کفپوش لمینت بهتره یا pvc ؟ ( تفاوت پارکت و لمینت و کفپوش )

تفاوت پارکت با کفپوش

استفاده از یک کفپوش مناسب و کارآمد برای ساختمان‌ها یکی از نکاتی است که امروزه در احداث اماکن مختلف مورد توجه بوده و بسیاری از افراد آن را یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های ظاهری یک محیط به حساب می‌آورند. هر یک از انواع کفپوش‌ها از ویژگی‌ها و کیفیت‌های مختلفی برخوردارند و هر کدام از آن‌ها با توجه به نیاز شخص برای فضا‌های معینی به کار ‌می‌روند. پارکت و کفپوش از رایج‌ترین موارد استفاده شده در این زمینه می‌باشند که تفاوت‌هایی با هم دارند.

کفپوش‌های PVC ساخته شده از مواد نفتی و پلاستیک می‌باشند در حالیکه در لمینت لایه‌های مختلفی با هسته HDF در آن قرار داده شده است. جنس آن‌ها به گونه‌ای است که لمینت نسبت به کفپوش‌های PVC ضخیم‌تر بوده و به شکل کاملاً صاف قرار می‌گیرند، در حالیکه کفپوش PVC از قابلیت انعطاف‌پذیری بهتری برخوردار است. در ادامه قصد داریم تا به بررسی تفاوت پارکت و لمینت و کفپوش بپردازیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت پارکت و کفپوش

پارکت

از این نوع کفپوش‌ها عمدتاً در کف خانه‌ها استفاده می‌شود و جنس آن‌ها نیز از چوب درخت‌ها تهیه شده است. از آنجایی که در پارکت از چوب طبیعی درختان استفاده شده است، قیمت آن در مقایسه با سایر انواع کفپوش‌ها به نسبت بالاتر می‌باشد. همچنین به کار رفتن چوب در پارکت باعث شده است که تمیز کردن آن اندکی دشوار بوده و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت و خیسی دچار برآمدگی شود که ظاهری ناخوشایند را در کف خانه ایجاد خواهد کرد.

راهنمای انتخاب رنگ پارکت را در مقالات دیگر بخوانید.

لمینت

در کفپوش‌های نوع لمینت از موادی به نام الیاف چوبی فشرده شده یا همان HDF (High Density Fiberboard) استفاده شده است که این مواد به صورت چند لایه در مرکز لمینت جای گرفته‌اند. این کفپوش‌ها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به پارکت دارند و نصب آن‌ها می‌تواند حس و زیبایی وجود چوب را در محیط ایجاد کند. به همین دلیل است که این نوع کفپوش‌ها را به نام پارکت لمینت نیز می‌شناسند. این کفپوش‌ها در مقایسه با پارکت محبوبیت بیشتری داشته و مشکلات نصب پارکت را هم ندارند. بافت لمینت کاملاً طبیعی بوده و می‌توان مجدداً آن را مورد استفاده قرار داد.

تفاوت پارکت و لمینت

لمینت همچنین در برابر فشار‌های مکانیکی و ضربه از خود مقاومت نشان داده و در برابر رطوبت نیز تا 12 ساعت مقاوم می‌باشد. لمینت‌ها در انواع مختلف طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار موجود می‌باشند که می‌توان شکل مورد نظر را به دلخواه انتخاب نمود. لازم به ذکر است که لمینت در مقایسه با کفپوش‌های PVC از قیمت بالاتری برخوردار است.

مدل های مختلف کابینت جزیره ای را در مقالات دیگر بینا ببینید.

کفپوش pvc

جنس کفپوش‌های PVC متشکل از چند لایه پی وی سی و فایبرگلس می‌باشد که در واقع نوعی از مواد پلاستیکی به شمار ‌می‌روند. فایبرگلس نیز نوعی تقویت‌کننده محسوب می‌شود که در این نوع کفپوش‌ها از آن استفاده شده است. کفپوش PVC بسیار نرم بوده و از قابلیت انعطاف‌پذیری خوبی نیز برخوردار است. این کفپوش‌ها ضد آب بوده و در انواع طرح‌ها و رنگ‌های متنوع نیز ارائه می‌شوند که می‌توان از بین آن‌ها انتخاب نمود. این کفپوش‌ها در مقایسه با لمینت قیمت کم‌تری دارند.

فرق پارکت و لمینت

تفاوت پارکت و لمینت در چیست؟

پارکت و لمینت هر دو از انواع کفپوش خانه ی بسیار کاربردی و محبوب می‌باشند که در مکان‌های گوناگون و توسط افراد مختلفی انتخاب شده و نصب می‌شوند. بعضی‌ها ممکن است این سؤال را بپرسند که “پارکت بهتر است یا لمینت؟ ” در جواب آن باید بگوییم که هر کدام از این کفپوش‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند که بر اساس نیاز و کاربری مد نظر می‌بایست انتخاب شوند. بنابراین اگر بخواهیم بگوییم پارکت بهتر است یا لمینت لازم است تا کلیه نکات و تفاوت‌های پارکت و لمینت را بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

یک تفاوت پارکت و لمینت در جنس آن‌ها می‌باشد. همانطور که گفتیم پارکت‌ها به طور کامل از چوب طبیعی ساخته شده‌اند ولی در لمینت‌ها از الیاف چوبی فشرده‌ای استفاده شده است که طرح مشخصی را بر روی این لایه چاپ می‌کنند. فوقانی‌ترین لایه لمینت‌ها متشکل از یک لایه‌ای می‌باشد که در برابر خراش و خط خوردگی مقاوم بوده و باعث می‌شود تا لمینت دیرتر کثیف شده و در برابر رطوبت نیز از خود مقاومت نشان دهد و پارکت لمینیت ضدآب را شکل می دهد. این لایه مذکور در سطح زیرین لمینت نیز قرار داده شده است که مقاومت آن را به میزان زیادی بهبود بخشیده است.

 این در حالی است که پارکت نسبت به رطوبت بسیار حساس بوده و در صورت قرار گرفتن در معرض آب دچار تغییر شکل خواهد شد. فرق پارکت و لمینت از لحاظ ظاهری چندان قابل تشخیص نمی‌باشد. در پارکت از چوب طبیعی برای ساخت آن استفاده شده است و لمینت نیز در واقع طرح چاپ شده‌ای از چوب بر روی سطح خود می‌باشد. تفاوت پارکت و لمینت در مقاومت آن‌ها می‌باشد که لمینت در این زمینه بسیار بهتر از پارکت عمل کرده است و یکی از علل آن، به کار‌گیری یک لایه ضد خش بر روی لمینت‌ها می‌باشد.

تولید لمینت‌ها عمدتاً در سه نوع مقاومت سایشی مختلف می‌باشد و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را در موقعیت‌های گوناگونی همانند خانه‌ها و یا مغازه‌ها و مراکز خرید و سایر اماکن مشابه نصب نمود. پارکت‌ها نیز قابلیت استفاده در مکان‌های گوناگون را دارند اما از آنجایی که قیمت بالاتری داشته و نگهداری و محافظت از آن‌ها به مراتب سخت‌تر از لمینت می‌باشد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک فرق پارکت و لمینت به کار بردن واکسی از جنس پارافین بر روی لمینت می‌باشد که مقاومت آن در برابر رطوبت را به میزان زیادی افزایش داده است. با توجه به عدم وجود این لایه بر روی پارکت، در برابر آب و رطوبت آسیب پذیرتر از لمینت می‌باشد.

با این حال توصیه می‌شود که هیچ‌کدام از این کفپوش‌ها را در محیطی که به طور مداوم در معرض آب و رطوبت قرار دارد مانند حمام و یا دستشویی نصب ننمایید. در صورتی که آب برای مدتی طولانی در سطح پارکت بماند به بافت پارکت نفوذ پیدا کرده و منجر به تغییر شکل و بالا آمدن آن خواهد شد. لمینت در مقایسه با پارکت در برابر آب مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد اما با این حال بهتر است لمینت بیشتر از 12 ساعت در برابر آب قرار نگیرد.

تفاوت لمینت با کفپوش PVC چیست؟

کفپوش‌های لمینت و PVC از مشخصات و ویژگی‌های مختلفی برخوردارند مانند کفپوش های عایق صدا و این تفاوت پارکت لمینت و کفپوش باعث شده است که هر کدام از آن‌ها به منظور کاربرد‌های مختلفی نصب شده و مورد استفاده قرار گیرند. تفاوت پارکت با کفپوش را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد مقایسه قرار داد. در واقع در پاسخ به این پرسش که “کفپوش لمینت بهتره یا pvc؟ ” می‌بایست با توجه به نکات و کاربرد‌های مربوط به هر یک و مقایسه آن‌ها با یکدیگر قضاوت نمود تا بتوان بهترین نوع کفپوش را برای کاربری مد نظر انتخاب نمود.

یک تفاوت پارکت لمینت و کفپوش در ظاهر آن‌ها می‌باشد. این تفاوت پارکت با کفپوش به این صورت است که در پارکت لمینت طرح‌هایی که بر روی کفپوش‌زده می‌شوند از کیفیت خوبی برخوردار می‌باشند و ظاهر زیباتری را ایجاد می‌کنند. اما در کفپوش‌های PVC لایه سطحی کفپوش براق بوده و شباهت کم‌تری به چوب و بافت طبیعی ان دارد و به همین علت هم ممکن است کمی از نظر ظاهر مصنوعی به چشم بیاید. همان‌طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، کفپوش‌های PVC کاملاً در برابر رطوبت مقاوم بوده و ضد آب نیز می‌باشند، در حالیکه لمینت ممکن است در برابر آب و رطوبت دچار خرابی و بدشکلی شود. با این حال لمینت می‌تواند در برابر فشار و ضربه استحکام بیشتری از خود نشان دهد ولی کفپوش PVC در برابر ضربه مقاومت کمتری دارد.

تفاوت پارکت و لمینت و کفپوش

علاوه بر این‌ها پارکت و کفپوش تفاوت‌های دیگری هم با یکدیگر دارند. از دیگر تفاوت پارکت با کفپوش می‌توان به صدای تولید شده در هنگام راه رفتن بر روی آن‌ها اشاره کرد. به این دلیل که در کفپوش‌های PVC جنس بافت‌ها نرم‌تر و منعطف‌تر می‌باشد، صدای چندان زیادی در زمان راه رفتن بر روی آن‌ها ایجاد نخواهد شد و در واقع نوعی کفپوش عایق صدا می باشد در مقابل لمینت‌ها جنس سخت‌تری داشته و بافت آن‌ها به بافت چوب طبیعی نزدیک‌تر است، به همین علت هم زمانی که بر روی پارکت‌های لمینت راه می‌روید صدای بلندتری در مقایسه با کفپوش‌های PVC تولید خواهد شد. یک فرق پارکت و کفپوش در قابلیت استفاده مجدد آن‌ها نیز می‌باشد.

دیگر تفاوت پارکت و کفپوش این است که پارکت‌های لمینت را بسته به جنس و کیفیت آن‌ها می‌توان چندین مرتبه جابه‌جا کرده و مجدداً استفاده نمود، در حالیکه وقتی کفپوش‌های PVC جدا شوند دیگر نمی‌توان آن‌ها را مجدداً مورد استفاده قرار داد. همچنین برای این‌که بتوان کفپوش‌های PVC را نصب نمود می‌بایست از چسب استفاده شود و در مورد نصب لمینت نیز نیاز به تهیه زیرلایه وجود دارد که این فرق پارکت و کفپوش و تفاوت در شیوه نصب آن‌ها به علت جنس و بافت متفاوت آن‌ها می‌باشد. در نهایت با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظرتان می‌توانید بگویید که آیا برای شما کفپوش لمینت بهتره یا pvc؟

تفاوت قیمت و هزینه بین کفپوش PVC و کفپوش لمینت

کفپوش‌های PVC و لمینت از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام بازه‌های قیمتی متفاوتی را شامل می‌شوند. لمینت‌ها از لحاظ طرح و اشکال مختلف متنوع‌تر از کفپوش‌های PVC می‌باشند و به همین علت هم قیمت‌های آن‌ها در مقایسه با PVC بازه متنوع‌تری را در بر می‌گیرد. معیار‌هایی که تعیین‌کننده میزان قیمت پارکت لمینت هستند به طور کلی شامل درجه‌بندی AC و منطقه تولید پارکت‌ها می‌باشند. با افزایش درجه کیفیت کفپوش‌ها بالطبع قیمت آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت. روی هم رفته در کفپوش‌های PVC می‌توان قیمت‌های پایین‌تری را در میان محصولات پیدا کرد.

جمع‌بندی

کفپوش‌ها این روز‌ها کاربرد‌های گسترده‌ای در مکان‌های مختلف دارند و با توجه به این که چه کاربری مدنظر شماست می‌بایست کفپوش مناسب خود را انتخاب نمایید. پارکت، لمینت و کفپوش PVC از جمله کفپوش‌های رایج موجود در بازار هستند که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. جنس پارکت از چوب طبیعی بوده و می‌تواند منظره زیباتری به محیط شما ببخشد اما نگهداری از آن کار دشواری بوده و نباید به هیچ عنوان در برابر رطوبت و آب قرار گیرند.

لمینت‌ها از مقاومت خوبی برخوردار بوده و می‌توانند به عنوان یک عایق خوب نیز به کار روند، قابلیت استفاده مجدد داشته اما بر خلاف کفپوش‌های PVC ضد آب نمی‌باشند. تمیز کردن لمینت هم ممکن است اندکی دشوار باشد. از کفپوش‌های PVC می‌توان در محیط‌های مرطوب نظیر حمام و دستشویی و آشپزخانه و سایر مکان‌های مشابه استفاده نمود، چرا که این کفپوش‌ها کاملاً ضد آب بوده و به راحتی نیز می‌توان آن‌ها را تمیز نمود.