طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک (دخترانه و پسرانه ) + تصاویر مدل های جدید

در طراحی اتاق کودک جزئیات هر قسمت مانند ایمنی و امنیت را علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی، بایستی در اولویت قرار داد. فارغ از ابعاد اتاق کودک، رعایت برخی استانداردها در طراحی اتاق کودک ضروریست. در ادامه، هر قسمت از دکوراسیون اتاق کودک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

المان های موثر در طراحی اتاق کودک

— طراحی دیوار اتاق کودک

پوشش دیوار در دکوراسیون اتاق کودک بایستی سرشار از رنگ های شاد و گرم باشد. این رنگ ها می‌توانند متناسب با جنسیت کودک انتخاب شوند. در کل دکوراسیون داخلی اتاق کودک دختر با کودک پسر متفاوت است. طرح و نقش بر روی دیوار اتاق کودک می‌تواند بسیار موثر باشد.

در همین راستا استفاده از جدیدترین کاغذ دیواری اتاق خواب مخصوص اتاق کودک و یا حتی پوسترهای چاپی به انتخاب طراح توصیه می‌شود. رنگ ها و کاغذها در اتاق کودک باید قابل شستشو باشد. خط کشیدن بر روی دیوار از تجربیات مشترک بیشتر کودکان است.

— کف

کف اتاق کودک به خصوص در ماه‌های ابتدایی پس از تولد اولین زمین بازی کودک است. کودک بر روی زمین غلت می‌زند، چهار دست و پا حرکت می‌کند و راه رفتن یاد می‌گیرد. سختی، گرما و پاکیزگی کف اتاق باید به صورتی باشد که کودک همه‌ی این فعالیت ها را در امن‌ترین حالت ممکن تجربه کند.

موکت های مخصوص اتاق کودک، پارکت، فرش و یا انواع کف پوش های مناسب می‌تواند در دکوراسیون کف اتاق کودک مورد استفاده قرار گیرد. البته در مقاله دیگری انواع متریال کف ساختمان را بررسی کرده‌ایم که می توانید مطالعه نمایید.

— سقف

در دکوراسیون سقف اتاق کودک رنگ ها، حجم ها و نورپردازی بایستی متناسب با سن کودک باشند. سقف اتاق کودک در ماه‌های اول تولد که زاویه‌ی دید کودک بیشتر رو به آن قرار دارد نسبت به اتاق کودکان بزرگتر از یک سال اهمیت بیشتری دارد.

رنگ، کاغذ، آویزهای سقفی و برچسب‌های مخصوص پرکاربردترین متریال ها در سقف اتاق کودک هستند. برای چیدمان اتاق خواب می‌توانید از سبک چیدمان بوهو استفاده نمایید. این سبک نیز بسیار شاد و رنگی می‌باشد.

— تخت و کمد مناسب در طراحی اتاق کودک

انتخاب تخت مناسب کودک در ابتدا به سن کودک بستگی دارد. برای مثال تخت نوزادان و کودکان با ماه تولد پایین بایستی از چهار طرف دارای حفاظ باشد تا ایمنی کودک در صورت جابجایی حفظ شود. رنگ، طرح و مدل تخت کودک را می‌توان متناسب با جنسیت کودک انتخاب کرد. انواع تخت های فانتزی، کلاسیک و مدرن در دکوراسیون اتاق کودک قابل استفاده هستند.

کمد اتاق کودک معمولا به صورت هماهنگ با تخت انتخاب می‌شود که علاوه بر وجود فضای مناسب برای لباس بایستی فضاهای تفکیک شده برای اسباب بازی و یا حتی انبار پوشک و … نیز داشته باشد. 

دکور اتاق کودک پسر

 اگر برای فرزند پسر خود نیاز به طراحی دکوراسیون اتاق دارید باید به چند نکته علاوه بر موارد گفته شده توجه کنید عموماً فرزندان پسر نیاز به فضای بیشتری برای بازی دارند به همین دلیل بهتر است از المان‌های کوچکتری در طراحی اتاق خواب پسرانه استفاده کنید انواع رنگ‌های گرم مناسب برای اتاق خواب پسرانه می‌باشند برای دیوار اتاق کودک پسر می‌توانید از شخصیت‌های انیمیشنی و همچنین گیمرهای محبوب فرزندتان استفاده نمایید.

طراحی اتاق کودک دخترانه

یکی از موارد مهم در اتاق کودک دخترانه ایجاد یک فضای بازی منحصر به فرد برای آنها می‌باشد عموماً دختران برای بازی با عروسک‌های خود نیاز به چیدن وسایل مختلف دارند به همین دلیل در طراحی اتاق کودک دخترانه سعی کنید از فضای مناسبی را برای چیدن وسایل بازی آنها در نظر بگیرید همچنین در طراحی دیوار می‌توانید از عروسک‌ها و برچسب‌های مختلف استفاده نمایید

سایر المان های طراحی دکوراسیون اتاق کودک

علاوه بر موارد ذکر شده در، پنجره، نور، پرده و … نیز در دکوراسیون اتاق کودک باید به گونه‌ای باشند که ضمن هماهنگی با کف، دیوار و سقف به صورت جداگانه و دقیق مورد انتخاب قرار بگیرند. عایق صوتی در و پنجره ها به دلیل حساسیت کودک به صدا، نور قابل تنظیم و متناسب با اتاق کودک از نظر اندازه، رنگ و جانمایی، هم چنین تناسب طرح و رنگ پرده با دیوارها و تخت و کمد اتاق کودک هر یک جزئیاتی هستند که در زمان طراحی دکوراسیون اتاق کودک بایستی مورد توجه قرار گیرند.

در نظر گرفتن فضای خواب، فضای بازی در نقطه‌ی مناسب و هماهنگ با جزئیات دیگر، طراحی اتاق کودک را به یک فضای مناسب بدل می‌سازد.