوش‌های ضد صدا در کف ساختمان و یا آپارتمان خود می‌توانید‌ آسایش و راحتی را برای خود و سایر ساکنان محیط زندگی‌تان به ارمغان بیاورید.