نکات طراحی داخلی که خانه شما را متمایز می‌کند! ( اصول طراحی داخلی خانه )

اصول طراحی داخلی منزل

ایده‌های بی‌نقص یک طراح داخلی، دنیایی تفاوت در طراحی فضاها ایجاد می‌کند. فضاهایی که به وسیله‌ی یک طراح داخلی حرفه‌ای طراحی می‌شوند، به صورت همزمان زیبایی و کارایی را به استفاده‌کنندگان هدیه می‌دهد.

یک طراح دکوراسیون داخلی از تناسب رنگ‌ها تا نصب تابلوهای هنری، چیدمان، نور و حتی قرارگیری پرده‌ها را در نظر می‌گیرد. مدنظر قرار دادن نکات چیدمان دکوراسیون داخلی باعث می‌شود، از یک طرح معمولی یک فضای شگفت‌آور را به وجود بیاورند.

نکات طراحی داخلی با رعایت اصول ساده

— رعایت اصول طراحی داخلی خانه با رعایت نقطه کانونی 

اگر می‌خواهید چیدمان دکوراسیون داخلی منزل شما کسل کننده نباشد یک بخش را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید این بخش می‌تواند شومینه، تلویزیون یا مبلمان باشد سپس سایر اجزای مورد استفاده در دکوراسیون را پیرامون آنها به کار ببرید.

حتما شما هم دیده اید در طراحی اغلب خانه هایی که از تلویزیون به عنوان نقطه کانونی استفاده می‌کنند نمای پشت تلویزیون به وسیله الگوها و پترن‌های مختلف جذاب و دیدنی می‌شوند.

اصول طراحی داخلی منزل

— جانمایی و چیدمان در اصول طراحی داخلی منزل 

از نکات طراحی داخلی منزل؛ جانمایی و چیدمان است. در طراحی دکوراسیون داخلی، مسئله‌ی جایگذاری فضای کافی برای تردد بسیار مهم است. برای مثال فاصله مناسب بین مبل و صندلی با میزهای پذیرایی باید حداقل cm 45 باشد. این میزان فضا امکان دسترسی به میز و در عین حال حرکت کردن را به راحتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. استفاده از انواع کفپوش خانه نیز می‌تواند طراحی منحصر به فردی برای خانه شما به وجود آورد.

— معابر در چیدمان دکوراسیون داخلی

یکی از نکات طراحی داخلی که طراحان آن را در اولویت طراحی قرار می‌دهند امکان راه رفتن به سهولت در فضای خانه است. مبلمان اگر در فضای دکوراسیون داخلی زیاد و یا از نظر اندازه مناسب آن فضا نباشند، تردد را با مشکل مواجه می‌کند. معابری که بیشترین تردد را در خانه به خود اختصاص می‌دهند باید حداقل cm 90 عرض داشته باشند تا دو نفر به صورت همزمان امکان رد شدن از آن فضا را داشته باشند.

چیدمان دکوراسیون داخلی

— یکپارچگی کف

یکی از اصول طراحی داخلی خانه استفاده از یک متریال کف سازی داخلی ساختمان و یک رنگ ثابت در کف فضاهای مختلف خانه از ورودی تا اتاق‌ها موجب می‌شود که فضای کلی خانه بسیار بزرگ‌تر از چیزی که هست دیده شود.

اگر فضاهای شما بزرگ و باز هستند از فرش برای از بین بردن یکنواختی و تفکیک فضاها بر اساس کاربری استفاده کنید. بدین وسیله می‌توان ضمن داشتن فضاهای بزرگ و وسیع، محل‌های مخصوص نشیمن و غذاخوری را جدا کرد.

— تعادل در رنگ ها مهم ترین اصول طراحی داخلی خانه 

استفاده از 3 رنگ در تعادل به صورت 60 درصد رنگ غالب، 30 درصد رنگ دوم و 10 درصد رنگ زمینه یکی از اصول طراحی داخلی منزل است. برای اضافه کردن رنگ چهارم می‌توانید از رنگ‌های غالب و دوم کم کنید.

تعادل تم رنگ‌ها و محل استفاده از هر یک کاملا به طرح و فضا بستگی دارد و در هر مورد به صورت تخصصی باید تصمیم‌گیری شود. برای انتخاب بهترین رنگ در دکوراسیون داخلی به مقاله ی دیگری از بینا مراجعه کنید.

— بخش بندی رنگ دیوارها

نکات طراحی داخلی

بخش بندی رنگ دیوارها در دکوراسیون داخلی به صورت هماهنگ و یا با کنتراست رنگی متفاوت می‌تواند حال و هوای فضا را تغییر دهد. برای مرزبندی مشخص رنگ‌ها از پوشاننده‌ها یا نوارهای دکوراتیو استفاده کنید. بخش بندی با اشکال هندسی خاص و یا استفاده از رنگ‌های مشخص می‌تواند کاراکتر طراحی طراح را نشان دهد.

— استفاده از سایه های رنگی

چیدمان دکوراسیون داخلی

بکارگیری چند سایه رنگی می‌تواند فضا را براق و یا بلندتر نشان دهد. استفاده از سایه‌های رنگی نه تنها در دیوارها حتی در بخش‌های سازه‌ای و مبلمان نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد. برای مثال می‌توانید بخشی از مبلمان را به همان رنگی سفارش دهید که دیوارها دارند.

برای آشنایی با کاربرد چوب در دکوراسیون داخلی منزل مقاله‌ای که توسط گروه بینا در این رابطه تهیه شده است را مطالعه نمایید.

— نور طبیعی

می‌دانیم که هیچ جایگزینی برای نور طبیعی وجود ندارد. نور طبیعی نه تنها بر سلامت و حال و هوای ما تأثیرگذار است، بلکه رنگ‌ها در نور طبیعی متفاوت دیده می‌شوند. قبل طراحی دکوراسیون داخلی خانه، باید فضای آن در نور طبیعی توسط طراح دکوراسیون داخلی دیده شود. خانه‌های جنوبی از حداکثر نور طبیعی در طول روز برخوردارند و در مقابل، خانه‌های شمالی دارای کمترین میزان نور هستند، بنابراین حتی رنگ مورد استفاده در هر یک کاملا متفاوت خواهد بود.

— کاربردهای فصلی

توجه به جزئیات در طراحی داخلی یک کار تمام شده‌ی حرفه‌ای به وجود می‌آورد که جذاب و کاربردی است. یکی از راه‌های موثر در طراحی حرفه‌ای دکوراسیون داخلی در نظر گرفتن مواردی است که در تمامی فصول، فضا قابل استفاده و مناسب باشد.

— اصول طراحی داخلی منزل براساس زاویه دید

اصول طراحی داخلی خانه

ارتفاع مناسب برای نصب تابلو و یا تلویزیون جایی است که قرار است به آن نگاه کنید. برای مثال ارتفاع مناسب تلویزیون در نشیمن، ارتفاع قرارگیری چشمان در هنگام نشستن است. در آشپزخانه ممکن است ارتفاع مناسب، ارتفاع ایستادن و یا نشستن پشت میز ناهارخوری باشد. فاصله مناسب از تلویزیون 1.5 برابر قطر صفحه‌ی آن است.

— تقسیم بندی 30-70 در چیدمان دکوراسیون داخلی

نکات طراحی داخلی

این مدل تقسیم بندی فضا در مورد سبک طراحی دکوراسیون داخلی یکی از روش‌هایی است که با آن می‌توان توازن مناسبی در فضا ایجاد کرد. در این روش 70 درصد فضا را با استفاده از یک سبک مشخص طراحی می‌کنیم و سپس 30 درصد باقی مانده را می‌توان با یک سبک کاملا متفاوت پر کرد. در این روش حتی می‌توان یک سبک کاملا کلاسیک را در کنار المان‌های مدرن امروزی بکار برد.

— قدرت عدد 3

قدرت اعداد فرد در طراحی دکوراسیون داخلی

اعداد فرد در طراحی دکوراسیون داخلی عملکردی جادویی دارند. استفاده از المان های 3 تایی مانند کوسن‌ها، جاشمعی، تابلوها و گلدان‌ها نگاه را به خود جلب می‌کنند و نوعی جذابیت بصری به وجود می‌آورند که المان های متقارن و زوج فاقد آن هستند.

— مبلمان در چیدمان دکوراسیون داخلی

انتخاب مبلمان در دکوراسیون داخلی علاوه بر سلیقه‌ی طراح دکوراسیون داخلی به تمامی المان‌های دیگر مانند چیدمان، معابر، رنگ‌ها و … بستگی دارد. تناسب مبلمان با مدل کلی طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

— المان های دکوراتیو

المان های دکوراتیو در دکوراسیون داخلی

استفاده از المان‌های دکوراتیو باید متناسب با فضا و ایده اصلی طراحی باشد. تابلوهای نقاشی و خطاطی، مجسمه، ظروف و گلدان از عناصر اصلی یک طراحی دکوراسیون داخلی هستند.

یکی از محل های مهم دکوراسیون داخلی حمام های کوچک و سبک طراحی آنها می باشد. حتما مقاله ی دیگر گروه بینا را در این باره مطالعه کنید.


1 پاسخ دادن
  1. مهنا می گوید

    واقعا یکی از نکات طراحی داخلی خانه رو میشه چیدمان مبلمان دونست اینقدر که تاثیر داره تو ظاهر خونه.

    پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *